Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan auto's als de Zoë niet serieus nemen (sowieso alle EV's waar Renault nu meer op de markt is). Het bereik is gewoon te gering, zeker met een niet temperatuur-gecontroleerde accu waardoor het bereik in de winter nog verder achteruit kachelt. Het zijn dit soort auto's die de EV een slechte naam geven en de 'range anxiety' in leven houden. Elke fabrikant die een EV op de markt brengt met een bereik van minder dan 250-300 km (zonder range-extender) bewijst de EV een slechte dienst.

Tesla is de eerste die serieus werkt kan maken van de acceptatie van pure EV's. Met de 85 kWh-accu, in combinatie met het netwerk van superchargers dat ook in Europa komt, bestaat range anxiety gewoon niet meer, en is er zelfs geen aparte (huur)auto voor de vakanties meer nodig. Nu alleen nog hopen dat de accuprijzen de komende jaren verder blijven dalen, zodat dit ideaal voor steeds meer mensen bereikbaar wordt.
 
@ PeterSZ Eerstelingen? P852

Mijn reservering was op 2 April 2009.
Heb van tesla een RC roadster gehad, en een Thank You kaart van Elon, drink beker, Cap, en nog wat klein spul. Maar dat was wel al een tijdje terug.
De website sprak toen nog van leveringen starten in 2011..

Ik wacht rustig af.

Gaan we nou onderscheid maken tussen wie een lager reserveringsnummer heeft? Met eerstelingen bedoel ik uiteraard de hele groep mensen die nu al 4 mille (of soms zelfs 30) hebben overgemaakt omdat ze bij de eersten willen horen om zo'n nieuw concept voor de deur te hebben - omdat ze geloven dat dit de enig mogelijke toekomst is van de automobiliteit. Omdat ze de hele gevestigde orde een lesje willen leren / willen aanjagen tot beweging de juiste kant op. En voorlopig gaat jouw lagere nummer maar een paar weken schelen als het goed is; als ze de productie maar eenmaal goed op gang hebben;-)

- - - Updated - - -

Ik kan auto's als de Zoë niet serieus nemen (sowieso alle EV's waar Renault nu meer op de markt is). Het bereik is gewoon te gering, zeker met een niet temperatuur-gecontroleerde accu waardoor het bereik in de winter nog verder achteruit kachelt. Het zijn dit soort auto's die de EV een slechte naam geven en de 'range anxiety' in leven houden. Elke fabrikant die een EV op de markt brengt met een bereik van minder dan 250-300 km (zonder range-extender) bewijst de EV een slechte dienst.

Tesla is de eerste die serieus werkt kan maken van de acceptatie van pure EV's. Met de 85 kWh-accu, in combinatie met het netwerk van superchargers dat ook in Europa komt, bestaat range anxiety gewoon niet meer, en is er zelfs geen aparte (huur)auto voor de vakanties meer nodig. Nu alleen nog hopen dat de accuprijzen de komende jaren verder blijven dalen, zodat dit ideaal voor steeds meer mensen bereikbaar wordt.

Toch begint mij steeds meer het gevoel te bekruipen dat Tesla ons niet serieus neemt. Het lijkt erop dat ze heel goed inschatten dat onze pijngrens/annuleringsgrens heel ver weg ligt - en daar maken ze volgens mij misbruik van. Dat bevalt me helemáál niet. Hoeveel moeite is het nu om ons iets meer gerichte aandacht te geven?? We krijgen geen PRIORItijd van Tesla. En dat vindt ik een slechte zaak. Nu is het een beetje gissen en internet afstruinen naar informatie. Dat is toch eigenlijk absurd als je hebt aangegeven dat je graag een ton bij ze wil uitgeven voor een auto die je nog niet eens heb gezien.
 
Ik heb donderdag avond een bijeenkomst over duurzaam beleggen , georganiseerd door de rabobank uden/veghel. De directeur van rabobank nederland zou hierbij ook aanwezig zijn, Jort Kelder praat de avond aan elkaar. Mijn 1e vraag aan hem is waarom tesla niet in hun portofuille zit en de directie deze al wel besteld heeft.

Wanneer het borreltijd is zal ik eens een leverdatum proberen te ontfutslen.
 
Toch begint mij steeds meer het gevoel te bekruipen dat Tesla ons niet serieus neemt. Het lijkt erop dat ze heel goed inschatten dat onze pijngrens/annuleringsgrens heel ver weg ligt - en daar maken ze volgens mij misbruik van. Dat bevalt me helemáál niet. Hoeveel moeite is het nu om ons iets meer gerichte aandacht te geven?? We krijgen geen PRIORItijd van Tesla. En dat vindt ik een slechte zaak. Nu is het een beetje gissen en internet afstruinen naar informatie. Dat is toch eigenlijk absurd als je hebt aangegeven dat je graag een ton bij ze wil uitgeven voor een auto die je nog niet eens heb gezien.

Ik denk dat je de complexiteit van het klusje van Tesla onderschat en dat hebben ze dat bij Tesla hoogstwaarschijnlijk ook wel gedaan. Ze doen bij Tesla iets waar de OEM's drie keer zo veel geld voor nodig hebben en vier keer zo veel tijd.

Personeel uit de hele USA word door het land geschoven om de logistieke afhandeling goed te laten verlopen hoewel het personeelsbestand met de dag groeit. Ik denk inderdaad dat de prioriteit even niet bij ons ligt, maar bij het zo probleemloos produceren en leveren van de auto's van de noord-amerikaanse markt. De canadese reserveringhouders beginnen ook al een beetje te piepen en die zijn toch echt nog voor ons aan de beurt.

Je bent niet de enigste die hier op dit forum klaagt over de communicatie van Tesla, maar het verbaast mij altijd dat mensen dan niet gewoon bellen. Niets is eenvoudiger. Kost misschien een paar dubbeltjes of euro's als je naar Tesla UK belt en een kwartiertje van je tijd. Al die opwinding kan niet goed voor de gezondheid zijn.
 
Ik heb donderdag avond een bijeenkomst over duurzaam beleggen , georganiseerd door de rabobank uden/veghel. De directeur van rabobank nederland zou hierbij ook aanwezig zijn, Jort Kelder praat de avond aan elkaar. Mijn 1e vraag aan hem is waarom tesla niet in hun portofuille zit en de directie deze al wel besteld heeft.

Wanneer het borreltijd is zal ik eens een leverdatum proberen te ontfutslen.

Tesla zoekt nog $ 250 miljoen, dus wat centjes van de Rabobank zouden zeker welkom zijn.
 
Ik denk dat je de complexiteit van het klusje van Tesla onderschat en dat hebben ze dat bij Tesla hoogstwaarschijnlijk ook wel gedaan. Ze doen bij Tesla iets waar de OEM's drie keer zo veel geld voor nodig hebben en vier keer zo veel tijd.

Personeel uit de hele USA word door het land geschoven om de logistieke afhandeling goed te laten verlopen hoewel het personeelsbestand met de dag groeit. Ik denk inderdaad dat de prioriteit even niet bij ons ligt, maar bij het zo probleemloos produceren en leveren van de auto's van de noord-amerikaanse markt. De canadese reserveringhouders beginnen ook al een beetje te piepen en die zijn toch echt nog voor ons aan de beurt.

Je bent niet de enigste die hier op dit forum klaagt over de communicatie van Tesla, maar het verbaast mij altijd dat mensen dan niet gewoon bellen. Niets is eenvoudiger. Kost misschien een paar dubbeltjes of euro's als je naar Tesla UK belt en een kwartiertje van je tijd. Al die opwinding kan niet goed voor de gezondheid zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ik ben het met de text hier boven eens, ik word (als ik contact zoek met tesla uk) altijd netjes en snel teruggebeld of ter woord gestaan. ze doen het best maar zoals wij wisten toen we aan dit project begonnen is de us even prio nummer 1 dit is ook ten gunste van ons want laat die americanen maar de foutjes er uit halen, ik heb liever een half jaar langer wachten en geen problemen dan al die kleine opstart foutjes en iedere week/maand terug naar eindhoven. ik heb dit ooit al eens met een mercedes en een volvo meegemaakt ik pas daar voor.

tesla uk is zeer netjes maar die weten ook niet veel meer. je kunt ook eindhoven bellen maar in the uk zit ook iemand die nederland/vlaams spreekt (ja het is een belg)

Goedemorgen heer Schwartzmans

Uiteraard, u mag onderstaande gegevens steeds verspreiden.
Indien u verdere vragen heeft, verneem ik dit graag. Ik begrijp dat er momenteel veel vragen en misschien wel frustraties leven op het forum, al kunnen we weinig helpen aangezien we zelf de antwoorden nog niet kennen. Zelf gaan we vaak uit van speculaties en eigen bedenkingen. Het is niet zo dat we gewillig informatie achterhouden...  Vanaf het moment dat er meer informatie beschikbaar komt, zal dit via onze officiële kanalen bekend gemaakt worden.

Met vriendelijke groeten

Gert-Jan Geerinckx | European Inside Sales Advisor
Kings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | United Kingdom
p +44 1628 450 616 | e [email protected]
 
lijstje met artikelen (dank aan gert-jan)

bij deze een lijstje met diverse links naar tests en revieuws
deze met dank aan tesla uk in het bijzonder gert-jan

Edmunds inside lane 26/01/2012 2012 Tesla Model S First Drive and Video 2012 Tesla Model S First Drive and Video

Motor Trend 12/06/2012 2012 Model S First drive 2012 Tesla Model S First Drive - Motor Trend


Forbes 10/11/2011 Hands On With The Tesla Model S Tesla Model S Preps For Launch [Video] - Forbes

Friends in business 30/03/2012 Presentation Model S Centrum elektrisch rijden Europese primeur: presentatie tesla model s - Rubrieken PuntUit Media - Friends in Business

Tweakers.net 10/04/2012 Presentation Model S Centrum elektrisch rijden Videoreport: Tesla introduceert elektro-sedan Model S - YouTube

Edmunds inside lane 15/08/2012 Track Test 2012 Tesla Model S Track Test

The Street 16/08/2012 Tesla Model S vs. the Competition: Test Drive Tesla Model S vs. the Competition: Test Drive - TheStreet

Wide Open throttle 28/06/2012 Driving the 2012 Tesla Model S Driving the 2012 Tesla Model S - Wide Open Throttle Episode 22 - YouTube

AutoGuide.com 7/08/2012 2013 Tesla Model S Review 2013 Tesla Model S Review: Car Reviews

Motor Trend 27/08/2012 World Exclusive! 2012 Tesla Model S Test and Range Verificatio World Exclusive! 2012 Tesla Model S Test and Range Verification - Motor Trend


fastcoexist.com 5/09/2012 Inside The Tesla Model S Inside The Tesla Model S | Co.Exist: World changing ideas and innovation

Forbes 11/07/2012 Taking A Spin In The Model S With Tesla Investor Nancy Pfund Taking A Spin In The Model S With Tesla Investor Nancy Pfund - Forbes

Forbes 24/07/2012 A (Quick) Test Drive: The Tesla Model S A (Quick) Test Drive: The Tesla Model S - Forbes

Turbo.fr 4/09/2012 Emission Turbo du 02/09/2012 : 24H Mans Classic, Tesla Model S, Chevrolet Cruze SW, Ford Focus SW... Emission Turbo du 02/09/2012 : 24H Mans Classic, Tesla Model S, Chevrolet Cruze SW, Ford Focus SW... - Turbo.fr

CNET 22/07/2012 Tesla Model S first drive: Quiet satisfaction Tesla Model S first drive: Quiet satisfaction | The Car Tech blog - CNET Reviews

Engadget 22/07/2012 Tesla Model S first drive: the sports sedan goes electric Tesla Model S first drive: the sports sedan goes electric (update: video) -- Engadget

Winding Road 2/07/2012 Driven: 2012 Tesla Model S http://www.windingroad.com/articles/reviews/driven-2012-tesla-model-s/

LA Times 30/07/2012 Saturday Drive: 2012 Tesla Model S Saturday Drive: 2012 Tesla Model S - latimes.com

Automotive news 2/07/2012 On First glance, Model S is a winner http://edit.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120702/OEM03/307029984/0/teslas-test-drive-manipulation-or-circumstance/on-first-glance-tesla-s-is-a-winner

Classic driver 28/06/2012 Driven: Tesla Model S Driven: Tesla Model S - Classic Driver - MAGAZINE - driving report

Autoweek.com 25/06/2012 2012 Tesla Model S: Drive review at opening ceremony 2012 Tesla Model S: Drive review - Autoweek

Automobilemag.com 25/08/2012 Status Update: 2013 Tesla Model S 2013 Tesla Model S - Status Update - Automobile Magazine


DriveOn USA today 26/06/2012 First Drive: Tesla's Model S electric is spectacular First Drive: Tesla's Model S electric is spectacular

Road&track 22/07/2012 2012 Tesla Model S - First Drive 2012 Tesla Model S Review – What We Uncovered in a 10 Minute Test Drive – RoadandTrack.com

Wired 22/07/2012 Driving the Tesla Model S Quickly, And Briefly Driving the Tesla Model S Quickly, And Briefly | Autopia | Wired.com

Motor Trend 6/09/2012 Visiting Las Vegas Visiting Las Vegas in the Tesla Model S - Motor Trend


Edmunds inside lane 14/09/2012 Porsche Panamera GTS vs. Tesla Model S Track Test Porsche Panamera GTS vs. Tesla Model S Track Test

Autoblog Green 10/09/2012 MT attempts no-recharge LA-to-Las Vegas drive in Tesla Model S MT attempts no-recharge LA-to-Las Vegas drive in Tesla Model S

AutoBlog 11/09/2012 2012 Tesla Model S [w/video] 2012 Tesla Model S [w/video]

AutoGuide.com 13/09/2012 Tesla Model S meets Monster Monster Tajima Test Drives Tesla Model S Video | AutoGuide.com News

- - - Updated - - -

bij deze een lijstje met diverse links naar tests en revieuws
deze met dank aan tesla uk in het bijzonder gert-jan

Edmunds inside lane 26/01/2012 2012 Tesla Model S First Drive and Video http://www.insideline.com/tesla/model-s/2012/2012-tesla-model-s-first-drive-and-video.html

Motor Trend 12/06/2012 2012 Model S First drive http://www.motortrend.com/roadtests/alternative/1206_2012_tesla_model_s_first_drive/

Forbes 10/11/2011 Hands On With The Tesla Model S http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2011/11/11/tesla-model-s-preps-for-launch-video/

Friends in business 30/03/2012 Presentation Model S Centrum elektrisch rijden http://www.friendsinbusiness.nl/nl/rubrieken/8/336

Tweakers.net 10/04/2012 Presentation Model S Centrum elektrisch rijden http://www.youtube.com/watch?v=EBXU1oXP-8Q&feature=related

Edmunds inside lane 15/08/2012 Track Test http://www.insideline.com/tesla/model-s/2012/2012-tesla-model-s-track-test.html

The Street 16/08/2012 Tesla Model S vs. the Competition: Test Drive http://www.thestreet.com/story/11665593/1/tesla-model-s-vs-competition-test-drive.html

Wide Open throttle 28/06/2012 Driving the 2012 Tesla Model S http://www.youtube.com/watch?v=VUg-BZAR5ro&feature=related

AutoGuide.com 7/08/2012 2013 Tesla Model S Review http://www.autoguide.com/manufacturer/tesla/2013-tesla-model-s-review-2146.html

Motor Trend 27/08/2012 World Exclusive! 2012 Tesla Model S Test and Range Verificatio http://www.motortrend.com/roadtests/alternative/1208_2012_tesla_model_s_test_and_range_verificatio n/viewall.html

fastcoexist.com 5/09/2012 Inside The Tesla Model S http://www.fastcoexist.com/1680069/inside-the-tesla-model-s#1

Forbes 11/07/2012 Taking A Spin In The Model S With Tesla Investor Nancy Pfund http://www.forbes.com/sites/toddwoody/2012/07/11/taking-a-spin-in-the-model-s-with-tesla-investor-nancy-pfund/

Forbes 24/07/2012 A (Quick) Test Drive: The Tesla Model S http://www.forbes.com/sites/hannahelliott/2012/07/24/a-quick-test-drive-the-tesla-model-s/

Turbo.fr 4/09/2012 Emission Turbo du 02/09/2012 : 24H Mans Classic, Tesla Model S, Chevrolet Cruze SW, Ford Focus SW... http://www.turbo.fr/actualite-automobile/508729-emission-turbo-02-09-2012-24h-mans-classic-tesla-model-chevrolet-cruze-sw-ford-focus-sw/

CNET 22/07/2012 Tesla Model S first drive: Quiet satisfaction http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57459125-48/tesla-model-s-first-drive-quiet-satisfaction/

Engadget 22/07/2012 Tesla Model S first drive: the sports sedan goes electric http://www.engadget.com/2012/06/22/tesla-model-s-first-drive-the-sports-sedan-goes-electric/

Winding Road 2/07/2012 Driven: 2012 Tesla Model S http://www.windingroad.com/articles/reviews/driven-2012-tesla-model-s/

LA Times 30/07/2012 Saturday Drive: 2012 Tesla Model S http://www.latimes.com/business/money/la-fi-mo-autos-saturday-tesla-model-s-20120630,0,7914868.story

Automotive news 2/07/2012 On First glance, Model S is a winner http://edit.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20120702/OEM03/307029984/0/teslas-test-drive-manipulation-or-circumstance/on-first-glance-tesla-s-is-a-winner

Classic driver 28/06/2012 Driven: Tesla Model S http://www.classicdriver.com/uk/magazine/3600.asp?id=16135

Autoweek.com 25/06/2012 2012 Tesla Model S: Drive review at opening ceremony http://www.autoweek.com/article/20120625/CARREVIEWS/120629886

Automobilemag.com 25/08/2012 Status Update: 2013 Tesla Model S http://www.automobilemag.com/features/news/1206_2013_telsa_model_s/

DriveOn USA today 26/06/2012 First Drive: Tesla's Model S electric is spectacular http://content.usatoday.com/communities/driveon/post/2012/06/first-drive-teslas-model-s-electric-is-spectacular/1#.UEdnEsE1KSo

Road&track 22/07/2012 2012 Tesla Model S - First Drive http://www.roadandtrack.com/tests/drives/2012-tesla-model-s#

Wired 22/07/2012 Driving the Tesla Model S Quickly, And Briefly http://www.wired.com/autopia/2012/06/tesla-model-s-drive/?pid=2088&viewall=true

Motor Trend 6/09/2012 Visiting Las Vegas http://www.motortrend.com/features/travel/1209_tesla_model_s_las_vegas/

Edmunds inside lane 14/09/2012 Porsche Panamera GTS vs. Tesla Model S Track Test http://www.insideline.com/porsche/panamera/2013/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Autoblog Green 10/09/2012 MT attempts no-recharge LA-to-Las Vegas drive in Tesla Model S http://green.autoblog.com/2012/09/10/single-charge-la-to-las-vegas-tesla-model-s/

AutoBlog 11/09/2012 2012 Tesla Model S [w/video] http://www.autoblog.com/2012/09/11/2012-tesla-model-s-first-drive-review-video/

AutoGuide.com 13/09/2012 Tesla Model S meets Monster http://www.autoguide.com/auto-news/2012/09/monster-tajima-test-drives-tesla-model-s-video.html
 
nog 1tje dan dit is een van de laatste


One Big Step for Tesla, One Giant Leap for E.V.’s - NYTimes.com

- - - Updated - - -

klopt we kunnen met zen alle gaan zeuren en zeiken over van alles kleins en ook levertijden en prijzen eu maar ik zeg petje af voor tesla,ja ik zou graag mee info willen krijgen en ja ik vind dat athlon niet eerder mag gaan dan de klanten die al langer op de lijst staan maar ga er vanuit dat mocht dit gebeuren tesla hier een verklaring voor heeft,en als er nog niks te melden is omdat ze hard werken aan een zo goed mogenlijk product met zo min mogenlijk foutjes en een goede opstart in de us dan is dit zo. hier profiteren wij uiteindelijk weer van. ik was op show in geneve en toen werd er ook gezegt , productie misschien 2012 maar zo i zo eerste kwartaal 2013, lees productie niet levering dit is ook wat athlon doet eerste kwartaal of april levering!
voor de meelezer die niet (mogen posten) petje af ga door maar overleg is welkom al is het 1 keer per maand een newsbrief waar links naar artikelen in staan of gewoon wat algemene info
 
Voordeel is wel dat ze vrij makkelijk achteraf in te bouwen zijn! Eerst de prijslijst afwachten welke opties er hier allemaal te koop komen

Nu maar hopen dat ze ons Europeanen niet het vel over de oren trekken, maar gewoon fair omrekenen zoals ze deden bij de Canadezen. Bij een dollar-euro koers van € 1,25-1,30 bestaat het niet dat de prijs in euro's uitkomt op dezelfde prijs die de Amerikanen betalen in dollars. De 10% invoerheffing, transportkosten ($2000-2500 maximaal) en eventuele laadaanpassingen kunnen onmogelijk het koersvoordeel teniet doen.

Redelijkerwijs zou bijvoorbeeld een Signature 85 kWh Performance zo'n 12.000 goedkoper moeten uitvallen (€93.500 versus $105.500) en de instap 40 kWh zo'n 5.000 goedkoper (€52.500 versus $57.500).

Als het verschil veel kleiner is of afwezig, dan wordt de Europeanen een loer gedraaid. We hebben de laatste tijd klantvriendelijke verhalen gehoord over Tesla (vorige maand faire Canadese prijzen, vorige week superchargen gratis, gisteren tegemoetkoming klanten die al 60 kWh besteld hebben met supercharge-mogelijkheid). Laten we hopen dat die positieve lijn deze maand wordt doorgezet bij de bekendmaking van de Europese prijzen. En dat Tesla echt een autobedrijf blijkt te zijn dat de dingen 'anders' doet.
 
Last edited:

Ik denk ex btw. Maar voor die prijs teken ik voor signature full option!
Verder vinden ze het bij tesla ook niet leuk om de negative sfeer van 2 pagina,s geleden te lezen
Ze doen hun best om alles zo snel als ze kunnen door te geven maar ze weten
Ook niks. Ze hopen snel de prijzen bekend te kunnen maken.
Wat betreft de nieuwsbrief gaan ze kijken of ze iets kunnen en mogen doen.
ik verwacht deze maand wat meer nieuws maar ja zolang ze volhouden aan signature eerste kwartaal leveren vind ik het goed.
Ik denk zelfs dat als je de auto nu in europa besteld je hem eerder hebt als iemand die hem in de usa besteld ivm de hele lange wachtrij aldaar!

Verder heb je problemen of wil je meer weten bel gert-jan of mail hem. Hij is terug van vakantie en volledig uitgerust om alle vragen van iedereen te beantwoorden
 
Last edited:

Ja sorry, ex-BTW. Ik denk dat het bij de meesten van ons - gelukkig - om een auto van de zaak gaat. Voor de particulieren zal het een moeilijk verhaal worden, als die 21% er nog bovenop komt. Een extra reden voor Tesla om zich in te houden.

- - - Updated - - -

Ik denk ex btw. Maar voor die prijs teken ik voor signature full option!
Verder vinden ze het bij tesla ook niet leuk om de negative sfeer van 2 pagina,s geleden te lezen
Ze doen hun best om alles zo snel als ze kunnen door te geven maar ze weten
Ook niks. Ze hopen snel de prijzen bekend te kunnen maken. Wat betreft de nieuwsbrief gaan ze kijken of ze iets kunnen en mogen doen.
ik verwacht deze maand wat meer nieuws maar ja zolang ze volhouden aan signature eerste kwartaal leveren vind ik het goed.

We klinken inderdaad soms een beetje verwend, dus ik snap best dat ze de 'negatieve sfeer' van een paar dagen geleden niks vinden. Maar dat roepen ze natuurlijk wel enigszins over zichzelf af door het stilzwijgen. Al maandenlang geen teken van leven.

Als het klopt dat ze door het hoofdkantoor in het ongewisse worden gelaten, dan kunnen ze er uiteraard weinig aan doen. Vind dat wel een opmerkelijke gang van zaken voor een bedrijf dat in Amerika toch redelijk open is richting zijn klanten.

Ik denk zelfs dat als je de auto nu in europa besteld je hem eerder hebt als iemand die hem in de usa besteld ivm de hele lange wachtrij aldaar!

Verder heb je problemen of wil je meer weten bel gert-jan of mail hem. Hij is terug van vakantie en volledig uitgerust om alle vragen van iedereen te beantwoorden

Als je nu in Europa een auto bestelt, krijg je die op z'n vroegst herfst 2013 (als, zoals eerder aangekondigd, de Signatures in het eerste kwartaal worden geleverd en de gewone productieauto's een half jaar later). Een Amerikaan die nu bestelt, zal nog ongeveer 10.000 andere Amerikanen voor zich vinden (reserveringen minus uitvallers) en bij een productietempo van 3.500 dit jaar en 20.000 volgend jaar betekent dat levering rond zomer 2013.
 
Nu maar hopen dat ze ons Europeanen niet het vel over de oren trekken, maar gewoon fair omrekenen zoals ze deden bij de Canadezen. Bij een dollar-euro koers van € 1,25-1,30 bestaat het niet dat de prijs in euro's uitkomt op dezelfde prijs die de Amerikanen betalen in dollars. De 10% invoerheffing, transportkosten ($2000-2500 maximaal) en eventuele laadaanpassingen kunnen onmogelijk het koersvoordeel teniet doen.

Redelijkerwijs zou bijvoorbeeld een Signature 85 kWh Performance zo'n 12.000 goedkoper moeten uitvallen (€93.500 versus $105.500) en de instap 40 kWh zo'n 5.000 goedkoper (€52.500 versus $55.500).

Als het verschil veel kleiner is of afwezig, dan wordt de Europeanen een loer gedraaid. We hebben de laatste tijd klantvriendelijke verhalen gehoord over Tesla (vorige maand faire Canadese prijzen, vorige week superchargen gratis, gisteren tegemoetkoming klanten die al 60 kWh besteld hebben met supercharge-mogelijkheid). Laten we hopen dat die positieve lijn deze maand wordt doorgezet bij de bekendmaking van de Europese prijzen. En dat Tesla echt een autobedrijf blijkt te zijn dat de dingen 'anders' doet.

Ik reken gewoon op vervanging van het valutasymbool bij dezelfde bedragen...vergis je niet in de kosten van verkrijgen typegoedkeuring en het verslepen van de westkust aldaar en over de oceaan plus distributie in de EU....
 
Ik reken gewoon op vervanging van het valutasymbool bij dezelfde bedragen...vergis je niet in de kosten van verkrijgen typegoedkeuring en het verslepen van de westkust aldaar en over de oceaan plus distributie in de EU....

In dat geval haak ik af, en waarschijnlijk niet als enige. Een 15-20% premie bovenop de 10% invoerheffing - daar komt het wel op neer - is buitenproportioneel.

Transportkosten door de VS worden de Amerikaanse klanten niet in rekening gebracht, waarom de Europese dan wel? Verrekening van de transportkosten over zee is uiteraard wel begrijpelijk. De kosten voor de Europese typegoedkeuring (geen verbruikstest nodig trouwens) kunnen uiteindelijk over duizenden auto's worden uitgesmeerd.
 
Last edited:
Tsja, vervelende sfeer? Dat roep je over jezelf af als je niet communiceert. Overigens vind ik de toon wel meevallen, er is geen onvertogen woord gezegd. Ik zou kritiek niet willen verwarren met vervelende sfeer. En, zoals al eerder gemaild, dit is geen "Hollandse ziekte" of zo, kijk maar eens op de Amerikaanse fora.

Kortom, ik realiseer me dat Gert-Jan het niet leuk vindt maar ik neem hem niets kwalijk. Hij weet tenslotte ook niets.
 
In dat geval haak ik af, en waarschijnlijk niet als enige. Een 15-20% premie bovenop de 10% invoerheffing - daar komt het wel op neer - is buitenproportioneel.

Transportkosten door de VS worden de Amerikaanse klanten niet in rekening gebracht, waarom de Europese dan wel? Verrekening van de transportkosten over zee is uiteraard wel begrijpelijk. De kosten voor de Europese typegoedkeuring (geen verbruikstest nodig trouwens) kunnen uiteindelijk over duizenden auto's worden uitgesmeerd.

+1:crying: