Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 Performance al 38 maal bij SEC geweest in 2 jaar

This site may earn commission on affiliate links.
Ik doe onderzoek en onderbouw de feiten in een schriftelijk artikel. En als goed journalist krijgt Tesla ook de mogelijkheid om op mijn feiten te reageren. Dus wel zo netjes als het hoort van mij. Hoor en wederhoor voor de publicatie.
Ik weet niet hoor, maar hoe kun je ook maar een seconde denken dat jij, midden in een kruistocht tegen Tesla, een objectief artikel kan schrijven?

En feiten? Jij beweert zeer stellig zaken die niet correct zijn. Waarschijnlijk door tunnel visie. Als je integer bent, dan geef je jouw bevindingen aan een collega met voldoende distance en laat je hem de zaak echt uitzoeken en eventueel een artikel schrijven.
 
Ze hebben bijna alles veranderd omdat ze ook zien dat er iets niet klopt. Kabelboom, controller gen 3, MCU.

Ik heb voorgesteld de auto om te ruilen voor een M3P of het verschil tussen de M3P en MY3 bij te betalen.

Ik heb van Tesla geen enkel voorstel gekregen.
Ik hen zelfs voorgesteld FSD op mijn auto te zetten en te kijken of dat invloed heeft op mijn problemen en even af te wachten.

Ik wilde ze helpen maar zoals ik al zeg, er zijn ruim 2700 gevallen bekend.
Dus vermoed dat er daarom geen oplossing vanuit Tesla is gekomen.

Nu vind ik het wel interessant om te kijken wat de auto allemaal aan fouten gaat geven.
Deze week ging mijn verlichting tijdens het rijden savonds in AP plots uit. Groot rood stuur AP autostearing uitgeschakeld.
Dus ja weer iets wat best schrikken is.
Via scherm gelukkig verlichting wel weer aan kunnen zetten.
Maar niet leuk
Ik zie wat zaken die niet helemaal in lijn zijn met eerdere uitlatingen van jou.

En ik weet dat van die zogenaamde 2.700 gevallen er al heel veel tot op de bodem zijn uitgezocht en de conclusie is steeds geweest: driver error. Als goed journalist (jouw woorden) weet je dat natuurlijk en dan heb ik toch ernstige vragen bij de manier waarop je dat dan communiceert. Of je hebt het helemaal niet goed uitgezocht... En dan is dus de vraag: onkunde, of kwaadaardigheid?
 
Ik weet niet hoor, maar hoe kun je ook maar een seconde denken dat jij, midden in een kruistocht tegen Tesla, een objectief artikel kan schrijven?

En feiten? Jij beweert zeer stellig zaken die niet correct zijn. Waarschijnlijk door tunnel visie. Als je integer bent, dan geef je jouw bevindingen aan een collega met voldoende distance en laat je hem de zaak echt uitzoeken en eventueel een artikel schrijven.
Eens, @Persfoto heeft veel meegemaakt en dat had niet mogen gebeuren, zeg ik zonder de kant van Tesla te kennen. Je gunt niemand 38 bezoekjes aan het SeC zelfs niet over de hele levensduur van de auto. Daarmee is het zoals al eerder beschreven een persoonlijke vendetta geworden tegen in zijn woorden "levensgevaarlijke auto's". Wetende dat het tegendeel waar is, maar ook zijn klacht over het tonen van de letter "D" en "R" de geheel terecht is. Maar waarbij hij echt wel weet of hij de auto in D of R gezet heeft is niet levensbedreigend. Sterker nog je kan er persoonlijk heel goed naar acteren.

Het activeren van AP voor een verkeerslicht, dan weet je dat de auto ineens kan versnellen als er niets voor je is. Het verkeerslicht op rood punt moet je toch echt zelf controleren voordat je iets activeert. Let wel de bestuurder neemt een actie en daarop reageert de auto. M.a.w. het is niet ineens.
 
Amerika is het ook aan het onderzoeken.

...

Onderzoek

En als je dat onderzoek in je link bedoelt, daar waren ze dan 7 jaar geleden ook al mee bezig...


En ik ben geen journalist, wel iemand die even Google gebruikt om een "onderzoek" even op zijn waarheid of geloofwaardigheid te checken.

P.S. Heb je die 2700 andere "gevallen" al gecontacteerd, misschien kunnen jullie samen iets ondernemen.
 
Als ik die videos bekijk, lijkt het of het scherm niet kan volgen. Er zit precies enorm veel lag op.
Je ziet bijvoorbeeld de animatie bij die Belg enorm haperen en de achteruitrijcamera schakelt uit na al een hele tijd rechtdoor te rijden. Ik denk ook dat het D/P/R probleem iets soortgelijks is.
Doet een beetje denken aan dat probleem van vroeger met de S en het wegschrijven van de logs.

Anyway, mijn 2021 m3 P draait als een zonnetje dus dat er een “design“ issue zou zijn…..not really.
Je hebt gewoon pech en je bent, denk ik, een uitzondering.

Tesla zou die maandag bak gewoon moeten terugnemen maar ik zou niet met de veiligheid van andere Tesla gebruikers inzitten, die is namelijk dik in orde.
 
Kan natuurlijk heel goed zijn dat er b.v. een kabelbreuk is, of een onderdeel wat af en toe niet goed functioneert, maar wat onder de radar blijft. Op een gegeven ogenblik zou ik dan beginnen met Tesla over inruilen en een ander. Maar dat wil @Persfoto kennelijk niet.
Bij inruil krijg je te maken met een enorme afschrijving. Dus dan moet je bovenop een boel ellende ook nog eens een bak geld erachteraan smijten. Ik kan me voorstellen dat @Persfoto dat serieus moeite mee heeft. Ik heb hetzelfde met een 2.5 jaar oude Apple laptop -buiten mij schuld om defect en Apple geeft niet thuis-. Ik steek hem nog liever in de fik, dan dat ik Apple ga belonen met het kopen van een nieuwe.

Als je niet de kunde hebt om je eigen product fatsoenlijk te herstellen, dan moet je een andere oplossing bieden. Dat hoeft natuurlijk niet meteen een nieuwe auto te zijn, maar het moet wel gelijkwaardig zijn of de bijbetaling of vergoeding zou enigszins in verhouding moeten staan (en dat is niet de volle afchrijving van de eerste 2 jaar). Er zijn veel verschillende issues geweest, dus dat er meerdere bezoeken aan het SeC nodig waren is met enige compassie voor Tesla nog te verdedigen. Maar als er storingen zijn die men niet kan oplossen en die wel degelijk het normale gebruik van de auto belemmeren, dan moet je toch echt wel in actie komen.

Een rechtsbijstandverzekering had hierbij wellicht kunnen helpen, maar ik ben over het algemeen niet onder de indruk van ze. Meestal is het afkopen en de klant schadeloos stellen. Formeel een correcte oplossing, maar het gaat mij vaak om het recht te halen. Daarvoor ben je helaas niet verzekerd. Bij dit soort dure gevallen krijg je vaak te maken met de juridische afdeling van de verzekering en dat zijn nu niet bepaald de juridische toppers. Vaak willen ze erg snel schikken en dan schiet je er ook bij in. Heb het ook eens bij de hand gehad en vervolgens zelf een (dure) advocaat ingeschakeld en volledig mijn recht gekregen. Was duur, maar gaf mij wel de genoegdoening omdat ik wist dat ik mijn recht stond. Het is alleen jammer dat je soms moet betalen om dat te krijgen (en niet iedereen heeft daar de financiële middelen voor).

Ik heb ook een probleem met mijn Tesla dat niet opgelost is. Al 5 jaar lang is in de herfst/winter vaak mijn Auto Pilot niet te gebruiken. De ruit voor de frontcamera beslaat en dan valt met veel kabaal de AP uit. Bloedirritant en zeker 6x iemand van Tesla voor laten komen (of naar het SeC gegaan). Elke keer weer een "oplossing", maar niets hielp. Omdat het probleem alleen bij bepaalde weersomstandigheden optreed heel lastig de oplossing te controleren. Auto is nu buiten garantie en het is niet opgelost. Ik laat het er maar bij zitten, maar blij ben ik er niet mee.

Ik weet niet wat ik moet vinden dat @Persfoto er zo'n media-spektakel van maakt. Vanuit zijn emotie volledig te begrijpen (ik zou ook laaiend zijn), maar je moet wel voorzichtig zijn niet al je glazen in te gooien. Nu heb je "enkel" een beroerde auto, maar straks wellicht ook een beroerde reputatie als autojournalist (als het teveel vanuit de emote i.p.v. ratio is geschreven). Stel dat Tesla morgen jou een vergelijkbare M3P op de stoep zet, mits je geen media-aandacht meer genereerd. Doe je dat dan of ben je principieel en zet je je verhaal door?

PS: Ik zou denk ik wel zo hypocriet zijn om mijn keutel in te trekken als Tesla mij een voorstel zou doen. Van mij zal je geen waarde-oordeel krijgen. :)
 
Bij inruil krijg je te maken met een enorme afschrijving. Dus dan moet je bovenop een boel ellende ook nog eens een bak geld erachteraan smijten. Ik kan me voorstellen dat @Persfoto dat serieus moeite mee heeft. Ik heb hetzelfde met een 2.5 jaar oude Apple laptop -buiten mij schuld om defect en Apple geeft niet thuis-. Ik steek hem nog liever in de fik, dan dat ik Apple ga belonen met het kopen van een nieuwe.

Als je niet de kunde hebt om je eigen product fatsoenlijk te herstellen, dan moet je een andere oplossing bieden. Dat hoeft natuurlijk niet meteen een nieuwe auto te zijn, maar het moet wel gelijkwaardig zijn of de bijbetaling of vergoeding zou enigszins in verhouding moeten staan (en dat is niet de volle afchrijving van de eerste 2 jaar). Er zijn veel verschillende issues geweest, dus dat er meerdere bezoeken aan het SeC nodig waren is met enige compassie voor Tesla nog te verdedigen. Maar als er storingen zijn die men niet kan oplossen en die wel degelijk het normale gebruik van de auto belemmeren, dan moet je toch echt wel in actie komen.

Een rechtsbijstandverzekering had hierbij wellicht kunnen helpen, maar ik ben over het algemeen niet onder de indruk van ze. Meestal is het afkopen en de klant schadeloos stellen. Formeel een correcte oplossing, maar het gaat mij vaak om het recht te halen. Daarvoor ben je helaas niet verzekerd. Bij dit soort dure gevallen krijg je vaak te maken met de juridische afdeling van de verzekering en dat zijn nu niet bepaald de juridische toppers. Vaak willen ze erg snel schikken en dan schiet je er ook bij in. Heb het ook eens bij de hand gehad en vervolgens zelf een (dure) advocaat ingeschakeld en volledig mijn recht gekregen. Was duur, maar gaf mij wel de genoegdoening omdat ik wist dat ik mijn recht stond. Het is alleen jammer dat je soms moet betalen om dat te krijgen (en niet iedereen heeft daar de financiële middelen voor).

Ik heb ook een probleem met mijn Tesla dat niet opgelost is. Al 5 jaar lang is in de herfst/winter vaak mijn Auto Pilot niet te gebruiken. De ruit voor de frontcamera beslaat en dan valt met veel kabaal de AP uit. Bloedirritant en zeker 6x iemand van Tesla voor laten komen (of naar het SeC gegaan). Elke keer weer een "oplossing", maar niets hielp. Omdat het probleem alleen bij bepaalde weersomstandigheden optreed heel lastig de oplossing te controleren. Auto is nu buiten garantie en het is niet opgelost. Ik laat het er maar bij zitten, maar blij ben ik er niet mee.

Ik weet niet wat ik moet vinden dat @Persfoto er zo'n media-spektakel van maakt. Vanuit zijn emotie volledig te begrijpen (ik zou ook laaiend zijn), maar je moet wel voorzichtig zijn niet al je glazen in te gooien. Nu heb je "enkel" een beroerde auto, maar straks wellicht ook een beroerde reputatie als autojournalist (als het teveel vanuit de emote i.p.v. ratio is geschreven). Stel dat Tesla morgen jou een vergelijkbare M3P op de stoep zet, mits je geen media-aandacht meer genereerd. Doe je dat dan of ben je principieel en zet je je verhaal door?

PS: Ik zou denk ik wel zo hypocriet zijn om mijn keutel in te trekken als Tesla mij een voorstel zou doen. Van mij zal je geen waarde-oordeel krijgen. :)
Welke afschrijving reëel is, is vers twee. Daar moet je dan samen uitkomen. Maar @Persfoto geeft uitdrukkelijk aan de auto te willen houden. Ja, dan kan Tesla ook niets anders (meer) dan pogingen doen om het euvel te verhelpen. En bij een eventuele rechtszaak zal hij daar ook mee om de oren worden geslagen denk ik.

Overigens ga ik er voorshands vanuit dat Tesla in dezen waarschijnlijk ook wat te verwijten valt. Tesla is bepaald niet foutloos in de after service (helaas heb ik dat bij veel merken meegemaakt, eventuele service komt vaak vanuit de zak van de dealer en Tesla heeft die nu eenmaal niet). Maar van wat ik zie is inmiddels @Persfoto ook onderdeel van het probleem.

Het afkopen door een rbv is overigens een zegen. Want dan heb je direct je gelijk en dat is toch waar het voor de meesten om draait. Als het om serieus geld gaat, gaan ze alsnog procederen. Je juridische gelijk halen is leuk en aardig, maar een procedure is nimmer een pretje. En dat zeg ik al voormalig advocaat die zich toelegde op procederen. Nog even afgezien van het feit dat je iedere procedure kan verliezen. Daar kan ik sprekende voorbeelden van geven...

Verder heb je altijd vrije advocaatkeuze en in dit geval zou er ook geen afkoop plaatsvinden lijkt mij. Dus @Persfoto had gewoon een advocaat naar keuze naar voren kunnen schuiven, welke door de rbv zou worden betaald (al zitten daar wel grenzen aan, ze gaan geen € 1.000 per uur vergoeden natuurlijk).

Als Tesla zou ik bepaald niet bang zijn van eventuele publicaties van @Persfoto. Het is zeer duidelijk te zien dat hij vanuit rancune schrijft. Ik heb inmiddels ook zijn site bekeken en met alle respect, dat maakt zijn zaak ook niet sterker. Veel geblaat en weinig wol. Hij zal vast een goede fotograaf zijn zeg maar.

Dat even naast het feit dat zijn uitlatingen wel eens onrechtmatig kunnen zijn. Sterker nog, ik denk dat ze deels onrechtmatig zijn, temeer daar zijn 'status' van autojournalist maakt dat hij zorgvuldiger moet zijn in zijn uitlatingen en het lastig wordt om te zeggen dat hij niet door had dat de auto de correcte kant op rijdt en het probleem een probleem was met het scherm. Nog even afgezien van dat hij daarop is gewezen hier en zijn uitlatingen daar niet op heeft aangepast.

Zul je straks zien dat je in een procedure gelijk krijgt ten aanzien van de auto, die mag inleveren tegen de nieuwprijs (al zie ik dat niet snel gebeuren, want dan heb je meer vergoed gekregen dan daadwerkelijke schade, maar ok), maar dat daar tegenover staat dat je Tesla € 50.000 moet betalen vanwege de schade die deze onrechtmatige uitlatingen met zich hebben gebracht. Dan kun je jezelf wel voor de kop slaan denk ik.

Daar heb ik hem meermaals op proberen te wijzen. Als hij nu eigenwijs doorgaat en dat achteraf verkeerd afloopt voor hem, dan kan ik daar geen medelijden mee hebben. Hoe zuur ik het ook voor hem vind dat hij een maandagochtendauto heeft gekregen.
 
Tussen 2013 en 2018 is mijn MS ook heel vaak naar het SC geweest. oa. voor een andere drive-unit (2x), kromtrekkende schijven rondom (3x), rammelend dak (3x), krassen op de zijruiten door vuil in de deur (2x), defect derde remlicht incl. de bij vervanging gesneuvelde achterruit (2x), 'bad sector' in de main battery (1x), en ik vergeet nog wat kleiner euvel. Gelukkig werd ie toen nog opgehaald én teruggebracht ;-) We waren een soort vrijwillige testrijders, haha! Vond het wel grappig eigenlijk.

Maar anno 2023 zou zo'n opsomming echt niet meer mogen. Tesla is allang geen beginnend klein autofabriekje meer. Langzaam beginnen ze de trekjes te vertonen van de gevestigde orde waartegen ze zelf 'ten strijde zijn getrokken' destijds.

Voor het overige begrijp ik niet dat iemand er zo'n groot thema (mission in life, lijkt het wel) van maakt. Er zijn belangrijkere zaken in het leven. Héél véél, als het goed is. Oplossen, afronden en door is mijn advies. Het is maar een f*cking auto.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Sahino and Hbrink
Tussen 2013 en 2018 is mijn MS ook heel vaak naar het SC geweest. oa. voor een andere drive-unit (2x), kromtrekkende schijven rondom (3x), rammelend dak (3x), krassen op de zijruiten door vuil in de deur (2x), defect derde remlicht incl. bij vervanging gesneuvelde achterruit (2x), 'bad sector' in de main battery (1x), en ik vergeet nog wat kleiner euvel. Gelukkig werd ie toen nog opgehaald én teruggebracht ;-) We waren een soort vrijwillige testrijders, haha! Vond het wel grappig eigenlijk.

Maar anno 2023 zou zo'n opsomming echt niet meer mogen. Tesla is allang geen beginnend klein autofabriekje meer. Langzaam beginnen ze de trekjes te vertonen van de gevestigde orde waartegen ze zelf 'ten strijde zijn getrokken' destijds.

Voor het overige begrijp ik niet dat iemand er zo'n groot thema (mission in life, lijkt het wel) van maakt. Er zijn belangrijkere zaken in het leven. Héél véél, als het goed is. Oplossen, afronden en door is mijn advies. Het is maar een f*cking auto.
krassen op de zijruiten door vuil in de deur.... die herken ik....helaas.
 
Daar heb ik hem meermaals op proberen te wijzen. Als hij nu eigenwijs doorgaat en dat achteraf verkeerd afloopt voor hem, dan kan ik daar geen medelijden mee hebben. Hoe zuur ik het ook voor hem vind dat hij een maandagochtendauto heeft gekregen.
Ik ben het helemaal eens met je betoog, maar er is een verschil tussen emotie en ratio. Jij beredeneert vanuit de ratio, omdat het jezelf niet aan gaat (of je bent gewoon een heel rationeel persoon). Ik kan ook flink vanuit de emotie reageren en meestal krijg je daar achteraf spijt van. Ik snap dan ook heel goed dat @Persfoto er met gestrekt been in gaat. Na 2 jaar frustratie, onmacht, boosheid en gebroken beloftes gaat de ratio vanzelf een keer weg. Slim is het wellicht niet, dus je waarschuwing vind ik volledig terecht. Maar toch als hij er mee doorgaat en het deksel op de neus krijgt dan heb ik daar toch medelijden mee. Je koopt een auto voor veel geld en je hoopt daar veel plezier van te hebben. En dan krijg je zo'n drol van een auto. DIt verhaal kent enkel verliezers...
Tussen 2013 en 2018 is mijn MS ook heel vaak naar het SC geweest. oa. voor een andere drive-unit (2x), kromtrekkende schijven rondom (3x), rammelend dak (3x), krassen op de zijruiten door vuil in de deur (2x), defect derde remlicht incl. de bij vervanging gesneuvelde achterruit (2x), 'bad sector' in de main battery (1x), en ik vergeet nog wat kleiner euvel. Gelukkig werd ie toen nog opgehaald én teruggebracht ;-) We waren een soort vrijwillige testrijders, haha! Vond het wel grappig eigenlijk.
In 2013 kocht je een Tesla omdat je een pionier was. Als je in 2020 een Tesla koopt, dan is dat waarschijnlijk niet meer het geval. Dan verwacht je gewoon een auto die betrouwbaar is. Ook was voor 2018 de service bij Tesla uitmuntend, maar na de hausse van de S/X was dit redelijk over. Ik heb de service bij Tesla (m.u.v. de mobile rangers) altijd slecht gevonden. Reparaties die niet of slordig uitgevoerd werden, auto's met vlekken terug, ... Ook is het maar net hoe afhankelijk je bent van de auto. Ik heb ook wat auto's "voor erbij" en daar stel ik andere eisen aan dan aan een auto waar ik dagelijks afhankelijk van ben.

Voor het overige begrijp ik niet dat iemand er zo'n groot thema (mission in life, lijkt het wel) van maakt. Er zijn belangrijkere zaken in het leven. Héél véél, als het goed is. Oplossen, afronden en door is mijn advies. Het is maar een f*cking auto.
Het gaat om een aankoop van waarschijnlijk meer dan 60.000 euro. Als je verwacht dat je daar zeker 5 jaar mee zou kunnen doen, maar het blijkt nu slechts 2 jaar te zijn dan valt de rekensom heel anders uit. Dan praat je makkelijk over 10.000 euro extra verlies en dat is wellicht acceptabel als het je eigen schuld is. Maar als het ook nog eens volledig buiten je schuld is en het door een ander komt, dan snap ik wel dat het een principekwestie wordt. Iemand heeft mij ook wel eens verteld "Ga je voor je gelijk of ga je voor je geluk?". Maar dat voelt heel zuur en niet iedereen kan dat even makkelijk verteren. Daarbij moet je natuurlijk ook in de positie zijn om de auto maar te kunnen verkopen en wat anders terug te kopen. Het is maar een auto, maar voor veel mensen wel hun een-na-duurste bezit.
 
Last edited:
Ik ben het helemaal eens met je betoog, maar er is een verschil tussen emotie en ratio. Jij beredeneert vanuit de ratio, omdat het jezelf niet aan gaat (of je bent gewoon een heel rationeel persoon). Ik kan ook flink vanuit de emotie reageren en meestal krijg je daar achteraf spijt van. Ik snap dan ook heel goed dat @Persfoto er met gestrekt been in gaat. Na 2 jaar frustratie, onmacht, boosheid en gebroken beloftes gaat de ratio vanzelf een keer weg. Slim is het wellicht niet, dus je waarschuwing vind ik volledig terecht. Maar toch als hij er mee doorgaat en het deksel op de neus krijgt dan heb ik daar toch medelijden mee. Je koopt een auto voor veel geld en je hoopt daar veel plezier van te hebben. En dan krijg je zo'n drol van een auto. DIt verhaal kent enkel verliezers...
Voor mij werkt het doorgaans zo: de emotie zit eerst hoog en dan wil ik wraak. Vervolgens ga ik die wraak plannen en tijdens dat plannen komt de ratio terug. Dan heb je dat moment dat je beseft dat je alleen maar jezelf ermee hebt.

Ik hoop dat de reacties hier voor @Persfoto een katalysator kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and Hbrink
Bij inruil krijg je te maken met een enorme afschrijving. Dus dan moet je bovenop een boel ellende ook nog eens een bak geld erachteraan smijten. Ik kan me voorstellen dat @Persfoto dat serieus moeite mee heeft. Ik heb hetzelfde met een 2.5 jaar oude Apple laptop -buiten mij schuld om defect en Apple geeft niet thuis-. Ik steek hem nog liever in de fik, dan dat ik Apple ga belonen met het kopen van een nieuwe.

Als je niet de kunde hebt om je eigen product fatsoenlijk te herstellen, dan moet je een andere oplossing bieden. Dat hoeft natuurlijk niet meteen een nieuwe auto te zijn, maar het moet wel gelijkwaardig zijn of de bijbetaling of vergoeding zou enigszins in verhouding moeten staan (en dat is niet de volle afchrijving van de eerste 2 jaar). Er zijn veel verschillende issues geweest, dus dat er meerdere bezoeken aan het SeC nodig waren is met enige compassie voor Tesla nog te verdedigen. Maar als er storingen zijn die men niet kan oplossen en die wel degelijk het normale gebruik van de auto belemmeren, dan moet je toch echt wel in actie komen.

Een rechtsbijstandverzekering had hierbij wellicht kunnen helpen, maar ik ben over het algemeen niet onder de indruk van ze. Meestal is het afkopen en de klant schadeloos stellen. Formeel een correcte oplossing, maar het gaat mij vaak om het recht te halen. Daarvoor ben je helaas niet verzekerd. Bij dit soort dure gevallen krijg je vaak te maken met de juridische afdeling van de verzekering en dat zijn nu niet bepaald de juridische toppers. Vaak willen ze erg snel schikken en dan schiet je er ook bij in. Heb het ook eens bij de hand gehad en vervolgens zelf een (dure) advocaat ingeschakeld en volledig mijn recht gekregen. Was duur, maar gaf mij wel de genoegdoening omdat ik wist dat ik mijn recht stond. Het is alleen jammer dat je soms moet betalen om dat te krijgen (en niet iedereen heeft daar de financiële middelen voor).

Ik heb ook een probleem met mijn Tesla dat niet opgelost is. Al 5 jaar lang is in de herfst/winter vaak mijn Auto Pilot niet te gebruiken. De ruit voor de frontcamera beslaat en dan valt met veel kabaal de AP uit. Bloedirritant en zeker 6x iemand van Tesla voor laten komen (of naar het SeC gegaan). Elke keer weer een "oplossing", maar niets hielp. Omdat het probleem alleen bij bepaalde weersomstandigheden optreed heel lastig de oplossing te controleren. Auto is nu buiten garantie en het is niet opgelost. Ik laat het er maar bij zitten, maar blij ben ik er niet mee.

Ik weet niet wat ik moet vinden dat @Persfoto er zo'n media-spektakel van maakt. Vanuit zijn emotie volledig te begrijpen (ik zou ook laaiend zijn), maar je moet wel voorzichtig zijn niet al je glazen in te gooien. Nu heb je "enkel" een beroerde auto, maar straks wellicht ook een beroerde reputatie als autojournalist (als het teveel vanuit de emote i.p.v. ratio is geschreven). Stel dat Tesla morgen jou een vergelijkbare M3P op de stoep zet, mits je geen media-aandacht meer genereerd. Doe je dat dan of ben je principieel en zet je je verhaal door?

PS: Ik zou denk ik wel zo hypocriet zijn om mijn keutel in te trekken als Tesla mij een voorstel zou doen. Van mij zal je geen waarde-oordeel krijgen. :)

Ze mogen altijd met een voorstel komen, maar dan moeten ze het zelf doen. Van de advocaat van de NVJ mag ik geen voorstel doen. De Advocaat van Tesla zou dat kunnen opvatten als chantage. En dat wil ik niet. Ik heb Tesla ruim 3 mnd de tijd gegeven voor een oplossing. Waarom zouden ze het nu dan wel doen ? Het onderzoek is nog niet klaar, denk voor 80%.

Het is voor mij wel een principe kwestie geworden.
Ik hoop dat Tesla door mijn publicatie andere klanten ook serieus gaat nemen en dat ze het probleem bij een ieder gaan oplossen.

Als ze 6 mnd geleden mij een nieuwe M3P hadden aangeboden had ik het geaccepteerd.

Dan hadden ze mijn auto helemaal uit elkaar kunnen halen.

Maar Ja het bleef stil bij Tesla
 
Nou als ik met de advocaat van Tesla praat, dan mag niemand van Tesla met mij praten. Schiet ook niet op. En voor de advocaat erbij was betrokken was de zaak binnen Tesla al geëscaleerd
Zoals ik zei: advocaten praten met advocaten.

Aan jou om ook een advocaat erop te zetten, en natuurlijk niet eentje van je beroepstak want je staat er niet als journalist, maar als consument.

Heb je al bij Tesla als organisatie geëscaleerd (en dus niet bij je individuele Tesla Service Center)? Heb je al bij het SeC gevraagd hoe je dat kan doen? Heb je voor ogen wat een werkbare en realistische oplossing is?
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and bugboy
Ze mogen altijd met een voorstel komen, maar dan moeten ze het zelf doen. Van de advocaat van de NVJ mag ik geen voorstel doen. De Advocaat van Tesla zou dat kunnen opvatten als chantage. En dat wil ik niet. Ik heb Tesla ruim 3 mnd de tijd gegeven voor een oplossing. Waarom zouden ze het nu dan wel doen ? Het onderzoek is nog niet klaar, denk voor 80%.
Ik ben geen jurist, maar als je aangeeft dat je het redelijk zou vinden dat Tesla de auto zou terugnemen of vervangen voor een vergelijkbare M3P, dan is dat toch geen chantage? Het feit dat je autojournalist/-fotograaf bent maakt toch niet dat je minder rechten zou hebben? Als je er van maakt dat je ze anders aan de schandpaal nagelt met een publiek artikel, dan wordt het een ander verhaal. Als je alles goed kan onderbouwen, dan heb je volgens mij nog steeds geen probleem.

Ik ga er vanuit dat je Tesla officieel in gebreke heb gesteld en ze 3 maanden de tijd hebt gegeven om de problemen op te lossen. Dat klinkt als een redelijke termijn, maar wat is de stap na die 3 maanden? Ga je dan een rechtszaak starten om de koop te ontbinden, omdat je een non-conform product hebt gekregen? Het zal dan waarschijnlijk gaan of jij voldoende kan onderbouwen dat het product non-conform is. Dat de auto D aangeeft, terwijl die in de achteruit staat (nadat je zelf de auto in de achteruit zet) lijkt me niet voldoende om een auto als onbruikbaar aan te merken. Ook een traag werkend infotainment systeem is bloedirritant, maar maakt de auto denk ik niet meteen non-conform.

Begrijp me goed. Ik wil Tesla niet verdedigen in deze, want ik heb ook al vaak lopen vloeken nadat een probleem (wederom) niet was opgelost, werkzaamheden slechts deels waren uitgevoerd, de auto met vetvlekken op de lichte hemelbekleding terugkreeg, dus ik weet hoe het soms gaat. Zorg dat je een degelijk pad uitstippelt met iemand die kennis heeft hoe je zo'n zaak moet aanpakken.

Ik heb zelf ook een aantal issues gehad met mijn Tesla en ook een aantal zijn nooit opgelost. Geen wereldschokkende zaken, maar de medewerkers bij het SeC zijn gewoon automonteurs en geen gespecialiseerde troubleshooters. In de "normale" autowereld heb je ook gespecialiseerde bedrijven die hele lastige zaken onderzoeken. Een aardig voorbeeld daarvan is Danny Versluis (beter bekend als DiagnoseDan op Youtube), maar er zijn er wel meer.

Niet lullig bedoeld naar de normale automonteur, maar dit soort bedrijven werken meestal op een ander level. De gemiddelde monteur is toch meer storingscode uitlezen, vervangen en hopen dat het werkt. Ik verwacht dan ook niet dat jouw probleem opgelost gaat worden als er geen specialistische kennis aan te pas komt. Ik vraag me alleen af of die er al is voor Tesla's.

Het is voor mij wel een principe kwestie geworden. Ik hoop dat Tesla door mijn publicatie andere klanten ook serieus gaat nemen en dat ze het probleem bij een ieder gaan oplossen.
Weet dat het hebben van principes prima is, maar dat principes meestal veel tijd en geld kosten. Het is een nobel streven dat jouw actie enig verschil gaat maken. Voor jou is dit gevoelsmatig een grote zaak, maar voor Tesla voelt het hooguit als een plekje dat wat jeukt als je er aan denkt. Tesla NL heeft al helemaal niets te zeggen over het beleid is mijn indruk en in de VS gaan ze dit nooit horen.

Als ze 6 mnd geleden mij een nieuwe M3P hadden aangeboden had ik het geaccepteerd. Dan hadden ze mijn auto helemaal uit elkaar kunnen halen. Maar Ja het bleef stil bij Tesla
Na 1.5 jaar is de kans klein dat ze je een gloednieuwe M3P aanbieden en ik denk ook niet dat het helemaal reëel is om te eisen. In Nederland krijg je hooguit de werkelijk geleden schade vergoed, maar als je wel hebt kunnen rijden dan is je schade vooral frustratie en daar ga je geen vergoeding voor krijgen. Ik zou in jouw geval al blij zijn als ik een nette M3P met vergelijkbare kilometers en leeftijd zou krijgen. Of met een gereduceerde bijbetaling een nieuwe M3P. Ik las dat de autojournalisten waren uitgenodigd om een nieuwe Tesla te gaan rijden (zat in de AutoWeek podcast van vrijdag), dus wellicht dat ze je uitnodigen om die nieuwe op de plaat te zetten. ;-)
 
Ik ben geen jurist, maar als je aangeeft dat je het redelijk zou vinden dat Tesla de auto zou terugnemen of vervangen voor een vergelijkbare M3P, dan is dat toch geen chantage? Het feit dat je autojournalist/-fotograaf bent maakt toch niet dat je minder rechten zou hebben? Als je er van maakt dat je ze anders aan de schandpaal nagelt met een publiek artikel, dan wordt het een ander verhaal. Als je alles goed kan onderbouwen, dan heb je volgens mij nog steeds geen probleem.
Het probleem is dat ie de advocaat van de NJV erop wil zetten om dingen te eisen. Dat kan je interpreteren als chantage. De rechtshulp van NJV gaat niet over problemen als consument, maar als journalist. En @Persfoto heeft geen probleem met Tesla in z'n functie als journalist, maar als consument.

Valt makkelijk op te lossen door zelf een advocaat aan te trekken.

Daarentegen, dreigen een filmpje te maken en een artikel te plaatsen is ook een vorm van chantage. Moest ik bij Tesla legal werken zou ik lekker m'n kop houden tot je potje over kookt, en als je dan toch gaat procederen je pogingen tot chantage gebruiken om korting te krijgen op de schadeloosstelling.

Niet voor niks dat advocaten heel wat koeler zijn en hun potje niet overkookt.