Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Warmrijden? (Model3)

This site may earn commission on affiliate links.
ik vroeg mij af of het noodzakelijk is om de tesla rustig warm te rijden, zoals bij een klassieke auto. Ik snap dat er veel minder bewegende delen moeten gesmeerd en opgewarmd worden maar vroeg mij toch af of het voor de motors en tandwielen enzo niet beter is om een beetje rustig te starten?
 
Elektromotoren hoeven niet te worden opgewarmd en kunnen direct vol vermogen leveren. De accu kan bij hele lage temperaturen niet max vermogen leveren maar dit wordt door de auto zelf geregeld. Zelfde geldt voor het opladen van de accu. De auto regelt zelf hoe veel stroom de accu in mag gaan dit geldt zowel voor opladen bij remmen als opladen bij een Supercharger.
 
Je Tesla zal overigens zelf beginnen herkennen dat je bijvoorbeeld elke ochtend om 7u30 naar je werk rijdt, en zal als ie aan de laadkabel hangt zelf de batterij voorverwarmen tijdens de winter.

Je kan dit ook manueel helpen door met een app zoals Stats de batterij zo te configureren dat je een uurtje voor vertrek het niveau op 90% zet zodat je batterij nog even geladen wordt, waarna de app het maximum niveau terug laat zakken naar 85%. Of je kan in je auto het laden zo instellen dat de auto op een bepaald uur start met laden, en volgeladen is op het moment dat je wil vertrekken.
 
ik vroeg mij af of het noodzakelijk is om de tesla rustig warm te rijden, zoals bij een klassieke auto. Ik snap dat er veel minder bewegende delen moeten gesmeerd en opgewarmd worden maar vroeg mij toch af of het voor de motors en tandwielen enzo niet beter is om een beetje rustig te starten?
Voor de motor en accu is het geen issue (het vermogen wordt sowieso automatisch teruggeregeld wanneer de temperatuur niet optimaal is), voor het differentieel en de homokineten is het bij heel erg koud weer misschien verstandig ietwat rustig aan te doen totdat de vetten en oliën daarin iets op temperatuur gekomen zijn.
 
Je Tesla zal overigens zelf beginnen herkennen dat je bijvoorbeeld elke ochtend om 7u30 naar je werk rijdt, en zal als ie aan de laadkabel hangt zelf de batterij voorverwarmen tijdens de winter.

Je kan dit ook manueel helpen door met een app zoals Stats de batterij zo te configureren dat je een uurtje voor vertrek het niveau op 90% zet zodat je batterij nog even geladen wordt, waarna de app het maximum niveau terug laat zakken naar 85%. Of je kan in je auto het laden zo instellen dat de auto op een bepaald uur start met laden, en volgeladen is op het moment dat je wil vertrekken.

Ik begrijp dat het daarom aan te raden is om in de winter de auto sowieso 's nachts aan de kabel te hangen? Ook al heb je de dag ervoor nog meer dan voldoende range over?
 
Je Tesla zal overigens zelf beginnen herkennen dat je bijvoorbeeld elke ochtend om 7u30 naar je werk rijdt, en zal als ie aan de laadkabel hangt zelf de batterij voorverwarmen tijdens de winter.

Je kan dit ook manueel helpen door met een app zoals Stats de batterij zo te configureren dat je een uurtje voor vertrek het niveau op 90% zet zodat je batterij nog even geladen wordt, waarna de app het maximum niveau terug laat zakken naar 85%. Of je kan in je auto het laden zo instellen dat de auto op een bepaald uur start met laden, en volgeladen is op het moment dat je wil vertrekken.
Dat moet je toch zelf instellen, althans in mijn S? En voorverwarmen accu aan een normale laadpaal is onmogelijk zo stellen de deskundigen hier.
 
Wel jammer dat de model 3 geen olie temperatuurmeter heeft.;)
Tja, da's wel een gemis. Vroegah kon ik van dit uitzicht genieten:
8e251a_9c34bcbda950472d81984e13981ed38b.jpg
8e251a_23fc7da6d0f4475888e55a3ac2869018.jpg
 
Ik begrijp dat het daarom aan te raden is om in de winter de auto sowieso 's nachts aan de kabel te hangen? Ook al heb je de dag ervoor nog meer dan voldoende range over?
Yep, als je in de winter bij vriestemperaturen het laden zo kan instellen dat de auto net volgeladen is als je wil vertrekken, dan is je batterij al wat op temperatuur en rij je zuiniger.
 
  • Like
Reactions: elmartino
Domme vragen bestaan niet. Maar aan de andere kant, is een elektrische auto zo veel anders dan een ICE? Het antwoord daarop is: ja! Warm rijden met een ICE moet omdat de motor een heel complex fijnmechanisch ding is waar toleranties minimaal zijn. Een warme motor voldoet aan de specificaties, een koude nog niet, vandaar warm rijden.

Dat is heel anders bij een BEV: een elektromotor heeft niet de toleranties nodig die bij een ICE spelen. Warm of koud boeit niet zo. Ook de 'versnellings'bak (eigenlijk een vertraging) kent maar 1 versnelling, en is daarmee veel minder kwetsbaar. Lagers en dergelijke boeien ook niet zo, die zijn allemaal zwaar overgedimensioneerd.

Blijft over: de batterij (zie een vorig antwoord van wooter en basvk) en de banden. Koude banden gedragen zich echt anders dan banden die op temperatuur zijn, en kunnen je bij koud weer aardig de dag verpesten. Dus ja, dat was een grap en toch eigenlijk ook weer niet.
 
Euhm, ik denk dat ik niet de enige ben met volgend symptoom (op een MS weliswaar, pre-Raven, luchtvering): als ik op een koude winterochtend na twee minuten een spurtje trek bergop, is er een ratelend kloppend geklonk-kabaal dat je doet vrezen dat je auto gewoon uiteen zal vallen. Bij Tesla doen de mecaniciens (sorry, ingenieurs) alsof hun neus bloedt, want zij hebben dat dan dezelfde namiddag, als het tien graden warmer is, op een vlak wegdek niet kunnen ervaren. In werkelijkheid verdenk ik hen er erg van het probleem wel te kennen, maar niet de oplossing. Anyway, dit fenomeen doet zich niet voor als de buitentemperatuur 25° is, of nog, zelfs bij -5°, als je al een half uur gereden hebt... Ik denk dat er hier ook een draadje over bestaat maar vind dat niet meteen terug.

Dus ja, ik denk dat bepaalde onderdelen van de mechaniek wel gevoelig zijn voor (zeer koude) temperaturen. Veel minder dan bij een ICE natuurlijk, maar de vergelijking met een stofzuiger gaat ook niet op denk ik: ten eerste heeft die doorgaans geen batterij, en ten tweede leeft die doorgaans op kamertemperatuur.
 
A charging Tesla is a happy Tesla, dus ja, het is verstandig om hem gewoon aan de lader te hangen. Als hij (of is het een zij?) dan gaat verwarmen dan doet hij (of is het een zij?) dat niet vanuit de batterij.

@Limbo2121 De meeste Tesla's kunnen helemaal niet meer met 22 kW laden.