TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Vakantie - Frankrijk

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Maarten, Aug 2, 2014.

  1. nico180

    nico180 creating simple things - is true talent

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    1,017
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    ping @fivari of zie site Fivari-charger
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  2. MaH

    MaH Member

    Joined:
    Feb 2, 2015
    Messages:
    363
    Location:
    The Hague, the Netherlands
    Volgens mij is er op dit onvolprezen forum zelfs een draadje voor :)
     
    • Like x 1
  3. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    2,793
    Location:
    Westzaan
    Vreemde Google heb je dan. Bij intypen Fivar Charger staat hij er gewoon bij de eerste 5 ertussen :rolleyes:
     
  4. RoderikS

    RoderikS First timer EV, used to be MINI/ BMW adept.

    Joined:
    Feb 11, 2019
    Messages:
    56
    Location:
    Utrecht
    Fivar charger wel bij fivari krijg ik allerlij ander spul
     
  5. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    2,793
    Location:
    Westzaan
    Blijkbaar gevonden dus :D
     
  6. GPMX

    GPMX Member

    Joined:
    Sep 26, 2018
    Messages:
    113
    Location:
    Muiderberg
    Kan ook zijn dat je lader te veel stroom trekt. Dit kun je oplossen door, voor je hem aansluit, in de auto de laadstroom eerst heel laag in te stelllen, bv op 4 Amp. Als hij het dan wel doet zie je in je scherm bv 4/13 staan en weet je dat je hem maximaal op 13 kunt instellen.
     
  7. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    2,417
    Location:
    Tynaarlo
    Alleen is 5 amp de laagste optie, 4 amp kan dus niet :)
     
    • Like x 1
  8. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    2,417
    Location:
    Tynaarlo
    Ben ik het niet mee eens. Dan krijg je dat mensen halverwege diners, vergaderingen of wat men dan ook aan het doen is 'de auto moet verplaatsen'. Dan haal je het grote voordeel van de EV weg.

    Er moeten gewoon meer laadpalen komen.

    Bovendien hebben volgens mij niet alle EVs een App-achtig systeem waarmee je kunt zien of het laden is voltooid.
     
    • Like x 1
  9. Faiz71

    Faiz71 Active Member

    Joined:
    Jul 16, 2017
    Messages:
    1,257
    Location:
    Amersfoort NL
    Afrekenen per minuut aangesloten op de laadpaal vind ik best een goed idee. (In het buitenland is dit trouwens vrij gebruikelijk). Ik denk dat je in ieder geval bewuster gaat laden.

    Tijdens vergaderingen zijn altijd wel plas/rookpauzes (tenminste de vergaderingen die ik meemaak.)

    Als ik de best-sellers bekijk op het gebied van EV’s, denk ik niet dat deze geen appje hebben voor het monitoren van de laadsessie. Het merendeel van de EV’s die ik dagelijks zie zijn Tesla’s ;) een paar Zoe’s, verdwaalde iPace en hier en daar een Leaf. Daarnaast kan je via de app van je laadpasaanbieder ook de laadsessie monitoren. Tenzij je in een bunker zonder WiFi zit, maar dan heb je aan de meest fancy app systemen ook niks.
     
  10. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    2,417
    Location:
    Tynaarlo
    Het was slechts een voorbeeld, maar neem een concert, film of je zit gewoon op je werk in een klus waar je niet uit kunt. Er zijn zat situaties waar je auto "moeten" weghalen gewoon ronduit vervelend is.

    Ik vind het symptoombestrijding voor het werkelijke probleem: Te weinig laadpalen
     
    • Like x 1
  11. Unit106

    Unit106 Member

    Joined:
    Mar 12, 2016
    Messages:
    459
    Location:
    Netherlands
    @RichieB, waarom prive? Alle kosten die je maakt met je zakelijke auto zijn toch zakelijke kosten?
     
  12. RichieB

    RichieB Member

    Joined:
    Oct 27, 2017
    Messages:
    439
    Location:
    Netherlands
    @Unit106 omdat ik hem bij de ANWB heb gekocht toen ik nog privé reed. Uiteraard declareer ik de kosten bij de zaak als ik er met de zakelijke auto gebruik van maak.

    Heeft iemand trouwens al de tolbadge ontvangen met EV-korting? Ik had hem 2 weken voor vertrek aangevraagd, maar dat was kennelijke te kort..
     
  13. Willem80

    Willem80 Member

    Joined:
    Mar 26, 2017
    Messages:
    16
    Location:
    Vinderhoute, Belgium
    Misschien is dit al voorbijgekomen in dit draadje, maar wou even het volgende melden: ik heb al 5 dagen zorgeloos occasioneel geladen aan het huisje in de Provence. Natuurlijk met 25 m extra kabel en het omkeren van de stekker maar deze ochtend stopte de tesla plotseling met laden. Geen lichtje op de UMC , nog steeds stroom op het stopcontact. Ander stopcontact geprobeerd - niets geen rood of groen lichtje - niets. Ik dus bellen naar teslaservice, 20 min in de wacht, reset van UMC gedaan (blijkbaar 15s ingeduwd houden), nog steeds niets, case laten aanmaken want ik dacht natuurlijk dat de UMC zelf kapot was. En gevraagd of ze de case wilden overzetten naar service center van Aix-en-prov (123km rijden).

    Na nog wat gezwommen te hebben, ging ik nog maar eens proberen, blijkt alles ineens wel te werken maar ik zag dat er maar 201 v uit het stopcontact kwam. Ik denk dus dat het stroomnetwerk hier niet al te constant is en dat dit ervoor kan zorgen dat de UMC geen enkel lampje laat branden.

    Moraal van het verhaal: Als het opladen in de Provence niet werkt, eerst even gaan zwemmen, glaasje drinken en dan nog eens proberen
     
    • Like x 3
    • Funny x 2
    • Informative x 1
  14. Willem80

    Willem80 Member

    Joined:
    Mar 26, 2017
    Messages:
    16
    Location:
    Vinderhoute, Belgium
    En om nog even terug te komen op zwarte zaterdag: de beperkende factor is nog met voorsprong de files en niet de SUC capaciteit. Zelf ondervonden 1 keer in valances een stall moeten delen voor 10 min. Al de anderen ( Lille , champagne, Châteauvillain , macon, Aix ) geen problemen ondervonden. Op zaterdag hebben we vanaf Macon tot eindbestemming 10u gereden over 500 km . Maar zelf voor gekozen natuurlijk
     
  15. ramonneke

    ramonneke Active Member

    Joined:
    Apr 26, 2018
    Messages:
    1,712
    Location:
    Rotterdam
    Gisteren overdag naar Zuid-Frankrijk doorgereden. Rustige SuC's en nog niet meer dat 50% vol dus direct vol vermogen laden en dat meestal bijzonder genoeg op 116 of 117 maar 118 niet aangetikt.

    Op de camping meegekeken hoeveel ampère de zekering was. Die was ook echt maar 10A dus sta nu te laden met 10A. Voor aankomst gezorgd dat ik met 40A bij de camping aankwam om zeker te zijn dat ik nog een SuC kon halen. In de buurt enkel 11kW palen dus tsja dat zet geen zoden aan de dijk. In eerste instantie ook op de camping rode UMC. Echter, omdraaien via een stekkerdoos gaf groen. Kennelijk vaak verkeerd bedraad in FR.

    Wel ook in FR de SuC's net niet ideaal tov de snelweg zoals ook in NL. In DE vind ik het beter geregeld.

    Ik lijk wel een filmster hier. Tesla's zijn echt nog bijzonder. Je ziet ze amper! Heb 1 Franse 3, X en S gezien. Verder Noren en Nederlanders.

    Verbruik buiten de snelweg is super gunstig met deze temperaturen van plus 30.

    Doordat ik bij Euro Disney niet heb kunnen halen en voor de zekerheid met 40% aankomen IPV van 5% heeft me dit 30 + 95 + 35 = 160kWh laadtijd gekost op de heenreis als ook het regelen van de laadpaal op Euro Disney en weer terug rijden. Op de terugreis straks gelukkig wel met 100% vertrekken en met <5% thuis komen.

    Al met al weer wat geleerd en bagage voor de volgende reis.
     
  16. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    4,767
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Bij mij werd het laden met de UMC ook onderbroken vandaag bij het aftoppen naar 90% nadat ik de baguettes gehaald had. Dat kwam naar mijn mening omdat de UMC in de volle zon lag en het erg warm was vandaag. Dus een stoel boven de UMC gezet en na 5 minuten nog een keer geprobeerd. Toen werkte het weer.
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  17. Tozz

    Tozz Active Member

    Joined:
    Jan 10, 2018
    Messages:
    2,417
    Location:
    Tynaarlo
    200V is de ondergrens voor de UMC. Als het voorheen wel werkte en nu ineens niet (of je net op de grens zit) kan het ook zijn dat je een al reeds slecht circuit door de zware langdurige belasting van de auto nog verder hebt verslechterd waardoor je nu onder de grenswaarde bent gekomen. Wellicht werkt een ander stopcontact op een andere groep beter?

    Dat het energie net zelf fluctureert kan uiteraard ook.
     
    • Informative x 1
  18. pieter!

    pieter! Member

    Joined:
    Mar 26, 2019
    Messages:
    98
    Location:
    Leiden
    Ik zit ook in de Provence en heb vergelijkbare problemen gehad. Laden werd vaak onderbroken, inderdaad als de stroom richting de 200v ging. De toevoer lijkt hier weinig constant te zijn.

    Hiervoor in de Dordogne helemaal geen problemen, laden via de UMC beviel daar super. Valt overigens ook op dat het aantal publieke laadpunten hier in de Provence best beperkt is, zeker in vergelijking met de Dordogne waar zo ongeveer ieder dorp met een kerk (en dat zijn er nogal wat) ook een laadpaal heeft...
     
    • Informative x 1
  19. Haipac

    Haipac S70

    Joined:
    Dec 29, 2017
    Messages:
    91
    Location:
    Rotterdam
    Was het een paal waarbij je eerst je pas moet aanbieden en dan op een groen knopje moet drukken? We kregen het niet voor elkaar, hadden 3 verschillende laadpassen bij ons...
     
  20. Johan4444

    Johan4444 Member

    Joined:
    Feb 23, 2019
    Messages:
    270
    Location:
    Medemblik, Nederland
    Geduld is belangrijk bij de laadpalen.
    Als eerste moet je de kant selecteren met het metalen knopje. Pas als de pijl groen is dan de pas aanbieden voor de kaartlezer in het midden. Let op pas plat houden en stil houden. Soms duurt het enige tijd voordat de kaart wordt herkend.
    Dan hoor je een zachte klik en de kap kan je dan opendraaien.
    Kabel aansluiten en kap sluiten.
    Pas als de kap gesloten is start het laden.
    Bij weggaan kan je in de auto het laden stoppen. De kant waar je laad selecteren met het knopje, kaart aanbieden, kap wordt ontgrendeld. Kabel in de auto kap sluiten.
    Bij de paal in mijn dorpje waar ik was was het enkele dagen niet mogelijk met mijn newmotionpas te laden. Toen zag ik op het scherm dag ik ook mijn credit card kon aanbieden, mijn gewone pinpas werkte ook toen.
    Bijkomstigheid was dat ik na laden exact zag wat de kosten waren.
    Let met de palen in Frankrijk wel op dat je een start tarief betaal, dan het aantal kW maar ook het aantal minuten, dus laa(d)'t de auto niet onnodig staan als hij/zij vol is
    Nog een laatste tip die ik las op het forum, wespen vinden het ook een geweldige plek om hun nesten te maken in de afgesloten kap.... Suc6!
     
    • Informative x 1
    • Like x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC