Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

The Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen vrijdag even gebeld met Engeland om m'n proefrit in oktober in te plannen :smile:. Dat gaat dus niet lukken maar ze zijn er wel van overtuigd dat de proefrit nog dit jaar kan plaatsvinden en dan waarschijnlijk in december. De levering is dan nog steeds voor het eerste kwartaal van 2013 gepland. Zal wel maart worden maar daar kan ik persoonlijk nog wel mee leven. Nu maar hopen dat ze het ook waar kunnen maken.

- - - Updated - - -

En wat ik nog vergeet te melden is dat de Europese prijzen op zeer korte termijn op de website komen. Dan is dat in ieder geval duidelijk.
 
Ik ben al enkele dagen de reservaties aan het volgen op de google map. de laatste dagen komen er een 5 tal bij per dag. De markers vertegenwoordigen ongeveer 8% van de werkelijke reservaties.
dit maakt 62 wagens per dag of 22630 per jaar. Terwijl nog bijna niemand de S heeft gezien. Ze zijn daar goed bezig volgens mij:wink:
 
Ik ben al enkele dagen de reservaties aan het volgen op de google map. de laatste dagen komen er een 5 tal bij per dag. De markers vertegenwoordigen ongeveer 8% van de werkelijke reservaties.
dit maakt 62 wagens per dag of 22630 per jaar. Terwijl nog bijna niemand de S heeft gezien. Ze zijn daar goed bezig volgens mij:wink:
Ze zijn pas goed bezig als die S op mijn oprit staat ;)

Overigens maken de reserveringsnummers allemaal weinig uit, als die fabriek straks 80 auto's per dag er uit kan stampen dan gaat het om hoogstens 3 weken verschil en is de hele EU backlog weg gewerkt.

Ik denk namelijk dat ze de R en P series gewoon allemaal in één keer produceren voor de EU.
 
Last edited:
Ze zijn pas goed bezig als die S op mijn oprit staat ;)

Overigens maken de reserveringsnummers allemaal weinig uit, als die fabriek straks 80 auto's per dag er uit kan stampen dan gaat het om hoogstens 3 weken verschil en is de hele EU backlog weg gewerkt.

Ik denk namelijk dat ze de R en P series gewoon allemaal in één keer produceen voor de EU.

Het zou me inderdaad niet verbazen als de 500 Europese Signatures ook achter elkaar worden geproduceerd, in anderhalve week tijd. Dat werkt wel zo effeciënt omdat ze dan op de productielijn niet voortdurend hoeven te switchen tussen Amerikaanse en Europese specificaties, of tussen de specificaties van de Signatures en de gewone productieauto's.
 
Fred, ik zou willen dat je gelijk had. Echter denk ik dat de Europese auto's aan de EU regels dienen te worden aangepast. Dit betekent nieuw voorraden, werkinstructies en noem maar op. Laten we de 3 fase vooral niet vergeten!
Opvallend is wel dat men er in Amerika vanuit gaat dat de nieuwe kleur rood pas geproduceerd kan worden als de Sig Rood geheel is uitgeleverd.

Vergeet daarbij niet dat het produceren van de auto's 1 ding is maar het uitleveren geheel iets anders. Dit vergt veel logistieke maatregelen. Waarbij je pas kostendekkend kunt werken als volume maakt. Na uitlevering dien je ook nog eens je dienstverlening voor het leveren van service en onderhoud in te regelen.

Aan de andere kant.......de Sig zouden 3 maanden voor de Productie auto's worden geleverd.....het zou dus in de planning kunnen zitten.

Gisteren is in Amerika paniek uitgebroken over het snelladen en gaan de Amerikanen uit hun dak over de werkwijze van Tesla omdat ze verkeerde informatie hadden ontvangen. Hier in Nederland horen we helemaal niets, kan toch eigenlijk niet.
 
Volgens mij is die paniek vooral bij reserveringshouders die er van uit gegaan zijn dat hun TSLA aandelen zoveel in waarde zou stijgen dat ze de aankoop überhaupt kunnen doen.

Er zitten bij deze paniekzaaiers vooral mensen met onrealistische verwachtingen. Of je kiest er voor om early adopter te zijn, of je gaat op veilig en koopt een Volvo.

Zoals bij iedere bouw van een openbaar project moet je er vanuit gaan dat het langer duurt en meer geld kost. Doe je dit niet, dan leid dit per definitie tot teleurstelling.
 
@adm: ik ben het ten delen met je eens. Natuurlijk is een compleet nieuw product spannend en kan je als early adaptor tegen kinderziektes aanlopen. Prima. Maar wat ik al eerder in dit forum heb gezegd is dat Tesla weinig scheutig is met informatie. Eigenlijk op het niveau schimmig, en dat stoort me.

Als ik kijk naar de uitspraken die mij in april dit jaar gedaan zijn (door het UK kantoor, verbaal, dat wel) levering van een gewone S zeker in het voorjaar 2013, dan moet ik die in twijfel trekken. Er is geen enkele info, voorspelling, niets. Dat kan beter vanuit een PR-perspectief. En niet alleen vanuit PR-perspectief maar vooral ook vanuit klantperspectief. Juist early adaptors moet je koesteren, zij zijn je beste reclame in de toekomst, zeker bij een high novelty/cool product als een Model S. De kosten kunnen het ook niet zijn, een paar regels op teslamotors.com en alle freaks tuimelen over elkaar om het te verspreiden en bespreken.

Maar goed, we blijven hopen op snelle levering!
 
Last edited:
Ook ik stoor me aan het gebrek aan informatie, van prijsstelling tot proefritten en ongeveer een leverdatum. Waarom een Signature dan aanbieden voor Europa? Tegelijkertijd, mopperen in het Nederlands heeft niet tot nauwelijks nut lijkt me. Ik vraag me af of het niet tijd om in het Engels onvrede te gaan uiten... Want mijn beslis momenten omtrent dit Tesla avontuur staan onder druk dankzij het ontbreken van informatie.

grtz,
 
Fred, ik zou willen dat je gelijk had. Echter denk ik dat de Europese auto's aan de EU regels dienen te worden aangepast. Dit betekent nieuw voorraden, werkinstructies en noem maar op. Laten we de 3 fase vooral niet vergeten!
Opvallend is wel dat men er in Amerika vanuit gaat dat de nieuwe kleur rood pas geproduceerd kan worden als de Sig Rood geheel is uitgeleverd.

Vergeet daarbij niet dat het produceren van de auto's 1 ding is maar het uitleveren geheel iets anders. Dit vergt veel logistieke maatregelen. Waarbij je pas kostendekkend kunt werken als volume maakt. Na uitlevering dien je ook nog eens je dienstverlening voor het leveren van service en onderhoud in te regelen.

Aan de andere kant.......de Sig zouden 3 maanden voor de Productie auto's worden geleverd.....het zou dus in de planning kunnen zitten.

Gisteren is in Amerika paniek uitgebroken over het snelladen en gaan de Amerikanen uit hun dak over de werkwijze van Tesla omdat ze verkeerde informatie hadden ontvangen. Hier in Nederland horen we helemaal niets, kan toch eigenlijk niet.

Ik heb alleen gezegd dat volgens mij de 500 Europese Signatures samen binnen een periode van anderhalve week tijd worden geproduceerd (gezien het uiteindelijke productievolume van zo'n 400 auto's per week), maar niet wannéér dat zou kunnen gebeuren...

:rolleyes:

Misschien is die productie pas over een half jaar (vanwege inderdaad die Europese aanpassingen en vereisten). Ik denk dat, gezien het feit dat er nu in de VS al een achterstand van 1,5 maand is op het schema, de eerste Europese auto's niet eerder dan einde eerste kwartaal te verwachten zijn, en eerder nog ergens in het tweede kwartaal. Ik hoop maar dat het feit dat de Signature Red plaats moet maken voor Sunset Red voor wat extra druk zal zorgen.

Ik denk dat we 'paniek' in de VS niet moeten overdrijven. Van paniek over superchargers weet ik niks, wel van enige paniek over het feit dat Tesla het productieschema voor 2012 niet haalt en ook extra geld nodig heeft. Maar de beurs overdrijft altijd. En reseveringshouders kunnen ook flink overdrijven. Er zijn Amerikanen op dit forum die de tent bij wijze van spreken afbreken omdat hun auto een paar weken later komt. Ik kan vanuit eigen ervaring (Fisker) zeggen dat het achteraf allemaal niet zo veel uitmaakt of je je auto een paar weken eerder of later krijgt. Of dat er kinderziektes zijn die nog opgelost moeten worden. Een paar maanden later is iedereen dat alweer vergeten.

Dat gezegd hebbende, het zou toch fijn zijn als wij als Nederlanders (en Belgen) eens een update vanuit Eindhoven krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat men meeleest met deze thread, dus daarom een oproep: meld iets, zelfs al is het maar dat het allemaal wat langer kan gaan duren. Ik vind het zelf in elk geval raar dat ik sinds het inleggen van € 30.000 in mei al vier maanden niks heb gehoord. Allicht zijn er anderen die nog langer niets hebben vernomen. Het kan toch geen kwaad om de band tussen bedrijf en klant warm te houden...
 
Ook ik stoor me aan het gebrek aan informatie, van prijsstelling tot proefritten en ongeveer een leverdatum. Waarom een Signature dan aanbieden voor Europa? Tegelijkertijd, mopperen in het Nederlands heeft niet tot nauwelijks nut lijkt me. Ik vraag me af of het niet tijd om in het Engels onvrede te gaan uiten... Want mijn beslis momenten omtrent dit Tesla avontuur staan onder druk dankzij het ontbreken van informatie.

grtz,
Als we een geluid willen laten horen moeten we dit netjes doen.

Ik ben het op dit forum ook nogal beu dat die Amerikanen van elke mug een olifant kunnen maken.

Een gezamelijke mail die we sturen kan helemaal geen kwaad, daar hoeven we ook niet "boos" te worden op Tesla, maar gewoon vragen of ze aandacht willen schenken aan ons.

Overigens snap ik volledig dat hun hoofd er nu wellicht niet naar staat, maar tja, dan had je nooit Europese aanbetalingen moeten accepteren :)

Ik heb dan wel geen Sig, maar ik heb wel ruim 2.5 jaar geleden 4.000 euro over gemaakt met de hoop ooit een auto van ze te krijgen.

Voor het 3-fase laden heb ik een hele actie op touw gezet en heb uiteindelijk niet meer dan een "Bedankt" mail gekregen en een Tweetje dat hij 3-fase laden zou gaan ondersteunen, maar hoe en wat? Niemand weet het verder.

Inmiddels vind ik ook wel dat Tesla ons wat meer informatie verschuldigd is, al is het maar: Ja, we weten dat jullie er zijn! We vergeten jullie niet, maar we zijn eventjes druk met van alles.

Vertraging vind ik geen probleem, maar het ontbreken van een teken van leven wel.

Persoonlijk heb ik ook het gevoel dat Eindhoven hier helemaal niets meer in te zeggen heeft. Op de Tesla website staat ook niets over de Model S in Eindhoven, alles gaat richting de UK, alsof Eindhoven volledig buiten spel wordt gezet.

Ik verwacht ook wel dat er Nederlanders van Tesla deze thread lezen, dus doe je voordeel met onze posts!



Over de productie van de Sig's, ik gok dat die allemaal in één week gaan, hoogstens twee. Dat is een stuk makkelijker en je kan de hele boel ook in één keer verschepen dan auto voor auto te doen.

George Blankenship vertelde mij in Mei dat ze in Nederland de final inspection van de auto's gaan doen en ook hier pas de accu's voor de Europese auto's plaatsen. Volgens mij stuurt Panasonic de packs direct vanuit Japan naar NL, scheelt weer een hoop gewicht verschepen.

Waar precies dit in Nederland gaat gebeuren wist hij me niet te vertellen.
 
Ach, of hij nu in mei of november komt dat maakt mij niet zoveel uit. Als het uiteindelijke resultaat maar kinderziekte vrij is (en dat zullen de EU S'en sowieso zijn omdat ze x maanden na launch pas geproduceerd worden) dan vind ik het goed. Enige vereiste vind ik wel dat de levering in 2013 plaatsvind, schijnt dat vanaf 2014 er wat financiële voordeeltjes op de helling staan.
Vanuit mijn eigen job heb ik genoeg ervaring hoe het gaat met nieuwe technisch hoogwaardige producten, waarvan de leverdatum telkens opgeschoven wordt. Je went er op een gegeven moment aan om beloofde datums met een korreltje zout te nemen ;)
 
@adm; gewoon een duidelijke afgewogen en afgemeten mededeling. :)

@Right_said_fred; mee eens, het is een bak geld. Het is ook raar dat je dan zo weinig hoort.
Maar het is bovenal de verwachting welke domineert van hoe kickass het zou zijn als die S voor de deur staat.
(zucht ;)). Ik kan me persoonlijk ook niet heugen dat ik voor zo iets materialistisch als een auto zelfs op een forum zit te mopperen dat het cadeautje niet snel genoeg komt...

Grtz
 
De focus voor de vestigingen in Europa ligt op het verkopen van de Roadsters die inmiddels op voorraad staan en weg moeten.
Er zit geld vast in deze voorraad en als de Model S leverbaar is worden ze nog moeilijker te verkopen!

Aangezien de euro weer een beetje in de lift zit, zou het sowieso handig zijn als Tesla met de Europese prijzen zou komen.

Tesla is zich waarschijnlijk niet geheel bewust dat de verkoop in Nederland van de Model S in 2013 0% bijtelling oplevert voor de koper. Levering in 2014 betekend 7% bijtelling tot 2017. Scheelt voor de koper 4x7%= ongeveer 25.000€......lijkt mij toch iets van een verkoopargument die niet gebruikt wordt.....zoals Van Gaal zei: ben ik nou zo slim.......