Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar voor de meeste mensen is een Model 3 al een erg dikke auto. Een diesel is in Nederland alleen al >100 euro per maand belasting (dan heb je een kleine diesel) dus die houdt echt niemand er bij naast.
Aangezien Ionity een stuk duurder is dan Tesla's SuC zullen de mensen gewoon naar een SuC gaan. Helemaal de mensen die gratis SuC hebben. We hebben het hier wel over Nederlanders en de Model 3 is vooral populair vanwege de extreem lage bijtelling. Het verleden heeft bewezen dat NL-ers de auto kiezen op basis van de bijtelling. Ik heb zelfs mensen in aubergine kleurige PHEVs zien rondrijden. Dat doe je echt niet vrijwillig.
Doordat de bijtelling in NL volgend jaar wordt verdubbeld zijn de Model 3's nu echt niet aan te slepen. Het is het enige merk dat echt kan leveren en dat verklaart grotendeels het succes.
Doet het natuurlijk leuk voor het groene imago, maar als de bijtelling van diesel naar 4% gaat, dan stapt heel NL weer vrolijk in een diesel. De transitie komt alleen op gang doordat het goedkoper is.
Dat is niet het segment die nu een Model 3 koopt.
Het gaat nu zo hard dat er niet tegenaan te bouwen is. Je kunt niet zomaar onbeperkt vermogen uit het net blijven trekken. Elke v2 SuC stall (combo) levert 150kW dus zet er 10 stalls bij (20 laadplekken) en je moet 1.5MW uit het net kunnen trekken.
Ik denk dat Tesla op meer plekken SuCs moet gaan plaatsen, maar als ik zie wat er afgelopen jaar bijgezet is dan loopt dat totaal uit de pas met het aantal Tesla's dat op de weg is gekomen. Daarbij verwacht ik dat Model 3's veel meer gebruik moeten maken van de SuC, omdat het een goedkoper segment is en dus meer mensen geen laadpaal aan huis kunnen realiseren. Je ziet het nu al dat de SuCs vrijwel de hele dag >90% bezet zijn. Zevenaar was gisteren om 23:00 uur nog steeds voor >75% bezet. Dat zag je een jaar geleden echt niet.
Sorry, maar met de prijzen van Fastned kan je beter weer diesel gaan rijden. Als je thuis kan laden en slechts incidenteel een SuC nodig hebt, dan is Fastned echt geen optie met de huidige prijzen.
Ik denk dat publieke laadpalen ook de toekomst zijn en dat we volgend jaar al wel de eerste Rijdende Rechter kunnen verwachten, waarbij een buurman de paal bezet houdt. Parkeren in de straat levert al veel irritaties op, maar met een laadpaal erbij zie ik ze op termijn nog wel op de vuist gaan.
Ik vind eigenlijk een EV op dit moment geen optie als je zelf niet de beschikking hebt (of op korte termijn krijgt) over een laadpaal. Anders ben je afhankelijk van SuCs en dat is in de praktijk gewoon geen feestje. Natuurlijk heb je mensen die het prima vinden om na een werkdag een half uur aan een SuC te gaan staan laden, maar ik moest er niet aan denken. Overbruggen totdat je een laadpaal hebt kan ik me nog voorstellen, maar om dit voor de komende 5 jaar te moeten zou ik echt niet trekken. Dan maar weer tanken.