Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen zondag: Enschede - Regensburg, ca 700km. Nergens te druk en vaak zelfs rustig. Drie stops bij SuC ivm kids maar het kan in één. Hele weg Vmax/150 op autopilot - alsof je niet gereden hebt! Niet normaal hoe zuinig ook.
Gisteren terug vanuit Rust naar Enschede, ca 570km - behalve het uur vertraging door file/ongeluk - geen drukte met laden, nergens. Eén keer een plaspauze (Wiesbaden, 4 stalls, 2 bezet voor mij - met het hele gezin naar de WC terwijl iemand bij de kleinste blijft die slaapt laadt je zo 100km erbij).Tweede keer langere stop voor lunch in Oberhonnefeld (20 stalls, ik was de enige). Geroosterde eend van Restaurant SEN GARDEN was goed :).

Trouwens, twee erg fijne plekken in Duitsland:
- Scandic Villa (Rust bij Europapark/Zwarte woud) - Villa Scandic Apartments, Rust, Germany met DeC. Ik was de derde Tesla rijder dus hij hoopt op veel meer Tesla rijders. Overweegt voor hem zelf een i3 tot dat ik hem verteld dat de Model 3 in Duitsland dezelfde vanafprijs heeft (€ 45k). Toen gingen zijn ogen open.
- Holzhaus Lugerhof (Roding, Bayern) - Gastgeber super mooie plek en toen hij een rode stekker in mijn frunk zag liggen, mocht ik aan de 3x32A uit de schuur. Voor € 0,30/kWh afgetikt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Suc6 Hohenwarsleben vol, 6 stalls, 4x maar CCS. Wachten op plekje.

20190818_135412.jpg
 
Vrij snel kwam er een stall vrij, helaas geen CCS stall... Uiteindelijk een Model X gevraagd of deze plekje wilde opschuiven. Bleek vol genoeg en heeft plekje vrij gemaakt.

Ionity nooit in verdiept. Voor de volgende keer zeker meteen het alternatief.
 
Op zwarte zaterdag heen en een week later op zwarte zaterdag terug gereden naar Oostenrijk (1.100 km) -> nooit meer dan 3 of 4 andere Tesla rijders aangetroffen. Geen enkele keer gewacht en altijd volle snelheid. Heen om 3:00 uur weg en terug om 5:00 uur weg -> voornamelijk overdag gereden dus.

Advies van Tesla gevolgd (waar laden) maar ca. 100 km van te voren vaak wel even gekeken hoe druk het was bij de lader. (zodat ik eventueel nog een lader eerder zou kunnen pakken) De vraag is of dit zinvol is -> als je 100 km verder bent zijn alle Tesla's weer weg ;) (maar het geeft m.i. wel aan of het druk is bij een lader)
 
@SparkyM3LR4WD Wat was je totale reistijd over die 1100 km? Ik ben benieuwd wat de gemiddelde snelheid is die je inclusief laden haalt met een M3.

Wij hebben van Hongarije over zo'n 1375km iets van 15 uur gedaan, maar daarvan ook zeker 1,5 uur in de file gestaan in Duitsland. Dat werd weer enigzins goedgemaakt doordat we daardoor een laadstop konden overslaan.

Alleen Supercharger Rhuden was erg druk. Was nog wel 1 plekje vrij toen ik aankwam, maar slechts 30 kW vermogen doordat de rest was afgesnoept door de auto naast mij. Na mij ontstond er een 'file' van 2 a 3 Tesla's die ook wilden laden. Overigens daar ook file bij het pompstation. Zelfs bij de McDonalds stond de rij tot buiten.

Er zijn daar ook snellaadpalen van Allego, maar die werkten niet. Hoop mensen (Waaronder Tesla rijders) die met pasjes aan het ouwehoeren waren, maar volgens mij was het niemand gelukt om het laden te starten. Chargemap heeft laatste 2 maanden ook veel negatieve reacties over die Allego locatie.
 
@SparkyM3LR4WD Wat was je totale reistijd over die 1100 km? Ik ben benieuwd wat de gemiddelde snelheid is die je inclusief laden haalt met een M3.

Heenweg 12 uur (incl. 3x laden) Laden afgestemd met vertrektijd zodat we tijdens 1e stop konden ontbijten, 2e (kortere stop) koffie en 3e stop even bij de MC langs -> ik moest mijn menu zelfs onderbreken door de auto van de lader te halen ;) Op de heenweg was het laatste stuk erg druk en de snelheid relatief laag. En we hebben ook nog boodschappen gedaan vlak bij de bestemming. (zonder boodschappen dus ca. 11, 5 uur rij+laad tijd)

Op de terugweg was het minder druk op de weg en hebben we er ca. 11 uur over gedaan (incl. laden) De boodschappen werden lekker thuis bezorgt na aankomst :D.

In Dld veel op AP/FSD gereden met snelheid rond de 130-140 km/h. Soms laatste stuk richting lader iets langzamer om extra tussenstop te voorkomen. Soms ook wat harder om accu richting de 5% leeg te rijden. (=170-180 km/u) Heel klein stukje 200+ maar dat is niet direct fijn rijden met maar 3 rijbanen. In Oostenrijk was het vaak 100 km/h en soms een stukje 130 km/u (max. snelheid)

In ons geval was de laadtijd dus geen beperking. Normaal ook al even plaspauze en wat eten/drinken om de ca. 3 uur. De auto was eerder vol geladen dan de maag vol en de blaas leeg. :p We hebben een Dual Motor / Long Range.

Lader (ca. 65 km/uur) op vakantiepark was wel lekker. Niet omrijden voor laden en mogelijkheid om met volle accu te vertrekken. In ons geval overigens met 90% vertrokken omdat we eerst nog een flinke afdaling hadden. Medelijden met de remmen als regenereren stopt bij volle accu en beladen auto bij langdurig 15% :rolleyes:

Over de totaal 2.770 km tijdens vakantie gemiddeld 179 Wh/km. Tijdens heen/terugweg wat meer maar gemiddelde tijdens diverse ritjes door de bergen (=570 km met veelal rond de 140 Wh/km) wat naar beneden gehaald.