Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model 3 - Wasbeurt

This site may earn commission on affiliate links.
In afwachting op de levering van mijn Tesla ben ik alvast aan het nadenken hoe ik de auto van een mooie wasbeurt kan voorzien, met name nu het aankomende weken nog veel gaat regenen. Ik heb nog vrij weinig topics hierover gezien en was eigenlijk wel benieuwd hoe jullie de auto schoon houden.

Je kunt de auto in principe op drie verschillende manieren wassen: door de wasstraat, in een wasbox of met de handen.

Wasstraat:
Voordelen - snel, makkelijk
Nadelen - krasgevoelig, duur

Wasbox:
Voordelen - minder kans op krasjes, goedkoop
Nadelen - kost meer tijd, moeilijk helemaal schoon te krijgen

Met de handen:
Voordelen - erg schoon te krijgen met juiste wasmiddelen, goedkoop
Nadelen - kost veel tijd en energie

Welke manier van wassen kiezen jullie en waarom? Zou ook mooi zijn als jullie kunnen aangeven of en welke wasproducten jullie gebruiken.
 
Met de handen:
Voordelen - erg schoon te krijgen met juiste wasmiddelen, goedkoop
Nadelen - kost veel tijd en energie

Ongeveer iedere 2 weken met de hand. Kost me max. 30 minuten, inclusief emmers pakken en vullen. Auto afspuiten, in het schuim zetten, afspoelen en drogen is zo gedaan. Scheelt dat de Model 3 een glazen dak heeft. Dat werkt snel.
Mijn Model 3 is voorzien van een glass coating. Vind ik echt een aanrader. Veel vuil spuit en spoel je er zo af en ook drogen is fluitje van een cent, want het meeste water loopt er zo van af.

Oh ja, mijn auto is mijn eigendom en geen leaseauto. Misschien dat je er dan toch nog iets zuiniger op bent.
 
Carwash abonnement, maar wel van een goeie natuurlijk.

Ben er zo eentje met kinderen, een carrière vrouw en de bijbehorende immer driedubbel geboekte agenda, dus tijd (en goesting) voor een rustig handwasje is er gewoon niet.

De krasjes ophef volg ik niet, in de tijd dat ik manueel waste zagen mijn auto's er veel erger uit, aldeed ik het toen ook wel niet volgens de regels van de kunst.
En als het echt stoort, dan gaat hij naar een detailer die er verstand van heeft.

Uiteindelijk blijft het een gebruiksvoorwerp, maar wel een heel erg leuk gebruiksvoorwerp. :D
 
Ongeveer iedere 2 weken met de hand. Kost me max. 30 minuten, inclusief emmers pakken en vullen. Auto afspuiten, in het schuim zetten, afspoelen en drogen is zo gedaan. Scheelt dat de Model 3 een glazen dak heeft. Dat werkt snel.
Mijn Model 3 is voorzien van een glass coating. Vind ik echt een aanrader. Veel vuil spuit en spoel je er zo af en ook drogen is fluitje van een cent, want het meeste water loopt er zo van af.

Oh ja, mijn auto is mijn eigendom en geen leaseauto. Misschien dat je er dan toch nog iets zuiniger op bent.

Eens..!
Ook privérijder, zou zo maar kunnen schelen. En idd max 30 minuten! ;)

PS.. dat is dan wel incl de metalen delen van onder-binnenkanten deuren, trunk en frunk. Iedere 2 mnd met een rubberstick alle rubbers nalopen kan ook geen kwaad.
 
Last edited:
Personelijk ga ik eens per maand/6 weken naar de wasstraat of als ik gewoon de auto vuil vind. Ik wil geen tijd maken om de auto zelf te wassen eigenlijk :p. Ik had ook begrijpen dat je met de hand juist meer kans om te krassen hebt. De wasstraat heb ik eentje gekozen met lapjes ipv borstel blijkt ook beter te zijn voor de lak. Ik moest aan het begin wel echt handig worden in de auto in N zetten maar wat een gemak, is 2mn rijden van huis en binnen 15mn is alles schoon incl binnen gestofzuigd en de auto staat weer mooi voor de deur :)!
 
Right on Cely! :D

"Goeie carwash" is ook subjectief natuurljk. Die waar ik ga heeft een manuele voorwas (nee, met je niet zelf doen), dan een gemengde straat, eerst lapjes, daaarna roterende borstels, natuurlijk een sectie droogblazers en nog een sectie handdoeklappen . Daarna nog een indoor stofzuighal en wat persluchtpistolen om het water uit je spiegels te bazen. Meer met dat niet zijn en op een kwartiertje ben je klaar.

Ideaal voor de gehaaste mens (of die met minder goesting ;)).

Respect voor de manuele wassers trouwens!
 
  • Like
Reactions: Cely
Persoonlijk heb ik nog nooit een volautomatische wasstraat meegemaakt waar ik tevreden over was. Velgen en hoekjes zijn nooit schoon. Ik doe het nu al jaren contactloos. Inspuiten met SKY WE 64 - Professionele reinigingsproducten > NERTA NEDERLAND met een lagedrukvernevelaar en afspuiten in de wasbox met hoge druk en daarna vlekvrij naspoelen. Velgen gaan hiermee ook voor 100% schoon zonder aanraken. Tussen afspuiten en vlekvrij naspoelen met zuiver water kan je nog een keer met een microvezel een eventuele waas verwijderen.
 
Hoe gaan jullie uberhaupt door de wasstraat? Ik heb een keer op advies van de wasstraathouder hem in sleepmodus gezet. Was iets minder leuk. Boordcomputer crahte midden in de wasstraat in sleepmodus. Uiteindelijk achteruit er weer uit?
Ik kreeg hem toen niet makkelijk in de neutraal stand. Ook de laaddpoort blijft open gaan, alleen te verhelpen als je de auto op slot zet.
 
Hoe gaan jullie uberhaupt door de wasstraat? Ik heb een keer op advies van de wasstraathouder hem in sleepmodus gezet. Was iets minder leuk. Boordcomputer crahte midden in de wasstraat in sleepmodus. Uiteindelijk achteruit er weer uit?
Ik kreeg hem toen niet makkelijk in de neutraal stand. Ook de laaddpoort blijft open gaan, alleen te verhelpen als je de auto op slot zet.
Ruitenwissers uit en in Neutraal en geen gordels uit :D
 
Mijn vorige stationwagen ging door de betere wasstraat, zo een waar je doorheen getrokken wordt, en dan het top programma.

Ik heb de Passat 2 jaar gereden en toch zag je op de zwarte lak swirls ontstaan van de wasstraat ook al heeft deze lappen rollen ipv. borstels.

Ik ga mijn mooie blauwe gecoate auto weer met de hand wassen. :cool:

Toevallig vandaag foam (valetpro) binnengekregen voor schuimbadjes. Dan afspoelen en met goede shampo/wax (Meguiars ultimate wash/wax) wassen en afspoelen. En drogen met microvezel.

Ben geen wasfan maar dacht ga het voorlopig goed aanpakken.