Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
idd mijn normale woon-werk is 10 km, zonder range mode schiet met de X het verbruik dik boven de 300, met range mode aan zit ik gem rond de 270. Mijn vrouw rijdt met de S hetzelfde stuk, en die zit ook zo rond de 300 op dit stukje, luchtweerstand maakt dus niet het verschil.
 
Uur gereden, daarna snelgeladen te Brugge, 20 minuutjes gereden, stelling in aanhangwagen gegooid, wagen uurtje laten stilstaan. Kwartiertje rijden tot aan de autosnelweg. Binnentemperatuur 21°C, geen zetel- of stuurverwarming. Verbruik gemeten...


380 Wh/km
over de 55 km autosnelweg, mét aanhangwagen. Gemiddelde snelheid, zo constant mogelijk: 100 km/h. Temperatuur 0°C. Gewicht van de stelling max. 50 kg, aanhangwagen met 1 as, MTM 750 kg.

20-duims winterbanden.

Op die manier gaat het best wel snel, amai...
 
  • Informative
Reactions: Frabeb
Zelfde omstandigheden als hiervoor beschreven, vandaag bij zo'n 3°C buiten, batterij wel al helemaal opgewarmd: 41,8 km in 20 minuutjes ofte zo'n 125 km/h erg stabiel kunnen rijden: 306 Wh/km (!) gemiddeld.

Audi e-tron 31,5 bij 1,5°C aan 130km/h, het verbruik ligt dus in de buurt van de MX.
Weet ik welke ik moet bestellen...
 
MX100D met winterbanden. Zondagochtend, koud en zonnig weinig wind.
Björn test met 90 km/h gedaan (92 op de teller). T=2 graden.
Koude start, dus niet aan de laadpaal en geen voorverwarming van het interieur.
Totaal 30 km gereden. Stukje stad, snelweg 90 km/uur en stukje platteland.
Kachel op 20 graden.

Gemiddeld verbruik hele rit 240Wh/km. Op de snelweg gemiddeld verbruik 205-210 Wh/km.

Paar uur later terugweg, T=6 graden: Gemiddeld hele rit 213 Wh/km, op de snelweg 198-205 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Vanmorgen met koude batterij en bompa-rijstijl, aanhangwagen met stelling aan 't sleuren.

Binnentemperatuur 22°C, buitentemperatuur 7-8°C, bandendruk 2.8-2.9 bar (iets te laag dacht ik)… 20-duims winterbanden.

Screenshot_20190211-151733.jpg
 
Model X P100D met 22" banden
Gemiddeld verbruik over meer dan 7500km: 340 Wh/km

Koude, regen en vooral de banden lijken de oorzaak. Rijstijl is gewoon, eerder rustig zelfs. Beste waarden die ik tijdens een trip haal zijn zo rond de 275 Wh/km (langere trip, rustig op AP, constante snelheid).

Verbruik_ModelX_P100D.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Net de kaap van 36.000 km gepasseerd, tijd voor een kleine tussentijdse update dus.

Winterbanden 20-duims, zomerbanden 22-duims.

Rijstijl: aan de rustige kant (tegenwoordig), maar zeer variërend:

* Duitsland: de stukken waar het mag (en kan) toch enkele keren richting 200 km/h gebold (op 1 hand te tellen wel).
* België: tussen 80-100 km/h met een aanhangwagen (MTM <750 kg).
* België: zonder aanhangwagen 120 km/h tot 140 km/h, tenzij 't echt nipt wordt, dan cruise ik wel even mee in de slipstream van een vrachtwagen of zo als 't moet. Ben nog niet over mijn range anxiety heen, ironisch genoeg...

Edit: het merendeel (70% schat ik) van mijn trajecten zijn autosnelwegritten van ongeveer 60 km.

Eigenlijk wil ik al een poosje eens de oefening maken of je nu bij een rit van pakweg 1.000 km beter af bent met bv 30 km/h trager te rijden en misschien een laadbeurt uit te sparen, of toch maar lekker door te cruisen en dan die extra laadbeurt mee te pikken. Misschien een oefening om eens op ABRP los te laten.

#controlfreak

Trip.jpg
 
Net de kaap van 36.000 km gepasseerd, tijd voor een kleine tussentijdse update dus.

Winterbanden 20-duims, zomerbanden 22-duims.

Rijstijl: aan de rustige kant (tegenwoordig), maar zeer variërend:

* Duitsland: de stukken waar het mag (en kan) toch enkele keren richting 200 km/h gebold (op 1 hand te tellen wel).
* België: tussen 80-100 km/h met een aanhangwagen (MTM <750 kg).
* België: zonder aanhangwagen 120 km/h tot 140 km/h, tenzij 't echt nipt wordt, dan cruise ik wel even mee in de slipstream van een vrachtwagen of zo als 't moet. Ben nog niet over mijn range anxiety heen, ironisch genoeg...

Edit: het merendeel (70% schat ik) van mijn trajecten zijn autosnelwegritten van ongeveer 60 km.

Eigenlijk wil ik al een poosje eens de oefening maken of je nu bij een rit van pakweg 1.000 km beter af bent met bv 30 km/h trager te rijden en misschien een laadbeurt uit te sparen, of toch maar lekker door te cruisen en dan die extra laadbeurt mee te pikken. Misschien een oefening om eens op ABRP los te laten.

#controlfreak

View attachment 376609

Zelfde ervaringen, ook 20 inch winter 22 inch zomer, regelmatig autoaanhanger, door rijden (scheuren) in Duitsland, zie huidige status verbruik
 

Attachments

  • E026F74C-1091-43A2-98DC-CEDDCAB87CDB.jpeg
    E026F74C-1091-43A2-98DC-CEDDCAB87CDB.jpeg
    219.5 KB · Views: 48
7,6 km in 25 minuten vertegenwoordigt dan ook niet echt de gemiddelde snelheid over de levensduur van 't vehikel hoop ik. Of 't was misschien om een beginnend wielrenner uit de wind te houden :D
Die 123 is zeker niet representatief, dat is het resultaat na een ritje file rijden door Brussel. Denk dat het gemiddeld eerder richting 200Wh/km gaat bij ca. 18°C, wat nog steeds niet slecht is.
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Volgens mij lukt dat alleen als je niet harder dan 100km/h rijdt. Ik zit zelf met 9,000km op 290wh/km. Rijd gemiddeld 5 -10 km boven de maximum snelheid dus 110-140km/h op de snelweg en dan zijn dit soort cijfers niet haalbaar met mijn model X althans.