Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla zakelijk naar privé

This site may earn commission on affiliate links.
Hier zelf 3 jaar geleden ook moeite mee gehad, toen door Univé gedwongen om over te stappen naar CB, zij wilden wel de 19 schadevrije jaren naar privé overzetten. Univé bleef er moeilijk over doen.

Het is me nu toch gelukt de schadevrije jaren die ik in de holding had opgebouwd mee te laten tellen voor mijn verzekering in privé. Univé (de verzekeraar die bij jou zo moeilijk deed) vond het overtuigend genoeg dat het adres van mijn holding hetzelfde is als mijn privéadres. En misschien heeft het ook geholpen dat ik meer verzekeringen bij Univé heb lopen.
 
Er lijkt wat aangepast te zijn op de site van de belastingdienst:

Als een taxatie inderdaad voldoende is, dan doe ik dat ook. Maar ik heb altijd begrepen dat je de auto niet zomaar van zakelijk naar privé mag halen binnen een eenmanszaak. Zie ook de bronnen die ik aan het begin van dit bericht heb aangehaald.

Hierbij de officiële tekst van de belastingdienst (bron): "Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in uw aangifte inkomstenbelasting. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.".

Deze tekst op de site van de belastingdienst is aangepast (link). Ik kan nu nergens op de site van de belastingdienst vinden dat de keuze vast staat. Dat zou dus inhouden dat ik de auto tegen de economische waarde mag onttrekken. Ook bij het deel privéstortingen en privéonttrekkingen is dit niet vermeld. Kan je nu als eenmanszaak de auto wel naar privé halen?

Laat maar... Is blijkbaar verhuisd: Vermogensetikettering bedrijfsmiddel. Daar staat alsnog dat je de keuze niet mag herzien.
 
Last edited:
Er lijkt wat aangepast te zijn op de site van de belastingdienst:



Deze tekst op de site van de belastingdienst is aangepast (link). Ik kan nu nergens op de site van de belastingdienst vinden dat de keuze vast staat. Dat zou dus inhouden dat ik de auto tegen de economische waarde mag onttrekken. Ook bij het deel privéstortingen en privéonttrekkingen is dit niet vermeld. Kan je nu als eenmanszaak de auto wel naar privé halen?

Laat maar... Is blijkbaar verhuisd: Vermogensetikettering bedrijfsmiddel. Daar staat alsnog dat je de keuze niet mag herzien.
Bijtelling binnen een éénmanszaak is overigens gemaximeerd tot de werkelijke kosten. Als de auto na 5 jaar is afgeschreven en je hebt de komende 2-3 jaar alleen een beetje verzekering, banden en stroom dan rij je erg goedkoop...
 
Het probleem met bijtellen tegen werkelijk kosten is dat je ook nog 1,5% BTW privegebruik moet rekenen. Bij mijn auto komt dat neer op ruim 1.500 (bruto), dus zo'n 750 euro netto. Dan moet je 750/0,21 = 3.500 euro aan kosten hebben (excl. BTW) per jaar. om break-even te draaien. Dat is enkel voor laden (vrijwel niet vanwege supercharging) en onderhoud (mag hopen dat dat onder de 3.000 euro blijft per jaar). Ook mag je geen 21ct/km meer rekenen en bij mij is dat ook al gauw 20.000x0,21=4200 bruto dus ruim 2000 euro netto. Tegen werkelijke kosten bijtellen is dus al gauw 2000-3000 euro duurder per jaar dan als ik de auto zou her-etiketeren naar privé. Maar dat kan blijkbaar niet (althans niet legaal), dus we leveren de Model S maar in.

Eigenlijk kan geen enkele ZZP-er de auto redelijkerwijs blijven rijden. Dat spul gaat allemaal naar de export en weg stimulering. Het is jammer, maar het is niet anders...
 
Ik moet de auto deze week overzetten. Ik heb een behoorlijk laag inruilaanbod van Tesla gekregen voor onze model S 100D, met FSD, CCS adapter, van 2018 met 145.000 km. Kan ik dat aanhouden als marktconform bedrag om hem over te nemen? Het klinkt namelijk echt laag.
Ik heb overigens bij de ANWB geinformeerd en zij nemen ook de schadevrije jaren over van de zakelijke gereden kilometers.
 
Het probleem met bijtellen tegen werkelijk kosten is dat je ook nog 1,5% BTW privegebruik moet rekenen. Bij mijn auto komt dat neer op ruim 1.500 (bruto), dus zo'n 750 euro netto. Dan moet je 750/0,21 = 3.500 euro aan kosten hebben (excl. BTW) per jaar. om break-even te draaien. Dat is enkel voor laden (vrijwel niet vanwege supercharging) en onderhoud (mag hopen dat dat onder de 3.000 euro blijft per jaar). Ook mag je geen 21ct/km meer rekenen en bij mij is dat ook al gauw 20.000x0,21=4200 bruto dus ruim 2000 euro netto. Tegen werkelijke kosten bijtellen is dus al gauw 2000-3000 euro duurder per jaar dan als ik de auto zou her-etiketeren naar privé. Maar dat kan blijkbaar niet (althans niet legaal), dus we leveren de Model S maar in.

Eigenlijk kan geen enkele ZZP-er de auto redelijkerwijs blijven rijden. Dat spul gaat allemaal naar de export en weg stimulering. Het is jammer, maar het is niet anders...
Ik ben de mijne dan ook onredelijkerwijs blijven rijden als ZZP'er. Best wel wat buiten garantie kosten aan gehad, maar even bedenken hoeveel voordeel we hadden 10 jaar geleden en wat een nieuwe kost tov de marktwaarde van mijn 2013 S. Plus dat het oudje nog rijdt als nieuw en allemaal truukjes kan die latere generaties hebben verleerd en toch ook wel wat emotionele binding, maken dat als het niet kosten technisch uit de hand loopt we nog lang bij elkaar blijven;)
 
Ik moet de auto deze week overzetten. Ik heb een behoorlijk laag inruilaanbod van Tesla gekregen voor onze model S 100D, met FSD, CCS adapter, van 2018 met 145.000 km. Kan ik dat aanhouden als marktconform bedrag om hem over te nemen? Het klinkt namelijk echt laag.
Ik heb overigens bij de ANWB geinformeerd en zij nemen ook de schadevrije jaren over van de zakelijke gereden kilometers.
Lijkt mij goed te verdedigen.... Inruil is nl meestal hoger dan inkoop (zit stuk korting in). Dus je bent nog netjes...
 
Het probleem met bijtellen tegen werkelijk kosten is dat je ook nog 1,5% BTW privegebruik moet rekenen. Bij mijn auto komt dat neer op ruim 1.500 (bruto), dus zo'n 750 euro netto. Dan moet je 750/0,21 = 3.500 euro aan kosten hebben (excl. BTW) per jaar. om break-even te draaien. Dat is enkel voor laden (vrijwel niet vanwege supercharging) en onderhoud (mag hopen dat dat onder de 3.000 euro blijft per jaar). Ook mag je geen 21ct/km meer rekenen en bij mij is dat ook al gauw 20.000x0,21=4200 bruto dus ruim 2000 euro netto. Tegen werkelijke kosten bijtellen is dus al gauw 2000-3000 euro duurder per jaar dan als ik de auto zou her-etiketeren naar privé. Maar dat kan blijkbaar niet (althans niet legaal), dus we leveren de Model S maar in.

Eigenlijk kan geen enkele ZZP-er de auto redelijkerwijs blijven rijden. Dat spul gaat allemaal naar de export en weg stimulering. Het is jammer, maar het is niet anders...
Je hoeft nooit meer BTW te corrigeren dan je in aftrek brengt dat jaar na ommekomst van de 5 jaren (dan moet je natuurlijk de BTW over de aanschaf uitsmeren).

Neutraliteit van de BTW… ;)

Ik heb het gevoel dat je de MS gewoon wil houden. Mocht je daarover fiscaal even willen sparren telefonisch, stuur even een pv.
 
Last edited:
Ik heb het gevoel dat je de MS gewoon wil houden. Mocht je daarover fiscaal even willen sparren telefonisch, stuur even een pv.
Dank voor het aanbod. Wordt zeer gewaardeerd. Ik had liever de MS gehouden, maar ik heb de auto 3 uur geleden ingeleverd bij Tesla Hengelo, omdat het me teveel gedoe wordt en het te onzeker is of het allemaal wel legaal is.

Ik heb twee accountants gesproken. De eerste zegt heel simpel: "je mag niet her-etiketteren", want zo staat het op de site van de belastingdienst. Als je mag verkopen en terugkopen, dan hadden ze die regel net zo goed weg kunnen laten. Je kan altijd wel even snel iets heen en weer pingelen met een derde partij. Hiermee omzeil je de fiscus en dat is niet toegestaan.

De andere accountant is wat liberaler, want die was van mening dat als je het verkoopt en terugkoopt dat je iets opnieuw aanschaft. Je moet wel zorgen dat je het voor een reële prijs verkoopt en dat kunnen onderbouwen (daarom had ik ook een taxatierapport laten opstellen). De fiscus loopt hierbij geen geld mis, want je draagt de juiste BTW af en ook heb je geen extra verlies in de zaak.

Ik kon helaas geen rechtzaken vinden waar dit heeft gespeeld (met verkoop/terugkoop constructie). Ik vind die tweede opvatting zeker zinnig, maar zo zou je natuurlijk wel de hele tijd goederen tussen privé en zakelijk kunnen blijven schuiven en dat zal niet de bedoeling zijn. De pakkans zal relatief klein zijn, maar als je gepakt wordt dan kunnen de consequenties wel stevig zijn. Omdat je geen sluitende km-administratie hebt kunnen ze aangeven dat het gewoon als zakelijk gezien wordt. Dan heb je dus 22% bijtelling voor je kiezen. Wellicht dat het wat milder gaat, maar een flinke boete zal je denk ik wel krijgen.

Ik slaap graag rustig, dus vandaar dat ik de auto maar heb verkocht aan Tesla. Achteraf wel blij dat ik financial-lease heb gedaan. Anders was ik nu verplicht geweest de auto te zelf verkopen. Ik ga nu of een leuke A5 cabriolet kopen en als ik niets tegen kom, dan wordt het denk ik gewoon een Model 3 die een beetje leuk aangekleed is. Lekker vanuit privé, want dan heb ik alle vrijheid (en lijkt voordeliger te zijn).

Tot die tijd wordt het back-to-basic in de Peugeot 108 en Audi cabriolet (1993). Helaas nog maar weinig open rijden helaas nu...
 
Het probleem met bijtellen tegen werkelijk kosten is dat je ook nog 1,5% BTW privegebruik moet rekenen. Bij mijn auto komt dat neer op ruim 1.500 (bruto), dus zo'n 750 euro netto. Dan moet je 750/0,21 = 3.500 euro aan kosten hebben (excl. BTW) per jaar. om break-even te draaien. Dat is enkel voor laden (vrijwel niet vanwege supercharging) en onderhoud (mag hopen dat dat onder de 3.000 euro blijft per jaar). Ook mag je geen 21ct/km meer rekenen en bij mij is dat ook al gauw 20.000x0,21=4200 bruto dus ruim 2000 euro netto. Tegen werkelijke kosten bijtellen is dus al gauw 2000-3000 euro duurder per jaar dan als ik de auto zou her-etiketeren naar privé. Maar dat kan blijkbaar niet (althans niet legaal), dus we leveren de Model S maar in.

Eigenlijk kan geen enkele ZZP-er de auto redelijkerwijs blijven rijden. Dat spul gaat allemaal naar de export en weg stimulering. Het is jammer, maar het is niet anders...
Waarom zou je geen 21ct/km meer kunnen rekenen? Bij toepassing van bijtellen tegen werkelijk kosten blijf je de auto toch zakelijk rijden en zijn dit brandstof kosten die je kan opvoeren?
 
Waarom zou je geen 21ct/km meer kunnen rekenen? Bij toepassing van bijtellen tegen werkelijk kosten blijf je de auto toch zakelijk rijden en zijn dit brandstof kosten die je kan opvoeren?
Die 21ct/km mag je enkel vanuit zakelijk netto uitkeren als je de privé auto gebruikt voor zakelijke kilometers. Dat is ook wel logisch, want het is een onkostenvergoeding. Als je de kosten zakelijk al gedekt hebt, dan mag je niet nog een keer een onkostenvergoeding netto uitkeren. De brandstofkosten behoren al tot de kosten, dus zijn al zakelijjk.
 
Nou Bugboy, sterkte met je overgang van luchtgeveerde autopilot naar brommende handgeschakelde 3 cilinder zonder cruise control.…

Financieel wel verstandig denk ik, alles wat je er voor laat is niet in geld uit te drukken. Net als laadstress, phantom brakes, haperende software updates die je allemaal gaat missen.

Volgende week mooi cabrio weer ook nog! Ben benieuwd of je nog van gedachte gaat veranderen na een rit over de snelweg van 200 km.
 
Ik slaap graag rustig, dus vandaar dat ik de auto maar heb verkocht aan Tesla. Achteraf wel blij dat ik financial-lease heb gedaan. Anders was ik nu verplicht geweest de auto te zelf verkopen. Ik ga nu of een leuke A5 cabriolet kopen en als ik niets tegen kom, dan wordt het denk ik gewoon een Model 3 die een beetje leuk aangekleed is. Lekker vanuit privé, want dan heb ik alle vrijheid (en lijkt voordeliger te zijn).
Ik krijg begin volgend jaar hetzelfde issue met mijn model 3. Mijn idee is nu om dan een collega zzper te zoeken met ook een eenmanszaak en elkaars auto aan te schaffen van zakelijk naar privé. Dat zou toch gewoon moeten mogen?