Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vocht in achterlichten

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hetzelfde probleem in de achterlichten van mijn 1 week oude Model 3. Reacties van Tesla Service nadat ik hiervoor een afspraak had gemaakt:

"De achterlichten worden vervangen wanneer er druppel vorming optreed.
Mocht u zien dat dit gebeurt verzoek ik u een afspraak te maken via de app en er foto’s bij te uploaden."

En vervolgens nav mijn foto's:
"Van wat ik van de foto’s kan beoordelen is er niet ”genoeg” condensatie aanwezig om de lichten te vervangen. De monteur kan tijdens de afspraak beter beoordelen of dit wel/niet nodig is."

Ik baal hier wel van. Mijn beeld na 25+ jaar Mercedes en BMW gereden te hebben, en na een week ervaring met de Model 3 (Dual Motor): de Model 3 rijdt geweldig, bereik is aanzienlijk lager dan de 560km spec, afwerking / kwaliteit is ondermaats.
De laatste keer dat ik last van vocht in achterlichten heb gehad was bij mijn eerste auto, een 10 jaar oude VW Golf uit 1976....
Je kan er van balen maar dit is heel normaal.

De lampen zijn namelijk niet lucht dicht, er zit zelfs gaatjes voor lucht.
 
Ik heb hetzelfde probleem in de achterlichten van mijn 1 week oude Model 3. Reacties van Tesla Service nadat ik hiervoor een afspraak had gemaakt:

"De achterlichten worden vervangen wanneer er druppel vorming optreed.
Mocht u zien dat dit gebeurt verzoek ik u een afspraak te maken via de app en er foto’s bij te uploaden."

En vervolgens nav mijn foto's:
"Van wat ik van de foto’s kan beoordelen is er niet ”genoeg” condensatie aanwezig om de lichten te vervangen. De monteur kan tijdens de afspraak beter beoordelen of dit wel/niet nodig is."

Ik baal hier wel van. Mijn beeld na 25+ jaar Mercedes en BMW gereden te hebben, en na een week ervaring met de Model 3 (Dual Motor): de Model 3 rijdt geweldig, bereik is aanzienlijk lager dan de 560km spec, afwerking / kwaliteit is ondermaats.
De laatste keer dat ik last van vocht in achterlichten heb gehad was bij mijn eerste auto, een 10 jaar oude VW Golf uit 1976....

Nou ik heb je fotos bekeken, als jij dat VOCHT noemt, dan staan de mijne onder water ;-)

Serieus, ik heb regelmatig veel meer condens erin als bij jou op de foto. Maar, als de auto even in de zon staat is het ook zo weer weg.
De lichtunits zijn namelijk geventileerd. Droogt vanzelf op.
 
Ik heb een anderhalf jaar oude model S. Rondom de achterlichten zit een hele laag groene aanslag. Een auto waar ik EUR 131.000 voor heb betaald. Zijn er meer mensen die dit hebben?

Ja, had ik ook last van. Althans aan de rand van de lamp-units die in de achterklep gemonteerd zitten. Ik heb beide units verwijderd en schoongemaakt. Ik kwam er met geen mogelijkheid bij met doekjes of andere middelen, dus demonteren was de enige optie. Kost je een zaterdagmiddag, maar het resultaat mag er nu zijn.
 
De achterlichten in de achterklep van mijn X hebben ook permanent vocht. Na lange ritten gaat het niet weg. Heb het op het lijstje van problemen gezet waarvoor hij binnenkort naar het Sec gaat.
20200229_155103.jpg
20200229_155111.jpg
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
zijn die achterlichten makkelijk te demonteren? Is het normaal dat dit gebeurt? Of is dit garantiewerk? Zelfs de goedkoopste KIA Picanto zit beter in elkaar dan een Tesla. Echt alles aan die klote auto gaat kapot

Als er vocht in de achterlichten zit zijn ze nog niet kapot en kunnen ze nog gewoon functioneren. Heb hetzelfde gehad bij mijn vorige auto (geen Tesla).

Let wel dat je hier met name de problemen leest en niet al die duizenden keren dat er niets aan de hand is.
En als je spijt hebt kun je altijd je Tesla verkopen en een auto kopen waar je wel tevreden over bent;)
 
Als er vocht in de achterlichten zit zijn ze nog niet kapot en kunnen ze nog gewoon functioneren. Heb hetzelfde gehad bij mijn vorige auto (geen Tesla).

Let wel dat je hier met name de problemen leest en niet al die duizenden keren dat er niets aan de hand is.
En als je spijt hebt kun je altijd je Tesla verkopen en een auto kopen waar je wel tevreden over bent;)

En daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar die 4 procent bijtelling heeft er toe geleid dat ik een auto kocht voor een dergelijke aanschaf prijs. Anders had ik waarschijnlijk een tweedehands ander ding voor minder dan de helft van dit bedrag gekocht. Zoals veel mensen.

Maar kijk eens: Een week na de aanschaf (juli 2018) bleek dat een hoop gerammel werd veroorzaakt doordat de achterbank in het geheel niet was vastgeschroefd. De schroeven zaten er niet eens in. Mijn dashboard zal scheef en rammelde. De deuren zaten er scheef in, de sierlijsten op die deuren zaten er scheef op, er zat schade aan de auto, diverse binnendeurpanelen zaten los (in de zin dat het niet vast zat), het grote scherm was scheef gemonteerd, de schokdempers zijn vervangen (is nog steeds *sugar*), de bovenzijde van het dashboard zat los, De binnenzijde van de achterklep zat los, het binnenwerk van de rechter achterdeur is tot tweemaal toe vervangen. Achteraf bleek dat het alleen gesteld had moeten worden, maar wist die monteur veel !! De liftgate van de achterklep is defect gegaan en moest worden vervangen. TIjdens deze anderhalf jaar is de auto ongeveer 15 keer in de garage geweest. TIjdens deze bezoeken is mijn nieuwe auto tot drie maal toe in de prak gereden in de werkplaats. Daarbij moet ik wel opmerken dat men steeds allervriendelijkst is gebleven, en de schade is prima gerepareerd. Dat dan weer wel. En recent zijn er nieuwe koplampen gemonteerd, omdat deze na anderhalf jaar defect waren. En het open dak moest worden gerepareerd, omdat de geleiders na een jaar uitgesleten bleken.

En nu moet ik mijn achterlampen er af zien te krijgen, omdat achter die achterlampen (die aan de achterklep) een heel oerwoud van groene algen groeit, waar ik dus niet bij kan. WTF.

En dan heb ik het nog niet gehad over dat zowel het scherm voor mijn stuur, als het grote scherm in het midden, aan de randen geel verkleurd is, omdat men er tijdens de productie verkeerde lijm achter heeft gesmeerd!!!! Dat moet ook weer worden verholpen.

Dus, een Tesla bezitten is een hele bijzondere ervaring. Met niets anders te vergelijken. Als die auto rijdt, is het een genot. Maar welke idioot verzint het om al die stomme klote spelletjes op zo een auto te zetten, terwijl je nog niet eens een telefoonnummer kunt opzoeken in je telefoonboek!
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
En daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar die 4 procent bijtelling heeft er toe geleid dat ik een auto kocht voor een dergelijke aanschaf prijs. Anders had ik waarschijnlijk een tweedehands ander ding voor minder dan de helft van dit bedrag gekocht. Zoals veel mensen.

Maar kijk eens: Een week na de aanschaf (juli 2018) bleek dat een hoop gerammel werd veroorzaakt doordat de achterbank in het geheel niet was vastgeschroefd. De schroeven zaten er niet eens in. Mijn dashboard zal scheef en rammelde. De deuren zaten er scheef in, de sierlijsten op die deuren zaten er scheef op, er zat schade aan de auto, diverse binnendeurpanelen zaten los (in de zin dat het niet vast zat), het grote scherm was scheef gemonteerd, de schokdempers zijn vervangen (is nog steeds *sugar*), de bovenzijde van het dashboard zat los, De binnenzijde van de achterklep zat los, het binnenwerk van de rechter achterdeur is tot tweemaal toe vervangen. Achteraf bleek dat het alleen gesteld had moeten worden, maar wist die monteur veel !! De liftgate van de achterklep is defect gegaan en moest worden vervangen. TIjdens deze anderhalf jaar is de auto ongeveer 15 keer in de garage geweest. TIjdens deze bezoeken is mijn nieuwe auto tot drie maal toe in de prak gereden in de werkplaats. Daarbij moet ik wel opmerken dat men steeds allervriendelijkst is gebleven, en de schade is prima gerepareerd. Dat dan weer wel. En recent zijn er nieuwe koplampen gemonteerd, omdat deze na anderhalf jaar defect waren. En het open dak moest worden gerepareerd, omdat de geleiders na een jaar uitgesleten bleken.

En nu moet ik mijn achterlampen er af zien te krijgen, omdat achter die achterlampen (die aan de achterklep) een heel oerwoud van groene algen groeit, waar ik dus niet bij kan. WTF.

En dan heb ik het nog niet gehad over dat zowel het scherm voor mijn stuur, als het grote scherm in het midden, aan de randen geel verkleurd is, omdat men er tijdens de productie verkeerde lijm achter heeft gesmeerd!!!! Dat moet ook weer worden verholpen.

Dus, een Tesla bezitten is een hele bijzondere ervaring. Met niets anders te vergelijken. Als die auto rijdt, is het een genot. Maar welke idioot verzint het om al die stomme klote spelletjes op zo een auto te zetten, terwijl je nog niet eens een telefoonnummer kunt opzoeken in je telefoonboek!
In dat geval snap ik je frustratie, maar neemt niet weg dat het merendeel van de berijders denk ik niet zulke extreme problemen heeft.
Maar goed ik heb pas 10.000km gereden vanaf december. Mischien dat ik er over een jaar anders over denk;)
 
zijn die achterlichten makkelijk te demonteren?

Ik weet niet in hoeverre de montage van een MX afwijkt van een MS, maar de achterlichten van de MS zitten met maar 4 kleine schroeven vast. En 1 connector. Dus om die te demonteren en schoon te maken was niet zozeer de uitdaging. Je moet wel goed opletten dat de rubberen ‘sealing’ aan de binnenzijde nog intact is en het achterlicht dus goed afsluit tijdens het monteren. Mogelijk dat dit nu al niet het geval is en er daarom sprake is van vocht in de achterlichten. Het meeste werk zit ‘m echter in het verwijderen van de binnenbekleding van de achterklep én het voorzichtig losmaken van de chrome-strip (met flosdraad) daar waar deze op de achterlichten zitten geplakt. Het opnieuw vastplakken van de chrome-strip met dubbelzijdig tape was zo gebeurd. Het monteren van de binnenbekleding was echter een drama omdat niet alle plastic clips goed zichtbaar waren tijdens het vastdrukken van de bekleding en deze dus keer op keer niet op hun plaats zaten en dus niet vastklikten.

ik ben het dus geheel met je eens dat het niet zo zou moeten zijn dat we dit als eigenaren zouden moeten doen, maar ik ben inmiddels al meerdere keren dan mij lief is bij het SeC geweest en had geen zin om daar weer 3 uur door te moeten brengen om dit gefixt te krijgen. Nog los van het feit dat ik geen zin had in de kosten die mogelijk in rekening gebracht zouden kunnen worden. En aangezien ik chrome-delete heb toegepast op mijn chrome-strip wilde ik deze niet beschadigd hebben door Tesla. Hoe voorzichtig ze mogelijk ook zijn.
 
Ja, graag. Ik ben erg benieuwd of Tesla hier iets aan kan en wil doen.
Twee weken geleden had ik een afspraak voor de rechter deurstijl camera. Deze gaf veel meldingen en ik zag ook vocht aan de binnenkant . Bij aankomst eerst een verhaal aangehoord dat het klopt dat je daar meer meldingen over krijgt, sommige meldingen werden eerst onderdrukt maar sinds een update komen deze wel door. Toen ze de foto opende waar vocht te zien is, gingen ze toch even kijken. Na een uurtje wachten vertelde ze bij productie vergeten waren een plastic afdek folie te verwijderen wat onder de camera zit en. Er zou een soort verwarmings- element onder zitten wat er voor moet zorgen dat vocht bij de camera verdampt. Dit werkte nu niet goed.

Ik weet nog niet of het het echt beter is geworden.
 
Ik heb hetzelfde probleem in de achterlichten van mijn 1 week oude Model 3. Reacties van Tesla Service nadat ik hiervoor een afspraak had gemaakt:

"De achterlichten worden vervangen wanneer er druppel vorming optreed.
Mocht u zien dat dit gebeurt verzoek ik u een afspraak te maken via de app en er foto’s bij te uploaden."

En vervolgens nav mijn foto's:
"Van wat ik van de foto’s kan beoordelen is er niet ”genoeg” condensatie aanwezig om de lichten te vervangen. De monteur kan tijdens de afspraak beter beoordelen of dit wel/niet nodig is."

Ik baal hier wel van. Mijn beeld na 25+ jaar Mercedes en BMW gereden te hebben, en na een week ervaring met de Model 3 (Dual Motor): de Model 3 rijdt geweldig, bereik is aanzienlijk lager dan de 560km spec, afwerking / kwaliteit is ondermaats.
De laatste keer dat ik last van vocht in achterlichten heb gehad was bij mijn eerste auto, een 10 jaar oude VW Golf uit 1976....

Ik heb een vermoeden dat de 25+ jaren met de Duitse IEC's gereden zijn met gloeilampen ipv LED? Zuinige LED lampen warmen de boel nauwelijks op waardoor condens niet zo snel verdwijnt. :rolleyes:

Bij m'n vorige auto (met "duits embleem" erop) had ik ook al last van condens in achterlichten. Met name na een wasbeurt mbv hogedruk reiniger. Verder stond de auto binnen (net als M3) en heb ik er eigenlijk geen last van. :)
 
En daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar die 4 procent bijtelling heeft er toe geleid dat ik een auto kocht voor een dergelijke aanschaf prijs. Anders had ik waarschijnlijk een tweedehands ander ding voor minder dan de helft van dit bedrag gekocht. Zoals veel mensen.

Maar kijk eens: Een week na de aanschaf (juli 2018) bleek dat een hoop gerammel werd veroorzaakt doordat de achterbank in het geheel niet was vastgeschroefd. De schroeven zaten er niet eens in. Mijn dashboard zal scheef en rammelde. De deuren zaten er scheef in, de sierlijsten op die deuren zaten er scheef op, er zat schade aan de auto, diverse binnendeurpanelen zaten los (in de zin dat het niet vast zat), het grote scherm was scheef gemonteerd, de schokdempers zijn vervangen (is nog steeds *sugar*), de bovenzijde van het dashboard zat los, De binnenzijde van de achterklep zat los, het binnenwerk van de rechter achterdeur is tot tweemaal toe vervangen. Achteraf bleek dat het alleen gesteld had moeten worden, maar wist die monteur veel !! De liftgate van de achterklep is defect gegaan en moest worden vervangen. TIjdens deze anderhalf jaar is de auto ongeveer 15 keer in de garage geweest. TIjdens deze bezoeken is mijn nieuwe auto tot drie maal toe in de prak gereden in de werkplaats. Daarbij moet ik wel opmerken dat men steeds allervriendelijkst is gebleven, en de schade is prima gerepareerd. Dat dan weer wel. En recent zijn er nieuwe koplampen gemonteerd, omdat deze na anderhalf jaar defect waren. En het open dak moest worden gerepareerd, omdat de geleiders na een jaar uitgesleten bleken.

En nu moet ik mijn achterlampen er af zien te krijgen, omdat achter die achterlampen (die aan de achterklep) een heel oerwoud van groene algen groeit, waar ik dus niet bij kan. WTF.

En dan heb ik het nog niet gehad over dat zowel het scherm voor mijn stuur, als het grote scherm in het midden, aan de randen geel verkleurd is, omdat men er tijdens de productie verkeerde lijm achter heeft gesmeerd!!!! Dat moet ook weer worden verholpen.

Dus, een Tesla bezitten is een hele bijzondere ervaring. Met niets anders te vergelijken. Als die auto rijdt, is het een genot. Maar welke idioot verzint het om al die stomme klote spelletjes op zo een auto te zetten, terwijl je nog niet eens een telefoonnummer kunt opzoeken in je telefoonboek!

In 2018 een proefrit gemaakt met een Model S, met name vanwege afmetingen (breedte) niet gekocht. Ik had in de wandelgangen ook wel eens wat kwaliteitsissues opgevangen van MS/MX en vroeg de verkopers vervolgens naar de situatie. Men gaf aan dat er in het verleden wel eens wat problemen waren geweest maar dat de modellen met de "nieuwe neus" probleemloos waren. "Allemaal oude verhalen of mensen die jaloers zijn en zomaar wat roepen" zei men daar. Ondertussen ben ik er wel achter dat er best wel wat MS/MX rondrijden met een bovengemiddeld aantal klachten/problemen. Erg vervelend als je het slecht hebt getroffen met een maandagmorgen auto :(
Ik leef met je mee en hoop dat Tesla het netjes oplost! Blijft hoe dan ook toch een prachtige auto ;)
 
Twee weken geleden had ik een afspraak voor de rechter deurstijl camera. Deze gaf veel meldingen en ik zag ook vocht aan de binnenkant . Bij aankomst eerst een verhaal aangehoord dat het klopt dat je daar meer meldingen over krijgt, sommige meldingen werden eerst onderdrukt maar sinds een update komen deze wel door. Toen ze de foto opende waar vocht te zien is, gingen ze toch even kijken. Na een uurtje wachten vertelde ze bij productie vergeten waren een plastic afdek folie te verwijderen wat onder de camera zit en. Er zou een soort verwarmings- element onder zitten wat er voor moet zorgen dat vocht bij de camera verdampt. Dit werkte nu niet goed.

Ik weet nog niet of het het echt beter is geworden.

Dank je voor de update! Dat waardeer ik zeer. Het zou zo maar kunnen dat dit bij mijn Model 3 dus ook aan de hand is.
 
Ik heb in de onderste hoekjes van de achterlichten in de klep een 2mm gaatje geboord :) . Er stond drie cm water in. Wilde ze laten leeglopen zonder demontage en ze daarna weer dichtkitten. Maar rij nu al een paar maanden rond zonder de gaatjes dichtgemaakt te hebben en het vocht is véél minder! Dus niet alleen het water er uitgelopen, maar ook veel minder beslagen
 
Ik heb in de onderste hoekjes van de achterlichten in de klep een 2mm gaatje geboord :) . Er stond drie cm water in. Wilde ze laten leeglopen zonder demontage en ze daarna weer dichtkitten. Maar rij nu al een paar maanden rond zonder de gaatjes dichtgemaakt te hebben en het vocht is véél minder! Dus niet alleen het water er uitgelopen, maar ook veel minder beslagen

Dan zijn jou pakkingen op zeker niet goed gemonteerd. Condens kan maar vocht is echt een probleem met de pakkingen.

Simpele test: als je de tuinslang op je achterlichten zet en je krijgt een aquarium dan weet je genoeg.

Bij mij liep het water langs de pakking en zo op de electronica en dan gaat het vanzelf kapot.
 

Attachments

  • DSC_0412_2.JPG
    DSC_0412_2.JPG
    392.8 KB · Views: 205
Last edited:
  • Like
Reactions: Evi_MX and one-ten
Twee weken geleden had ik een afspraak voor de rechter deurstijl camera. Deze gaf veel meldingen en ik zag ook vocht aan de binnenkant . Bij aankomst eerst een verhaal aangehoord dat het klopt dat je daar meer meldingen over krijgt, sommige meldingen werden eerst onderdrukt maar sinds een update komen deze wel door. Toen ze de foto opende waar vocht te zien is, gingen ze toch even kijken. Na een uurtje wachten vertelde ze bij productie vergeten waren een plastic afdek folie te verwijderen wat onder de camera zit en. Er zou een soort verwarmings- element onder zitten wat er voor moet zorgen dat vocht bij de camera verdampt. Dit werkte nu niet goed.
Ik weet nog niet of het het echt beter is geworden.

Dit schijnt geen foutje te zijn, maar het verwijderen van de folie is wel een quasi-oplossing. Heb hierover al eens gelezen op het algemeen deel van TMC, waar het ging over de Model 3. Het verwijderen van de folie zorgt ervoor dat warme lucht vanuit de cabine bij de cameralens kan komen waardoor de condens verdwijnt. Dit betekent natuurlijk ook dat makkerlijk(er) vochtige lucht bij de cameralens kan komen en er alsnog condens kan optreden. M.a.w.: het ontstaan van condens wordt niet voorkomen (mogelijk wordt dat zelfs erger), maar de condens kan wel sneller wegtrekken. Van een verwarming bij de camera is volgens mij geen sprake. In elk geval niet bij de Model 3 deurstijlcamera's.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: BMW740iL