Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Versie Navigatiedata

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook geen mededelingen gezien, behalve dan de reguliere mededeling mbt een software update. Ik vermoed dat de navigatie-update samen met een software update is binnengehaald bij mij, maar kan niet met zekerheid zeggen bij welke update precies. Anyway, ik heb nu ook 2021 navigatie data
 
Vandaag kreeg ik 2021.4.18.2 gepushed, vreemd want die had ik al geïnstalleerd. Na installatie is de oproep voor de navigatie-update (maak verbinding met WiFi) uit mijn scherm verdwenen. Benieuwd of-ie nog terugkomt en waarom ik die redeploy heb gekregen.
 
Opvallend, op mijn route zijn wegenwerken, waardoor de straat eenrichtingsverkeer is. De navigatie voorzag een omleiding en dit was niet op basis van druk verkeer (geen oranje of rode lijnen op die weg). Op de heenweg mocht ik er in principe wel door, maar hij stuurde me om. Ook Google maps gaf een omleiding in die richting. Ook op de terugweg vermeed hij (nu terecht) de weg. Het is de eerste keer dat ik merk dat hij een recent en tijdelijk afgesloten weg vermijdt. Blijkbaar kent hij toch meer dan enkel lokale kaarten en verkeersdrukte. Of is dit iets dat al jaren geweten is?
 
Opvallend, op mijn route zijn wegenwerken, waardoor de straat eenrichtingsverkeer is. De navigatie voorzag een omleiding en dit was niet op basis van druk verkeer (geen oranje of rode lijnen op die weg). Op de heenweg mocht ik er in principe wel door, maar hij stuurde me om. Ook Google maps gaf een omleiding in die richting. Ook op de terugweg vermeed hij (nu terecht) de weg. Het is de eerste keer dat ik merk dat hij een recent en tijdelijk afgesloten weg vermijdt. Blijkbaar kent hij toch meer dan enkel lokale kaarten en verkeersdrukte. Of is dit iets dat al jaren geweten is?
Er is wel wat veranderd, laatst reed ik op bekende weg waar de navigatie mij ook om een voor die weg vreemde optie aanbood.

Terwijl ik nog geen noodzaak zag en mijn eigen weg vervolgde kwam ik er enkele kilometers later achter dat de weg hier aan de woonwij tijdelijk (enkele uren,/ dagdeel) afgesloten was (ook eenrichting)
 
Opvallend, op mijn route zijn wegenwerken, waardoor de straat eenrichtingsverkeer is. De navigatie voorzag een omleiding en dit was niet op basis van druk verkeer (geen oranje of rode lijnen op die weg). Op de heenweg mocht ik er in principe wel door, maar hij stuurde me om. Ook Google maps gaf een omleiding in die richting. Ook op de terugweg vermeed hij (nu terecht) de weg. Het is de eerste keer dat ik merk dat hij een recent en tijdelijk afgesloten weg vermijdt. Blijkbaar kent hij toch meer dan enkel lokale kaarten en verkeersdrukte. Of is dit iets dat al jaren geweten is?
Ik heb het nog niet doorgrond. Vorig jaar waren hier ook werken in de buurt en eerst wist Tesla er niets van, dan weer wel, en dan weer niet. Dat kan deels te maken hebben met wat ze van Google of andere aanbieders mee krijgen.
 
Afgelopen week was de A15 bij Dordrecht volledig afgesloten. Er werd geen alternatieve route aangegeven en op basis van de getoonde aankomsttijd dacht de navigatie dat er niets aan de hand was.
TomTom netjes aangaf dat de weg was afgesloten en gaf een alternatieve route aan.
 
Er is wel wat veranderd, laatst reed ik op bekende weg waar de navigatie mij ook om een voor die weg vreemde optie aanbood.

Terwijl ik nog geen noodzaak zag en mijn eigen weg vervolgde kwam ik er enkele kilometers later achter dat de weg hier aan de woonwij tijdelijk (enkele uren,/ dagdeel) afgesloten was (ook eenrichting)
Wellicht is de koppeling met Google Maps verbeterd?
 
Even over verkeersinfo en omrijden:

Ingesteld: omrijden indien 15 minuten sneller.

Ik rij en er wordt een andere route dan normaal aangegeven. Ik eigenwijs toch oude route volgen en zag dat ik idd in file zou komen. Maar de aankomsttijd lag maar op twee minuten later!

Het zit met de navigatie / snelheden / kaarten / verkeersinfo nog niet helemaal goed.

NB ook met laatste kaartmateriaal wordt op de A1 regelmatig een verkeerd aantal banen links/rechts aangegeven.
 
Op zichzelf een mooie verbetering dat de routenavigatie nu rekening houdt met tijdelijke wegafsluitingen. Maar waar deze verbetering echt in te kort schiet is dat er niet wordt gecommuniceerd waaróm de navigatie een andere route kiest dan je zou verwachten. De wegafsluiting wordt niet zichtbaar gemaakt op de kaart, en er wordt ook niet gemeld "alternatieve route gekozen vanwege wegafsluiting".

Ik ben al een paar keer eigenwijs geweest door een voorgestelde route te negeren. Om er vervolgens te laat achter te komen dat er een wegafsluiting is. Natuurlijk kun je ervoor kiezen altijd blindelings te volgen wat de routenavigatie zegt, maar dan zul je af en toe toch zeker in een niet optimale route terechtkomen. Dus altijd ook zelf blijven nadenken.

Onlangs in Zuid Duitsland, onderweg naar de Supercharger Hilpoltstein, gaf de navigatie ook weer een bizarre route aan, waarbij een lang stuk over de secundaire wegen door dorpjes ging. Er was geen file op de autobahn, dus ik was geneigd deze route te negeren. Totdat ik mij bedacht dat de afrit naar de Supercharger misschien wel afgesloten zou kunnen zijn. Dat bleek later inderdaad het geval, maar als de navigatie de reden had aangegeven dan, dan had ik meteen gehoorzaamd.

Sinds kort haal ik Google Maps of Waze erbij als ik de Tesla navigatie een "vreemde" route zie voorstellen. Die laten wegafsluitingen wel zien.
Zo zou het natuurlijk niet moeten zijn,. Hopelijk gaat Tesla dit zelf zichtbaar maken in de navigatie zodat de verbeterde routenavigatie ook echt een verbetering wordt.
 
Afgelopen week was de A15 bij Dordrecht volledig afgesloten. Er werd geen alternatieve route aangegeven en op basis van de getoonde aankomsttijd dacht de navigatie dat er niets aan de hand was.
TomTom netjes aangaf dat de weg was afgesloten en gaf een alternatieve route aan.
Ik reed daar ook op die dag, maar bij mij gaf de tesla routeplanner wel een alternatieve route
 
Op zichzelf een mooie verbetering dat de routenavigatie nu rekening houdt met tijdelijke wegafsluitingen. Maar waar deze verbetering echt in te kort schiet is dat er niet wordt gecommuniceerd waaróm de navigatie een andere route kiest dan je zou verwachten. De wegafsluiting wordt niet zichtbaar gemaakt op de kaart, en er wordt ook niet gemeld "alternatieve route gekozen vanwege wegafsluiting".

Ik ben al een paar keer eigenwijs geweest door een voorgestelde route te negeren. Om er vervolgens te laat achter te komen dat er een wegafsluiting is. Natuurlijk kun je ervoor kiezen altijd blindelings te volgen wat de routenavigatie zegt, maar dan zul je af en toe toch zeker in een niet optimale route terechtkomen. Dus altijd ook zelf blijven nadenken.

Onlangs in Zuid Duitsland, onderweg naar de Supercharger Hilpoltstein, gaf de navigatie ook weer een bizarre route aan, waarbij een lang stuk over de secundaire wegen door dorpjes ging. Er was geen file op de autobahn, dus ik was geneigd deze route te negeren. Totdat ik mij bedacht dat de afrit naar de Supercharger misschien wel afgesloten zou kunnen zijn. Dat bleek later inderdaad het geval, maar als de navigatie de reden had aangegeven dan, dan had ik meteen gehoorzaamd.

Sinds kort haal ik Google Maps of Waze erbij als ik de Tesla navigatie een "vreemde" route zie voorstellen. Die laten wegafsluitingen wel zien.
Zo zou het natuurlijk niet moeten zijn,. Hopelijk gaat Tesla dit zelf zichtbaar maken in de navigatie zodat de verbeterde routenavigatie ook echt een verbetering wordt.
Ik weet de reden niet waarom die informatie (nog) niet getoond wordt, maar ik weet wel dat ik beter niet eigenwijs kan zijn en gewoon de routeplanner moet volgen. Die ene keer dat de planner een niet optimale route kiest weegt m.i. niet op tegen al die keren dat de planner idd de meest optimale route koos. De redenen waarom de planner een andere route kiest kunnen van alles zijn, afsluitingen, ongelukken, files etc. Ik ben zeg maar door schade en schande wijs geworden ;).

Het is denk ik ook gewoon een mindset, net zoals met AP waarvan sommige bestuurders vinden dat AP teveel afstand houdt, en zij het zelf beter weten. Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat systemen zoals die door Tesla gebruikt worden soms keuzes maken die niet logisch lijken voor ons mensen, maar dat toch 99% van de tijd wel degelijk zijn. En laten we ook niet vergeten dat vrijwel alle bestuurders hun eigen rijders-kwaliteit overschatten, ikzelf incluis...
 
Ik weet de reden niet waarom die informatie (nog) niet getoond wordt, maar ik weet wel dat ik beter niet eigenwijs kan zijn en gewoon de routeplanner moet volgen. Die ene keer dat de planner een niet optimale route kiest weegt m.i. niet op tegen al die keren dat de planner idd de meest optimale route koos. De redenen waarom de planner een andere route kiest kunnen van alles zijn, afsluitingen, ongelukken, files etc. Ik ben zeg maar door schade en schande wijs geworden ;).

Het is denk ik ook gewoon een mindset, net zoals met AP waarvan sommige bestuurders vinden dat AP teveel afstand houdt, en zij het zelf beter weten. Ik denk dat je gewoon moet accepteren dat systemen zoals die door Tesla gebruikt worden soms keuzes maken die niet logisch lijken voor ons mensen, maar dat toch 99% van de tijd wel degelijk zijn. En laten we ook niet vergeten dat vrijwel alle bestuurders hun eigen rijders-kwaliteit overschatten, ikzelf incluis...
Eens, maar het gebeurt mij net iets te vaak dat de route niet optimaal is. Met optimaal bedoel ik ook, een veilige, efficiente route, zoals de wegbeheerder het bedoeld heeft. Ik word nog wel eens door een woongebied geleid, terwijl er overduidelijk een doorgaande weg beschikbaar is, waar je geen spelende kinderen of drempels aantreft of verkeersoverlast aan omwonenden geeft. Voor de routenavigatie zijn dit blijkbaar dezelfde soort wegen, de maximaal toegestande snelheid is ook hetzelfde. De navigatie neemt dan de kortste route van die twee. Maar dat is mij net iets te vaak niet de route zoals die bedoeld is door de Gemeente. Vandaar dat ik vind dat je zelf moet blijven nadenken. Het mooie van de gedetailleerde Tesla navigatie is dat je op de satellietbeelden goed kunt zien waar je doorheen gestuurd gaat worden.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy