Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Thuisladen en zakelijk verrekenen

This site may earn commission on affiliate links.
Veel informatie over thuisladen hier maar ik kom er nog niet helemaal uit.
In mijn situatie is sprake van financial lease bij mijn werkgever, laadkosten zullen worden vergoed.
Begrijp ik nu goed dat een simpele lader (TWC) al voldoende is voor doorberekening aan mijn werkgever mits er een afzonderlijke meter op zit ? En dat een simpele foto van de meterstand al voldoende is ?

Dat zul je aan je werkgever moeten vragen. Mijn werkgever vergoedt de laadkosten alleen met een paal met backend die de leasemaatschappij ondersteunt. Helaas. Want daarmee zit ik wel met een paal opgezadeld die ik eigenlijk niet wil, had liever een slimmere paal gehad.
 
Met de kanttekening dat je geen winst mag maken op verkochte kWh's. Dan ben je namelijk ondernemer voor de belastingdienst en moet je mogelijk ook belasting gaan betalen. Nu is er wat voor te zeggen dat je ietwat opslag rekent op de kWh prijs om je operationele kosten (toch dat fototje elke maand he) te dekken, maar je moet 't niet te gek maken.
 
Met de kanttekening dat je geen winst mag maken op verkochte kWh's. Dan ben je namelijk ondernemer voor de belastingdienst en moet je mogelijk ook belasting gaan betalen. Nu is er wat voor te zeggen dat je ietwat opslag rekent op de kWh prijs om je operationele kosten (toch dat fototje elke maand he) te dekken, maar je moet 't niet te gek maken.
Als je je totale stroomkosten deelt door het aantal kWhs dat je afgenomen hebt, dan kom je lager uit dan je kWh prijs. Dat komt omdat de vaste aansluitkosten verminderd met de eenmalige en vaste korting energiebelasting lager dan 0 uit komt. Tsja, hoever moet je gaan ... :rolleyes:
 
Als je je totale stroomkosten deelt door het aantal kWhs dat je afgenomen hebt, dan kom je lager uit dan je kWh prijs. Dat komt omdat de vaste aansluitkosten verminderd met de eenmalige en vaste korting energiebelasting lager dan 0 uit komt. Tsja, hoever moet je gaan ... :rolleyes:
ben ik ook benieuwd na... ik heb dan ook nog te maken met zonnepanelen die energie opwekken (zakelijk aangeschaft voor de tesla). de helft wordt tot saldering verminderd wordt opgewekt wat de tesla per jaar gaat sleurpen via de de twc.. de rest is van prive zonnepanelen en/of 'the grid', welke ik dus aan de zaak wil doorbelasten.
 
  • Disagree
Reactions: MarcoB
Het lijkt me logisch dat je ook het vastrecht (inclusief korting) naar rato betaalt vanuit privé en zaak. Ik deel zelf altijd het totaalbedrag op de jaarrekening door het aantal kWh wat op die rekening staat. Dat vergoed ik dan vanuit privé naar de zaak voor het aantal kWh dat ik privé heb gebruikt. De aansluiting en de rekening staan op naam van de zaak (BV).
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Binnenkort gaat het eindelijk gebeuren namelijk verhuizen naar een woning waar ik mijn eigen laadvoorziening ga faciliteren alsook zonnepanelen laat plaatsen om de Tesla van groene energie te voorzien. Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer wat ik nou het beste zakelijk of prive kan doen:

- Zonnepanelen
- Investeringsaftrek
- TWC installatie
- Energiecontract

Ik ben een zzp'er, werk al jaren nagenoeg altijd vanaf huis en heb geen partner om eventueel een btw constructie te doen. De auto staat op de balans i.v.m. het zakelijke gebruik.

De investeringsaftrek is volgens mij mogelijk i.v.m. de laadvoorziening voor de EV en is van toepassing op de aanschaf en installatie van de zonnepanelen en TWC. Echter, dit lijkt me dat dit enkel kan als deze ook zakelijk worden aangeschafd.

Zijn er voordelen in deze situatie om een zakelijk energiecontract aan te gaan? De tarieven ex BTW lijken niet echt scherper te zijn maar wellicht is het handig om deze direct als zakelijkekosten in de administratie op te nemen.

Verder, het zal soort van break-even zijn qua totaalverbruik (6000) en opbrengst (6000kWh) op basis van m'n statistieken in Teslafi en de jaarnota van m'n huidige adres.

Zowieso een extra kWh meter maar ik lees ook over een 2e contract echter, een meter hiervoor kost maandelijks extra, 20 EUR ex BTW wat ongeveer overeenkomt met 110kWh, 1310kWh op jaarbasis

Last but not least, hoe zit het met prive verbruik?
 
Zowieso een extra kWh meter maar ik lees ook over een 2e contract echter, een meter hiervoor kost maandelijks extra, 20 EUR ex BTW wat ongeveer overeenkomt met 110kWh, 1310kWh op jaarbasis
Is het een moderne meterkast met automaten als hoofdzekeringen? Zo nee, dan krijg je nog een extra rekening bij het plaatsen van een 2e meter!

Last but not least, hoe zit het met prive verbruik?
Indien prive en zakelijk verbruik op 1 zakelijk contract dan zal je prive genoten stroom aan prive moeten factureren incl btw.
 
Is het een moderne meterkast met automaten als hoofdzekeringen? Zo nee, dan krijg je nog een extra rekening bij het plaatsen van een 2e meter!

Geen idee, volgens mij niet. Hoofdautomaten lijkt me wel prettig trouwens.

Indien prive en zakelijk verbruik op 1 zakelijk contract dan zal je prive genoten stroom aan prive moeten factureren incl btw.

Ok, als ik bij greenchoice kijk is het kwh tarief zakelijk ex btw lager. Ik zou zeggen dat het dan interessanter is dit zakelijk te regelen.

Als ik alles zakelijk regel dan lijkt me een 2e aansluiting niet nodig, correct?
 
Binnenkort gaat het eindelijk gebeuren namelijk verhuizen naar een woning waar ik mijn eigen laadvoorziening ga faciliteren alsook zonnepanelen laat plaatsen om de Tesla van groene energie te voorzien. Echter, ik zie door de bomen het bos niet meer wat ik nou het beste zakelijk of prive kan doen:

- Zonnepanelen
- Investeringsaftrek
- TWC installatie
- Energiecontract

Ik ben een zzp'er, werk al jaren nagenoeg altijd vanaf huis en heb geen partner om eventueel een btw constructie te doen. De auto staat op de balans i.v.m. het zakelijke gebruik.

De investeringsaftrek is volgens mij mogelijk i.v.m. de laadvoorziening voor de EV en is van toepassing op de aanschaf en installatie van de zonnepanelen en TWC. Echter, dit lijkt me dat dit enkel kan als deze ook zakelijk worden aangeschafd.

Zijn er voordelen in deze situatie om een zakelijk energiecontract aan te gaan? De tarieven ex BTW lijken niet echt scherper te zijn maar wellicht is het handig om deze direct als zakelijkekosten in de administratie op te nemen.

Verder, het zal soort van break-even zijn qua totaalverbruik (6000) en opbrengst (6000kWh) op basis van m'n statistieken in Teslafi en de jaarnota van m'n huidige adres.

Zowieso een extra kWh meter maar ik lees ook over een 2e contract echter, een meter hiervoor kost maandelijks extra, 20 EUR ex BTW wat ongeveer overeenkomt met 110kWh, 1310kWh op jaarbasis

Last but not least, hoe zit het met prive verbruik?
Ik zou zeker niet kiezen voor een zakelijk energie contract. Energie leveranciers zijn vaak cowboys en met een zakelijk contract ben je veel minder flexibel en heb je vaak minder rechten dan als consument.

Wij hebben gekozen om het energie contract prive af te sluiten. De zonnepanelen en de Zappi zijn wel zakelijk.
Voor het verrekenen van energiekosten tbv het laden kun je een mid-gecertificeerde kWh meter plaatsen.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Geen idee, volgens mij niet. Hoofdautomaten lijkt me wel prettig trouwens.
Mij ook, mocht ooit de hoofdzekering eruit klappen dan kan je deze tenminste zelf resetten. Ik had echter geen zin in een extra rekening van een paar honderd euro dus mijn aansluiting blijft gewoon voorzien van smelt zekeringen.

Ok, als ik bij greenchoice kijk is het kwh tarief zakelijk ex btw lager. Ik zou zeggen dat het dan interessanter is dit zakelijk te regelen.

Als ik alles zakelijk regel dan lijkt me een 2e aansluiting niet nodig, correct?
Met een 2e aansluiting had ik prive gewoon mijn prive contract gehouden en had ik de 2e aansluiting voorzien van een zakelijk contract. Nu heb ik gewoon nog mijn prive contract en neem ik 1x per jaar de zakelijk verbruikte stroom op en voer deze op als zakelijke kosten vanuit prive. Enige wat je hiervoor nodig hebt is een kWh meter.

Als jij jezelf vanuit zakelijk gaat factureren voor prive gebruikte stroom zal je BTW moeten opvoeren op je factuur en vanuit prive kan je deze BTW niet verrekenen/terug vorderen! Goed rekenen dus of je echt goedkoper uit bent!
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ik heb ook (NL)

- prive energie contract
- 8 zonnepanelen van de bouw prive (mid meter + aparte omvormer - in-dak, vanaf bouwproject)
- 7 zonnepanelen van de zaak (mid meter + aparte omvormer - op uitbouw/garage, sinds aanschaf tesla)
- TeslaWallCharger met MID meter zakelijk
- Tesla zakelijk met Bijtelling.
- factureer 1x per jaar van prive naar de zaak a 1kWh a 0,25 euro: Laadkosten TWC zakelijk - MID meter zonnepanelen zakelijk. (BTW niet verrekenbaar)

De rest is privekosten

Zakelijk dus:
7 zonnepanelen (10 jaar afschrijving)
TWC + Installatiekosten + Tesla + onderhoud (5 jaar afschrijving).
 
Als jij jezelf vanuit zakelijk gaat factureren voor prive gebruikte stroom zal je BTW moeten opvoeren op je factuur en vanuit prive kan je deze BTW niet verrekenen/terug vorderen!
Andersom geldt dat als je aansluiting op privé staat en je de zakelijk gebruikte kWh aan de zaak in rekening brengt de BTW hierover door de zaak niet kan worden afgetrokken/teruggevorderd. Je kan als privé-persoon niet de BTW van de energieleverancier doorzetten naar de zaak.
Goed rekenen dus of je echt goedkoper uit bent!
Dat is inderdaad het allerbelangrijkste!
 
Andersom geldt dat als je aansluiting op privé staat en je de zakelijk gebruikte kWh aan de zaak in rekening brengt de BTW hierover door de zaak niet kan worden afgetrokken/teruggevorderd. Je kan als privé-persoon niet de BTW van de energieleverancier doorzetten naar de zaak.
Klopt, je bepaald wel zelf welk bedrag je in rekening brengt aan de zaak om zodoende de BTW voor het zakelijk verbruik ook door te belasten.

Simpele berekening : totale rekening incl btw & alle heffingen & alle kortingen / totaal verbruikte stroom = prijs per kW.
Voor 2019 kwam ik zo op een bedrag van 0,225 per kW.

Je kan hoger gaan zitten als je dit leuk weet te onderbouwen. Belastingdienst zal over paar tientjes niet vallen. Maakt gehele verrekening heel simpel en goed onderbouwbaar. Keep it simpel ....
 
Ik zou zeker niet kiezen voor een zakelijk energie contract. Energie leveranciers zijn vaak cowboys en met een zakelijk contract ben je veel minder flexibel en heb je vaak minder rechten dan als consument.

Begrijp ik, maar hier in omgeving Rotterdam al jaren klant bij Greenchoice. Meestal kortlopende jaarlijkse contracten. Altijd het goedkoopste op vergelijkers en nu ook weer:

Prive: 0,2237
Zakelijk: 0,1715 * 1.21 = 0.207515

Alle andere kosten zijn identiek inclusief de BTW.

Ik heb nog nooit een contract eerder gestopt en als ZZP'er op een "thuis" adres heb je nu meer rechten maar als ik gewoon een jaarcontract aan ga zoals gebruikelijk dan lijkt me dat ik hier gewoon zakelijk een beter tarief kan en ik kan ook nog eens de BTW verrekenen.

Verbruik/opbrengst:

pv: 6,000 kWh
laadpaal: 2,600 kWh
verbruik prive: 1,600 kWh
verbruik zakelijk: 2,000 kWh (inschatting op basis van elcheapo kWh meter)

Verder weet ik niet hoe ik verder moet rekenen. Zoals aangegeven, PV moet ik nog aanschaffen en lijkt me zakelijk het gunstigste

Er zijn zoveel combinaties…..

Bij greenchoice prive is terugleveren bij de eerste 2MWh 8 cent, daarna het leveringstarief, bij zakelijk overal het leveringstarief.

Gezien de BTW enkel zakelijk verrekend kan worden zou het gevoelsmatig het beste zijn alles op een zakelijke aansluiting. Einde van het jaar dan 200 kWh meer verbruik resulterend in 34.30 aan kWh kosten ex BTW, dan moet ik 1.600 kWh prive in rekening brengen a 274.4 EUR en 57.62 BTW in de omzetbelasting niet vergeten.

Reken ik nou gewoon te eenvoudig of zit ik er gewoon helemaal naast?