Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuisladen en zakelijk verrekenen

This site may earn commission on affiliate links.
Btw mag je enkel als je stroom zakelijke afneemt. In mijn situatie gaat het van privé.
25 cent is dus btw vrij autokosten.
Van mijn adviseur mocht het tot 35 cent. Dat zijn de gemiddelde kosten aan straat bij publieke laadpunten.
 
In mijn situatie (ZZP) meet ik ook gewoon de stroom met een aparte meter naar de laadpaal. Als ik dat dan voor 25 - 35 cent als zakelijke kosten mag opvoeren dan ga ik ook geen moeite nemen om ook de BTW-verrekening te doen over de ingekochte stroom. Prima en de meest simpele oplossing lijkt me.

Ik sta echter ook op het punt om zonnepanelen aan te schaffen. Zou dan graag de Btw over de aanschaf daarvan willen aftrekken. Ik begrijp echter dat je dan vervolgens wel weer BTW over de geproduceerde en "verkochte" (lees: gesaldeerde) stroom weer moet afdragen. Daarmee ben je het voordeel van de eerdere aftrek op een gegeven moment wel weer kwijt.

Dat zou je kunnen voorkomen door het energiecontract op de naam van je partner te zetten als die nog geen eigen onderneming heeft. De te betalen BTW valt dan onder de vrijstellingsregeling "kleine onderneming" .
Als je dat echter doet, dan moet je weer een verrekening gaan doen tussen je partner en je eenmanszaak voor het laden van de auto. Die daardoor denk ik weer facturen moet gaan sturen en een een zakelijk inkomen erbij krijgt wat weer via de IB wordt belast...

Vraag is dus: wat is een slimme constructie voor (i.g.v. ZZP) laden aan huis én zonnepanelen?
 
Zonnepanelen kan je beste privé kopen. Btw mag je als particulier ook aftrekken.

Probleem is wel dat je elke kwartaal btw aangifte moet doen met null melding. Je komt hier ook niet van af zolang je een btw nummer hebt.
 
Maar dus niet bij een eenmanszaak want dan valt de BTW voor de teruggeleverde energie niet meer onder de vrijstelling.

Ik ben er ook nog niet uit. Maar het wordt waarschijnlijk energiecontract op naam van de partner
Eens. Alleen als het contract op naam van de partner staat moet die denk ik Inkomstenbelasting betalen over de electriciteits-facturen die deze naar de onderneming stuurt. Dat is natuurlijk helemaal ridicuul.
 
Heb je als bedrijf geen recht op 45% investeringsaftrek op zonnepanelen (was althans vroeger zo)?
Probleem daarbij is dat privé en zakelijk door elkaar gaan lopen. En is opbrengst ook inkomen.
Bij mij is geheel nu afgeschreven. Ik kan mijn woning en twee EV’s van stroom voorzien. Verbruik van auto’s kan ik dan doorbelasten.
 
Ik denk in de btw. de btw kan je niet terug halen want vanuit prive kan je geen btw factuur sturen aan je zaak..

ik ben dus ook aan t kijken hoe we dit moeten doen op de goedkoopste manier

Dat is vrij simpel, ik heb zowel een éénmanszaak als een BV. De auto staat op de BV, en het energiecontract staat op mijn naam, dit is geen zakelijk contract maar omdat ik een éénmanszaak heb, is het dezelfde entiteit.

Wat ik dan dus ieder jaar eind december doe is een factuur vanuit mijn éénmanszaak sturen naar mijn BV, aangevuld met fotobewijs (voor BD) van de gecerficeerde MID kWh-meter op de laadpaal. Hiermee snijdt het mes voor mij aan twee kanten, ik hoef de BTW vanuit de éénmanszaak niet af te dragen (KOR), ik kan de BTW terugvorderen vanuit de BV en natuurlijk dit als kosten opvoeren.

Dat het mes met KOR aan twee kanten snijdt is trouwens niet lang meer geldig, de KOR verandert met ingang van 1 januari 2020: Wel of niet meedoen aan de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR)?
Nog steeds voor mij na die tijd wel interessant genoeg om het met deze contructie te doen. Zo ver het er nu uit ziet ga ik mijn éénmanszaak niet aanmelden voor deze nieuwe KOR regeling en kan ik wel BTW berekenen, maar kan deze vanwege de KOR limiet dan niet meer houden…
 
Hiermee snijdt het mes voor mij aan twee kanten, ik hoef de BTW vanuit de éénmanszaak niet af te dragen (KOR), ik kan de BTW terugvorderen vanuit de BV en natuurlijk dit als kosten opvoeren.
De KOR staat daar m.i. los van. Door de KOR hoef je de BTW die je in rekening brengt wellicht niet af te dragen, maar je kunt de BTW die je energie leverancier in rekening brengt dan dus ook niet terug vragen. Zonder de KOR had je denk ik hetzelfde gehad?
 
De KOR staat daar m.i. los van. Door de KOR hoef je de BTW die je in rekening brengt wellicht niet af te dragen, maar je kunt de BTW die je energie leverancier in rekening brengt dan dus ook niet terug vragen. Zonder de KOR had je denk ik hetzelfde gehad?

De BTW wordt hierin dan uiteindelijk teruggevraagd via de BV voor wat betreft het verbruik van de auto. Je zou als éénmanszaak ook de BTW op de overige energie terug kunnen vragen welke je als 'zakelijk' aanmerkt, maar dat is voor mij niet van toepassing omdat ik zeer weinig overig zakelijk verbruik op mijn woonadres.
 
Als de Tesla op de balans van een eenmanszaak staat en je verrekent eenmaal per kwartaal de stroomkosten.
Het energiecontract staat op prive.
Maken jullie dan een factuur naar de eenmanszaak of boek je gewoon het bedrag over. Het voelt zo vreemd om als privepersoon een factuur op te maken.
Ik zie ook dat er BTW wordt teruggevraagd, maar in bovenstaande situatie kan ik als prive persoon geen BTW factuur maken en dan kan ik toch ook geen BTW terugvragen?
 
De BTW wordt hierin dan uiteindelijk teruggevraagd via de BV voor wat betreft het verbruik van de auto.
Dat snap ik. Maar dat staat toch helemaal los van de KOR? Je eenmanszaak kan de betaalde BTW terug vragen en moet de ontvangen BTW afdragen (zonder KOR) of kan geen BTW terug vragen en hoeft het ook niet af te dragen (met KOR). Onder de streep maakt dat geen verschil.
 
Dat snap ik. Maar dat staat toch helemaal los van de KOR? Je eenmanszaak kan de betaalde BTW terug vragen en moet de ontvangen BTW afdragen (zonder KOR) of kan geen BTW terug vragen en hoeft het ook niet af te dragen (met KOR). Onder de streep maakt dat geen verschil.

Met de huidige KOR regeling is dat als je in een jaar minder dan € 1.883 hebt aan te geven, dan hoef je het niet terug te betalen aan BD, maar je kan wel gewoon BTW richting klanten rekenen. Althans dit is hoe ik het begrepen heb.
Maar nogmaals, de KOR regeling gaat vanaf 2020 op de schop en zal niet meer zodanig blijven bestaan.
 
Met de huidige KOR regeling is dat als je in een jaar minder dan € 1.883 hebt aan te geven, dan hoef je het niet terug te betalen aan BD, maar je kan wel gewoon BTW richting klanten rekenen. Althans dit is hoe ik het begrepen heb.
Maar nogmaals, de KOR regeling gaat vanaf 2020 op de schop en zal niet meer zodanig blijven bestaan.
KOR regeling kijkt naar het saldo 'af te dragen' - 'te verrekenen'. Je kunt niet KOR toe passen op 'af te dragen' en niet op 'te verrekenen'. Dat zou wel heel mooi zijn.

Vb. wanneer je zonnepanelen aanschaft mag je de BTW af trekken. Maar om dat te kunnen doen mag je geen beroep doen op de KOR Dat betekent dus dat je in het eerste jaar een (forfaitair) bedrag aan BTW af moet dragen over de opbrengst.
 
Als de Tesla op de balans van een eenmanszaak staat en je verrekent eenmaal per kwartaal de stroomkosten.
Het energiecontract staat op prive.
Maken jullie dan een factuur naar de eenmanszaak of boek je gewoon het bedrag over. Het voelt zo vreemd om als privepersoon een factuur op te maken.
Ik zie ook dat er BTW wordt teruggevraagd, maar in bovenstaande situatie kan ik als prive persoon geen BTW factuur maken en dan kan ik toch ook geen BTW terugvragen?
Ben geen boekhouder of fiscalist maar privé is dezelfde als eenmanszaak dus als je een factuur zou sturen, stuur je die naar jezelf. Is een beetje vreemd. De energierekening is samen met de foto van de meterstanden van jouw laadpaal en de berekening voor de verdeling privé-zakelijk de basis voor de verwerking in de boekhouding. Hoe je die verdeling doet en wat je met de BTW doet is discutabel. Ik reken zo veel mogelijk naar mezelf toe. We betalen al genoeg belasting als kleine ondernemers.
 
Ik heb vorige week de aanvraag gedaan voor een aparte meter voor laden thuis, ik zal als zzp'er een zakelijk contract afsluiten naast ons huidige contract, maar waar vind ik een zakelijk contract waar ik effectief de 10 cent betaal die hier genoemd word?
 
Veel informatie over thuisladen hier maar ik kom er nog niet helemaal uit.
In mijn situatie is sprake van financial lease bij mijn werkgever, laadkosten zullen worden vergoed.
Begrijp ik nu goed dat een simpele lader (TWC) al voldoende is voor doorberekening aan mijn werkgever mits er een afzonderlijke meter op zit ? En dat een simpele foto van de meterstand al voldoende is ?
 
Btw mag je enkel als je stroom zakelijke afneemt. In mijn situatie gaat het van privé.
25 cent is dus btw vrij autokosten.
Van mijn adviseur mocht het tot 35 cent. Dat zijn de gemiddelde kosten aan straat bij publieke laadpunten.

Volgens mijn adviseur gaat dit niet op als het je huisadres is en mag je alleen (belastingvrij) de gemaakte kosten vergoeden.

Edit: ik weet overigens niet of dit nog steeds opgaat als je je paal openbaar maakt. Het zou kunnen dat het dan wel zou mogen, heb ik nooit gevraagd.