@ Allen: even een positief woord voor Tesla en met name voor Gert-Jan, onze vriendelijke zuiderbuur die voor Tesla in Londen gestationeerd is. Vanmiddag heeft Gert-Jan mij gebeld - uit eigen beweging - om te proberen onvrede weg te halen. Hij had mijn posts gelezen op dit onvolprezen forum. Aangezien ik onder mijn niet alledaagse maar echte voornaam hier post had hij mij snel gevonden als reserveringshouder (reservatie, excuus ;-)) aangezien we al eerder contact hebben gehad. Gert-Jan probeerde mijn onvrede weg te halen op een positieve manier, iets dat ik zeer waardeer. Veel uitleg over beursgenoteerd zijn, SEC etc. Dat begrijp ik. Alsof de duvel ermee speelt is er nieuws, voor diegenen die het nog niet hebben gezien:
www.teslamotors.com/blog/update-elon-musk. Way to go Tesla.
Hadden ze dit maar iets eerder gedaan, scheelt een hoop gedoe. Natuurlijk zijn niet alle, lang niet alle, onduidelijkheden weggenomen maar tenminste horen we iets. Schijnt ook iets van doen te hebben met kwartalen van jaren, cijfers en informatie die je eenvoudigweg niet naar buiten mag brengen. Vandaar nieuws begin oktober. Anyway, daar begrijp ik alles van maar dat kan niet alles billijken.
Zeker gezien het feit dat wij hier in ons miniscule en nergens toe doende kikkerlandje zitten met een zooitje Model S reservatiehouders die allen bibberen voor 2014, iedere auto die na 31/12/2013 op kenteken gaat betekent daarna 7% bijtelling. De rekensom wat dit u per jaar extra kost kunt u zelf maken. Ronde getallen volstaan, een spoilertje meer of minder doet niet ter zake. Serieus geld.
U begrijpt al: als Gert-Jan mij had kunnen verlichten met informatie over levering in dit overigens over vertegenwoordigde land qua Model S bestellers (zie Zeemaps -> Tesla) dan had ik dat hier gepost. Als het mocht uiteraard, geheime info was voor u allen slechts te koop bij mij geweest. Maar er is ook niets te koop. Wel deelde hij mee dat er versnelling gaat komen in de organisatie en dat er waarschijnlijk meer info komt rond november, Elon permit. Vanzelfsprekend niet zeker. Ik hoop maar reken Gert-Jan er niet op af (bel je wel even als je nieuws hebt?).
Men heeft alle hens aan dek nodig om de roll-out van de Model S en de leercurve (lees: erbij horende kinderziektes) ervan te beteugelen. Europa en zelfs NL staat absoluut op het netvlies. Veel energie moet gestoken in toelatingen in de EU, de wijze van lading (komt goed denk ik Widodh!) en logistiek. Geen bevredigend antwoord qua communicatie behoudens een mea culpa. Die accepteer ik omdat nog nimmer een autofabrikant (zelfs geen andere fabrikant) mij persoonlijk gebeld heeft om uitleg te geven. En dat in een underdog positie omdat er geen nieuws te melden is behoudens een beetje voortgang? Dat siert Tesla, dat siert Gert-Jan in het bijzonder.
Chapeau, zo ben ik dan ook wel weer.
Het brengt ons niet heel veel verder. Het brengt bij mij wel weer sympathie. Bedenk wel dat een kleine, bevlogen automaker een revolutionaire auto op de wereld zet die ze, voor hun doen, in massale aantallen uitrollen. Wij zijn niet onder de indruk van 100 S'en per week maar als je weet dat er vanaf 2008 zo'n 1.200 Roadsters gebouwd zijn is wat hen nu gebeurt een small step for men but a giant leap for Tesla.
En kleine stapjes zijn makkelijk, met grote stappen ga je wel eens op je bek. Ten dele, qua communicatie in dezen. Nog niet vergeten wat mij betreft, wel een stuk verzacht.
Ik rijd een Model S (een lullige P) in 2013 Gert-Jan, daar houd ik mezelf aan! We'll be in touch. Nogmaals dank.