Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 Performance al 38 maal bij SEC geweest in 2 jaar

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een aantal maal gevraagd of je (onbedoeld) de AP hebt ingeschakeld en nu krijg ik half/half het antwoord dat dit niet zo is. Van iemand die werkt voor de schrijvende pers had ik een wat duidelijker en consistenter verhaal verwacht.

Nee ik heb niet onbedoeld de AP ingeschakeld. Het vanuit stilstand inschakelen van de AP kan niet.

Door een spanning verschil kan de auto anders reageren. Zie potentiële impact op de foto.

Vlgs mij is de auto daardoor wel in de AP gegaan en ik zag dat de speedlimit naar 100 ging.
Midden in een dorp als Best heeft de auto dus ook niet de juiste maximale snelheid geladen.

De computer liet ook niet de juiste versnelling zien op het scherm.

Daar ging het dus mis.

image01.jpeg
 
En wat deed de auto toen? En wat deed jij daarna? En hoe liep dat af?

Ben je met 100 door Best gereden? Werkte je rem nog?

Komt het tijdstip van die melding overeen met het dat moment in Best?

"Vehicle controller may be unavailable", maar wat doet deze controller precies? Vol gas geven?

Vragen .. vragen .. maar geen antwoorden.

Als je wel antwoorden hebt, kun je hier alvast $10.000 ophalen:

(met een linkje naar dit forum)
 
  • Love
Reactions: Maurice1
Door een spanning verschil kan de auto anders reageren. Zie potentiële impact op de foto.


Twee van de beste onafhankelijke Tesla specialisten verklaren onafhankelijk van elkaar dat dit fysiek onmogelijk is door de manier waarop de systemen zijn ontworpen.


“Hughes doesn't believe a drop in the 12-volt rail voltage, as described in the petition, will cause a calibration error leading to an SUA event. The 12-volt rail is monitored by dozens of modules, which would log any low-voltage conditions. Hughes has personally analyzed logs resulting from SUA crashes and thinks a situation like the one described in Ronald Belt's petition is impossible. No log he examined suggests an associated 12-volt drop of any kind, and the NHHTSA had the same information when it decided to close the SUA investigation.
"Tesla's accelerator pedal power, while derived from the 12-volt system, is using two independent isolated 5-volt supplies," writes Hughes. "There is no way for a fault in that system to create the correct signals for full acceleration. It's not possible. If somehow the 12-volt system were so low it caused the isolated 5-volt supplies and their capacitors to drop below the expected voltages, that'd sag the entire curve of the dual sensors, leading to a pedal fault, not full acceleration."
Another known Tesla hacker, Green (@greentheonly), thinks that the claims in the paper should be easy to validate if anyone with a spare inverter controller PCB is willing to try. Still, this should be the first task on the NHTSA's experts' agenda. Hopefully, they will get to the bottom of this issue and clear the waters regarding Tesla's sudden unintended acceleration.”

In simpel Nederlands: een voltage drop kan nooit leiden tot acceleratie maar leidt tot een niet werkend pedaal.

Uit het artikel:


Eerdere samenvatting van ‘Voltage problem’ waarvan bovenstaande dus een debunk is:



Één van die experts is overigens Jason Hughes wiens website ik hier nu een keer of vier gedeeld heb met het advies om met hem contact op te nemen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV and Maurice1
Het heeft even geduurd, maar je beweert dus dat de auto vanuit het niets naar de 100km/u optrekt. Ik snap alleen niet dat je er nog in gaat rijden, want dat is zeker een veiligheidsissue. Is dat één gebeurd of vaker?. Die auto had ik bij Tesla op de stoep gezet en niet meer gereden totdat het probleem is opgelost.

Dus je hebt een aantal issues:
  1. Een auto die uit het niets optrekt.
  2. Je MCU is (soms?) erg traag, waardoor die geen niet de huidige status weergeeft.
  3. Temperatuur wordt niet juist gemeten, waardoor de airco niet fatsoenlijk werkt.
  4. ...
Je hebt de statistieken tegen je, dus ik zou van punt 1 ook gauw geneigd te zijn dat het je eigen fout was.

En wat deed de auto toen? En wat deed jij daarna? En hoe liep dat af?
Ben je met 100 door Best gereden? Werkte je rem nog?
Komt het tijdstip van die melding overeen met het dat moment in Best?
"Vehicle controller may be unavailable", maar wat doet deze controller precies? Vol gas geven?
Vragen .. vragen .. maar geen antwoorden.
Je kan van @Persfoto niet verwachten dat hij weet waarom dit gebeurt en/of dat hij kan verklaren wat de interne foutboodschappen betekenen. Het is aan Tesla om dit te onderzoeken. Als het klopt dat in 99% van de gevallen de uitkomst is dat de bestuurder zelf op het stroompedaal heeft gedrukt, dan is de reactie van Tesla wel verklaarbaar. Het kan ook zijn dat Tesla de post van Jason Hughes heeft gelezen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik kon scherp sturen naar Rechts en Links en bij 52 km per uur ging ik vol in de remmen.
Tesla heeft de stuuracties en de rem ingreep kunnen uitlezen.

Tesla zegt dat ik de gas had ingedrukt en dat is niet waar.
Vlgs het onderzoek door de NTHSA komt dit door

“ This comes after allegations were made that a voltage spike deep within the control systems could cause the vehicle to incorrectly read an accelerator input, even when none has occurred. “

Dus de computer zegt dat ik de gas in heb getrapt terwijl dit niet zo is.

Toen ik de rem losliet begon hij weg te spurten en had geen voet op het “ gaspendaal “
 
Ik kon scherp sturen naar Rechts en Links en bij 52 km per uur ging ik vol in de remmen. Tesla heeft de stuuracties en de rem ingreep kunnen uitlezen.
Bedankt voor de uitleg, maar het verhaal is toch vreemd. Stel dat je de rem loslaat en de auto spuit weg, dan is de logische reactie -bij de meeste mensen- remmen i.p.v. sturen. Ik geloof niet dat de auto snel kan accellereren met de rem vol ingetrapt. Remvermogen gaat altijd boven het accelleratievermogen. Dat je pas na enkele seconden gaat remmen vind ik vreemd en dat wekt de indruk dat je toch echt op het verkeerde pedaal hebt getrapt. Je wil het zelf misschien niet geloven, maar het is wel de meest plausibele verklaring.

Vlgs het onderzoek door de NTHSA komt dit door

“ This comes after allegations were made that a voltage spike deep within the control systems could cause the vehicle to incorrectly read an accelerator input, even when none has occurred. “
Heb je het letterlijk vertaald? Er staat letterlijk "Dit komt nadat er beschuldigingen zijn geuit dat ...". Ik lees niet dat de NTHSA ook bevestigd dat deze beschuldiging juist is.

Tesla zegt dat ik de gas had ingedrukt en dat is niet waar. Dus de computer zegt dat ik de gas in heb getrapt terwijl dit niet zo is.
Toen ik de rem losliet begon hij weg te spurten en had geen voet op het “ gaspendaal “
De ene zegt dat dit niet mogelijk is en de ander beweert dat het wel mogelijk is. Ik denk dat niemand hier op het forum daar de kennis van heeft om er wat over te zeggen. Het zou mij alleen wel erg verbazen dat het uitlezen van het stroompedaal niet via een redundant circuit zou lopen wat bij een grote afwijking een storing zou geven. Het lijkt me stug dat je zonder (flinke waarschuwing in het scherm) kan rijden met de auto. Ook een redundant systeem kan fout gaan of falen om een andere reden. Ook vliegtuigen vallen wel eens uit de lucht (alhoewel dat ook meestal een menselijke oorzaak heeft).

Jouw probleem is dat je de statistiek tegen hebt en dat je het op een manier brengt alsof je zelf geen fout zou kunnen hebben gemaakt en er van alles bijhaalt om je gelijk te krijgen. De meest voor de hand liggende conclusie is dat je zelf een foutje hebt gemaakt. Ik zie dan ook met steeds meer belangstelling jouw artikel tegemoet waarin je beweert het te kunnen bewijzen.
 
Ik merkte met de voet op de rem dat de auto iets ging doen. Ik verwachte iets maar niet dat hij in 3,3 seconden naar de 100 wilde toen ik mijn voet van de rem haalde. Ik gebruik maar een voet om te rijden dus geen 2. Ik moest een auto ontwijken eerst voordat ik de rem intrapte. Bij 52 km per uur heb ik dus na 1,6 sec de rem kunnen indrukken.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maurice1 and bugboy
Vlgs het onderzoek door de NTHSA komt dit door

“ This comes after allegations were made that a voltage spike deep within the control systems could cause the vehicle to incorrectly read an accelerator input, even when none has occurred. “

Nee, dat is niet zo. Wat daar staat is dat de NHTSA de beschuldiging wéér gaat onderzoeken, dat zijn ze verplicht. De hele weerlegging daarvan door twee experts heb ik hierboven al gedeeld, alsook een uitleg waarom een voltage dip nooit kan leiden tot SUA.

Ook dit onderzoek zal als uitslag hebben dat het systeem van Tesla fysiek zo ontworpen is dat dat onmogelijk is.
 
Ik merkte met de voet op de rem dat de auto iets ging doen. Ik verwachte iets maar niet dat hij in 3,3 seconden naar de 100 wilde toen ik mijn voet van de rem haalde. Ik gebruik maar een voet om te rijden dus geen 2. Ik moest een auto ontwijken eerst voordat ik de rem intrapte. Bij 52 km per uur heb ik dus na 1,6 sec de rem kunnen indrukken.

Je hele verhaal wordt met elke post die je hier maakt erover steeds ongeloofwaardiger. Je komt steeds weer met nieuwe details die de vorige ontkrachten. Je hebt je voet op de rem maar merkt dat de auto vooruit wil? Waarom haal je dan je voet van de rem af terwijl je niet wil dat de auto vooruit gaat? Je zegt ook dat je verwachtte dat de auto iets zou gaan doen maar je hebt er eerder juist over dat de auto onverwachts ineens accelereert. Zo heel onverwachts was het dus blijkbaar niet volgens dit laatste bericht. En als je net de voet van de rem haalt, dan heb je dus je voet nog steeds boven de rem, dan is deze veel sneller weer terug ingetrapt dan dat je moet je gaan sturen om auto's te moeten ontwijken. Komt ook nog bij dat als je de rem hebt ingetrapt de auto niets kan doen. Signaal van de rem gaat boven alles, dit is verplicht voor alle EV's. Met de rem ingedrukt kan een EV onmogelijk accelereren. Probeer het maar eens om beide pedalen in te drukken. Auto zal een melding geven dat de rem is ingedrukt en zal dan niet vooruit gaan.

Ook die foto van de meldingen in service mode die je deelt, je hebt volgens mij totaal geen idee wat deze meldingen betekenen maar maakt wel aannames dat deze ervoor gezorgd hebben dat de auto vooruit zou zijn gegaan. Maar je vind het dan wel weer vreemd dat mensen hier op het forum aannemen dat je gewoon per ongeluk het verkeerde pedaal hebt ingedrukt. Dat kan natuurlijk niet want je bent auto journalist, die maken geen fouten tijdens het rijden in een auto. Welk beroep je ook hebt, iedereen kan fouten maken of zich vergissen, dat is menselijk. Het niet willen toegeven of voor een klein moment even denken dat het mogelijk zou kunnen zijn dat je zelf een fout hebt gemaakt, dat is wat anders natuurlijk.
 
Je hele verhaal wordt met elke post die je hier maakt erover steeds ongeloofwaardiger. Je komt steeds weer met nieuwe details die de vorige ontkrachten. Je hebt je voet op de rem maar merkt dat de auto vooruit wil? Waarom haal je dan je voet van de rem af terwijl je niet wil dat de auto vooruit gaat?
Dat had ik ook kunnen doen. Je verwacht toch niet dat die auto vol op het gas gaat? Als je een vreemd geluid uit de aandrijving hoort, dan is mijn eerste verwachting niet dat de auto volgas weg zou rijden. Wellicht zou ik wel meer alert zijn.

Je zegt ook dat je verwachtte dat de auto iets zou gaan doen maar je hebt er eerder juist over dat de auto onverwachts ineens accelereert. Zo heel onverwachts was het dus blijkbaar niet volgens dit laatste bericht. En als je net de voet van de rem haalt, dan heb je dus je voet nog steeds boven de rem, dan is deze veel sneller weer terug ingetrapt dan dat je moet je gaan sturen om auto's te moeten ontwijken.
Als er vlak voor je een auto staat dan kan ik me voorstellen dat je aan het stuur trekt. Maar de rem gaat er dan wel heel rap op. Met 50km/u over de parkeerplaats klinkt wel erg hard (maar M3P trekt ook wel vlotjes op :) ). Als het zo simpel zou zijn dat het stroompedaal denkt vol ingedrukt te zijn, dan had er een waarschuwing op het scherm zichtbaar moeten zijn. Maar wellicht was het scherm weer te traag en zag hij die niet. :)

Komt ook nog bij dat als je de rem hebt ingetrapt de auto niets kan doen. Signaal van de rem gaat boven alles, dit is verplicht voor alle EV's. Met de rem ingedrukt kan een EV onmogelijk accelereren. Probeer het maar eens om beide pedalen in te drukken. Auto zal een melding geven dat de rem is ingedrukt en zal dan niet vooruit gaan.
Als alles goed is dan klopt je verhaal. Als er wat mis gaat, dan kan er wat anders gebeuren. Maar gezien de redundantie in dit soort systemen acht ik die kans ook minimaal. Aan de andere kant schrijf ik zelf ook software en heb ook wel eens bugreports gezien waarbij ik dacht "dat kan echt niet" en toch bleek de klant gelijk te hebben.

Welk beroep je ook hebt, iedereen kan fouten maken of zich vergissen, dat is menselijk. Het niet willen toegeven of voor een klein moment even denken dat het mogelijk zou kunnen zijn dat je zelf een fout hebt gemaakt, dat is wat anders natuurlijk.
Ik denk dat @Persfoto overtuigt is dat hij het niet heeft gedaan. Dat wil alleen niet zeggen dat het ook zo is. Overigens vind ik het wel raar dat je het rempedaal loslaat en de auto schiet weg. Ik wil wel geloven dat je per ongeluk op het gaspedaal trapt bij zo'n gebeurtenis, maar rem loslaten en meteen vol het gas intrappen is niet een fout die je gauw maakt. Of de auto staat in "creep" mode en je schrikt al dat de auto begint te rollen. Maar als je in veel verschillende auto's hebt gereden, dan schrik je hier niet van.

Ik weet niet wat ik er van moet zeggen. Aan de ene kant klinkt het allemaal bijzonder onlogisch en hoe @Persfoto het brengt vind ik ook niet echt helpen. Maar het lijkt me stug dat hij dit uit zijn dikke duim zuigt en van rem los naar volgas is ook niet logisch. Uit schrik op het gaspedaal trappen kan de beste gebeuren, maar dat lijkt hier niet het geval. Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik heb er wel genoeg vrije tijd aan besteed. Ik ga in relax-mode en afwachten waar @Persfoto over 1-2 maanden mee komt.
 
Nee ik heb niet onbedoeld de AP ingeschakeld. Het vanuit stilstand inschakelen van de AP kan niet.

Door een spanning verschil kan de auto anders reageren. Zie potentiële impact op de foto.

Vlgs mij is de auto daardoor wel in de AP gegaan en ik zag dat de speedlimit naar 100 ging.
Midden in een dorp als Best heeft de auto dus ook niet de juiste maximale snelheid geladen.

De computer liet ook niet de juiste versnelling zien op het scherm.

Daar ging het dus mis.

View attachment 969547
De vele ontkenning in de zin maken het niet leesbaar:
Nee ik heb niet onbedoeld de AP ingeschakeld. Het vanuit stilstand inschakelen van de AP kan niet.
Zeg je nu: Ja, ik bewust AP ingeschakeld. Vanuit stilstand AP inschakelen is geen sprake?

Daarna zeg je: AP is spontaan aangegaan omdat er computer bitje is omgesprongen. Klinkt als of een transistor in een chip die tussen 0 (<0.8V) en 1 (>2V) switcht. IN de screen shot is er sprake van irrationele compare. Wat zou moeten leiden tot een veilige keuze. M.a.w. geen AP activeren. Hoe heb jij dat ervaren?
Is het een screenshot van na of voor de service van Tesla?

Daarnaast geeft het scherm aan: Of fout in het bord. Dan zou Tesla de ECU en IMU vervangen. Of een agressieve rijstijl. Welke is het?

Over de versnelling kan ik niks zeggen want het staat niet in het scherm. Waarom eigenlijk niet?
 
Ik kon scherp sturen naar Rechts en Links en bij 52 km per uur ging ik vol in de remmen.

Dat is een interessante.
Hoe heb je die snelheid vastgesteld? Op je trage scherm? Misschien reed je al 100km/u (en zijn er al 3,3 seconden voorbij eer je de rem hebt gevonden).
Het is immers een algemeen gegeven dat iemand die op het verkeerde pedaal trapt (op het e-pedaal i.p.v. het rempedaal) dit nog dieper gaat indrukken omdat je hersenen nog niet geloven dat jij op het verkeerde pedaal staat.

Toch sterk dat iemand die zich een aap verschiet van een onverwachte versnelling eerst gaat kijken op zijn scherm om te zien bij welke snelheid hij uiteindelijk zijn rempedaal indrukt.

Mij lijkt het dat de Bokma bij u een beetje koud heeft gestaan en dat alles een beetje te wijten is aan een "brain freeze".
 
“ This comes after allegations were made that a voltage spike deep within the control systems could cause the vehicle to incorrectly read an accelerator input, even when none has occurred. “

Dit is een theorie van iemand die om de paar jaar met een totaal nieuwe theorie komt waarom SUA bij Tesla door een technisch falen komt, in plaats van zoals bij alle andere merken door het verkeerde pedaal in te trappen.


In het hoofdstuk 3 van het NHTSA document waar deze screenshots uit komen, zie je uitgelegd waarom zijn theorietjes niet kloppen.


Het zou mij alleen wel erg verbazen dat het uitlezen van het stroompedaal niet via een redundant circuit zou lopen wat bij een grote afwijking een storing zou geven.

Dat is ook precies hoe het wel werkt. Genoeg linkjes in deze draad die verwijzen naar uitgebreide analyses, maar in het kort: twee verschillende sensors moeten (na berekening) dezelfde stand weergeven, anders wordt de stand genegeerd. Doordat ze verschillend zijn, kunnen ze bij een storing nooit beide dezelfde effectieve stand weergeven. Daarnaast is er nog het probleem dat het rempedaal altijd het gaspedaal overruled en dat bij alle cases die @wk057 heeft onderzocht, het rempedaal volgens de log niet werd ingedrukt. Er moet dus niet alleen een rare storing optreden waardoor beide gaspedaalsensors onder de streep toch een consistente "volgas" waarde geeft, maar ook nog eens moet het rempedaal een storing hebben waardoor die niet ingedrukt lijkt. En dat terwijl de rem nog altijd puur mechanisch werkt.

Met andere woorden: Dat verhaal van Ronald A. Belt klopt hoogstwaarschijnlijk alweer van geen kanten. Jammer dat @Persfoto deze misinformatie gebruikt om zijn zaak te onderbouwen. Sterker nog, hij brengt het alsof de NHTSA dit hele verhaal bevestigd heeft, wat sowieso niet waar is.

Maar goed, we kunnen lullen als brugman, onze journalist gaat het toch niet geloven.
 
Last edited:
Ik weet niet wat ik er van moet zeggen. Aan de ene kant klinkt het allemaal bijzonder onlogisch en hoe @Persfoto het brengt vind ik ook niet echt helpen. Maar het lijkt me stug dat hij dit uit zijn dikke duim zuigt en van rem los naar volgas is ook niet logisch. Uit schrik op het gaspedaal trappen kan de beste gebeuren, maar dat lijkt hier niet het geval. Daarom ben ik ook wel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Ik heb er wel genoeg vrije tijd aan besteed. Ik ga in relax-mode en afwachten waar @Persfoto over 1-2 maanden mee komt.

Het is zeker dat @Persfoto vreemde dingen heeft meegemaakt met zijn Tesla en heeft er zelfs een verklaring voor dat de M3 tijdens transport flinke schade heeft opgelopen, wat ook te vernemen is in zijn 19 verschillende punten die hij bij de SeC heeft aangedragen.
Wat mij nog niet bevestigd is, is dat na al die ingrepen de auto nog steeds dit probleem heeft? Ik neem aan van wel.

Maar waarom heeft Tesla dan niet het autopilot board vervangen? Of neemt Tesla aan dat @Persfoto foto zo agressief rijdt als in de Tesla vermeld wordt?
 
Nee ik heb niet onbedoeld de AP ingeschakeld. Het vanuit stilstand inschakelen van de AP kan niet.

Door een spanning verschil kan de auto anders reageren. Zie potentiële impact op de foto.

Vlgs mij is de auto daardoor wel in de AP gegaan en ik zag dat de speedlimit naar 100 ging.
Midden in een dorp als Best heeft de auto dus ook niet de juiste maximale snelheid geladen.

De computer liet ook niet de juiste versnelling zien op het scherm.

Daar ging het dus mis.

View attachment 969547
Dus jouw verhaal is dat jij de rem los hebt gelaten, de auto vol er vandoor ging, dat jij vervolgens op het scherm hebt gekeken in welke versnelling deze stond en wat de status was van autopilot en pas daarna bent gaan remmen?

Seriously?????????

Edit: en dat ook nog terwijl je een auto aan het ontwijken bent!

Ik denk echt dat Max Verstappen bij jou in de leer moet, want die kan nog wat leren van jou. In ieder geval ten aanzien van multitasken tijdens het rijden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: PriOkkie
Heb net in de model Y even wat pogingen gewaagd. Sowieso kan de auto niet in een versnelling worden gezet als je de rem niet ingedrukt houdt. Als ik daarna TACC of de AP wil aanzetten geeft de auto aan dat dat niet kan. Maar misschien dat dit na enkele FW updates is aangepast ten opzichte van de situatie van de TS.
Volgens mij is er een situatie mogelijk waarbij de auto als eerste bij een verkeerslicht staat en de passerende auto voor hem ziet zodat hij denkt dat AP geactiveerd kan worden. Je kunt dit monitoren door in de gaten te houden of de auto AP snelheid in grijs weergeeft naast de snelheidslimiet van de weg.

Ik heb dit wel eens gezien maar dit is inderdaad wel aardig wat software versies geleden. Dit betekent overigens niet dat als je dan AP zou inschakelen de auto er in een noodgang vandoor gaat, want dat kan namelijk helemaal niet met AP.
 
Last edited:
Dus jouw verhaal is dat jij de rem los hebt gelaten, de auto vol er vandoor ging, dat jij vervolgens op het scherm hebt gekeken in welke versnelling deze stond en wat de status was van autopilot en pas daarna bent gaan remmen?

Seriously?????????

Edit: en dat ook nog terwijl je een auto aan het ontwijken bent!

Ik denk echt dat Max Verstappen bij jou in de leer moet, want die kan nog wat leren van jou. In ieder geval ten aanzien van multitasken tijdens het rijden.
Auto ging niet in de versnelling voor de actie.
Toen heb ik op het scherm gekeken

Dat ik remde bij 52 km per uur, is door Tesla uitgelezen.

Maar de komende 3 weken is het rustig even vakantie vieren.

Veel plezier allemaal. 🤚
 
  • Like
Reactions: bugboy