Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil de model 3 16 dagen op het vliegveld parkeren. Op de heenweg is een tussenstop bij een supercharger ingewikkeld. Bij vertrek geen probleem.
Wat zouden jullie als veilige marge aan soc adviseren om de auto mee weg te zetten? 16 * 5km = 80 KM verlies ongeveer? Of reken ik mezelf dan rijk? Is die periode te doen met +- 40% soc?
 
Ik wil de model 3 16 dagen op het vliegveld parkeren. Op de heenweg is een tussenstop bij een supercharger ingewikkeld. Bij vertrek geen probleem.
Wat zouden jullie als veilige marge aan soc adviseren om de auto mee weg te zetten? 16 * 5km = 80 KM verlies ongeveer? Of reken ik mezelf dan rijk? Is die periode te doen met +- 40% soc?
Als je geen Sentry mode gebruikt en geen apps hebt geïnstalleerd die de auto wakker houden is dat ruim voldoende. Dan gaat hij ca 40 minuten na het parkeren slapen en gebruikt hij < 4km/dag.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: JanMetPet
Ik heb mijn S 4 dagen geleden met 61% geparkeerd op Schiphol. Ik vlieg vanavond terug en ben eens gaan kijken hoe de vlag staat: nog 28%!

Ik heb direct Sentry Mode uitgezet, dat is de enige boosdoener die ik kan bedenken. Wel raar want ik sta in een verre uithoek geparkeerd. Kan haast niet komen van mensen/auto’s, ik verwacht eerder de harde regenbuien van midden deze week.
 
Mijn M3 heeft recent 11 dagen geparkeerd gestaan, zonder sentry mode aan, dat wel, maar verder 'niks speciaals', zelfs paar keer op app gechecked.. Met 78% neergezet, na 11 dagen met 73% terug weggereden.
Dan heeft hij heel lekker geslapen in die 11 dagen met ongeveer 0,1km/uur verlies terwijl ik uitga van max 0,17km/uur. Maar dit soort relatief soort kleine verschillen kan nog steeds te verklaren zijn door onnauwkeurige metingen mijnerzijds (door te korte meettijden), afrondingen en temperatuurverschillen.
 
Heeft er iemand reeds ervaring met de invloed van koude omgevingstemperaturen op de wagen (M3) ? Ik ben benieuwd wat de drain is indien de wagen een week buiten staat tijdens de skivakantie.
De verwachting is dat de drain minder is naarmate de temperatuur daalt zolang hij slaapt. Alleen de capaciteit van de batterij wordt erg klein bij een lage temperatuur maar die is weer terug zodra de batterij op temperatuur is.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: RobPet and Paco
De Model 3 stond vanmiddag met dit weer flink te 'grommen en te blazen' met een interieur temperatuur van (nu nog steeds) 38 graden. De auto was niet aan de lader. Kennelijk probeert de auto het interieur niet te warm te laten worden. Zijn er soortgelijke ervaringen? Kan zeker niet uitgezet worden?
 
De Model 3 stond vanmiddag met dit weer flink te 'grommen en te blazen' met een interieur temperatuur van (nu nog steeds) 38 graden. De auto was niet aan de lader. Kennelijk probeert de auto het interieur niet te warm te laten worden. Zijn er soortgelijke ervaringen? Kan zeker niet uitgezet worden?
Bij mij liep die op tot 59°c toen maar de koeling aangezet aangezien mijn vrouw een kwartiertje later weg moest.
 
Bij mij liep die op tot 59°c toen maar de koeling aangezet aangezien mijn vrouw een kwartiertje later weg moest.

Als je weg moet is dat wel prettig ja maar het koelen van de auto is niet nodig. Alles in het interieur zou de hoge binnentemperaturen die ontstaan bij dagen als vandaag goed aan moeten kunnen.

Toen ik onlangs de auto 8 dagen niet gebruikt had was de batterij gezakt van 417km naar 400km en dat vond ik erg netjes.
Geen sentry, geen dashcam en de auto gewoon in slaap.

Maar het wisselt wel want op andere momenten verlies ik opeens 10km in 1 nacht.
 
De Model 3 stond vanmiddag met dit weer flink te 'grommen en te blazen' met een interieur temperatuur van (nu nog steeds) 38 graden. De auto was niet aan de lader. Kennelijk probeert de auto het interieur niet te warm te laten worden. Zijn er soortgelijke ervaringen? Kan zeker niet uitgezet worden?
Bij mij ook, hield temp in de auto redelijk koel (25 ofzo). Ik had in een paar uur van 90% -> 83%, gewoon geparkeerd voor de deur (in de zon, dat wel).

Maar dat stopte toen ik sentry had uitgezet. Temp in de auto liep ook op tot 37. Kan het zijn dat sentry-mode de auto uit idle/sleep houdt en dus ook de interieurkoeling/oververhittingbescherming aan laat staan? En dat uitschakelen de auto in idle/sleep laat gaan? Of leg ik een verband dat er niet is?
 
Sentry houdt de auto zeker uit sleep. De computers blijven allemaal wakker en nemen ook continue op. dat kost energie.

maar dat verklaart niet waarom je interieur 25 graden bleef. Dat duidt er toch meer op dat de airco aan stond, en die gaat niet standaard aan als je Sentry gebruikt.

Ik kan mij nog voorstellen dat de auto ging koelen omdat de computer te warm werd, maar dan is 25 wel vrij koud
 
De verwachting is dat de drain minder is naarmate de temperatuur daalt zolang hij slaapt. Alleen de capaciteit van de batterij wordt erg klein bij een lage temperatuur maar die is weer terug zodra de batterij op temperatuur is.

Een koudere(kouder dan optimaal) batterij heeft een hogere interne weerstand en dus meer drain. Die hogere interne weerstand is de reden waarom je bij kou (veel) minder range hebt. Er wordt door de hogere interne weerstand meer chemische energie omgezet in warmte ipv in elektrische energie.
 
De Model 3 stond vanmiddag met dit weer flink te 'grommen en te blazen' met een interieur temperatuur van (nu nog steeds) 38 graden. De auto was niet aan de lader. Kennelijk probeert de auto het interieur niet te warm te laten worden. Zijn er soortgelijke ervaringen? Kan zeker niet uitgezet worden?

Dit is de Cabin Overheat Protection. Instellingen staan onder Safety en Security.
 
  • Informative
Reactions: Klaas