Geld, geld, geld,...milieu, geweten, kinderen, toekomst?
Dat idealistisch gepraat word ik altijd een beetje moe van. Meer dan de helft van de Tesla rijders heeft die wagen omdat de fiscale regels zo prettig zijn. Sinds de Model S niet meer fiscaal interessant was werd die bijna niet meer verkocht. Er zullen er best een aantal zijn die het puur vanwege het milieu doen, maar de meerderheid vanwege de financiën. Ik zit ook in dat kamp, maar ik moet zeggen dat het elektrisch rijden mij zeer goed bevalt. Alleen het merk Tesla staat mij steeds meer tegen vanwege de beroerde service en kwaliteit.
Ik rij liever een open auto en heb ook meer plezier aan een oude auto (zie mijn signature). Die oude wagens rijd ik niet omdat het zo lekker goedkoop rijden is, maar omdat ik er plezier aan beleef. Als de fiscus het daarnaast ook nog eens lastig maakt om enigszins interessant de auto zelf in bezit te houden (4 maanden 22% bijtelling hakt er wel hard in bij een dergelijke nieuwwaarde), dan jagen ze je vanzelf weer uit de auto. Als de auto betrouwbaar was geweest, dan had ik overwogen de auto zelf over te nemen. Maar met elke 1.5 jaar een nieuw setje koplampen van 3.000 euro (en het lijkt er niet op dat het probleem onderhand is opgelost) dan wil ik die kosten denk ik niet privé hebben.
Ik dacht dat na 4 jaar de correctie BTW privégebruik maar 1.5% werd, maar dat die altijd wel over de cataloguswaarde werd berekend. Ik denk dat 1.500 euro BTW correctie (uitgaande van nieuwwaarde 100.000 euro) interessanter is dan over de werkelijke kosten. Als de werkelijke kosten hoger zijn dan 7.100 euro (met afschrijving kom je daar vlot aan), dan is die 1.5% denk ik beter.Volgens mij maak je wat rekenfouten. Check de voorbeelden op de website van de belastingdienst:
- Privégebruik auto van de zaak
Je hebt nog amper afschrijving en onderhoudskosten (hopelijk..). Zelfde voor het BTW privegebruik wat gebaseerd is op werkelijke kosten.
Afschrijving is denk ik best nog wel flink. Ik zit nu bijna op 80.000km na 3.5 jaar. Ik heb terugkoopgarantie voor €37,710.40 (incl. BTW) bij 125.000km. Die kilometers ga ik waarschijnlijk niet halen dus de auto zal bij overname dat geld waard zijn. Wellicht dat ik met een taxatie lager uit kan komen, maar officieel zou ik dit moeten aanhouden. Dat is nog een best restbedrag na 5 jaar, dus de afschrijving gaat nog wel even door. Weet niet wat de auto met 8 jaar nog waard zal zijn, maar dat zal denk ik hooguit zo'n 15.000 zijn. Dan moet ik nog zeker 7.000 euro afschrijving rekenen per jaar. Wat bandjes, koplampen en ander onderhoud en je zit zo richting de 8000-10000 euro per jaar.
Mijn auto ziet er zeer netjes uit (de welbekende gecrashde Lambo-rijder zal hem wellicht "fabrieksnieuw" noemen ). Enkel de vele storingen zouden een reden zijn voor een lagere taxatie.
Nou, die wagen zou ik eigenlijk best wel willen hebben (wellicht ook wel voor dat bedrag). Twee jaartjes in de stalling en dan lekker als youngtimer rijden. Die auto verliest zijn waarde niet meer. Het is alleen een drama om die auto's op de weg te houden, omdat Tesla is gestopt met de onderdelen. Hiervoor ben je afhankelijk van een paar techneuten (weet niet of die ook in NL actief zijn). Dat zou mij een te groot risico zijn.View attachment 787357
Nog twee jaartjes wachten
Ik zal het eens aan Tesla vragen hoe dat zit. Met free supercharging is die auto toch wel interessanter dan zonder vind ik. Ik gebruik het niet heel vaak, maar het voelt zo lekker dat je niks betaald. Dat is me bijna geld waardEen wijziging van eigenaar op papier doet voor Tesla niets dacht ik. Gaat om eigendom van de app/auto in de Tesla systemen.
Dus als jij met dezelfde email en gebruikersgegevens eigenaar blijft - zou je in principe de free charging niet kwijt zijn