Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wassen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe doen jullie dat? Een wasstraat vind ik een beetje zonde, en zelf met de hand wassen vind ik ook niet echt een optie.
Ik zie diverse bedrijven die bij je thuis of op het werk je auto (stoom)reinigen. Hebben jullie daar ervaring mee?
Eventueel referenties voor een bedrijf die Haarlem in zijn werkterrein heeft?
 
Krijg je dan geen swirls? Je doet het met de 2 emmer method?
3 emmers.
Idee is als volgt. Eerst nat maken zonder alteveel kracht. Grove vuil druipt er al wat van af. Dan schuim die verder vuil afweekt. Dan licht afspuiten.
Vervolgens volgens 2 emmer methode wassen. Let op dat je altijd voor je een emmer in gaat, altijd de microfiber washand oid uitknijpt (niet boven de emmer).
De volgorde van wassen is van belang. Rondom van boven naar beneden toe. Dus eerst dak, dan raamlijn, dan motorkap en dezelfde hoogte aanhouden aan achterzijde en zijkanten, dan pas de meer vervuilde onderzijde.

Ik gebruik overigens de 3e emmer voor de velgen.

Over de swirls... je moet watvik heb begrepen juist voorzichtig zijn met een hoge druk spuit terwijl je auto nog vies is. Veel mensen spuiten eerst de rotzooi weg met een hoge drukspuit. Alleen spuit je met veel kracht het zand over de lak heen.
 
  • Like
Reactions: BjörnTM
Laatst bij de Anac met de hand gewassen omdat de 21 inch velgen niet "opgewassen" zijn tegen de trekrails. Ook de medewerker zei me op eigen risico! nee dus. Dan maar de emmers mee auto eerst afgespoten onder normale druk en hierna met de was handschoen gewassen, prima wasboxen en voor 5 euro kun je je prima vermaken met schuim, gedemineraliseerd water, hotwax, stofzuigen enz enz. prima te doen.
 
Hoe doen jullie dat? Een wasstraat vind ik een beetje zonde, en zelf met de hand wassen vind ik ook niet echt een optie.
Ik zie diverse bedrijven die bij je thuis of op het werk je auto (stoom)reinigen. Hebben jullie daar ervaring mee?
Eventueel referenties voor een bedrijf die Haarlem in zijn werkterrein heeft?
Ik heb in het verleden verschillende bedrijven uitgeprobeerd die zeggen netjes met de hand te wassen. Ik ben er toch terug van gekomen. Zij zijn niet zo voorzichtig/netjes als ik zelf, resultaat fijne krassen/swirls etc. in de Opticoat Pro. Ik heb er nu Modesta op zitten en was hem alleen zelf met de hand (en met uitzondering door Serge Langendoen van Ride & Shine). Het is ook niet mijn favoriete bezigheid, maar ja. En het resultaat is wel weer elke keer verbluffend.
 
  • Like
Reactions: Steven
Tsja, ik denk dat ik wellicht wel íetsjes minder precies ben. De wasstraat gaat me te ver, maar een bedrijf dat 'gewoon' netjes wast lijkt me uitstekend. Laatst laten wassen bij deze club wat op zich prima ging, maar dan moet je hem wel brengen en sta je dus een half uur te wachten. Dan kun je het weer net zo goed zelf doen. Ik ga denk ik binnenkort eens de doe-het-zelf was proberen hier in de waarderpolder. Mocht iemand een aanbeveling hebben voor een bedrijf dat langskomt dan hoor ik het graag.

Thanks voor alle reacties overigens :)
 
Ik heb al m'n auto's altijd door de wasstraat geramd.... ja als je heel dichtbij gaat kijken zie je swirls, maar echt boeiend vind ik dat niet. Nou ja, nooit zo'n dure auto gereden als nu dus nu ben ik ook aan het twijfelen wat nou wijsheid is. Af en toe m'n auto wassen vind ik wel leuk maar hij is nu alweer vies na een paar dagen na de eieren :rolleyes:
 
Wat ik begreep van m'n detailer is dat de Model S het sowieso zwaar heeft in de wasstraat, door oa de vorm bij de achterste portieren/wielkasten (steekt uit), daar krijgt ie de volle lag van de borstels/lappen. Heeft al een keer een door de wasstraat versleten opticoat in de studio gehad. Dan liever met de hand laten wassen en ondertussen nog wat werken met de laptop.
 
Tsja, ik denk dat ik wellicht wel íetsjes minder precies ben. De wasstraat gaat me te ver, maar een bedrijf dat 'gewoon' netjes wast lijkt me uitstekend. Laatst laten wassen bij deze club wat op zich prima ging, maar dan moet je hem wel brengen en sta je dus een half uur te wachten. Dan kun je het weer net zo goed zelf doen. Ik ga denk ik binnenkort eens de doe-het-zelf was proberen hier in de waarderpolder. Mocht iemand een aanbeveling hebben voor een bedrijf dat langskomt dan hoor ik het graag.

Thanks voor alle reacties overigens :)
er is toch weinig mis met de carwash vestigingen van Loogman in de buurt van amsterdam/Haarlem. Als je Gyeon Prime oid er op heb zitten als bescherming is dit heel goed te doen, biedt 1 tot 2 jr bescherming. Bijkomend voordeel van Loogman, in sommige vestigingen ook 8min klaar interieur reiniging.
 
  • Informative
Reactions: BjörnTM
Heb toch weer een hoop geleerd van het bovenstaande, dank allemaal. Ook ik heb tot op heden nooit een auto gehad waarvoor ik het de moeite waard vond, maar voel voor m'n MS wel wat voor een goede coating, maar wat kost dat nou? Hebben we het over een paar honderd Euro of gaat dat in de duizenden lopen?
 
Datzelfde heb ik ook een beetje.. Tot nu toe alles door de wasstraat, maar dit is toch wel een ander caliber. Zit al een beetje een lakbehandeling met Modesta te overwegen ook.. Allemaal luxeproblemen ;)
Mijn Model S krijgt zo nu en dan de onderstaande behandeling:
1. Afspuiten met hogedruk
2. Foamen via de hogedruk spuit
3. Wassen met speciale mob op een steel, steeds dompelen in schoon water
4. Afspoelen met schoon water (onthard, zoals alle water bij ons in huis)
5. Wegblazen grote druppels met bladblazer
6. Nadrogen met grote fleecedoek.

Volgens mij ben je, zoals ik, geen 69 jaar. Ik klaar dit klusje in een half uur.
Een jonkie :) zoals jij moet dat toch ook kunnen?
 
Mijn Model S krijgt zo nu en dan de onderstaande behandeling:
1. Afspuiten met hogedruk
2. Foamen via de hogedruk spuit
3. Wassen met speciale mob op een steel, steeds dompelen in schoon water
4. Afspoelen met schoon water (onthard, zoals alle water bij ons in huis)
5. Wegblazen grote druppels met bladblazer
6. Nadrogen met grote fleecedoek.

Volgens mij ben je, zoals ik, geen 69 jaar. Ik klaar dit klusje in een half uur.
Een jonkie :) zoals jij moet dat toch ook kunnen?

Wim, het is niet altijd een kwestie van niet kunnen. Je moet er ook maar de tijd in willen steken als hardwerkende mens met altijd tijd te kort. Of geen eigen terrein hebben, zoals velen in de stad. (hoeveel stadsmensen hebben én Karcher én bladblazer...) En of sowieso niet toegestaan in de gemeente. dus aldus.
 
Ik moet hier nog eens over nadenken.

Mijn huidige Peugeot 607 (van jan 2008, ik heb hem sinds jan 2010) is altijd door de lokale wasstraat gegaan (sinds kort eentje met lappen; voorheen altijd met borstels), ik schat gemiddeld eens per 2 maanden.
Ik krijg nog steeds opmerkingen dat de auto er nog zo netjes uitziet. De lak van de Tesla zal toch niet veel gevoeliger zijn dan die van mijn Peugeot?
 
Last edited: