Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Eens widodh, de extra paar stoplichten, kruisingen etc zijn vaak niet prettig, waardoor een SuC bezoek al snel nog 5-10 min extra kost.
Op weg naar Reims bij Urvillers is een mooi voorbeeld van hoe ze wat mij betreft allemaal zouden mogen zijn. Langs de snelweg, achter op het terrein bij een grote Aire, zeer laag risico op ICEing, sanitair bij tankstation, restaurantvoorziening.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Eens widodh, de extra paar stoplichten, kruisingen etc zijn vaak niet prettig, waardoor een SuC bezoek al snel nog 5-10 min extra kost.
Op weg naar Reims bij Urvillers is een mooi voorbeeld van hoe ze wat mij betreft allemaal zouden mogen zijn. Langs de snelweg, achter op het terrein bij een grote Aire, zeer laag risico op ICEing, sanitair bij tankstation, restaurantvoorziening.

Hier is al vaak over gesproken. Het is ook een kwestie van persoonlijke invulling. Er is ook een groep die het laden beschouwd als een onderbreking van de reis en dan is een comfortabele omgeving heel wat waard. Dat er dan wat om gereden moet worden neemt men voor lief. Na een rit van een paar uur heb ik dat er graag voor over.
Ik heb ze juist liever helemaal niet pal aan de snelweg.
Maar gelukkig komen daar ook snelladers zodat iedereen aan zijn of haar trekken komt.
 
Deze had eigenlijk in het Superchargers in NL topic gemoeten, maar eigenlijk gaat het grotendeels op voor de SuC locaties in Nederland, België, Frankrijk, etc.

Ik vind (mijn mening!) de locaties van Tesla sub-optimaal. De tijd die het kost om vanaf de snelweg bij de SuC te komen vind ik gewoon niet fijn. Het kan 1, 2 of soms 3 minuten zijn, maar het feit dat je de snelweg af moeten en iedere keer weer allemaal 'capriolen' moet uithalen om bij de SuC uit te komen vind ik gewoon niet tof.

In NL gaan de slagbomen open voor de SuC, maar in Italië moet je soms aanbellen en hopen dat ieman de slagboom open doet.

Als ik op doorreis ben wil ik ook reizen. Nu hoef ik niet continue 160km/h te rijden, maar de 'flow' van de reis gaat er wat mij betreft uit als je wéér op de parkeerplaats van een hotel staat waar je je kan afvragen of je een toilet kan vinden of even wat te drinken kan krijgen.

Ik ben heel blij met het SuC netwerk, maar ik vind het wel tijd dat Tesla naar betere locaties gaat kijken.

In Duitsland is een Autohof een prima keuze en in de UK zouden de 'Services' dat ook zijn, maar daar buiten kennen we dit niet echt.

Je wens gaat in ieder geval in vervulling bij de nieuwe SUC aan de A1 bij Holten (Beuseberg). Die is direct aan de snelweg, en je kunt er een hapje eten bij La Place of de Mac.
 
Ben ook niet zo happy met die locaties bij Van der Valk hotels, niet alleen vanwege de rit er naartoe. Die gebouwen zijn niet erg uitnodigend om even binnen te lopen; ik voel me er niet erg welkom. Je kunt er ook niet even binnenlopen voor een snelle hap, het moet gelijk uitgebreid zijn (verbeter me als ik het mis heb). Dan vind ik de locaties in Duitsland een stuk beter: vlak langs de snelweg en vrijwel altijd keus uit diverse eetgelegenheden. Nee, het is geen haute cuisine, maar eten hoeft wat mij betreft niet langer te duren dan het laden.
 
  • Like
Reactions: widodh
Ben ook niet zo happy met die locaties bij Van der Valk hotels, niet alleen vanwege de rit er naartoe. Die gebouwen zijn niet erg uitnodigend om even binnen te lopen; ik voel me er niet erg welkom. Je kunt er ook niet even binnenlopen voor een snelle hap, het moet gelijk uitgebreid zijn (verbeter me als ik het mis heb). Dan vind ik de locaties in Duitsland een stuk beter: vlak langs de snelweg en vrijwel altijd keus uit diverse eetgelegenheden. Nee, het is geen haute cuisine, maar eten hoeft wat mij betreft niet langer te duren dan het laden.
VdV is ook niet bepaald haute cuisine ;-))
 
SUC Apeldoorn; toch 4 stalls erbij hoor. Ze werken nog niet. Trafos wel klaar. Zie ook forumstickerdraadje.
 

Attachments

  • 3222184D-7048-4380-8136-B01B7C0043D7.jpeg
    3222184D-7048-4380-8136-B01B7C0043D7.jpeg
    631 KB · Views: 59
Ben ook niet zo happy met die locaties bij Van der Valk hotels, niet alleen vanwege de rit er naartoe. Die gebouwen zijn niet erg uitnodigend om even binnen te lopen; ik voel me er niet erg welkom. Je kunt er ook niet even binnenlopen voor een snelle hap, het moet gelijk uitgebreid zijn (verbeter me als ik het mis heb). Dan vind ik de locaties in Duitsland een stuk beter: vlak langs de snelweg en vrijwel altijd keus uit diverse eetgelegenheden. Nee, het is geen haute cuisine, maar eten hoeft wat mij betreft niet langer te duren dan het laden.
Er zijn er toch wel een aantal waar je in een "bar omgeving" even kan zitten en wat kan eten drinken zonder het restaurant in te gaan... in Urmond, Zwolle en Apeldoorn voordat je in het restaurant komt, in Dordrecht binnen naar rechts ipv restaurant links en in Eindhoven richting hotel lobby....
 
De snelle uitbreidingen in Duitsland zijn te danken aan nieuwe regelgeving vanaf 2019 heb ik begrepen van mijn Tesla contactpersoon.

Alle nieuwe laders vanaf 2019 moeten ook geschikt zijn voor andere merken, alles wat er staat niet, m.a.w. tesla wil er in 2018 zoveel mogelijk hebben in Duitsland.
De Brennerpas ligt toch een beetje zuidelijker dan Duitsland, de grote SuC sprint in Duitsland hebben we al gehad.
 
Een VdV zoals in Aarlen met een hele ruime bar vind ik nog het leukste, maar ook daar als je er de eerste keer naartoe rijdt toch even zoeken net zoals met meerdere locaties. Misschien is bij het design van het hotel wel rekening gehouden dat er een grotere bar nodig is dan normaal als ze de grootste suc van de Benelux plannen.

De vdv Breukelen ben ik vorige week blijven overnachten, ik heb mijn auto verzet, drie anderen stonden er de ochtend nadien nog steeds aangesloten. Als ze daar naar 40 gaan moet het toch wel een druk komen en gaan worden en dat helemaal achteraan de parking. Ze gaan daar wel wat extra ticketjes voor de slagboom mogen inkopen waarschijnlijk.

Uiteindelijk is de droom gewoon zoals de nieuwe grote sucplaatsen in de VS met eigen serviceruimte van Tesla.
 
De keuze van Tesla om de SuC bij VdV neer te zetten en de daaraan verbonden extra reistijd is niet zozeer een ding van Tesla, maar meer de invulling van faciliteiten voor de reiziger in Nederland versus Duitsland.
Wij hebben maar beperkt locaties zoals de Duitse Autohofen en persoonlijk ben ik blijer met een vlotte uitrol van de SuC’s dan vertragingen met die uitrol vanwege ellenlange onderhandelingen met verschillende uitbaters/grondeigenaren direct langs de snelweg, ook vanwege mogelijke commerciële belangen en verwikkelingen met ICE-brandstof leveranciers.
En persoonlijk heb ik geen enkele moeite met die paar extra minuten rijden om de VdV te bereiken. Als ik die op een dag niet kan missen, moet ik toch serieus even naar mijn agenda gaan kijken. :)
Maar daarbij zij aangetekend, dat ik vrijwel alles kan doen via thuis laden, dus de SuC ziet mij niet zo vaak. Maar zelfs als het vaker zou moeten, dan kan ik er nog steeds prima mee leven. Zo niet, #firstworldproblems. ;)
 
Er gaan nu concrete geruchten de ronde dat Tesla de SuCs in Europa een upgrade gaat geven naar CCS, en dat Model 3 in Europa CCS gaat ondersteunen.

r/teslamotors - [Rumor] Superchargers in Europe will get an additional CCS connector, EU Model 3 will have CCS

Die CCS aansluiting aan Model 3 is inmiddels een publiek geheim. Dan kan Model 3 en straks S en X en Y ook aan de CCS laders terecht. Model 3 kan gewoon ook aan de SuC laden, is drie in een dus is niet nodig.
Mij is niets bekend van een dubbele kabel aan een supercharger, in tegendeel. Het beleid is nog steeds dat andere merken welkom zijn mits zij participeren in het netwerk en deugdelijke auto's daarvoor uitrusten.
Mijn "geruchten" gaan meer in de richting van een universele laadpoort (inclusief connectiviteit en software) die andere merken kunnen monteren waardoor hun auto's ook terecht kunnen bij SuC's. Bij auto's die geschikt zijn wat laadsnelheid betreft zou dat zelfs aftermarket toegevoegd kunnen worden.
Daarbij gaat het dan nog steeds om auto's die geschikt zijn en die zijn er nog steeds niet.

Wel heb ik, concreet gerucht wat dat ook is, begrepen dat de schakeling verandert waardoor alle vermogen over alle stalls verdeeld gaat worden. A/B verhaal vervalt en kans dat je bij aankomst volle mep krijgt wordt vele malen groter.

Maar niets is zeker.
 
Die CCS aansluiting aan Model 3 is inmiddels een publiek geheim. Dan kan Model 3 en straks S en X en Y ook aan de CCS laders terecht. Model 3 kan gewoon ook aan de SuC laden, is drie in een dus is niet nodig.
De Model 3 kan aan de SuC laden, maar de huidige SuC-implementatie heeft zijn grens al bereikt. De Type 2-connector ondersteunt geen hogere laadsnelheden dan nu worden aangeboden, het is een fysieke grens. Elon heeft bevestigd dat Superchargers in de toekomst hogere laadsnelheden gaan ondersteunen (Supercharger V3) en screenshots van een Model 3 in Factory Mode laten zien dat de Model 3 al 210kW kan laden. Type 2 blijft voor AC-laden aan straatpaaltjes, maar gaat in de nabije toekomst zeker niet meer gebruikt worden voor DC-laden op nieuwe auto's.

Echter, Tesla kan niet alle auto's die al op de weg zijn gaan retrofitten met CCS. Een adapter is een oplossing maar niet gebruiksvriendelijk. Twee kabels blijft het beste van twee werelden. Het enige nadeel is dat het er misschien iets minder elegant uit ziet, maar ik kan me een design voorstellen (retrofit bij de bestaande SuCs) waar dit enigszins netjes kan worden opgelost. De ene kabel kan van rechtsboven komen en linksboven worden opgehangen, en de andere kabel doet het andersom.

Mijn "geruchten" gaan meer in de richting van een universele laadpoort (inclusief connectiviteit en software) die andere merken kunnen monteren waardoor hun auto's ook terecht kunnen bij SuC's. Bij auto's die geschikt zijn wat laadsnelheid betreft zou dat zelfs aftermarket toegevoegd kunnen worden.
Daarbij gaat het dan nog steeds om auto's die geschikt zijn en die zijn er nog steeds niet.
Dit klinkt voor mij erg onlogisch, heb je ergens een bron? De EU heeft CCS als standaard gekozen, Tesla zal mee moeten. Het is voor Tesla-eigenaren beter, want die willen ook kunnen snelladen buiten het netwerk van Tesla. Het is voor Tesla beter, want ze kunnen hun SuCs wellicht delen met andere autofabrikanten. Zie je dit anders?

Maar niets is zeker.
Het blijven natuurlijk geruchten. Maar een concreet verhaal waarin alles past had ik nog niet langs zien komen en dit klinkt erg geloofwaardig. De bron lijkt me redelijk betrouwbaar. De timing klopt ook wel, aangezien de voorbereidingen voor Model 3 in Europa nu moeten gaan beginnen.