Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
uitgaande van 230Wh verbruik bij 110 km/h

Das wel heeeel ruim gemeten, dat doe ik in de winter tegen 150km/uur (230-250kWh)
110 moet zeker in de zomer tegen de 170 zitten en met een beetje sjans nog een pak eronder.

Gisteren avond zat ik op 129kWh op 106km/u (don't ask)

Of het druk zal zijn....daar waag ik mij niet aan (zie andere threads) maar ik vermoed dat je wel eens pech kan hebben als je echt midden in de uittrek vertrek en overdag. Misschien dat er tegen dan nog wat extra capaciteit is uitgerold (niet enkel Tesla) BEV of ICE, ik zou toch altijd proberen buiten die piek te rijden als je kan natuurlijk.
 
  • Love
Reactions: pati07
Das wel heeeel ruim gemeten, dat doe ik in de winter tegen 150km/uur (230-250kWh)
110 moet zeker in de zomer tegen de 170 zitten en met een beetje sjans nog een pak eronder.

Ik vermoed dat je die tochtjes niet met de twee fietsen achterop de trekhaak rijdt?


Of het druk zal zijn....daar waag ik mij niet aan (zie andere threads) maar ik vermoed dat je wel eens pech kan hebben als je echt midden in de uittrek vertrek en overdag. Misschien dat er tegen dan nog wat extra capaciteit is uitgerold (niet enkel Tesla) BEV of ICE, ik zou toch altijd proberen buiten die piek te rijden als je kan natuurlijk.
Tja, ons kasteel is pas vanaf 16h30 vrij. Ik zou nog een dag eerder kunnen vertrekken, maar daar heb ik niet zoveel zin in. Want het is vooral 's ochtends zeer druk die dag (Lyon//Valence)
Ik overweeg ook het alternatief om één fiets in de auto te leggen en een andere met vrienden mee te geven (zij kunnen een derde fiets meenemen op hun fietsenrek, dan kunnen wij zonder trekhaak tot daar rijden.), en dan moeten we dus tegen 170 Watt/km kunnen rijden en heel wat tijd uitsparen...
 
In september 2020 vervang ik mijn huidige ICE door een Tesla Model 3 DM LR.
Er blijft me qua elektrisch rijden maar één zorg over: het naar de jaarlijkse vakantiebestemming (Zuid-Frankrijk) rijden. Wij rijden op op de eerste zaterdag van juli, en ik vraag me af of op zo'n drukke dag de superchargers niet overvol gaan zijn. Iemand ervaring er mee?
Ik heb dan ook twee racefietsen bij (fietsdrager op trekhaak), dus ik ga redelijk vaak moeten laden (920 km enkele rit, volgens A Better Route Planner zou ik dan 5 x moeten laden onderweg bij snelheid van 110 km/h, uitgaande van 230Wh verbruik bij 110 km/h).
Van wat ik begrepen heb kan je tijdens de navigatie zien hoe druk het aan de volgende supercharger is. Kan je eigenlijk ook zien hoeveel mensen er onderweg zijn naar die volgende SUC?

Mijn glazen bol zegt geen probleem..... :D
Als ik het goed begrijp, praten we over zomer 2021. Dan ziet de wereld er weer heel anders uit. Twee jaar geleden mochten model S rijders op een borrel nog uitleggen dat je echt elektrisch kon rijden. Nu heeft iedereen op diezelfde borrel een model 3......
My 2 cents: zoek een alternatieve route uit, via Vallenciennes, Reims, Bourg-en-Bresse, route Napoleon naar Aix. Ook op zwarte zaterdag goed te doen, en dan is de kans op drukte bij SUC minder groot.
En al doe je er 2 uur langer over, boeien. Je hebt vakantie en 2 fietsen op de haak om het avontuur aan te gaan.
 
Weet je jouw snelheid- en referentie settings nog? Klopte dit een beetje? Ik heb het idee dat ABRP soms wat optimistisch is. Ik test het morgen nog eens uit

Bij mij staat hij op 210Wh/km, 103% en max snelheid 150km/h dus overal zeg maar vMax+3km/h met 1% battery degradation. Het is echt super nauwkeurig maar ook al is dat het niet ABRP calibreert zich tijdens het rijden. Dus in het begin even de juist snelheid aangegeven en bij een grote afwijking zal ABRP de melding geven om het verbruik aan te passen naar het actuele verbruik.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Das wel heeeel ruim gemeten, dat doe ik in de winter tegen 150km/uur (230-250kWh)
110 moet zeker in de zomer tegen de 170 zitten en met een beetje sjans nog een pak eronder.

Maar jij rijd ook een Model 3 :)

Een Model S met 21" verbruikt bij 110km/h in zo'n 225Wh/km en een Model X nog wat meer helemaal met 22".

Toevallig vandaag een mooi lang stuk 103km/h gereden. Verbruik was exact 200wh/km over 50km
 
Wij zijn vorig jaar met Kerst op skireis vertrokken naar de Isère, 5 personen met skibak erop en alle skigerief mee. Terug via Zwitserland om nog een paar dagen te stoppen in de Elzas. Op 2600km toch een gemiddelde van 244Wh/km. En nooit veel meer dan 110km/h gereden. Op 19", maar met winterbanden.

Is dus wel fundamenteel meer dan wat ik normaal verbruik.
 
In september 2020 vervang ik mijn huidige ICE door een Tesla Model 3 DM LR.
Er blijft me qua elektrisch rijden maar één zorg over: het naar de jaarlijkse vakantiebestemming (Zuid-Frankrijk) rijden. Wij rijden op op de eerste zaterdag van juli, en ik vraag me af of op zo'n drukke dag de superchargers niet overvol gaan zijn. Iemand ervaring er mee?
Ik heb dan ook twee racefietsen bij (fietsdrager op trekhaak), dus ik ga redelijk vaak moeten laden (920 km enkele rit, volgens A Better Route Planner zou ik dan 5 x moeten laden onderweg bij snelheid van 110 km/h, uitgaande van 230Wh verbruik bij 110 km/h).
Van wat ik begrepen heb kan je tijdens de navigatie zien hoe druk het aan de volgende supercharger is. Kan je eigenlijk ook zien hoeveel mensen er onderweg zijn naar die volgende SUC?

Hey hippogrief, afgelopen zomer op vrijdag en zwarte zaterdag naar zuid-Frankrijk gereden met mijn s60, al de stoelen bezet en beide koffers vol. De beperkende factor is echt niet de vele suc stops, maar de files... en ik vind het heerlijk om te kunnen stoppen bij een goed hotel met degelijk eten ipv in de massa aan een snelweg tankstation. Een veel betere ervaring om je vakantie te beginnen. Nergens hoeven wachten om in te prikken overigens.
 
Dag allemaal,

Met het oog op de toekomstige vakanties van ons forumleden vroeg ik mij af of een van jullie wellicht iets gehoord of gelezen heeft over hetgeen ik tegenkwam op het “UK and Ireland forum” rondom een of andere EU directive voor het verlagen van de SuC snelheid in Frankrijk tot max 60kW? Zie hieronder de originele thread.

EU directive reducing max charge rate to 60kw?

Ik hoop niet dat dit realiteit gaat worden......
 
Dag allemaal,

Met het oog op de toekomstige vakanties van ons forumleden vroeg ik mij af of een van jullie wellicht iets gehoord of gelezen heeft over hetgeen ik tegenkwam op het “UK and Ireland forum” rondom een of andere EU directive voor het verlagen van de SuC snelheid in Frankrijk tot max 60kW? Zie hieronder de originele thread.

EU directive reducing max charge rate to 60kw?

Ik hoop niet dat dit realiteit gaat worden......

Laat je niet om de tuin leiden, de EU is niet de grote boze wolf die sommigen ervan maken. Dit mag je op de grote hoop met fake news gooien. Je zou toch denken dat de Britten nu kunnen stoppen met het verzinnen van nepnieuws over de EU nu dat er een parlementaire meerderheid voor de Brexit is.
 
Nooit gedacht dat ik hier zou posten maar nu Frankrijk op 15 juni de grenzen opent ligt de weg naar Italië op 18 juni zonder complicaties (die als naam Zwitserland en Oostenrijk hebben) open (hoewel ook België nog open moet maar evt. kan ik dat land via de BRD omzeilen).
1. Ik rij naar Pisa via welke tunnel (Mont Blanc of Fréjus)?
2. Wat zijn de tolkosten bij benadering?
3. Tip voor een goed hotel onderweg?
4. Andere tips?

Merci bien!
 
Nooit gedacht dat ik hier zou posten maar nu Frankrijk op 15 juni de grenzen opent ligt de weg naar Italië op 18 juni zonder complicaties (die als naam Zwitserland en Oostenrijk hebben) open (hoewel ook België nog open moet maar evt. kan ik dat land via de BRD omzeilen).
1. Ik rij naar Pisa via welke tunnel (Mont Blanc of Fréjus)?
2. Wat zijn de tolkosten bij benadering?
3. Tip voor een goed hotel onderweg?
4. Andere tips?

Merci bien!

Heerlijke route via Frankrijk en de Mont Blanc tunnel. Wij rijden zeer regelmatig naar Italie en deze variant heeft onze voorkeur.
Geen wegopbrekingen zoals in Duitsland, maar mooie brede rustige wegen door Ardennen en Frankrijk. Italie binnenkomen via Courmayeur en dan via Aosta afdalen richting Genua. Tunnel kost ca 58 euro voor retour, Tolwegen frankrijk/Italie zullen tussen 50-80 euro liggen voor enkele reis. Hotels vind ik wat lastiger. Frankrijk kent vele goedkope hotels die vaak(handig) vlakbij snelweg liggen(Ibis: Novotel-lons le saunier /bugey/nancy brabois of Novotel Nancy), niet supermooi maar soms wel praktisch en niet duur.
Courmayeur(vlak uit de tunnel: Hotel la Grange(ligt daar vlakbij en nog mooi rustig en je kunt er (in Italie)tenminste goed eten in de avond wat in Zwitserland veel lastiger is..
De route naar Toscane is zo wel wat langer (en kostbaarder vanwege de Tolwegen en tunnel)dan via Duitsland, maar veel relaxter en toch ook wel mooier.
Daar je nu toch niet meer naar het theater mag, spaar je zo geld uit voor dit panoramisch genoegen!