Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
@Skippy1 bedankt voor de reactie maar is reeds meermaals gebeurd. Ik heb de wagen sinds begin december en ondertussen al een 4-tal keer tot 100% geladen. Had echter nooit een lange rit zoals deze gereden waardoor het mij niet eerder is opgevallen. De meeste ritten die ik rijd zitten rond de 100 km per dag.
De laadbeurt voor vertrek was ook tot 100% met de bedoeling heen en terug te raken zonder bijladen. Ik had echter geschat om nog een 15% a 18% overschot te hebben en daardoor ben ik dan even gaan rekenen.
Volgende week staat dezelfde rit gepland dus dan kan ik nog eens testen.
 
@Skippy1 bedankt voor de reactie maar is reeds meermaals gebeurd. Ik heb de wagen sinds begin december en ondertussen al een 4-tal keer tot 100% geladen. Had echter nooit een lange rit zoals deze gereden waardoor het mij niet eerder is opgevallen. De meeste ritten die ik rijd zitten rond de 100 km per dag.
De laadbeurt voor vertrek was ook tot 100% met de bedoeling heen en terug te raken zonder bijladen. Ik had echter geschat om nog een 15% a 18% overschot te hebben en daardoor ben ik dan even gaan rekenen.
Volgende week staat dezelfde rit gepland dus dan kan ik nog eens testen.
Hier meer info en tips: Tesla battery management system (BMS) calibration
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Volgens mij, wordt de verwarming daar niet in op genomen ik vind het altijd een vertekenend beeld. Beste zou je eens Teslamate kunnen installeren en kunnen koppelen op je auto, dan eens een aantal langere ritten doen en de accu van 100% naar 5% bijvoorbeeld leegrijden. In Teslamate en Grafana kun je vervolgens terug zien hoeveel KW er daadwerkelijk is gebruikt en ook hoeveel KW er daadwerkelijk je auto in is gegaan met laden.


Je kunt 'm gratis draaien in Google Cloud er zijn wel wat artikelen van te vinden op dit forum over het deployen er van., of eventueel op je Synology NAS.
 
  • Like
Reactions: Dix0r and Dbergeeke
Hoe is het nu gesteld met de oplaadcapaciteit? Ik heb zelf sinds een week de Y RWD en ook geen 455 maar 418…na leeg rijden en opnieuw opladen werd dit 412.

Bij 100% laden moet ie toch echt naar 455 gaan in mijn ogen.

Thx
Dat gaat hij niet, er zit een verschil tussen WLTP en werkelijke Range in de auto. Van mijn SR+ M3 was dit ooit 418, WLTP is 440 en momenteel is het 388.
 
Hoe is het nu gesteld met de oplaadcapaciteit? Ik heb zelf sinds een week de Y RWD en ook geen 455 maar 418…na leeg rijden en opnieuw opladen werd dit 412.

Bij 100% laden moet ie toch echt naar 455 gaan in mijn ogen.

Thx
Ik rij niet op kilometers maar op %. Het aantal kilometers is afhankelijk van verschillende facturen zoals rijstijl, banden, weer, temperatuur batterij, ...
 
Volgens mij, wordt de verwarming daar niet in op genomen ik vind het altijd een vertekenend beeld. Beste zou je eens Teslamate kunnen installeren en kunnen koppelen op je auto, dan eens een aantal langere ritten doen en de accu van 100% naar 5% bijvoorbeeld leegrijden. In Teslamate en Grafana kun je vervolgens terug zien hoeveel KW er daadwerkelijk is gebruikt en ook hoeveel KW er daadwerkelijk je auto in is gegaan met laden.


Je kunt 'm gratis draaien in Google Cloud er zijn wel wat artikelen van te vinden op dit forum over het deployen er van., of eventueel op je Synology NAS.
Verwarming tijdens je rit wordt uiteraard wel meegenomen in je gemiddelde verbruik tijdens een rit.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ik heb vandaag een afstand van 278 km afgelegd met twee uurtjes parkeren op verplaatsing en een half uurtje pauze tijdens de terugweg.
3 keer het interieur en de batterij opwarmen (bij de start en na de pauzes). Ik las dat de verwarming 6kW nodig heeft. Als dat 20 minuten duurt, zit je aan een een uur aan 6kW, dus 6 kWh.
Daarnaast wordt de batterij niet 100% opgebruikt. Ik schat dat er zo’n 5 kWh ‘reserve’ gehouden wordt voor noodfuncties. Lichten, deuren openen, de MCU, servostuur, gandrem bediening.
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Gisteren mijn eerste verre trip gemaakt: 847km naar een vakantiehuisje in Duitsland. Historische plek: hier is de basis gelegd voor ruimtevaart (om de positieve kant maar te belichten..). 172kWh verbruikt, dus 203Wh/km. Gemiddelde temperatuur zal zo’n 8 graden zijn geweest, continue mot- tot matige regen en ik heb in Duitsland (zo’n 700km van de rit) continue 130-140km/u gereden (niet gemiddeld voor de goede orde). Geen slechte score denk ik zo.
Op de terugweg over 825 kilometer (geen omweg door file dit keer) 182kWh verbruikt. 220Wh/km. Valt me mee angezien het een stuk kouder was: groot deel van de dag 3-4° C en later op dag 7° C max. Meer wind maar in plaats van motregen nu meer kortere, hevigere buien. Vanwege de kou heb ik wel minder hard gereden: 120km/u als max aangehouden. Mooie test voor bereik kunnen doen: 100% geladen bij Rade SuC en 251km verder met 2% aangekomen bij Emsbüren SuC. Wel een 25 min durende file gehad die wat kWh gespaard heeft, maar daar staan ook wel wat sprintjes tot 150km/u tegenover om wat Autobahn racers niet in de weg te zitten bij wat inhaal acties. Niet slecht onder deze omstandigheden. In de zomer zal 300+ prima te doen zijn.

Edit: Door de genoemde file werd de auto navigatie helemaal ambitieus en kreeg ik opeens Hengelo SuC voorgeschoteld als stop. Zodra de file voorbij was werd het toch al snel weer Emsbüren 😆
 
Ik laad mijn Model 3 altijd tot 90 pct op. Als de range na opladen dan wat ver (bijv 10 km) onder het dan bekende haalbare punt blijft steken, helpt het vaak om bij een volgende laadsessie vanaf een SoC rond 15pct de auto eerst een half tot een heel uur stil te laten staan voordat de laadsessie wordt gestart. Dan komt 90 pct meestal weer op het bekende aantal kms terug.
 
Afgelopen woensdag was het circa 10 graden en redelijk wind stil. Ik heb 140 wh / km verbruikt met Cruise op 102kmh. Een range van 380km is dus goed mogelijk.
 

Attachments

  • A9DC86F3-B682-4BBC-B0D8-1F9D0049EDE2.jpeg
    A9DC86F3-B682-4BBC-B0D8-1F9D0049EDE2.jpeg
    260.6 KB · Views: 139
3 keer het interieur en de batterij opwarmen (bij de start en na de pauzes). Ik las dat de verwarming 6kW nodig heeft. Als dat 20 minuten duurt, zit je aan een een uur aan 6kW, dus 6 kWh.
Daarnaast wordt de batterij niet 100% opgebruikt. Ik schat dat er zo’n 5 kWh ‘reserve’ gehouden wordt voor noodfuncties. Lichten, deuren openen, de MCU, servostuur, gandrem bediening.
Ik dacht dat de verwarming meegerekend werd in het gemiddeld verbruik.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik dacht dat de verwarming meegerekend werd in het gemiddeld verbruik.
Klopt. Was ik ook net aan het bedenken.
Ik herinner mij nu dat de pauze waarop ik mij baseerde, er 1 was met open deuren in de vrieskou, terwijl we de schoenen wisselden, een picnic namen en de wandeling planden.
Bij pauzes in de winter: deuren sluiten of de verwarming uit zetten (al blijft de batterij dan wel nog opwarmen wellicht).
 
Ik heb vandaag een afstand van 278 km afgelegd met twee uurtjes parkeren op verplaatsing en een half uurtje pauze tijdens de terugweg. (Zie 26km huidige rit)
De batterij was volledig volgeladen voor vertrek en bij thuiskomst 7%.
Nu zag ik in de rittenkaart dat ik 43kwh verbruikt heb sinds opladen.
Als ik dan de resterende 7% erbij zou toevoegen kom ik slechts aan een +- 46,25 KW batterij.

Is daar een logische verklaring voor? Want zo lijkt het of ik +- 10kw mis.
Enkel sentry mode was actief tijdens het parkeren maar dat kan volgens mij het verschil niet verklaren.





View attachment 888948
Heel toevallig paar dagen terug een soortgelijke rit gehad, dus kan je alleen informatie geven ter vergelijking. Auto was bij vertrek op 100%, rit gemaakt met twee stops, beide keren paar uur gestopt met sentrymode aan. Totaal gereden kilometers was tussen de 270-280 km. Verbruik was vergelijkbaar met die van jou. Percentage over was tussen de 20-22% als ik mij niet vergis. Dus inderdaad je lijkt wat percentage te missen.
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Ik bedacht me dat ik ook teslafi heb sinds een paar dagen. Dus even de info daaraf gehaald en eigenlijk lijk ik hetzelfde probleem als jij te hebben. De Tesla laat een te lage kwh verbruik zien. 78% batterij verbruikt en dat wordt als 38,42 kwh getoond. Terwijl ik bij terugkomst geladen heb tot 80% en dat was dus al 34,86 kwh. Als ik dat laatste doorreken kom ik wel op 60kwh uit. Vreemd, maar qua kms is het wel binnen de verwachtingen als ik het doorreken. Ongeveer 340km rijbereik met deze temperaturen en op snelweg met veelal 110 km/u. Maar dit geeft wel aan dat de aangegeven verbruik in kwh niet betrouwbaar is.
045BB359-B04D-489F-9550-380AFFCAFB90.jpeg