Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat ik het zelf voor onze eerste reis naar Frankrijk erg nuttig vond de verschillende ervaringen te lezen, hier een verslagje van onze zomervakantie naar Zuid-Frankrijk. De route was Oosterhout (N-Br.) naar Serignan-Plage, dan naar Embrun (Hautes-Alpes) met een uitstapje naar Turijn en weer terug naar Oosterhout.

Voor de heenreis ga ABRP deze route aan: (100% Oosterhout, Lille, Senlis, Orleans, Bourges, slapen in Clermont-Ferrand en met 100% vertrekken, Albaret-Sainte-Marie, Serignan Plage)

1.jpg


Zoals al meer mensen aangaven: drukte bij de SuCs is niet iets waar je heel veel zorgen om hoeft te maken. Dit is bij Lille:

2.png


De drukte op de weg, op de eerste dag van de schoolvakantie, is een ander probleem. Met meer dan twee uur vertraging aangekomen in Senlis waar 1 andere auto stond te laden. Vervolgens nog even verkeerd gereden en we stonden muurvast ergens rond Parijs. Het plaatje geeft mijn stemming op dat moment goed weer ;) (mijn vrouw vond het uiterst puberaal dat ik hier een foto van nam)


3.jpg


We raakten eindelijk het verkeer kwijt en we konden rustig doortuffen naar Orleans. Graad of 32 buiten, en ik reed standaard 134 km/u. Ik ben niet zo handig met het bijhouden van Wh/km enzo, dus die info heb ik niet paraat. Sterker, ik ben een absolute alfa met 0 verstand van dat soort zaken; ik moest net zelfs opzoeken of het nu Wh/km is, Kw/km of dat ik het voltage maar moest gaan geven ;)

Bij Orleans geladen en daar kwam ook een Nederlandse S aan die we ook in Senlis zagen laden.
4.JPG


Het werd langzaam donker, niets te doen op de weg, autopilot aan...heerlijk rijden dus!
5.JPG


Laatste tussenstop in Bourges voordat we bij Clermont-Ferrand zouden gaan slapen en laden bij de SuC bij het hotel. Wat opvallend was, was dat de auto een ver-schrik-ke-lijk kabaal maakte tijdens het laden voor het koelen/ventileren. Airco liet ik aan staan, het was een graad of 35 en we waren natuurlijk aan het superchargen. Ik schaamde mij echt een beetje want het was al laat en het de herrie was zelfs storend op zonder overdrijven 50 meter afstand terwijl hotelkamers recht tegenover ons waren of minder dan 20 meter afstand. Weer geen kip te vinden op de SuC. Nou ja, één kippetje dan...

6.jpg


Aangekomen in Clermont-Ferrand, prima overnacht in een Novotel met SuC waar 1 ander Tesla stond te laden. De volgende dag vertrokken en korte koffiestop bij SuC Albaret. Geen foto van maar ook hier 1 andere Tesla en een uitstekende plek om even koffie te drinken. Mooi ingericht, verzorgd, schoon en goede koffie. Top! Uiteindelijk aangekomen op de camping waar niet 1, niet 2 maar 3 DeCs staan. Later zat ik ook een Mercedes hier laden en begreep ik van iemand van het forum dat ook andere EVs hier mogen laden, ik wist niet dat dat kon.

7.JPG


Overigens was er 1 DeC midden op de camping (de andere 2 bij de ingang wat verder weg is) en een aso Fransman heeft werkelijk de hele week daar gestaan zonder aangesloten te zijn...prima plek natuurlijk: in de schaduw, niemand kan naast je parkeren, geen kinderen met fietsen die er tegen aan knallen etc. Maar niet de bedoeling.

8.JPG


Het was er overigens zo heet dat ik dankbaar gebruik heb gemaakt van pre-cooling voordat ik boodschappen oid ging doen. Daardoor ging wel 2x het Sentry alarm af, inclusief de rockmuziek die inderdaad verdraaid hard staat. Ik begreep niet waarom dit alarm afging totdat ik een keer aan kwam lopen terwijl de auto aan het koelen was van 54 graden (!) naar 20. De airco staat dan zo hard aan dat een zakje dat een van de kids aan een kleerhaakje had gehangen bijna horizontaal hing:

Toen van Serignan naar Embrun met een lange stop bij de SuC Aix-en-Provence. Er zijn er twee vlak bij elkaar, wij hadden de kleinste SuC met 4 plekken. Geen hond aan het laden.

10.JPG


Vanuit Embrun een dagje naar Turijn gegaan. ABRP gaf aan het dat in 1x zou kunnen mits we onder 90 km/u zouden blijven. Aangezien een deel van de route snelweg was en ik ook graag wat reserve heb gokte ik daar niet op dus besloten we te gaan laden in Turijn-Zuid, zo'n 15 minuten van het centrum. Vreselijk treurige SuC bij een treurig hotel in een een treurige omgeving. Maar goed, het was function-only. Had ik al gezegd dat er meestal geen lange wachtrijen bij de SuCs staan? We hebben geluk gehad als ik de Telegraafmadam mag geloven.
IMG_1634.JPG


*verder hier onder*
 
Ik ben zuinig op de auto dus altijd op zoek naar een veilige parkeerplaats, liefst in de schaduw en beetje in de luwte. Die vonden we in een parkeergarage pal onder het station van Turijn. Ik ben naar de onderste verdieping gereden waar nog bijna niemand stond en hem daar in een hoekje gezet.

IMG_1636.JPG


Aan het eind van de vakantie vanuit Embrun terug naar huis. Dat betekent eerst een stuk door de bergen en dan laden bij Lyon. Een stuk van 'slechts' 221km maar waar je wel bijna 3.5 uur over doet vanwege de bergpassages. We hebben dat in één ruk gereden omdat de kids in slaap waren gevallen en zo niet misselijk zouden worden. Zo bizar om 3.5 uur achter elkaar te rijden, grotendeels door de bergen en dan met ruim 30% aan te komen bij de SuC Lyon (Aire de Manissieux). Komt oa door regenereren onderweg en de lage snelheid in de bergen maar toch...kudo's aan Elon. Hier kneep ik hem beetje of er wel plek zou zijn op de SuC. Niet vanwege laders (we konden natuurlijk onderweg al zien dat er weer geen eens geen hond stond) maar omdat we tijdens de skivakantie hier heel wat mensen zagen ICEn. Dit bleek gelukkig niet het geval.

IMG_1831.JPG


De gehele terugreis (2 dagen lang) hebben we gereden met 40+ graden buitentemperatuur. Ik hoopte maar dat de airco of de accu er niet de brui aan zouden geven maar alles werkte perfect. Door naar SuC Beaune waarheen deze keer wel drukker was met op een moment 9 laders. Nog steeds ruimte genoeg maar de laadtijd nam wel behoorlijk toe helaas. Het was te warm om ook maar iets te ondernemen buiten dus we hebben binnen een wijntje gedronken (€9 per glas!), we zaten op zo'n 15 minuten van onze overnachting.

IMG_1840.JPG


Op onze vaste plek overnacht waar de haspel al klaarstond om ons naar 100% te tillen gedurende de nacht. Topservice. Heerlijk gegeten weer bij ons vaste Italiaanse restaurantje in het dorp (Nuits-St. Georges) al is dat voor dit forum wat minder relevant.

IMG_1850.JPG


Volgende dag door en kort laden bij SuC Chateauvillain. De gehele parkeerplaats werd gegeseld door een onvergeeflijke zon, op een paar plekken na..... ;)

IMG_1930.JPG

Drie keer raden in welke streek in Frankrijk deze SuC staat... ;)

IMG_1945.JPG


IMG_1944.JPG


Nog een korte stop bij SuC Urvillers (heeeeelemaal aan het einde van het terrein dus dat is wel even lopen naar de toiletten) en bij SuC Lokeren en vervolgens...

IMG_1964.JPG


...weer lekker thuis! Drie dagen voordat we naar huis gingen hadden we nog een buitje gekregen waardoor de auto er toch nog redelijk mooi uitziet na zo veel kilometers (met dank aan de coating van Serge natuurlijk...).

Kortom, weer een uneventful reis van behoorlijk veel kilometers in de Tesla. het blijft een fantastisch leuk avontuur dat mij nog steeds doet verbazen. Wat werkt het allemaal goed zeg, ongekend!
 
Mooi verslag en herkenbaar!
Aan het einde van onze vakantie kregen we, onderweg naar Brest toehoren dat we halsoverkop naar Maastricht moesten. Daarna door naar Breda. Alles bij elkaar bijna 1500 km op een dag en het rijden en laden zelf ging eigenlijk gesmeerd. Enige probleempje was dat de navigatie geen geschikte route kon vinden van Lorient naar Maastricht. Gelukkig hadden we “a better routeplanner” nog.
 
  • Informative
Reactions: Johan4444
Dag Frankrijkgangers! We plannen volgende week voor 10 dagen een roadtrip te maken door Normandië, Bordeaux, Dordogne, Vichy en weer terug. Door het lezen van deze thread lijkt het raadzaam om een tolbadge te halen. Verder heb ik een Schuko + verlengkabel en een campingverloopstekker. Geen chademo / type3 / kiwhi / new motion dus. Iemand nog tips wat we niet moeten vergeten / nog regelen?

Alvast bedankt!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dag Frankrijkgangers! We plannen volgende week voor 10 dagen een roadtrip te maken door Normandië, Bordeaux, Dordogne, Vichy en weer terug. Door het lezen van deze thread lijkt het raadzaam om een tolbadge te halen. Verder heb ik een Schuko + verlengkabel en een campingverloopstekker. Geen chademo / type3 / kiwhi / new motion dus. Iemand nog tips wat we niet moeten vergeten / nog regelen?

Alvast bedankt!
Lekker via de Superchargers rijden en in de dorpjes kan je meestal met je Newmotion pas laden. Of op de camping of huisje aan de 230 hangen.
Vergeet de Newmotion app niet, reuze handig in het vinden van de laders in de dorpen en steden.
Meeste laadpalen die ik tegen kwam kan je zelfs met je bankpas starten.
Op de app kan je de kosten vaak van te voren zien.
Veel plezier, ik kijk met plezier terug op de roadtrips door Frankrijk. Veel leuke gesprekken gehad.
Have Fun.
 
Lekker via de Superchargers rijden en in de dorpjes kan je meestal met je Newmotion pas laden. Of op de camping of huisje aan de 230 hangen.
Vergeet de Newmotion app niet, reuze handig in het vinden van de laders in de dorpen en steden.
Meeste laadpalen die ik tegen kwam kan je zelfs met je bankpas starten.
Op de app kan je de kosten vaak van te voren zien.
Veel plezier, ik kijk met plezier terug op de roadtrips door Frankrijk. Veel leuke gesprekken gehad.
Have Fun.

Dank voor je reactie! Ik heb een MTc laadpas van de leasemaatschappij - niet een laadpas van Newmotion zelf - werkt dat ook in Frankrijk? En is de Newmotion app tegenwoordig beter dan de Chargemap app?
 
Vandaag 1000 km gereden naar de Atlantische kust. Vanochtend heb ik nog snel TeslaFi aangezet. Lekker doorgereden, totaal verbruik was 250 Wh/km. 10 uur rijtijd en 3 uur laadtijd, dus 13 uur totaal. Ik heb nergens een SuC hoeven te delen, de meeste waren zelfs erg rustig. Er stond file voor Orleans, daardoor gaf TomTom aan via Le Mans te rijden, maar die SuC haalde ik niet. Dus met de CCS adapter bij Ionity Chartres geladen. Ging prima, net zo snel als bij een SuC. Daarmee werd wel mijn laadplan overhoop gegooid, maar prima ondervangen door de auto. Wel even 50km rustig gereden om een SuC te kunnen skippen... 15 min laden vind ik zonde van de tijd.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Dank voor je reactie! Ik heb een MTc laadpas van de leasemaatschappij - niet een laadpas van Newmotion zelf - werkt dat ook in Frankrijk? En is de Newmotion app tegenwoordig beter dan de Chargemap app?
MTc zou vanaf vorige maand moeten werken als jouw bedrijf toestemming heeft gegeven ook buiten Nederland te mogen laden. Mocht je nog tijd hebben, een Newmotion pas kost je niets.
Ik heb meerdere apps op mijn telefoon geladen, soms krijg je wat andere details over kosten en beschikbaarheid en het zit niet in de weg ze te hebben.
In het dorp waar ik vorige week was kon ik een paar dagen niet met mijn Newmotion pas laden door een storing, mijn ING pas werkte ook. (ik probeerde het gewoon en moest er wel om lachen dat dat gewoon werkte) bijkomstigheid was dat ik het bedrag wat ik moet afrekenen direct zag.
Met een gewone laadpas zie je dat niet.
 
Eerste probleem in zuid Frankrijk vandaag. Omdat er markt was na 60km bergen rijden (230Wh) en we op 40% en dus niet kan konden laden bij een Reveo (met Newmotion pas) moesten we terug naar de boerderij waar we kamperen... Daar aangekomen de thuislader aangesloten op de tal van "220v" outlets. Waar wasmachines, koelkasten, gsm laders en tal van apparatuur prima op oplaad. Dat is niet het geval voor de thuislader helaas... Die knipperd bij elke outlet 3 keer rood... Omdat dit bij werkelijk alle outlets is toch eens met de boer samen de multimeter er op gezet.

Op de hele boerderij staat er 21v tussen de aarde en de 0. Tussen de fase en de 0 staat tussen de 245 en 277 volt...

Daar kan de thuislader dus blijkbaar niets mee... Beetje ruk nu met 90km op de klok krijg je toch een beetje dat gevoel van er is nog maar 1 kans en dat is de Reveo charger in drie dorpjes; Olette, Villefranche en Prades... Komt dus wel goed maar toch... Vanmiddag stonden daar toch ineens twee auto's... Ok beide electrisch maar alle twee niet laden... De Franse tesla en Kia hadden leuk het vrije plekje geclaimde en de stekker gestoken maar stonden niet te laden.

Morgen nog eens kijken... Maar hoe vaak gaan we dat heen en weer rijden redden
 
Verder heb ik een Schuko + verlengkabel en een campingverloopstekker. Geen chademo / type3 / kiwhi / new motion dus. Iemand nog tips wat we niet moeten vergeten / nog regelen?

Wellicht ten overvloede: controleer thuis nog even of de Schuko en verlengkabel daadwerkelijk functioneren. Heb ik ook gedaan en daardoor ontdekt dat een (redelijk) zware verlengkabel het niet deed (kreeg een foutmelding in de auto). Heb de kabel omgewisseld voor een andere die het wel goed doet.
 
Eerste probleem in zuid Frankrijk vandaag. Omdat er markt was na 60km bergen rijden (230Wh) en we op 40% en dus niet kan konden laden bij een Reveo (met Newmotion pas) moesten we terug naar de boerderij waar we kamperen... Daar aangekomen de thuislader aangesloten op de tal van "220v" outlets. Waar wasmachines, koelkasten, gsm laders en tal van apparatuur prima op oplaad. Dat is niet het geval voor de thuislader helaas... Die knipperd bij elke outlet 3 keer rood... Omdat dit bij werkelijk alle outlets is toch eens met de boer samen de multimeter er op gezet.

Op de hele boerderij staat er 21v tussen de aarde en de 0. Tussen de fase en de 0 staat tussen de 245 en 277 volt...

Daar kan de thuislader dus blijkbaar niets mee... Beetje ruk nu met 90km op de klok krijg je toch een beetje dat gevoel van er is nog maar 1 kans en dat is de Reveo charger in drie dorpjes; Olette, Villefranche en Prades... Komt dus wel goed maar toch... Vanmiddag stonden daar toch ineens twee auto's... Ok beide electrisch maar alle twee niet laden... De Franse tesla en Kia hadden leuk het vrije plekje geclaimde en de stekker gestoken maar stonden niet te laden.

Morgen nog eens kijken... Maar hoe vaak gaan we dat heen en weer rijden redden
Ik kom net aan bij ons huisje in Valencia, niet laden want aarding niet goed. ( Vorig jaar nog wel trouwens?) Fivari lader er tussen, instellen dat hij niet naar de aarde kijkt en gaan..
 
  • Informative
Reactions: RoderikS