Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag tijdens het laden bij SuC Gouda hoorde ik een paar keer vaker dan gebruikelijk(1x) de bekende 'knal' bij het warm worden van de accu /uitzetten metaalplaat o.i.d. Bij een range van 198 km (M3 LR) daalde plots de laadsnelheid naar 25kW. Ben toen maar gestopt met laden. Is dit herkenbaar?
Later bij SuC Zwolle ging het laden wel zoals gebruikelijk.
(Sinds deze week V10 software, geen idee of dat ook nog invloed heeft)
 
Last edited:
upload_2019-10-10_14-23-37.jpeg Druk
 
Dat wordt feest volgend jaar naar de wintersport. :(
Dat is als je ervan uit gaat dat al die mensen een Model 3 als primaire auto hebben gekozen en geen diesel meer ernaast hebben om naar wintersport te rijden.

Maar er zitten er zeker en vast ook tussen die buiten supercharger en misschien thuis laden helemaal geen alternatieven hebben voorzien, die helemaal niet bekend zijn met andere laadpalen en helemaal geen pasjes hebben. Daar kan je als Tesla rijder dan ook weer je voordeel aan doen bij Ionity e.d.

Maar ik voorzie dat het vanaf 2020 hard zal gaan, en dat laadvoorzieningen voor langere ritten en 's nachts openbaar laden wel onder druk zullen te komen staan.

Ik vind dat eigenlijk wel heel goed nieuws... Ik zie ook in België de ene wagenparkbeheerder na de andere trots foto's delen van bedrijfshallen vol Model 3's en Kona's die uitgeleverd moeten worden... Goed toch!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat is als je ervan uit gaat dat al die mensen een Model 3 als primaire auto hebben gekozen en geen diesel meer ernaast hebben om naar wintersport te rijden.

Daar moet je ook vanuit gaan. Wie least of koopt een personenauto van 50+ niet als primair middel? Waarom zou je een grote ICE prive naast je lease bak gaan rijden? Dat is logisch als je een auto onder 22% rijd en dan enkel zakelijke kilometers maar niet met 4%.
 
  • Like
Reactions: DR Danny and bugboy
Daar moet je ook vanuit gaan. Wie least of koopt een personenauto van 50+ niet als primair middel? Waarom zou je een grote ICE prive naast je lease bak gaan rijden? Dat is logisch als je een auto onder 22% rijd en dan enkel zakelijke kilometers maar niet met 4%.
Ik hoor anders genoeg van mensen die net een e-tron of i-Pace nemen omdat ze een A6 ofzo erop na houden. En de mensen die ik ken die niet wakker liggen van laadpasjes en publieke laadpalen, zijn net de mensen die nog terugvallen op een benzine of diesel voor de andere karweien...
 
Wij hebben de boel omgegooid dit jaar, 2 model 3's prive/zakelijk (was i3 en model 3). Geen enkele ICE meer (muv de hobby). Kan wel thuis/zaak goed laden (dat helpt wel flink). De Tesla SUC's maken het verschil (zal drukker worden, maar je staat er niet zo lang).

Heb echt geen ICE meer nodig (zakelijk zijn de hybrides eruit, alleen de bussen........diesels, is nog gewoon geen betaalbaar alternatief, zal nog wel even duren).
 
Dat was te verwachten met al die Model 3's die nu worden uitgeleverd. Als ik de berichten zo lees hebben heel wat mensen zonder eigen laadmogelijkheid toch een M3 besteld. Dat worden natuurlijk frequente SuC bezoekers, want die zijn meestal voordeliger dan de laadpaal in de straat. Dat wordt feest volgend jaar naar de wintersport. :(
Dat is toch goed? Verhoogt de druk bij de SuperChargers en Tesla gaat er dan meer bouwen.

Maar ook Fastned en Ionity zullen zo nog harder bouwen want er is vraag en dus omzet.

Ook langzame laadpalen worden beter bezet en daar is dan ook meer omzet. Helemaal goed toch?
 
  • Like
Reactions: DR Danny and MaH
Dat was te verwachten met al die Model 3's die nu worden uitgeleverd. Als ik de berichten zo lees hebben heel wat mensen zonder eigen laadmogelijkheid toch een M3 besteld. Dat worden natuurlijk frequente SuC bezoekers, want die zijn meestal voordeliger dan de laadpaal in de straat. Dat wordt feest volgend jaar naar de wintersport. :(

Ja deels waar denk ik. Gok dat er ook best wat mensen tussen zitten zoals ik die gewoon 3 maanden moeten wachten tot die paal thuis eens een keer geinstalleerd word. Ook dat soort bedrijven beginnen nu wachttijden te krijgen. Zelf bij stedin voor het omzetten van de hoofdzekering en meter kost je nu gewoon al dik 3 maanden. Oja mijn laadpas vanuit newmotion was ook gewoon dik 2 weken te laat ivm extreme drukte.

Nu gelukkig een pasje en kan ik op het werk laden en bij vrijwel elke snellader onderweg.
 
Dat is als je ervan uit gaat dat al die mensen een Model 3 als primaire auto hebben gekozen en geen diesel meer ernaast hebben om naar wintersport te rijden.
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar voor de meeste mensen is een Model 3 al een erg dikke auto. Een diesel is in Nederland alleen al >100 euro per maand belasting (dan heb je een kleine diesel) dus die houdt echt niemand er bij naast.
Maar er zitten er zeker en vast ook tussen die buiten supercharger en misschien thuis laden helemaal geen alternatieven hebben voorzien, die helemaal niet bekend zijn met andere laadpalen en helemaal geen pasjes hebben. Daar kan je als Tesla rijder dan ook weer je voordeel aan doen bij Ionity e.d.
Aangezien Ionity een stuk duurder is dan Tesla's SuC zullen de mensen gewoon naar een SuC gaan. Helemaal de mensen die gratis SuC hebben. We hebben het hier wel over Nederlanders en de Model 3 is vooral populair vanwege de extreem lage bijtelling. Het verleden heeft bewezen dat NL-ers de auto kiezen op basis van de bijtelling. Ik heb zelfs mensen in aubergine kleurige PHEVs zien rondrijden. Dat doe je echt niet vrijwillig. :)

Doordat de bijtelling in NL volgend jaar wordt verdubbeld zijn de Model 3's nu echt niet aan te slepen. Het is het enige merk dat echt kan leveren en dat verklaart grotendeels het succes.
Ik vind dat eigenlijk wel heel goed nieuws... Ik zie ook in België de ene wagenparkbeheerder na de andere trots foto's delen van bedrijfshallen vol Model 3's en Kona's die uitgeleverd moeten worden... Goed toch!
Doet het natuurlijk leuk voor het groene imago, maar als de bijtelling van diesel naar 4% gaat, dan stapt heel NL weer vrolijk in een diesel. De transitie komt alleen op gang doordat het goedkoper is.

Ik hoor anders genoeg van mensen die net een e-tron of i-Pace nemen omdat ze een A6 ofzo erop na houden. En de mensen die ik ken die niet wakker liggen van laadpasjes en publieke laadpalen, zijn net de mensen die nog terugvallen op een benzine of diesel voor de andere karweien...
Dat is niet het segment die nu een Model 3 koopt.

Dat is toch goed? Verhoogt de druk bij de SuperChargers en Tesla gaat er dan meer bouwen.
Het gaat nu zo hard dat er niet tegenaan te bouwen is. Je kunt niet zomaar onbeperkt vermogen uit het net blijven trekken. Elke v2 SuC stall (combo) levert 150kW dus zet er 10 stalls bij (20 laadplekken) en je moet 1.5MW uit het net kunnen trekken.

Ik denk dat Tesla op meer plekken SuCs moet gaan plaatsen, maar als ik zie wat er afgelopen jaar bijgezet is dan loopt dat totaal uit de pas met het aantal Tesla's dat op de weg is gekomen. Daarbij verwacht ik dat Model 3's veel meer gebruik moeten maken van de SuC, omdat het een goedkoper segment is en dus meer mensen geen laadpaal aan huis kunnen realiseren. Je ziet het nu al dat de SuCs vrijwel de hele dag >90% bezet zijn. Zevenaar was gisteren om 23:00 uur nog steeds voor >75% bezet. Dat zag je een jaar geleden echt niet.

Maar ook Fastned en Ionity zullen zo nog harder bouwen want er is vraag en dus omzet.
Sorry, maar met de prijzen van Fastned kan je beter weer diesel gaan rijden. Als je thuis kan laden en slechts incidenteel een SuC nodig hebt, dan is Fastned echt geen optie met de huidige prijzen.

Ook langzame laadpalen worden beter bezet en daar is dan ook meer omzet. Helemaal goed toch?
Ik denk dat publieke laadpalen ook de toekomst zijn en dat we volgend jaar al wel de eerste Rijdende Rechter kunnen verwachten, waarbij een buurman de paal bezet houdt. Parkeren in de straat levert al veel irritaties op, maar met een laadpaal erbij zie ik ze op termijn nog wel op de vuist gaan. :)

Gok dat er ook best wat mensen tussen zitten zoals ik die gewoon 3 maanden moeten wachten tot die paal thuis eens een keer geinstalleerd word. Ook dat soort bedrijven beginnen nu wachttijden te krijgen. Zelf bij stedin voor het omzetten van de hoofdzekering en meter kost je nu gewoon al dik 3 maanden. Oja mijn laadpas vanuit newmotion was ook gewoon dik 2 weken te laat ivm extreme drukte.
Ik vind eigenlijk een EV op dit moment geen optie als je zelf niet de beschikking hebt (of op korte termijn krijgt) over een laadpaal. Anders ben je afhankelijk van SuCs en dat is in de praktijk gewoon geen feestje. Natuurlijk heb je mensen die het prima vinden om na een werkdag een half uur aan een SuC te gaan staan laden, maar ik moest er niet aan denken. Overbruggen totdat je een laadpaal hebt kan ik me nog voorstellen, maar om dit voor de komende 5 jaar te moeten zou ik echt niet trekken. Dan maar weer tanken.
 
Ik vind eigenlijk een EV op dit moment geen optie als je zelf niet de beschikking hebt (of op korte termijn krijgt) over een laadpaal. Anders ben je afhankelijk van SuCs en dat is in de praktijk gewoon geen feestje. Natuurlijk heb je mensen die het prima vinden om na een werkdag een half uur aan een SuC te gaan staan laden, maar ik moest er niet aan denken. Overbruggen totdat je een laadpaal hebt kan ik me nog voorstellen, maar om dit voor de komende 5 jaar te moeten zou ik echt niet trekken. Dan maar weer tanken.

Helemaal eens. Ik heb het 2 weken moeten doen, maar moet er niet aan denken dat ik dit jaren achter elkaar zou moeten doen. Straks als ik mijn paal thuis ook gewoon heb zal ik vrijwel nooit bij een suc komen gok ik zo. Op vakantie na dan natuurlijk.
 
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar voor de meeste mensen is een Model 3 al een erg dikke auto. Een diesel is in Nederland alleen al >100 euro per maand belasting (dan heb je een kleine diesel) dus die houdt echt niemand er bij naast.

Aangezien Ionity een stuk duurder is dan Tesla's SuC zullen de mensen gewoon naar een SuC gaan. Helemaal de mensen die gratis SuC hebben. We hebben het hier wel over Nederlanders en de Model 3 is vooral populair vanwege de extreem lage bijtelling. Het verleden heeft bewezen dat NL-ers de auto kiezen op basis van de bijtelling. Ik heb zelfs mensen in aubergine kleurige PHEVs zien rondrijden. Dat doe je echt niet vrijwillig. :)

Doordat de bijtelling in NL volgend jaar wordt verdubbeld zijn de Model 3's nu echt niet aan te slepen. Het is het enige merk dat echt kan leveren en dat verklaart grotendeels het succes.

Doet het natuurlijk leuk voor het groene imago, maar als de bijtelling van diesel naar 4% gaat, dan stapt heel NL weer vrolijk in een diesel. De transitie komt alleen op gang doordat het goedkoper is.


Dat is niet het segment die nu een Model 3 koopt.


Het gaat nu zo hard dat er niet tegenaan te bouwen is. Je kunt niet zomaar onbeperkt vermogen uit het net blijven trekken. Elke v2 SuC stall (combo) levert 150kW dus zet er 10 stalls bij (20 laadplekken) en je moet 1.5MW uit het net kunnen trekken.

Ik denk dat Tesla op meer plekken SuCs moet gaan plaatsen, maar als ik zie wat er afgelopen jaar bijgezet is dan loopt dat totaal uit de pas met het aantal Tesla's dat op de weg is gekomen. Daarbij verwacht ik dat Model 3's veel meer gebruik moeten maken van de SuC, omdat het een goedkoper segment is en dus meer mensen geen laadpaal aan huis kunnen realiseren. Je ziet het nu al dat de SuCs vrijwel de hele dag >90% bezet zijn. Zevenaar was gisteren om 23:00 uur nog steeds voor >75% bezet. Dat zag je een jaar geleden echt niet.


Sorry, maar met de prijzen van Fastned kan je beter weer diesel gaan rijden. Als je thuis kan laden en slechts incidenteel een SuC nodig hebt, dan is Fastned echt geen optie met de huidige prijzen.


Ik denk dat publieke laadpalen ook de toekomst zijn en dat we volgend jaar al wel de eerste Rijdende Rechter kunnen verwachten, waarbij een buurman de paal bezet houdt. Parkeren in de straat levert al veel irritaties op, maar met een laadpaal erbij zie ik ze op termijn nog wel op de vuist gaan. :)


Ik vind eigenlijk een EV op dit moment geen optie als je zelf niet de beschikking hebt (of op korte termijn krijgt) over een laadpaal. Anders ben je afhankelijk van SuCs en dat is in de praktijk gewoon geen feestje. Natuurlijk heb je mensen die het prima vinden om na een werkdag een half uur aan een SuC te gaan staan laden, maar ik moest er niet aan denken. Overbruggen totdat je een laadpaal hebt kan ik me nog voorstellen, maar om dit voor de komende 5 jaar te moeten zou ik echt niet trekken. Dan maar weer tanken.

Er klopt een hele berg niet aan je post maar belangrijkste: ionity is juist veel goedkoper, 8 euro of 7,60 voor een volle 'tank'. 1 tarief, maakt niet uit hoe lang je staat.

De meeste mensen hebben ondertussen bij werk ook een oplaadpunt. Bij de meeste gemeentes kan je prima een laadpaal aanvragen, gratis.

Fastned is met maingau pas nog steeds 35cent per kw/h of met abonnement ook rond die koers. Is dus prima te doen.

Over wintersport straks maak ik me in ieder geval totaal geen zorgen, beetje handig plannen is altijd slim, maar er zijn ondertussen zoveel snellaadmogelijkheden richting Oostenrijk Zwitserland en Frankrijk dat het allemaal wel losloopt.

Tot slot zie ik hier in de wijk ook enkele ev's met een gewone schuko stekker vanuit huis naar de straat om af en toe wat hij te laden. Kan natuurlijk ook prima.
 
Het gaat nu zo hard dat er niet tegenaan te bouwen is. Je kunt niet zomaar onbeperkt vermogen uit het net blijven trekken. Elke v2 SuC stall (combo) levert 150kW dus zet er 10 stalls bij (20 laadplekken) en je moet 1.5MW uit het net kunnen trekken.

Kleine toevoeging: Dat hoeft niet perse. Tesla kan een Supercharger locatie limiteren in verbruik verbruik voor de hele site. Dus 10x150 kW (20-stalls) kan Tesla beperken tot een maximale consumptie van bijvoorbeeld 1 MW terwijl het theoretisch maximum dan 1,5 MW zou zijn.

Gezien de netkosten verwacht ik eigenlijk ook wel dat Tesla een zekere overboeking toepast. 10 Superchargers die allemaal gelijktijdig 150 kW trekken is haast onmogelijk, dan zou je al met een groepje van 10 auto's tegelijkertijd leeg moeten komen aanrijden.

Het zou mij persoonlijk niet verbazen als op een 20-stall (10x150 kW) locatie bv. een vermogensgrens is van 750 kW.