Na wat gesprekken met CB is mij duidelijk gemaakt dat de premies (voor mij 30%) omhoog moeten. In eerste instantie vanwege batterijen en brandgevaar. Toen ik dat heb getoetst bij klachtenmanagement omdat deze argumentatie eenvoudig te ontkrachten is, is mij nu een meer legitieme reden medegedeeld :
"
Helaas zijn we genoodzaakt een hogere premie te vragen
Doordat wij nu steeds meer elektrische auto’s verzekeren hebben wij meer ervaring en inzicht in het herstel van schades aan deze voertuigen. De gemiddeld hogere schadelast bij elektrische voertuigen en in het bijzonder bij een merk als Tesla, maakt dat de kosten sterker dan gemiddeld stijgen. Het herstellen van een schade aan deze voertuigen is een stuk complexer dan aan een 'regulier' voertuig. Bovendien moet de schade vaak door een specialistisch bedrijf hersteld worden.
"
Dat is natuurlijk heel vervelend en ik weet eerlijk gezegd niet of het waar is. Wel heeft iemand mij een keer aangereden en was het herstellen van de schade 900 euro terwijl het zeer duidelijk was, dat dat voor ruim de helft kan. Wat mij betreft mag de verzekeringsmaatschappij ook kritischer zijn naar de (sommige) herstellers.
Wat ik wel bijzonder vind, is dat Tesla's dus duurder zijn dan andere EV's. Hoe dan?
- tekort aan onderdelen en daardoor langer vervangende auto?
- duurdere onderdelen?