Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Van model s 75d 2017 naar model s 2020

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kom hier op het forum nog wel eens interessante gedachtes tegen over verschillende onderwerpen. Zouden jullie eens mee willen denken over het volgende?

Ik rij nu met volle tevredenheid een model s 75d uit augustus 2017 met HW 2 en MCU1. De komende twee jaar heb ik nog 4% bijtelling voor deze auto. Het beperkte bereik, met name in de winter, is nog wel eens lastig en begint mij steeds meer tegen te staan. Als ik over twee jaar de auto zou gaan vervangen dan geldt in Nederland het hoge bijtellingstarief van (maximaal) 22% en wordt het privé gebruik dus een stuk duurder. Ik zou dan de auto privé door kunnen gaan rijden maar heb dan een auto met een beperkt bereik en enigszins verouderde hardware (en na verloop van tijd ook geen accu garantie meer).

Ik keek op de site van Tesla en zie dat een model s 100 LR nu ongeveer dezelfde prijs heeft als mijn75d destijds. Je krijgt dan een auto met een veel groter bereik en alle nieuwe hardware. Het financial lease tarief is maar een klein beetje hoger dan mijn huidige tarief. Mijn maandelijkse zakelijke kosten blijven daardoor vrijwel gelijk. Bovendien kan ik dan de auto weer 5 jaar lang tegen 8% bijtelling rijden. Nadeel is dat de bijtelling de komende twee jaar 8% is in plaats van mijn huidige 4%. Daarna heb ik vervolgens wel weer drie jaar voordeel in de bijtelling.

De 75d dit jaar vervangen voor de 100 LR lijkt dus best aantrekkelijk. Anderen die ook voor een soortgelijke overweging maken of gemaakt hebben of hebben jullie hier gedachten over?
 
Jelger, ik zie dat je in je afweging de MIA niet meeneemt. Als je daarvan gebruik hebt gemaakt in 2017 (wat ik wel verwacht) moet je die nu volledig terugbetalen. Voor 2020 is het percentage MIA fors veel lager dan in 2017, dus de belastingaftrek ook.
Ik heb de afweging ook gemaakt, maar een nieuwe S wordt al met al zoveel duurder dan mijn MX uit 2017 dat ik ervan heb afgezien.
 
Jelger, ik zie dat je in je afweging de MIA niet meeneemt. Als je daarvan gebruik hebt gemaakt in 2017 (wat ik wel verwacht) moet je die nu volledig terugbetalen. Voor 2020 is het percentage MIA fors veel lager dan in 2017, dus de belastingaftrek ook.
Ik heb de afweging ook gemaakt, maar een nieuwe S wordt al met al zoveel duurder dan mijn MX uit 2017 dat ik ervan heb afgezien.
Dat ook nog. De MIA heb ik inderdaad toegepast. Dat wordt voorlopig dan maar doorrijden. Overigens ook geen straf, maar een grotere accu was wel lekker geweest. Bedankt voor het meedenken!
 
Ik zou voor de 4% blijven rijden. Daarna verkopen en nieuwe S (of wellicht een 3 danwel Y) kopen. De mijn e is paar maanden jonger en ik ga hem dan of inruilen voor een Y of neem de S in privé.
Die conclusie is door mij nu inderdaad ook snel getrokken. Jammer, droomde al van een mooie nieuwe S LR. Over twee jaar maar weer eens kijken hoe het er dan voor staat. Inderdaad dan de keuze of privé doorrijden of naar een nieuwe S of Y. Deze variant zal dan wel een stuk duurder uitvallen. Maar onze huidige auto is dan misschien ook wel te mooi om (fiscaal) waar te zijn.
 
Die conclusie is door mij nu inderdaad ook snel getrokken. Jammer, droomde al van een mooie nieuwe S LR. Over twee jaar maar weer eens kijken hoe het er dan voor staat. Inderdaad dan de keuze of privé doorrijden of naar een nieuwe S of Y. Deze variant zal dan wel een stuk duurder uitvallen. Maar onze huidige auto is dan misschien ook wel te mooi om (fiscaal) waar te zijn.

En een nieuwe Model 3 dan? Goedkoopste Model 3 scheelt een kleine €40.000 met goedkoopste Model S. Je hebt de nieuwste hardware en je hebt maar over een kleine marge 22% bijtelling, de bulk blijft 8%.
 
Ik heb ook inruil overwogen, maar de S is binnen in materiaal er niet op vooruit gegaan, met dunnere stoelen met PU bekleding en vooral een plastic stuur. Verder heb ik nu gratis superchargen, 4% bijtelling, MIA, geventileerde stoelen en verder een perfect gebouwde auto, met een nieuwe eMMC. Ook nog geen FSD gezien en wel voor betaald. Ik haal hem naar prive en ruil hem net voor aflopen drivetrain garantie in voor iets anders.
 
  • Like
Reactions: Jelger
En een nieuwe Model 3 dan? Goedkoopste Model 3 scheelt een kleine €40.000 met goedkoopste Model S. Je hebt de nieuwste hardware en je hebt maar over een kleine marge 22% bijtelling, de bulk blijft 8%.
Ook wel aan gedacht maar vindt de S toch wel stuk mooier en vooral ruimer. Ben regelmatig op stap met surfspullen, zeilen voor de boot of een racefiets. Gooi alles nu zo achterin.
 
Jelger, ik zie dat je in je afweging de MIA niet meeneemt. Als je daarvan gebruik hebt gemaakt in 2017 (wat ik wel verwacht) moet je die nu volledig terugbetalen. Voor 2020 is het percentage MIA fors veel lager dan in 2017, dus de belastingaftrek ook.
Ik heb de afweging ook gemaakt, maar een nieuwe S wordt al met al zoveel duurder dan mijn MX uit 2017 dat ik ervan heb afgezien.
Mosterd na de maaltijd, maar volgens mij moet je, bij vervreemding binnen 5 jaar, alleen mia terug betalen over het bedrag waarvoor je de auto verkoopt. En hoef je dus niet alles terug te betalen.

Desinvesteringsbijtelling
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Mosterd na de maaltijd, maar volgens mij moet je, bij vervreemding binnen 5 jaar, alleen mia terug betalen over het bedrag waarvoor je de auto verkoopt. En hoef je dus niet alles terug te betalen.

Desinvesteringsbijtelling

Dit is inderdaad de interpretatie die wij gewone stervelingen er aan zouden geven. Helaas ziet de belastingdienst dat anders. Volgens mijn boekhouder moet de hele MIA worden terugbetaald als het verkoopbedrag hoger is dan het bedrag waarover destijds MIA is verkregen. Ik neem aan dat Jelger op dit moment meer dan € 50.000 voor zijn MS75 denkt te krijgen. Hij moet dan ook bij verkoop van de auto de MIA volledig terugbetalen.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Dit is inderdaad de interpretatie die wij gewone stervelingen er aan zouden geven. Helaas ziet de belastingdienst dat anders. Volgens mijn boekhouder moet de hele MIA worden terugbetaald als het verkoopbedrag hoger is dan het bedrag waarover destijds MIA is verkregen. Ik neem aan dat Jelger op dit moment meer dan € 50.000 voor zijn MS75 denkt te krijgen. Hij moet dan ook bij verkoop van de auto de MIA volledig terugbetalen.

De belastingdienst is heel goed in het interpreteren in eigen voordeel. Voor beide opvattingen valt wat te zeggen overigens.
 
Dit is inderdaad de interpretatie die wij gewone stervelingen er aan zouden geven. Helaas ziet de belastingdienst dat anders. Volgens mijn boekhouder moet de hele MIA worden terugbetaald als het verkoopbedrag hoger is dan het bedrag waarover destijds MIA is verkregen. Ik neem aan dat Jelger op dit moment meer dan € 50.000 voor zijn MS75 denkt te krijgen. Hij moet dan ook bij verkoop van de auto de MIA volledig terugbetalen.
Al eerder ergens gemeld, mijn boekhouder heeft na overleg met belastingdienst de mia verekend tov aankoop bedrag/restwaarde, als je dus 60% restwaarde hebt, dan 60% mia terug betalen. Dit was in 2017.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Dit is inderdaad de interpretatie die wij gewone stervelingen er aan zouden geven. Helaas ziet de belastingdienst dat anders. Volgens mijn boekhouder moet de hele MIA worden terugbetaald als het verkoopbedrag hoger is dan het bedrag waarover destijds MIA is verkregen. Ik neem aan dat Jelger op dit moment meer dan € 50.000 voor zijn MS75 denkt te krijgen. Hij moet dan ook bij verkoop van de auto de MIA volledig terugbetalen.
Sorry, maar jouw boekhouder is natuurlijk niet de belastingdienst. We moeten denk ik boekhouders een beetje vergelijken met autodealers: ze doen erg hun best maar het zijn uiteindelijk net mensen. Als ik elke keer mee was gegaan met hoe mijn boekhouder dingen interpreteerde, dan had mij dat over de loop van jaren vele tien duizenden euro's gekost.

Als je inderdaad de hele MIA terig zou moeten betalen dan zou dit nergens op slaan:

Het bedrag van de desinvesteringsbijtelling is afhankelijk van het bedrag waarvoor u het bedrijfsmiddel hebt vervreemd. De bijtelling is echter nooit hoger dan het bedrag van de eerder gekregen aftrek. Neem voor het bedrag dat u moet bijtellen hetzelfde percentage dat u bij de eerdere investeringsaftrek hebt toegepast.


Disclaimer - er zijn natuurlijk ook goede boekhouders ..... ;)
 
Last edited:
Al eerder ergens gemeld, mijn boekhouder heeft na overleg met belastingdienst de mia verekend tov aankoop bedrag/restwaarde, als je dus 60% restwaarde hebt, dan 60% mia terug betalen. Dit was in 2017.
Ik weet niet of er in 2017 een bovengrens op de MIA zat? Dat denk ik eigenlijk wel en in dat geval is een kleine nuancering wellicht op zijn plaats.

Als voorbeeld mijn eigen Model 3: De MIA gold alleen over de eerste 50.000 euro, terwijl de auto iets van 65.000 heeft gekost. Ik denk dat je moet kijken naar hoeveel van die 50.000 er nog over is. Dus 60% restwaarde van 65.000 = 39.000, oftewel 78% van de 50.000 waarover MIA is toegepast. Dus 78% terug betalen in plaats van 60.