Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen als er een Tesla-snellader als bestemming is opgegeven en binnen bepaalde afstand. Elders gelezen dat je de accu langzaam leeg kan trekken (tot 20%?) als je de Tesla-snellader als bestemming ingeeft en daarna de auto parkeert....... Bestemming wissen voor "P" kan helpen. Of verder van SUC parkeren helpt ook :)
Ik heb daar mijn twijfels over. Als test heb ik (ik woon binnen de afstand waarbij hij direct gaat voorverwarmen als ik de SuC opgeef), heb een stukje gereden en ben teruggereden en weer geparkeerd waarbij alsmaar de info voorverwarmen bleef geven. Daarna terwijl hij geparkeerd staat gevolgd wat er met drain gebeurde. Die bleef precies gelijk aan de normale geparkeerde situatie (1,35km/u.). Dus ik neem aan dat hij niet staat voor te verwarmen.

Ik verwacht niet dat het opwarmen van toepassing is bij andere snelladers. Deze worden als adres in navi ingegeven zonder dat de auto kan weten dat we daar gaan snelladen? ("gokje") :rolleyes:
Inderdaad ik verwachtte het ook niet, ik heb wel een mislukte poging gedaan, het zou handig zijn als Tesla op b.v. zelf op te geven snellader posities zou kunnen voorverwarmen.
 
Die bleef precies gelijk aan de normale geparkeerde situatie (1,35km/u.)

Beste, hoe kom je aan die 1,35km/u ? Dat is veel meer dan het verlies dat ik opmerk via de Tesla app.

Daarnet nog eens gecontroleerd. Mijn wagen, eveneens een M3 LR AWD, staat nu iets meer dan 8 uur geparkeerd in mijn garage. Geen sentry aan, wel verbonden met de wifi. Geen klimaatcontrole nodig gezien de omgevingstemperatuur in de garage. En in vergelijking met deze morgen geeft de Tesla app welgeteld 1 kilometer minder range aan, na iets meer dan 8u dus.

Met de sentry en/of actieve klimaatcontrole is de drain natuurlijk merkelijk hoger. Indien de wagen buiten staat, dan houdt hij de temperatuur op max. 38°. Nochtans staat deze optie uitgeschakeld in mijn menu.
 
Alle ICE auto's en de meeste EV's verouderen zodra je ze gekocht hebt....niet zo met Tesla, die krijgen ca elke 14 dagen een nieuwe gratis update die hem verder vernieuwd....;). Je moet er wat voor over hebben om mee te blijven doen en van dat beetje vampire drain merk je uiteindelijk niks van.

Nieuwe software, nieuwe bugs. Laat maar. ;)
 
Beste, hoe kom je aan die 1,35km/u ? Dat is veel meer dan het verlies dat ik opmerk via de Tesla app.

Daarnet nog eens gecontroleerd. Mijn wagen, eveneens een M3 LR AWD, staat nu iets meer dan 8 uur geparkeerd in mijn garage. Geen sentry aan, wel verbonden met de wifi. Geen klimaatcontrole nodig gezien de omgevingstemperatuur in de garage. En in vergelijking met deze morgen geeft de Tesla app welgeteld 1 kilometer minder range aan, na iets meer dan 8u dus.

Met de sentry en/of actieve klimaatcontrole is de drain natuurlijk merkelijk hoger. Indien de wagen buiten staat, dan houdt hij de temperatuur op max. 38°. Nochtans staat deze optie uitgeschakeld in mijn menu.
Sorry ik had daar wat duidelijker over moeten zijn. Het betreft het eerste deel van je parkeermoment waarbij de auto nog niet in slaap is gevallen. Dus de computer staat dan nog te verbruiken. Het duurt na een rit afhankelijk van de plaats waar je parkeert (Model 3) een tijdje voordat hij gaat slapen. Zo duurt het op een willekeurige plaats ca 30-40 min. Maar thuis veel langer n.l. 2-2,5 uur. Waarom dat thuis altijd zo lang moet duren is voor mij nog niet duidelijk. Het reproduceert allemaal wel. Dus als hij zou gaan staan voorverwarmen voor SuC tijdens dat begin van het parkeren zou het verbruik aanzienlijk moeten stijgen.
Als je lang parkeert valt hij dus in slaap en neemt het totale verlies af omdat het slaapverlies ca 0,114 km/u is.Verder zijn de waarden die je afleest in je Tesla app op +/- 1km nauwkeurig. Dus in het ongunstigste geval kan jouw afgelezen waarde er 2 km naast zitten. De waarden die Teslafi afgeeft (en dus door de Tesla API worden verstrekt) zijn tot in 3 cijfers achter de komma en dan kun beter over korte periodes de waarden bepalen.
Een vraagje: Waar staat dat de temperatuur buiten op 38 gr.C wordt gehouden als je welke optie aanzet?
 
  • Informative
Reactions: Paco
Een vraagje: Waar staat dat de temperatuur buiten op 38 gr.C wordt gehouden als je welke optie aanzet?

Indien de wagen buiten in de zon staat, dan merk ik via de app dat de temperatuur in de wagen niet hoger oploopt dan 38°C.

Ik heb er vorige week, tijdens de hittegolf, specifiek op gelet aangezien er op dit forum enkele meldingen over gedaan werden. Mijn "gewone" klimaatregeling staat op dat moment uit, en de optie in het menu om de wagen tegen oververhitting te beschermen (ken de exacte benaming niet uit het hoofd) is eveneens uitgeschakeld. Gezien de temperaturen op dat moment, en het feit dat de wagen enkele keren in de volle zon geparkeerd stond, zou de temperatuur in de wagen hoger moeten oplopen dan de 38°C die in de app verscheen. Maar dat gebeurde dus niet.

Edit : daarnet even gecontroleerd in de wagen. Het gaat dus over de optie “interieur oververhittingsbeveiliging” die in het menu onder beveiliging staat. De optie is bij mij niet ingeschakeld, maar toch wordt de temperatuur in de wagen beperkt.
 
Last edited:
Indien de wagen buiten in de zon staat, dan merk ik via de app dat de temperatuur in de wagen niet hoger oploopt dan 38°C.

Ik heb er vorige week, tijdens de hittegolf, specifiek op gelet aangezien er op dit forum enkele meldingen over gedaan werden. Mijn "gewone" klimaatregeling staat op dat moment uit, en de optie in het menu om de wagen tegen oververhitting te beschermen (ken de exacte benaming niet uit het hoofd) is eveneens uitgeschakeld. Gezien de temperaturen op dat moment, en het feit dat de wagen enkele keren in de volle zon geparkeerd stond, zou de temperatuur in de wagen hoger moeten oplopen dan de 38°C die in de app verscheen. Maar dat gebeurde dus niet.

Edit : daarnet even gecontroleerd in de wagen. Het gaat dus over de optie “interieur oververhittingsbeveiliging” die in het menu onder beveiliging staat. De optie is bij mij niet ingeschakeld, maar toch wordt de temperatuur in de wagen beperkt.
Ik vond deze beveiliging (Amerikaans) ook op internet onder:
"
"
Maar als deze niet aanstaat dan is er volgens mij geen beveiliging. Ik las op een VS forum dat 55gr.C (125 Fahrenheit) was gemeten door de app, waarvan men echter niet geloofde dat het correct was en meerdere van deze meldingen waren daar. De vraag is dus is de app interieur temperatuur aflezing wel correct? Deze staat ook nergens op het scherm zelf zover mij bekend. Je stelt alleen maar een gewenste temperatuur in, waarvan het maar de vraag is of deze wordt waargemaakt. Er gebeuren ook vreemde zaken met die regeling waarbij je ineens koude voeten kan krijgen omdat je stil gaat staan. Over de "automatische" regeling ben ik niet zo te spreken. Ook soms overmatig lawaaiïg. Overigens is de batterij temperatuur alles behalve gelijk aan het interieur. En of er iets beveiligd moet worden als er geen levende ziel in de auto zit vraag ik me ook af. Zodra er gekoeld gaat worden slurpt dat energie en moet je dat kunnen terugvinden als verbruik. Teslafi zou dat onmiddelijk aan kunnen tonen. Thuis staat hij bij mij onder een carport, dus ik heb zoiets nog niet kunnen vaststellen.
 
Last edited:
En of er iets beveiligd moet worden als er geen levende ziel in de auto zit vraag ik me ook af.

Veel elektronica heeft last van temperaturen boven de 40 Gr.C. Bij een rijdende computer (Tesla) kan ik me voorstellen dat omwille van levensduur gekozen wordt voor begrenzing van de binnentemperatuur. Tesla heeft meer last van garantiegevallen dan van een wat hoger verbruik.

Bij ons op de zaak staat een raffinaderij -> als de binnentemperatuur boven de 40-50 Gr.C. komt ontstaan er aanzienlijk meer problemen met de plc's / weegconsoles / printplaten / etc. :confused:
 
Ik vond deze beveiliging (Amerikaans) ook op internet onder:
"
"
Maar als deze niet aanstaat dan is er volgens mij geen beveiliging. Ik las op een VS forum dat 55gr.C (125 Fahrenheit) was gemeten door de app, waarvan men echter niet geloofde dat het correct was en meerdere van deze meldingen waren daar. De vraag is dus is de app interieur temperatuur aflezing wel correct? Deze staat ook nergens op het scherm zelf zover mij bekend. Je stelt alleen maar een gewenste temperatuur in, waarvan het maar de vraag is of deze wordt waargemaakt. Er gebeuren ook vreemde zaken met die regeling waarbij je ineens koude voeten kan krijgen omdat je stil gaat staan. Over de "automatische" regeling ben ik niet zo te spreken. Ook soms overmatig lawaaiïg. Overigens is de batterij temperatuur alles behalve gelijk aan het interieur. En of er iets beveiligd moet worden als er geen levende ziel in de auto zit vraag ik me ook af. Zodra er gekoeld gaat worden slurpt dat energie en moet je dat kunnen terugvinden als verbruik. Teslafi zou dat onmiddelijk aan kunnen tonen. Thuis staat hij bij mij onder een carport, dus ik heb zoiets nog niet kunnen vaststellen.
Ik heb al een aantal keer 50+ graden Celsius in de app gezien. Dat is wel in de volle zon geweest.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Veel elektronica heeft last van temperaturen boven de 40 Gr.C. Bij een rijdende computer (Tesla) kan ik me voorstellen dat omwille van levensduur gekozen wordt voor begrenzing van de binnentemperatuur. Tesla heeft meer last van garantiegevallen dan van een wat hoger verbruik.

Bij ons op de zaak staat een raffinaderij -> als de binnentemperatuur boven de 40-50 Gr.C. komt ontstaan er aanzienlijk meer problemen met de plc's / weegconsoles / printplaten / etc. :confused:
Geheel mee eens, maar dat zou dan toch ook enerzijds duidelijk moeten worden gemaakt door Tesla zelf of allang zijn opgevallen door mensen die Teslafi e.d. app resultaten analyseren Ik heb daar nog niets over gevonden. Nu leidt dit tot oeverloze discussies en vermoedens. Simpel meten is weten of ze zelf een automatische bovengrens hebben ingesteld.
 
Ik snap de optie cabin overheat protection optie niet helemaal. Die ik wil graag gebruiken als ik de auto ergens parkeer. Dan wil ik ook de beveiliging aanzetten. Maar als de beveiliging aan staat is de optie interieur oververhittingsbeveiling niet te selecteren. :(
 
Geheel mee eens, maar dat zou dan toch ook enerzijds duidelijk moeten worden gemaakt door Tesla zelf of allang zijn opgevallen door mensen die Teslafi e.d. app resultaten analyseren Ik heb daar nog niets over gevonden. Nu leidt dit tot oeverloze discussies en vermoedens. Simpel meten is weten of ze zelf een automatische bovengrens hebben ingesteld.

Of de app de temperatuur in de wagen steeds correct aangeeft, heb ik niet nagemeten. Maar aangezien deze temperatuur op andere momenten (minder warme dagen, in de garage,...) ongeveer gelijk is met de omgevingstemperatuur, ga ik ervan uit dat de gegevens op de app correct zijn.

Ik snap de optie cabin overheat protection optie niet helemaal. Die ik wil graag gebruiken als ik de auto ergens parkeer. Dan wil ik ook de beveiliging aanzetten. Maar als de beveiliging aan staat is de optie interieur oververhittingsbeveiling niet te selecteren. :(

Misschien is dit de verklaring. Die paar keer dat mijn wagen in volle zon geparkeerd stond, was de bewakingsmodus aangezet. Misschien dat deze dan automatisch de "cabin overheat protection" activeert ? Ik zal het in ieder geval eens testen van zodra we opnieuw enkele zomerse dagen hebben.
 
Ik snap de optie cabin overheat protection optie niet helemaal. Die ik wil graag gebruiken als ik de auto ergens parkeer. Dan wil ik ook de beveiliging aanzetten. Maar als de beveiliging aan staat is de optie interieur oververhittingsbeveiling niet te selecteren. :(
Bij de i informatie staat dat de oververhittingsbeveiliging niet beschikbaar is als Hellingshoek / Interieur detectie actief is. Die schakelen echter automatisch in als je Sentry mode kiest en die kun je dan niet meer uitschakelen. Ik denk dat de gedachte erachter ook is om aanwezigen ( dieren) in de auto te beschermen tegen oververhitting, maar die kunnen bewegen en schakelen dan het alarmsysteem in. Dus dat gaat niet samen.
 
In slaap ja, het begrip "diepe slaap" kennen ze niet volgens mij bij Tesla. dat is een verzinsel van Teslafi. Die suggeren ook dat ze de Tesla in slaap brengen. Niet dus. Tesla bepaalt zelf wanneer hij gaat slapen. Teslafi vraagt alleen maar de status op.
Ik weet net precies hoe ze het zelf omschrijven, maar het komt er op neer dat ze 'de auto de gelegenheid geven om in slaap te vallen door gedurende een bepaalde tijd geen opvragingen te doen'.

Ik praat inderdaad alleen over Model 3 en het is echt precies 10 minuten als je het niet laat verzieken door Teslafi.
Ik denk dat dat iets te kort door de bocht is. Ik zie heel regelmatig meldingen (uit TeslaFi, inderdaad) dat de auto na een periode van 15 minuten zonder status opvragingen vanuit TeslaFi toch niet in slaap gevallen is. Maar dat is dan vaak (relatief) kort na de laatste rit.

Verklaring: zodra je de Tesla wakker maakt met de Tesla app zal Teslafi dat merken. Die ziet dan "Idling sleeping" en start een sequence op die heet iets van "Idle time before starting sleeping", die staat default op 30 min., maar die kun je zelf instellen. Die tijd wordt domweg opgeteld bij die 10 min. en dus duurt het dan 40 min. voordat hij weer slaapt, domweg omdat Teslafi hem wakker houdt. Ik heb geen idee waarom die instelling er is. Ik heb hem nu op 2 min. gezet maar misschien is 0 beter.
TeslaFi kan de status opvragen bij de API of bij de auto zelf. Met dat eerste ziet TeslaFi alleen verschil tussen wakker en slapen, maar niet tussen geparkeerd staan en rijden. Met dat tweede ziet TeslaFi dat verschil wel, maar houdt hij de auto wakker. TeslaFi zal gedurende een bepaalde tijd ( > 10 minuten) geen vragen aan de auto moeten stellen om de auto in staat te stellen in slaap te vallen.

In die periode kan TeslaFi dus het "in slaap vallen" en "wakker worden" detecteren door de API uit te vragen, maar ook niet eer dan dat. TeslaFi ziet niet als jij in die periode weer gaat rijden.

Direct na een rit duurt het meestal wat langer voordat de auto in slaap valt (data moet worden verstuurd, batterij moet worden afgekoeld, ...). Dus direct na de rit is de kans relatief groot dat je weer gaat rijden in een auto die nog niet in slaap was gevallen. Denk hierbij ook even aan een snelle boodschap, even stoppen om een brief te posten, even oud papier vanuit de kofferbak in de container gooien, ....

Stel dat je 2 minuten nodig hebt om het oud papier te dumpen en de instelling in TeslaFi is 1 minuut. TeslaFi zal dan vanaf 1 minuut nadat je bij de container gestopt bent gedurende 15 minuten niets aan de auto vragen. Je mist dan de eerste 14 minuten van je rit naar huis.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Ik weet net precies hoe ze het zelf omschrijven, maar het komt er op neer dat ze 'de auto de gelegenheid geven om in slaap te vallen door gedurende een bepaalde tijd geen opvragingen te doen'.
Waar ik me aan stoor is dat hun verhaal een indruk achterlaat alsof zij iets bewerkstelligen b.v. :
"Specify the amount of time TeslaFi will try to put your car to sleep for."
Zij proberen (put) niets ze kijken alleen wat de API status is. Als gebruiker wordt je op het verkeerde been gezet. Alles wat ze echt alleen maar kunnen bewerkstelligen is de auto wakker houden/maken om allerlei gegevens uit lezen.

"Ik praat inderdaad alleen over Model 3 en het is echt precies 10 minuten als je het niet laat verzieken door Teslafi."

Ik denk dat dat iets te kort door de bocht is. Ik zie heel regelmatig meldingen (uit TeslaFi, inderdaad) dat de auto na een periode van 15 minuten zonder status opvragingen vanuit TeslaFi toch niet in slaap gevallen is. Maar dat is dan vaak (relatief) kort na de laatste rit.
Die 10 min. geldt niet na ritten maar in alle andere gevallen waarbij hij wakker is gemaakt. Eén van de vreemde dingen die ik nog niet begrijp is dat hij altijd ruim 2 uur nodig heeft om te gaan slapen als je thuis parkeert terwijl dat onderweg na 30 minuten het geval is. Dat lijkt konsekwent te reproduceren bij mij.

TeslaFi kan de status opvragen bij de API of bij de auto zelf. Met dat eerste ziet TeslaFi alleen verschil tussen wakker en slapen, maar niet tussen geparkeerd staan en rijden. Met dat tweede ziet TeslaFi dat verschil wel, maar houdt hij de auto wakker. TeslaFi zal gedurende een bepaalde tijd ( > 10 minuten) geen vragen aan de auto moeten stellen om de auto in staat te stellen in slaap te vallen.

In die periode kan TeslaFi dus het "in slaap vallen" en "wakker worden" detecteren door de API uit te vragen, maar ook niet eer dan dat. TeslaFi ziet niet als jij in die periode weer gaat rijden.

Direct na een rit duurt het meestal wat langer voordat de auto in slaap valt (data moet worden verstuurd, batterij moet worden afgekoeld, ...). Dus direct na de rit is de kans relatief groot dat je weer gaat rijden in een auto die nog niet in slaap was gevallen. Denk hierbij ook even aan een snelle boodschap, even stoppen om een brief te posten, even oud papier vanuit de kofferbak in de container gooien, ....

Stel dat je 2 minuten nodig hebt om het oud papier te dumpen en de instelling in TeslaFi is 1 minuut. TeslaFi zal dan vanaf 1 minuut nadat je bij de container gestopt bent gedurende 15 minuten niets aan de auto vragen. Je mist dan de eerste 14 minuten van je rit naar huis.

Mee eens met dien verstande dat ik opteer voor de beste slaapconditie en die gemiste ritjes me niet boeien. Ook met 30 minuten "Idle before tryïng to sleep" kun je nog steeds een ritje missen als je net op dat moment terugkomt alhoewel die kans natuurlijk wel klein is. Ik heb hem nu op 1 minuut staan, 0 kan niet.
 
Die 10 min. geldt niet na ritten maar in alle andere gevallen waarbij hij wakker is gemaakt. Eén van de vreemde dingen die ik nog niet begrijp is dat hij altijd ruim 2 uur nodig heeft om te gaan slapen als je thuis parkeert terwijl dat onderweg na 30 minuten het geval is. Dat lijkt konsekwent te reproduceren bij mij.
Ook direct na een voltooide laadsessie valt de auto na tien minuten in slaap te vallen.

Heb je thuis verbinding met WiFi die je elders niet hebt? Zou dat verschil kunnen maken?

... die gemiste ritjes me niet boeien.
Ik had al zo'n idee dat jij TeslaFi meer gebruikt voor de charge statistieken en niet of minder voor de rit statistieken?
 
Ook direct na een voltooide laadsessie valt de auto na tien minuten in slaap te vallen.

Heb je thuis verbinding met WiFi die je elders niet hebt? Zou dat verschil kunnen maken?

Ik had al zo'n idee dat jij TeslaFi meer gebruikt voor de charge statistieken en niet of minder voor de rit statistieken?
Ik zal eens proberen met WIFI gelijk uit te schakelen de volgende keer!
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Kan je nog ergens zien dat hij aan het voorverwarmen is?
Ik heb van de week gemerkt dat het voorverwarmen begint als je nog zo'n 15 minuten of 15 km van de SC bent. Dus niet al heel ruim van te voren.
Middels verschillende malen uitproberen met navigeren naar een SUC heb ik vastgesteld dat precies bij een afstand van 27 km voor het bereiken van de SUC waar je naar toe navigeert het bericht in het scherm verschijnt dat hij gaat voorverwarmen (als de afstand van 28 km naar 27 km schakelt verschijnt het bericht). Dus als je vederaf bent geen bericht als je dichterbij bent altijd dit bericht. Dit geldt dus voor mijn Model 3 met 2019.20.4.2 update.
Overigens de term "voorverwarmen" is misleidend, het zou volgens mij moeten heten "conditionering" want ook als hij zou moeten koelen verschijnt die term en ook als hij niets hoeft te doen. Het is meer een bericht om je als gebruiker te vertellen dat ze ervoor zorgen dat de BMS zijn werk gaat doen om optimale laadcondities te bewerkstelligen. Het is ook onafhankelijk van de SoC conditie. Dus ook bij 80% SoC of bij 9% SoC geeft hij dat bericht bij 27 km.
 
Last edited: