Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla on the track

This site may earn commission on affiliate links.
Ook Electrek heeft het er over: https://electrek.co/2019/09/17/tesla-plaid-model-s-crushes-porsche-taycan-nurburgring-time/. Nu nog allebei met een daadwerkelijk productiemodel, anders telt het niet echt als record voor productiemodel lijkt me...

Dit is wel een beetje jammer:
Tesla-Model-S-Nordschleifenrekordversuch-inlineImageC-4de15083-1629219.jpg


Dikke dieselgenerator om dit voor elkaar te krijgen. :( Vooral vervelend omdat het de haters weer voer geeft...
 
Porsche en VW gebruikten ook gewoon dieselgeneratoren hoor, en een dieselgenerator is nog altijd beter dan zelf met een benzine of diesel over het circuit scheuren.

Er is ook gewoon geen snellaadinfrastructuur nabij de Nurburgring. Kortstbijzijnde is een Ionity op de A61...

En laten we ook redelijk zijn: beide de Taycan en de Model S Plaid zal je pas volgend jaar uitgeleverd zullen zien, dus zoveel scheelt het niet. Die 3 motoren en widebody is niet op een weekend in mekaar gebokst.

De Taycan reed zijn tijd overigens op Michelin Pilot Sport Cup 2 R banden, wat ook niet op de productieversie zal zitten. Al bij al vind ik het knap dat ze er 20 seconden van kunnen afpitsen, waar sta je dan met je Taycan? 60 keren 0-200 doen? Een dooie koe over je claustrofobische interieur gedrapeerd? Bjorn deed een interessante walkaround van de Taycan en het is echt een auto die qua interieur kleiner dan de Model 3 is, en zelfs claustrofobisch voor de voorste passagier zit door de vorm van de middenconsole.
 
Last edited:
Porsche: The Taycan is a track car, not a quarter-mile rocket toy like those Tesla's, see our Green hell record!
Elon: Green hell what? I'll fly in a few cars and lap that curvy track just for fun to see how we compare.
Porsche: We applaud you for competing!
Elon: Hey Porsche, is that a Taycan that is slowly vanishing in my mirror?
 
Porsche en VW gebruikten ook gewoon dieselgeneratoren hoor, en een dieselgenerator is nog altijd beter dan zelf met een benzine of diesel over het circuit scheuren.
Ik snap waarom het nodig is, maar het geeft gewoon weer voer voor BEV-bashers. Denk overigens niet dat dit efficiënter en beter is. Emissie-eisen voor een Euro 6D liggen wel even anders dan bij dit soort generatoren. Maar het kan even niet anders blijkbaar...
En laten we ook redelijk zijn: beide de Taycan en de Model S Plaid zal je pas volgend jaar uitgeleverd zullen zien, dus zoveel scheelt het niet. Die 3 motoren en widebody is niet op een weekend in mekaar gebokst.
Moeten we ook echt eerlijk zijn. De eerste Taycans worden begin 2020 uitgeleverd (3-5 maanden) en de Plaid over minstens een jaar (12 maanden in Elon time). Gezien Elon’s eerdere uitspraken is over een jaar altijd erg ver weg. Desondanks erg knap als deze berichtgeving klopt. Ben wel benieuwd wat die Model S moet gaan kosten.

Overigens had ik liever gezien dat de R&D in andere zaken was gaan zitten. Beter onderstel is wenselijk, maar wie heeft er nog meer behoefte aan snelheid? Heb liever dat ik echt maar 1x per 80.000km bij het SeC hoef aan te kloppen.
 
Ik snap waarom het nodig is, maar het geeft gewoon weer voer voor BEV-bashers. Denk overigens niet dat dit efficiënter en beter is. Emissie-eisen voor een Euro 6D liggen wel even anders dan bij dit soort generatoren. Maar het kan even niet anders blijkbaar...

Toch is het beter om olie in fossiele centrales te gebruiken voor de opwekking van stroom en daarmee elektrisch te rijden dan om benzine en diesel te maken voor verbranding in individuele auto's. Ik heb eraan gerekend en het klopt. Die berekening zet ik hier in de komende periode online.
Eerst even een uitleg
van een Amerikaanse site die dit duidelijk maakt.
Oil For Electricity is More Efficient than Oil for Gas | Smart Cities Dive
 
Ik snap de strijd van Elon niet zo goed, anders dan wat publiciteit creëren. De Taycan kan heel hard over een circuit, de Tesla kan heel veel meer. Mijn P100D is belachelijk snel maar is vooral gezinsauto, reismaat en transport. Daar komt bij: met mijn klassieke ('74) Porsche kan en durf ik veel harder de bochten te ronden dan met de Tes, ik twijfel er zeer aan of Elon de gecreëerde verwachtingen waar kan maken.

edit: met een 'gewone' performance

Zelfs de S85 gaat (veel) harder de hoek om dan een 911 uit 1974. Subjectief lijkt het misschien anders.
 
Toch is het beter om olie in fossiele centrales te gebruiken voor de opwekking van stroom en daarmee elektrisch te rijden dan om benzine en diesel te maken voor verbranding in individuele auto's.
Een state-of-the-art energiecentrale heeft wat andere emissies dan een mobiele dieselgenerator waar we het hier over hebben. Eisen voor uitstoot is minimaal voor een dieselaggregaat.
 
Overigens had ik liever gezien dat de R&D in andere zaken was gaan zitten. Beter onderstel is wenselijk, maar wie heeft er nog meer behoefte aan snelheid? Heb liever dat ik echt maar 1x per 80.000km bij het SeC hoef aan te kloppen.
Klopt ook, maar onderschat de waarde niet van de media-aandacht die Porsche zelf heeft opgewekt met hun Taycan, en waarmee Tesla nu mee gaat lopen. Als je zelfs de ultieme beloofde Tesla-killer een mokerslag kan verkopen, heeft dat zeker en vast zijn effect op de verkoop van de onderliggende modellen. Ja, je kan ook Björn zijn filmpje gaan kijken om te beseffen waarom een Taycan het niet is, maar in deze tijden van bitesize nieuws en op gevoel kiezen is het machtig dat je 2 weken na de officiële aankondiging van een concurrent de twijfelaars kan beïnvloeden door de concurrent op een extra simpel meetbaar argument af te troeven. De prijs van de Taycan zette al een grote groep van Taycan reservatiehouders onder druk, en dit is gewoon de kers op de taart. Van de 3 geïnteresseerden in de Taycan die ik ken (2 ervan Model S rijders, 1 zeker reservatiehouder) is er nog maar eentje die zijn zinnen heeft gezet op de beloofde ‘gewone’ in 2021 ofzo. De rest heeft de Taycan al afgeschreven, en de reservatiehouder heeft zijn reservatie opgezegd.
 
Een state-of-the-art energiecentrale heeft wat andere emissies dan een mobiele dieselgenerator waar we het hier over hebben. Eisen voor uitstoot is minimaal voor een dieselaggregaat.
Ja klopt, maar zelfs een dieselgenerator is nog altijd beter dan een benzine- of dieselauto. Je draait continu een dieselmotor onder ideaal regime vs de benzine- of dieselmotor varieert in toerentallen om de variaties in vermogen te leveren.

Tesla Model S Charged By Diesel Generator More Efficient Than ICE (w/video)
 
Klopt ook, maar onderschat de waarde niet van de media-aandacht die Porsche zelf heeft opgewekt met hun Taycan, en waarmee Tesla nu mee gaat lopen.
Helemaal eens dat het qua media-aandacht natuurlijk heel knap gedaan is van Tesla.

Ja klopt, maar zelfs een dieselgenerator is nog altijd beter dan een benzine- of dieselauto. Je draait continu een dieselmotor onder ideaal regime vs de benzine- of dieselmotor varieert in toerentallen om de variaties in vermogen te leveren.
Ik heb het bewust over emissie en niet over de hoeveelheid diesel die wordt verstookt (om nog maar te zwijgen over het verschil in lawaai). Een moderne dieselwagen heeft hoge eisen aan de uitstoot. In het filmpje dat je aanhaalt is het 4.4l voor de Tesla en 4.8l voor de Volvo. Die Volvo zal echter heel wat minder fijnstof en andere ellende uitstoten dan het dieselaggregaat met die 4.4l verstookte diesel. Trek het roetfilter eens onder een auto weg en laat hem vrij ademen, dan zou het me ook niet verbazen dat je onder die 4.4l van de Tesla komt.

Dat is het nadeel met al dit soort "onderzoeken". Afhankelijk van de gewenste uitkomst draai je aan de variabelen (bijv. kilometers) of neem je bepaalde zaken (bijv. energie t.b.v. productie, transport van energie, ...) totdat je de gewenste uitkomst hebt. De media neemt het maar al te graag over.

In plaats van testen is dit ook prima te berekenen. 1l diesel geeft ongeveer 10kWh (bron) aan energie en een top-notch generator, die draait op zijn optimum, haalt maximaal 40% rendement. Uiteindelijk blijft er dus met 1l diesel ongeveer 4kWh over om te laden. Dat geeft ook 5-10% verlies, dus circa 3.7kWh en daar rij je met een Model S ongeveer 17.5km mee (uitgaande van 210Wh/km). De meeste diesels halen bij normaal rijden op de snelweg ongeveer 15km op een liter diesel.

Ik snap waarom Tesla een dieselaggregaat nodig heeft op de ring, maar het is geen fijne PR...
 
Last edited: