De teksten van Continental zijn onjuist, worden ook niet gemaakt door bandentechnologen maar door marketingmensen.
Ik heb honderden metingen gedaan aan de rolweerstand van banden, fietsbanden. Ook van en op verzoek van Continental, Michelin, Vredestein en Schwalbe. Ik doe dat met een pendelapparaat waarmee de metingen, ook volgens genoemde fabrikanten, zeer veel betrouwbaarder zijn dan met rollenbanken.
De rolweerstand van soortgelijke - radiaal - banden wordt bepaald door de temperatuur, rubbercompound en de hoogte en de soepelheid van de wangen van de band in combinatie met de vervormbaarheid van het loopvlak.
Een zomerband met een hardere compound en bijgevolg hogere slijtvastheid, rolt bij 0 graden C. tot 25% zwaarder dan bij 20 gr. C. Dit wordt uitsluitend veroorzaakt doordat het rubber en de wapening van de band bij koude minder soepel inveert. Vervormingen vinden continue plaats door oneffenheden in het wegdek, een oneffenheid van 1 mm heeft al invloed. Elke oneffenheid in de weg moet het liefst tot vervorming van loopvlak en bandwang leiden. Na de oneffenheid zal de vervorming terugveren. Dit kost nauwelijks energie. Wordt het kouder dan zal de stugger wordende band zelf minder inveren en de vering en schokdemping van de auto activeren. Dat kost duidelijk meer energie.
Vering en demping nemen veel energie op die via warmte in de schokbrekers wordt afgevoerd.
Winterbanden zijn veel soepeler en blijven dat bij lage temperaturen ook.
Bij hogere temperaturen blijven winterbanden ook lichter lopen. Ze slijten bij hogere temperatuur door de zachte compound harder dan zomerbanden en verliezen de voordelen van de fijne lamellen in de winter.