Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TeslaChip - meningen en ervaringen gevraagd

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik het zo lees is een apparaatje dat je tussen je wattpedaal en de boordcomputer stopt. In andere woorden, je haalt je wattpedaal aansluiting los, stopt daar de TeslaChip tussen, en de TeslaChip ontvangt dan het signaal van je wattpedaal en stuurt een eventueel aangepast signaal naar de auto. Dat betekent:

- Je legt je leven mogelijk in handen van de fabrikant van dit ding. Als door een bug dat kastje ' VOL GAS! ' naar je auto stuurt bijvoorbeeld. Nou zal dat wel wat loslopen, maar zo'n ding is natuurlijk niet gekeurd voor bv. de RDW.

- Doordat dit apparaat je wattpedaal simuleert richting de auto kan het niet meer doen dan wat jij zelf ook al kan met je rechtervoet. Je kunt de technieken die dit kastje toepast dus waarschijnlijk ook gewoon zelf aanleren.

- Ik verwacht niet dat er echt veel range verbetering is. Bij Tesla is 1 ding goed onder de knie, en dat is de aandrijving en het optimaliseren van range. Ik geloof er niet in dat zo'n magisch kastje daar ineens een merkbare verbeterslag in weet te maken.

Wat het zo te lezen doet:

- Het beperkt snelle acceleraties. Dat scheelt natuurlijk inderdaad iets, harder optrekken vreet meer energie. Je kunt ook gewoon zelf rustig aan doen met je rechtervoet. Of de auto in ' chill mode' zetten scheelt ookal iets.

- Het voorkomt miniscule acceleraties en deacceleraties door beweging/trillingen in je voet (of bv. bewegingen op het wattpedaal doordat je bv. over een hobbel gaat en daardoor het pedaal van stand veranderd.. Het vlakt dat uit zeg maar. Dit kun je zelf voorkomen door op TACC of EAP te rijden. Ik weet ook niet in hoeverre Tesla zelf al de miniscule veranderingen al opvangt in software.

- Het laat de auto meer glijden. Dus als je ' gas' los laat ga je niet volledig in de regen, maar het laat de auto langer doorrollen door het vermogen op 0 kW te zetten (ipv -60 kW regeneratie). Of dat een verbetering oplevert hangt heel erg af van je rijstijl. Als je namelijk vervolgens met de rem moet afremmen kost het alleen maar energie. Als je dit heel goed kan timen dan kan het schelen, want regeneratie kost ook weer vermogen aan het omzetten van AC naar DC naast warmteverlies. Maar je moet dan dus heel lang uitrollen, daar maak je geen vrienden mee op de weg.

Ik ben geen voorstander.
 
@Tozz, dat eerste punt is wat mij betreft ook de reden dat ik dit niet zal aanschaffen, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar de daadwerkelijke verbetering.

Nieuwerwetse ;) dingen zoals Chill, TACC, EAP die heb ik niet op mijn Classic.
Dus bij mij komt het echt neer op de opgebouwde ervaring van de afgelopen 5 jaar.

En je kunt je verbruik inderdaad prima beperken door rekening te houden met de verkeerssituatie en het rijgedrag van de auto.
Overigens blijf ik hem nerveuzer vinden dan mijn vorige auto (Audi A4 sedan), met name ook windgevoeliger.
(off topic, ik ga later dus maar eens een proefrit maken met een Model 3, die schijnt daar minder last van te hebben).

Desondanks, elke innovatiepoging is de moeite van het navragen waard, dus ik ben blij dat er reacties zijn gekomen.
Hopelijk ooit nog een echte ervaringsreactie van iemand!
 
Dit product komt van een tuning bedrijf dat een aantal jaren gelden de EV markt heeft ontdekt. Hun eerste EV product was de PHEVbox, een soortgelijk product voor de Outlander PHEV. De eigenaar van het bedrijf / ontwikkelaar van het product is indertijd vanuit Polen naar Nederland gekomen om bij mij thuis op de oprit bij een stuk of 10 Outlanders zo'n kastje in te bouwen.

Voor een plug-in hybride is zo'n product best interessant. In tegenstelling tot een EV, waar je alleen met je EV bereik te maken hebt (je hebt genoeg stroom of je hebt niet genoeg stroom, einde verhaal), wil je bij een plug-in hybride ook voorkomen dat de ICE ontstoken wordt terwijl dit eigenlijk helemaal niet nodig is. Er zijn drie momenten waarop / waardoor dit kan gebeuren:

- Je trapt het gas nét even te diep in
- Je trapt het gas nét even te snel in
- Je zet de kachel nét even te hoog

Het gaspedaal geeft twee signalen af: de stand en de afgeleide van de stand (dus hoe snel trap je het gas in / laat je het los). Door deze te remappen kun je er voor zorgen dat de motor alleen aangestoken wordt wanneer je het gaspedaal door het fysieke kick-down punt heen trapt. Zolang je dat niet doet is de vermogensvraag altijd minder dan wat de batterij kan leveren. Echt een verademing: nooit meer per ongeluk een koude start van de motor initiëren. Wordt hij daar zuiniger van? Ik denk het eerlijk gezegd niet want je hoeft zelf veel minder reserves in te bouwen. Je kunt meer op de limiet van de EV aandrijflijn rijden, zonder bang te zijn dat je per ongeluk de motor start. En dan zul je dat ook doen, denk ik. En dus meer verbruiken.

Wat wel een groot voordeel is, is dat de module de uitlezing van de interieur sensor manipuleert, zodat de auto besluit dat hij het met de elektrische kachel af kan op momenten dat hij anders de motor voor verwarming had ingezet. Da's echt een vooruitgang, maar 100% bevredigend was het nog niet.

Hoe dan ook: heel mooi voor een plug-in hybride. Maar van een gewone hybride of juist een EV? Ik zie het nog niet 1-2-3.