Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Cullar, Spanje. Zuidelijker zijn ze niet te vinden, in Europa. 2093 km van Utrecht.

IMG_20170430_142212_001.jpg
 
Precies. Volladen voor vertrek (natuurlijk) en verder drie stops waar je hoogstens zo'n half uur laadt (met mijn 85D, en dat zal dus nog iets beter zijn met @JohnT's 90D). Rijden aan maximaal toegelaten snelheid (of +5), gemiddeld 125 laat ons zeggen. Mensen geen onnodige range anxiety aanpraten met vijf stops, dat is echt verleden tijd. Ik had vanuit Saas-Fee zelfs genoeg aan twee stops van een goed half uur.

Je kan ook (althans naar mijn ervaring) gerust met 4, 3, 2 of 1 km typical range aankomen bij een SuC. Mocht je, op 50km van de volgende SuC, je range ietwat overschat hebben, rijd dan gewoon wat trager, het effect op overblijvende range is echt heel makkelijk zo te beheren.

Ik heb nog nooit gehoord (op dit forum of van andere rijders) dat een Tesla, vooraleer die als typical range 0 km aangaf, stilgevallen is. Op het US forum zeggen sommigen dat hen dat is overkomen als ze met bijv. 8 km range nog even het acceleratiepedaal wilden vloeren. Tja, dan gewoon geen 'plankgas' meer geven als je in de 'single digits' bent qua range, zeker? Zou me er alvast niet te veel zorgen over maken.

NB: kan de eerste die stilvalt met 8 km of zo typical range dit aub melden op het algemeen BeNe-draadje? Ik rijd wel als een macho tot pakweg 1 km range om vrouw en kinderen duidelijk te maken dat range anxiety tot niets dient (evenmin als de idiote 'drive slower than 95 km/h' berichten van de navigatie), maar als ik zelf ooit met 8 km range stilval met vrouw en kinderen aan boord, dan zal mijn familiaal imago toch wel een flinke deuk krijgen, en dat van de Tesla ook. Dus ben ik echt wel benieuwd of het gevaar bestaat (in mijn ervaring na tientallen 'pogingen', niet).
De berichten van de navigatie als 'drive slower than 110 km/h to reach destination' zijn gemiddeld aan de heel voorzichtige kant. Wij reden gisteren terug uit Karlsruhe via SuC Waldlaubersheim naar Eindhoven SuC. Ondanks die waarschuwing steeds 120 tot 125 km/h gereden. Aangekomen met 15% resterende lading. Redenen daarvoor waren de temperatuur van 21 graden C, een flinke rugwind, het van 400 meter hoogte omlaag rijden en een droge weg.
Zou het daarentegen koud zijn, regenen, waaien en de rit naar Duitsland toe zijn, dan moet je de waarschuwing wel heel serieus nemen anders kom je niet rijdend aan bij de volgende SuC. Die ervaring deed ik vorig jaar op waar het laatste stuk naar de SuC Mogendorf met 90 km/h moest worden gereden om met 2 km resterende lading aan te komen. Dan zitten je passagiers ietwat 'verlamd' naar de schermpjes te kijken. Ik doe natuurlijk net of ik alles onder controle heb ;)
 
Last edited:
Dat is niet altijd waar. Ik ben echt een keer stilgevallen dat de auto meldde dat de accu leeg was, terwijl de "teller/accumeter" nog 13km aanwees... ze zeiden bij Tesla SuC dat dat eigenlijk niet voor had mogen komen. Maar ik stond wel echt stil, geen meter meer in beweging te krijgen nadat de snelheid er uit was... :(:(:(
Dat is goed om te weten. ik zou zweren dat dit nog nooit gebeurt was. Ik vind t een sport om met een single digit bij de SuC aan te komen. 2x onder 0 geraakt maar nog nooit stilgevallen.
 
Ik zoek ook wel graag het randje op maar bedenk me dan vaak omdat ik, "verstandig" zoals ik ben, het nut er eigenlijk niet van zie om het risico te lopen om ergens stil te vallen. Gewoon omdat, als het me dan zou overkomen, ik mezelf zou afvragen waar ik in godsnaam mee bezig ben omdat het nutteloos is. Zonde van de verloren tijd dan, en de nodige inspanning die het weer met zich mee brengt om weer op weg te kunnen. Het is gewoon nergens voor nodig dat risico te lopen in mijn beleving. Dus ik hou netjes altijd wat extra aan om dit soort situaties te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: Keezje
-15 klopt wel ongeveer. Ik was al onder 0 voordat ik bij SuC Dordrecht kwam en ging bovenaan bij de afslag, komende vanuit t zuiden, net iets te vroeg naar rechts de provinciale weg op. Dan moet je wel weer een stukkie rijden voordat je kunt keren....
Dat overkwam ons ook bij de tweede poging SuC Murcia te vinden. Moet zeggen dat ik deze sport met verlieskansen liever bij Dordt beoefen dan bij Murcia of een willekeurige andere plek die ik niet voldoende ken. Dan zijn de woorden van @Desiré gewoon wijze woorden eigenlijk
 
  • Like
Reactions: HWS
De berichten van de navigatie als 'drive slower than 110 km/h to reach destination' zijn gemiddeld aan de heel voorzichtige kant. Wij reden gisteren terug uit Karlsruhe via SuC Waldlaubersheim naar Eindhoven SuC. Ondanks die waarschuwing steeds 120 tot 125 km/h gereden. Aangekomen met 15% resterende lading. Redenen daarvoor waren de temperatuur van 21 graden C, een flinke rugwind, het van 400 meter hoogte omlaag rijden en een droge weg.
Zou het daarentegen koud zijn, regenen, waaien en de rit naar Duitsland toe zijn, dan moet je de waarschuwing wel heel serieus nemen anders kom je niet rijdend aan bij de volgende SuC. Die ervaring deed ik vorig jaar op waar het laatste stuk naar de SuC Mogendorf met 90 km/h moest worden gereden om met 2 km resterende lading aan te komen. Dan zitten je passagiers ietwat 'verlamd' naar de schermpjes te kijken. Ik doe natuurlijk net of ik alles onder controle heb ;)

Helemaal eens met het "verlamde passagiers"-gedeelte van je post, wat we natuurlijk allen moeten vermijden. Ook volkomen eens met @Desiré natuurlijk. Maar de range anxiety komt niet door ons, die wel weten wat we doen, maar door die verdomde berichten. Als je er zelf gewoon voor zorgt dat typical range steeds 130% of zo blijft van nog af te leggen afstand raak je altijd op bestemming naar mijn ervaring. Als het koud is, waait en regent ga je meteen zien dat die 140 km/u of zo die je wilde aanhouden niet zal lukken om aan 130% te blijven, en je dus minder snel moet rijden.

En dié vuistregel is vele malen betrouwbaarder dan de (zoals je zegt "heel voorzichtige") berichten van navigatie, die er volgens mij gewoon (nog) niets van kent :).

Het bewijs is dat dashboard heel vaak een andere snelheid zal aangeven dan middenscherm, en beide overigens na 10 km op een rit van 250 km een wedstrijdje beginnen houden over wie van hen tijdens de rest van de rit nu de grootste onzin zal blijven verkondigen en passagiers de meeste stuipen op het lijf jagen - enfin, da's mijn indruk toch...
 
  • Funny
Reactions: Keezje
Ik ben vanavond ook weer met strak 0% aangekomen bij SuC Beaune. Laatste uur 110 moeten rijden. Het is niet te doen vanuit Metz als het niet 25 graden is buiten.

Ik ben een nog even bij Langres wezen informeren naar de SuC plannen. De caissière had volgens mij nog nooit van Tesla gehoord.

Toch vind ik dat je dan best wel flink hebt gereden als je "terug" moet naar 110. Voor ons is laatste stuk 350 km terwijl typical bij 100% na 75k km rond 345 ligt (scheelt soms een paar km). Eerste stuk vanaf Wenen via Hongaarse grens 70 tot 80 gereden en toen kwamen we daar met verbruik van 156 wH/km aan en hadden rest opgebouwd van 22 km. Daarna langzaam aan snelheid opgevoerd en uiteindelijk met 19 km rest aangekomen terwijl we laatste 100 km flink doorreden. Als we het tempo van het begin volhouden zou ik dik boven de 400 km uitkomen. Dat met de S70D. En als het er om gaat om er in één keer te komen of tussentijd van de route te moeten om een uur 11 Kw te laden ben je toch sneller uit.
Ik zou zeggen, probeer het eens met een trage start, dan hoef je niet terug maar kunt alleen maar de snelheid opvoeren. Mij bevalt dat prima.
 
Toch vind ik dat je dan best wel flink hebt gereden als je "terug" moet naar 110. Voor ons is laatste stuk 350 km terwijl typical bij 100% na 75k km rond 345 ligt (scheelt soms een paar km). Eerste stuk vanaf Wenen via Hongaarse grens 70 tot 80 gereden en toen kwamen we daar met verbruik van 156 wH/km aan en hadden rest opgebouwd van 22 km. Daarna langzaam aan snelheid opgevoerd en uiteindelijk met 19 km rest aangekomen terwijl we laatste 100 km flink doorreden. Als we het tempo van het begin volhouden zou ik dik boven de 400 km uitkomen. Dat met de S70D. En als het er om gaat om er in één keer te komen of tussentijd van de route te moeten om een uur 11 Kw te laden ben je toch sneller uit.
Ik zou zeggen, probeer het eens met een trage start, dan hoef je niet terug maar kunt alleen maar de snelheid opvoeren. Mij bevalt dat prima.
Hans, die trage start zit er al automatisch in. Het stuk van Metz tot aan de peage is 110 met delen 90 (daar kreeg ik overigens nog wat enthousiaste duimpjes van Franse fans.) Maar eenmaal voorbij de Peage de Gye gaat bij mij het tempo omhoog en zet ik 'm strak op 135. In Metz had ik tot 92% geladen, dat is dus bijna 73 kWh in de accu's. Volgende keer zal ik kijken hoever ik kom als ik 130 ga rijden.
 
Supercharger Innsbruck. Gelegen buiten de stad bij een hotel en een Media Mart.
De binnenstad van Innsbruck zelf is wel zeer de moeite waard!
View attachment 225184

Denk je er aan om van de bezochte Superchargers voor "het nageslacht" een review te maken voor onze Teslavragen site?
TeslaVragen - SuC (review)
We hebben er al een aantal maar er zijn er veel nog niet gemeld.
 
Denk je er aan om van de bezochte Superchargers voor "het nageslacht" een review te maken voor onze Teslavragen site?
TeslaVragen - SuC (review)
We hebben er al een aantal maar er zijn er veel nog niet gemeld.

Ja zeker. We vertrekken morgen weer langzaam terug richting Nederland en zullen er weer een aantal aandoen.
Een road trip met een Tesla is overigens wel een van de leukste vakanties. Niet al te veel zorgen maken. Gewoon zien waar het 'schip' strandt en ter plaatse juice en een overnachting regelen. Beide overigens in ruime mate aanwezig.
 
Hans, die trage start zit er al automatisch in. Het stuk van Metz tot aan de peage is 110 met delen 90 (daar kreeg ik overigens nog wat enthousiaste duimpjes van Franse fans.) Maar eenmaal voorbij de Peage de Gye gaat bij mij het tempo omhoog en zet ik 'm strak op 135. In Metz had ik tot 92% geladen, dat is dus bijna 73 kWh in de accu's. Volgende keer zal ik kijken hoever ik kom als ik 130 ga rijden.

Prima, maar dan hebben we het over de situatie van "alles er uit halen wat er in zit" niet over range anxiety. Range anxiety en 130 km/uur is een onlogische combinatie. Just for the record ;)
 
Ik heb geen range anxiety, ik heb een SuC bij Langres nodig :)
In winterse temperaturen haal je het niet zonder erg traag te rijden ... Met De toegelaten snelheid zou een suc haalbaar moeten zijn aan Tesla om daar voor te zorgen. En ja in Noorwegen haalde ik door de 80km u limiet ook mooie waarden maar kan niet de bedoeling zijn om 70km u op autostrade te rijden ? Of wel ?