Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Supercharger netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag SuC Drachten. 2 uur parkeren. Komen twee mini's aanrijden. Bij het inparkeren heb ik de mini rijder nog uitgelegd dat het niet de bedoeling is te parkeren bij een SuC. De bestuurder verteld dat het maar voor 5 min is. Uitgelegd dat autos ook niet bij een benzine pomp parkeren. Na de uitleg loopt de bestuurder gewoon weg. Asociaal gedrag.

En later gaat er ook nog een Clio bij parkeren....

View attachment 478643View attachment 478644

Ach ja, "het is maar voor even", "het was nog nét oranje", "wie heeft jou als bewaker aangesteld". Het zijn maar een paar zinnetjes die betekenen "ik ben speciaal, voor mij gelden andere regels". Terwijl we allemaal weten dat alleen Tesla-rijders speciaal zijn ;)

Als er door zulke types geen laadpalen meer beschikbaar zijn, wat wordt je dan geacht te doen? En, helpt dat?

IMAG1934.jpg
 
Als er door zulke types geen laadpalen meer beschikbaar zijn, wat wordt je dan geacht te doen? En, helpt dat?
Ik heb in mijn X een trekhaak en een sleepriem. Als vrouw en kind er niet bij zijn, en ik moet laden, ben ik vastbesloten om zo een ICE weg te slepen. Lusje rond de onderste controle-arm en slepen maar.
 
  • Like
Reactions: HWS
Maar wat moeten de trekhaak-lozen onder ons dan doen? :)

Ik vraag me toch af hoe dat op te lossen. Vorige week in Gent stonden er ook 2 ICEs (BMW en Mini - geen vooroordeel) geparkeerd op de plaatsen voorzien voor elektrische auto's (bij Allego laadpalen). Ik heb geen bord gezien dat deze plaatsen enkel door elektrische auto's mogen worden gebruikt en heb hier ook niets over gevonden in het parkeerreglement van de stad. Maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een Allego, die waarschijnlijk toch een concessie moet betalen, daar super gelukkig kan mee zijn...

En de meeste SuCs staan toch op privé-terrein (of terrein dat in concessie is gegeven)? Ik denk niet dat er daar zomaar kan gesleept worden?
 
Dat is misschien in Belgie zo, maar in Nederland zal geen enkel weldenkend mens het in zijn hoofd halen om op prive terrein te laten slepen in verband met schade, toegang en dergelijke. Het ligt hier een stuk lastiger.

Ook het verhalen van de sleepkosten gaat je niet lukken trouwens.
 
Last edited:
In Nederland net van hetzelfde hoor. Niemand in België wil er geld aan geven om te wachten op een takeldienst en dan af te slepen.

Toegang is iets anders. Ik spreek niet van afslepen naar een afgesloten depot. Gewoon afslepen naar een andere hoek van de parking mag ook, en dat verklaart ook waarom de eigenaar/bestuurder op priveterrein niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de afsleepkosten.

Wat een privéterrein wel kan doen is een wielklem leggen en in de kleine lettertjes aangeven dat het een bedrag kost om de klem te verwijderen. Maar als de eigenaar/bestuurder dan genoeg tijd en zin wil besteden aan zijn recht te beschermen, zal ie via een rechter wel zover krijgen dat de eigenaar van de wielklem de klem hoort te verwijderen zonder financiële vergoeding.
 
Er kan altijd en overal gesleept worden. De vraag is wie de factuur van de sleepdienst dan betaalt. Op privéterrein is dat de aanvrager.

Dat is inderdaad waar, maar ik zou veronderstellen dat een sleper dan wel eerst de toelating van de eigenaar van het terrein wil vooraleer hij begint te slepen. Om nog maar te zwijgen van een zekerheid omtrent wie de kosten zal betalen.

Dan is het bandjes laten leeglopen iets makkelijker zelf te organiseren, hoewel mogelijks ook niet helemaal wettelijk (vandalisme?).

Nu, het helpt ook niet dat laadpalen vaak op vrij gegeerde plaatsen worden gezet (dicht bij de ingang van een winkel), waardoor veel ICErs (uit afgunst) er weinig graten in zien om even te parkeren op een plaats voor die "parvenus" met een elektrische auto.
 
Dat is inderdaad vandalisme, en hoe wil je dat iemand dan weg rijdt van je terrein?

Even voor de goede orde: ik heb het uitgezocht, we hadden last van mensen die op onze privé parkeerplaats parkeerden (dat is op eigen terrein voor ons huis) en nee, er is geen juridische mogelijkheid tot wegslepen in Nederland. Je kunt wel een bordje met 'wegsleepregeling' ophangen ter afschrikking maar dat heeft geen enkele juridische waarde. Dus nee, wat in Belgie (misschien!) mag, mag in Nederland zeker niet.

Het enige dat werkt is dan zo'n mechanische blokkade die je omhoog zet als je niet thuis bent. Nu parkeer ik mijn auto er voor en zet de bel uit. Doen ze nooit meer na een nachtje in de kou.
 
  • Like
Reactions: Lexikon
Nu weet ik dat BMW's traag zijn maar deze stond al 2 dagen op dezelfde plek. En ja, ik had ook de dag ervoor op de tweede plek kunnen laden maar je weet hoe dat gaat. Dus ik bel naar de politie. Dit was de uitleg van de politie Middelkerke: "Is het een hybride of elektrische wagen?" "Ja, maar hij staat hier al twee dagen op een veredelde parkeerplaats". "Dan kunnen wij enkel maar vragen of hij zijn wagen wil verplaatsen. Zo niet kunnen we niets doen. Indien het een gewone wagen was, stond hij niet wettig en had ik de takeldienst gebeld". De BMW mijnheer heeft zijn wagen uiteindelijk wel verplaatst.
bmw laden.jpg
 
Even voor de goede orde: ik heb het uitgezocht, we hadden last van mensen die op onze privé parkeerplaats parkeerden (dat is op eigen terrein voor ons huis) en nee, er is geen juridische mogelijkheid tot wegslepen in Nederland. Je kunt wel een bordje met 'wegsleepregeling' ophangen ter afschrikking maar dat heeft geen enkele juridische waarde. Dus nee, wat in Belgie (misschien!) mag, mag in Nederland zeker niet.
Je mag zeker en vast wegslepen, maar jij als oproeper zal moeten betalen voor de takelkosten en je kan die kosten niet verhalen op de foutparkeerder.

In België vordert de politie enkel een takelwagen op - met kosten voor de foutparkeerder - indien het fout geparkeerde voertuig een uitrit verspert en iemand de uitrit wil verlaten. Denk bijvoorbeeld aan parkeren voor een parkeergarage. Als je thuis komt en er staat iemand voor je parkeergarage heb je pech, maar staat je auto binnen en wil je vertrekken en iemand blokkeert je garagepoort, zal de politie de foutparkeerder takelen.

Maar heb je zelf beschikking over een takelwagen en lig je niet wakker van de kosten van dat ding, dan kan je perfect zelf een auto takelen. De eigenaar/bestuurder kan schade ten gevolge van het takelen natuurlijk wel verhalen op jou, net zoals je als wandelaar ook verantwoordelijk bent voor de schade die je kan veroorzaken als je onvoorzichtig langs een auto wandelt en de spiegel ervan af breekt.

Heb je geen takelwagen en wil je toch een auto verzetten op een parking, kan je ook proberen met een set car dollies, een paar krikken of een busje sterke mannen. Of een sleepkabel.
 
Zucht. Nee, het mag niet, want het is vandalisme. Doe nou eens een keer niet zo eigenwijs. Wat begrijp je niet aan 'ik heb het uitgezocht'. Belgie is niet Nederland.
Vandalisme is iets heel anders dan iemand zijn auto even verzetten.

Gratis woordenboek
van·da·lis·me (het; o)1het aanrichten van vernielingen; barbaarse vernielzucht

vandalisme - JuridischWoordenboek.nl - Dutch Law Encyclopedic Dictionary - Amo Institute of Sciences
vandalisme
strafrecht - opzettelijk en wederrechtelijk enig goed van een ander vernielen, beschadigen, onbruikbaar maken of wegmaken.
 
Ik zou gewoon even de 4 bandjes leeg laten lopen. Doen ze het echt geen 2e keer, maar hebben verder geen schade.
Kijk, dat is wél vandalisme. Want iemand die dan op platte banden gaat rijden, rijdt mogelijk z'n banden kapot, en met platte banden heb je de auto ook onbruikbaar gemaakt.

Idem met het zetten van een gipsschroef.
 
"wegmaken".

Je zegt het zelf. qed. Wooter, kappen nou. Je hebt geen gelijk en je krijgt het niet. Je hebt geen idee hoe de rechtspraak in Nederland werkt. Dan is het een beetje dom om zo vol te houden. Ik stop in ieder geval met deze onzin van Wooter.
 
Last edited: