Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

This site may earn commission on affiliate links.
Is inderdaad StealthHitch.

Ik had een kogel mee besteld. Deze was 2", oftewel 50.8 mm. Leek me geen probleem. Bij nader inzien was er wel een probleem. De meegeleverde kogel heeft 'brede schouders' in plaats van eend smalle nek. Daardoor past een fietsendrager er niet op. Heb in Nederland een losse kogel besteld:

upload_2019-4-16_15-0-19.png


Kabelset heb ik bewust in NL besteld, omdat Amerikaanse setjes vaak uitgelegd zijn op het Amerikaanse systeem (gecombineerde rem- en achterlichten, zo niet op de auto dan wel op de aanhanger). Mijn setje komt van Burghof trekhaken:

upload_2019-4-16_15-1-23.png


In eerste instantie 7 polig besteld en later geupgraded naar 13 polig. Zou dat achteraf denk ik niet gedaan hebben.

Deze set tapt minimale stuurstroompjes af van de bedrading van de achterlichten en gebruikt die stuurstroompjes om via een moduletje de eigenlijke lampen op de fietsendrager / aanhanger te sturen. Vrijwel geen risico van storing op de auto.

Het aftakken van de draadjes heb ik gedaan mbv posi-tap connectortjes:

posi-lock_6.jpg


Gekocht via Zodiac / Laseur Motoren in Almere.

12 volt voeding van de module had ik in eerste instantie direct van de accu gehaald. Later las ik dat dat tot problemen zou kunnen leiden. Daarom de 12 volt afgetakt van de leiding die ook de 12 volt aansluiting in de midden console van stroom voorziet:


Wilde eigenlijk via volgende route gaan, maar dat werkte niet, want het aansluitpunt waar ze naar verwijzen was bij mij al bezet:


Oh ja, de doorvoer om met je kabel vanaf je 7- of 12-polige stekker de kofferbak in te komen vind je alleen aan de rechterkant. Die aan de linkerkant is er wel, maar die wordt gebruikt om water af te voeren uit de laadpoort :mad:
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Lbl3 and Gtech
Wilde eigenlijk via volgende route gaan, maar dat werkte niet, want het aansluitpunt waar ze naar verwijzen was bij mij al bezet:


Oh ja, de doorvoer om met je kabel vanaf je 7- of 12-polige stekker de kofferbak in te komen vind je alleen aan de rechterkant. Die aan de linkerkant is er wel, maar die wordt gebruikt om water af te voeren uit de laadpoort :mad:
Ik had bij dit filmpje een opmerking achter gelaten dat bij mijn EU Model 3 de betreffende aansluiting al in gebruik was. Vandaag kwam er een reactie van de maker van het filmpje:

Update: On newer 3's Tesla apparently populates a red wire here instead of being empty as in my video. That red wire runs to the rear for possible trailer lighting use. If you aren't using it for that, it's therefore still unused, so you can safely tap it for switched accessory use up to 10A.

Kan de humor er wel van inzien ;)

Betekent dus enerzijds dat ik een hoop werk voor niets heb gedaan. Maar anderzijds ook dat Tesla inmiddels rekening houdt met aanhanger verlichting.
 
Update: On newer 3's Tesla apparently populates a red wire here instead of being empty as in my video. That red wire runs to the rear for possible trailer lighting use. If you aren't using it for that, it's therefore still unused, so you can safely tap it for switched accessory use up to 10A.

Maar anderzijds ook dat Tesla inmiddels rekening houdt met aanhanger verlichting.
Zou voornoemde bedrading alleen het geval zijn met de M3 s waarvan de RDW 910 / 750 kg vermeldt (type nr eindigend op T) of ook voor de m3’s waarvan de RDW nog niets vermeldt?
 
Er zijn ook geen Model 3's met trekgewicht toch? En kun je nog superchargen met de fietsendrager erop? Of haal je hem er dan even af? Soms zijn er wel van die stalls waar je met de neus naar voren moet inrijden maar die heb ik niet overal gezien. Wil dit ook erg graag laten doen nog.
 
Klopt, dat is een nieuwe revisie, met een beetje geluk bevatten de nieuw geproduceerde modellen de benodige voorbereiding (of zelfs al de trekhaak) en staan ze nu op de boot hier naar toe. Best kans dat op 1 mei, als de prijzen weer gaan veranderen er een optie bij komt, of het zelfs als standaard geleverd gaat worden, zoals bij de X
 
  • Like
Reactions: Klaas
Zelf even gezocht:
Ga naar de volgende link:
https://opendata.rdw.nl/T...Uitvoering/wx3j-69ie/data

En zoek op:
"e4*07/46*1293*02"


De volgende uitvoeringen komen dan naar voren:
PP1T D
PP2T D
BB1T D / R

PP1N D
PP2N D
BB1T D / R


Uitleg: PP = performance (topspeed 261)
D = dual motor (topspeed 233)
R = Rearmotor (topspeed 225)

De T in de EEG uitvoeringscode lijkt te bestaan vanwege Towhitch of Trekhaak, in elk geval trekgewicht aanwezig!

Blijkbaar mogelijk op achterwiel aandrijving als op performance en allwheel drive!
Kan alleen niet de verschillende accu pakketten onderscheiden in de lijst.
 
  • Like
Reactions: Swen
EU Type goedkeuringssleutel EEG variantcode EEG Uitvoeringscode Uitvoering registratie datum Massa bedrijfsklaar toestand bovengrens Kmh TYPE Aantal aangedreven assen Max massa geremd bovengrens Max massa ongeremd ondergrens

e4*07/46*1293*02 E3D PP1N 20190318 1,931 261 Performance--2
e4*07/46*1293*02 E3D PP2N 20190318 1,931 261 Performance--2
e4*07/46*1293*02 E3D PP2T 20190318 1,931 261 Performance--2 910 750
e4*07/46*1293*02 E3R BB1N 20190318 1,801 225 SR+----------------1
e4*07/46*1293*02 E3D BB1T 20190318 1,931 233 LR AWD----------2 910 750
e4*07/46*1293*02 E3R BB1T 20190318 1,801 225 SR+----------------1 910 750
e4*07/46*1293*02 E3D BB1N 20190318 1,931 233 LR AWD----------2
e4*07/46*1293*02 E3D PP1T 20190318 1,931 261 Performance---2 910 750


Even uitgebreide RDW data genomen, alles wat niet van toepassing is eruit (hele berg data is dat).
Type kolom zelf toegevoegd (gewicht, aangedreven assen en snelheid --> geeft type).

Trekken mag dus met: SR+, AWD en Performance. LR RWD staat er nog niet in (goedkeuringen van 18 maart), maar die zal het ook wel mogen. 910kg geremd, 750 ongeremd.

Echter er is voor elk model ook een EEG uitvoeringscode zonder trekgewicht.
Vraag is wat er geleverd gaat worden met welke code ? (denk dat we dat over paar weken wel weten).
 
Last edited: