Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wij gaan de week erna kijken in Vilvoorde (Brussel). Ook nieuwsgierig.
Vriend van mij is afgelopen donderdagavond geweest. Rijdt nu een MS Classic. Hij vond het een mooie auto, goed van proportie, prachtig interieur. Hij zit beter en strakker in elkaar dan een Tesla.
Hij was toch niet overtuigd. Binnenruimte viel erg tegen, enkele kleine ergonomische en/of andere missers, verkopers hadden het erg druk met elkaar ipv een open houding naar de nieuwe potentiele klanten. En, ook storend: ze hadden géén idee wat het EV rijden inhoudt en konden geen antwoorden geven op logische vragen. Old boys jasje dasje types...
 
  • Like
Reactions: M.W.
Mooi stukje in Autoweek:

We hebben een nieuwe Luther. Opmerkelijk, on-Duits hardhandig redactioneel van Auto Motor und Sport-chef Ralph Alex. Die gaat in een ‘Manifest der deutschen Autofahrer’ helemaal los op de Duitse autoconcerns. Met een to do-lijst van tien punten maakt hij gehakt van hun duikgedrag, onfatsoen en destructieve conservatisme.

Hij vraagt of ze nou eindelijk eens met betaalbare elektrische auto’s willen komen, de problemen van hun sjoemeldieselklanten fatsoenlijk willen oplossen. Of ze het dieselschandaal en die afschuwelijke dierproeven voortaan eerlijk bij de naam willen noemen, in plaats van te vluchten in verhullend taalgebruik (‘Diesel-Thematik’) en de verantwoordelijkheid voor dierenmishandeling op de opdrachtnemer af te wentelen. Zorg, hoont hij de CEO’s, dat jullie die CO2-limiet van 95 gram per kilometer in 2021 gewoon gaan halen. Steek de kop niet in het zand, houd op de lobbypolitiek voor uit- en afstel-strategietjes in te zetten. “Kom uit het defensief”, waarschuwt punt negen. Het mag niet waar zijn, vindt Alex, dat ‘de meest trotse industrie van het land’ zich als aangeschoten wild laat opjagen door Tesla.

Man naar mijn hart, deze Alex. Want hij spreekt de waarheid. Geen enkele matiging, nul zelfbespiegeling, niks mea culpa. De Audi RS’en en AMG’s vliegen me in mijn mailbox om de oren. Terwijl Nissan net de uitstekende tweede generatie Leaf lanceerde, en Hyundai nog dit jaar met een elektrische Kona komt, net als de Leaf eerst met 40 kWh- en later met 60 kWh-accu. De eerste Tesla-concurrent wordt geen Duitser maar, alweer in 2018, Jaguar met de i-Pace. Ik weet het, Opel heeft de Ampera-E, maar dat liep door omstandigheden niet helemaal zoals gehoopt. De vraag blijft staan: waar waren jullie, Duitsers?

Laatste persbericht in mijn mailbox: Seat, laten we het voor het gemak als een Duits merk beschouwen, bevordert het ‘performance label’ Cupra tot zelfstandig merk. Debutant: de Cupra Ateca, 300 pk, een brave suv met het TSI-blok van de Golf GTI. “De CUPRA Ateca luidt een nieuw tijdperk in”, juicht het persbericht. Nee vrienden, hij luidt een tijdperk uit. Zien jullie het zelf niet? Hadden jullie echt niks zinnigers te doen? Houdt die uitverkoop van het gezonde verstand nooit op?

Van harte dus, Ralph Alex. Wel lachen als ik zie wat er vervolgens in je blad staat. De nieuwe Audi A7, vergelijkende test tussen de Porsche Cayman GTS, BMW M2 en Audi TT RS. Vergelijkende test twee: Audi SQ5 tegen BMW x3 M40i en Mercedes AMG GLC 43. De nieuwe, volmaakt zinloze BMW X2, weer een niche-ding met techniek van het schap. Death Valley-repo per Jeep Wrangler, Berg-und-Tal-Fahrt im Golf GTI. Presentatie van de nieuwe BMW X4: “Tot nader order geen plugin-hybride in zicht.” Allemaal auto’s waarvan wij in de geest van Alex kunnen zeggen: dat ontwikkelingsgeld had wellicht beter kunnen worden besteed. Maar ze bevestigen alleen maar zijn gelijk. Ik zie mijn eigen testagenda, we zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje. Dit is het nieuws, het voor 99% fossiele autonieuws van onze oosterburen. Niks te jamaren BMW, Mercedes en VW. Ik weet, jullie maken het goed. Na 2020, als Musk en de Aziaten al een deel van jullie marktaandeel hebben geblokkeerd met naar ik vrees zeer duurzame auto’s. Veel te laat.
 
Advokaat vd duivel modus.

We zitten vaak te ‘kakken’ op de klassieke constructeurs.
Maar Doen zij hun job eigenlijk niet goed? Vanuit hun standpunt gezien dan toch.
Hun doel is niet om het milieu te redden. Daar moet de overheid voor zorgen (in hun ogen). Zij moeten een bedrijf winstgevend houden. Daar slagen ze perfect in. Vraag is hierbij niet of ze de switch naar EV maken, maar wanneer. Ze kunnen dit pas doen als ze die switch 100% kunnen maken. Want volledig de EV kaart trekken is de beste antiselling voor ICE. Als ze dat nu zouden doen valt die markt in elkaar, terwijl er niet voldoende EV’s kunnen gemaakt worden. Iedereen zou dus met zijn huidige wagen blijven rijden. Dus eerst batterijproductiecapaciteit en dan volledig switchen. En ondertussen wat antiselling voor EV natuurlijk.
Ondertussen blijven er al iets milieuvriendelijkere ICE’s (meestal benzine nu) verkocht worden, wat al iets beter is dan met de oude diesels blijven rijden.
 
  • Like
Reactions: FVO
Advokaat vd duivel modus.

We zitten vaak te ‘kakken’ op de klassieke constructeurs.
Maar Doen zij hun job eigenlijk niet goed? Vanuit hun standpunt gezien dan toch.
Hun doel is niet om het milieu te redden. Daar moet de overheid voor zorgen (in hun ogen). Zij moeten een bedrijf winstgevend houden. Daar slagen ze perfect in. Vraag is hierbij niet of ze de switch naar EV maken, maar wanneer. Ze kunnen dit pas doen als ze die switch 100% kunnen maken. Want volledig de EV kaart trekken is de beste antiselling voor ICE. Als ze dat nu zouden doen valt die markt in elkaar, terwijl er niet voldoende EV’s kunnen gemaakt worden. Iedereen zou dus met zijn huidige wagen blijven rijden. Dus eerst batterijproductiecapaciteit en dan volledig switchen. En ondertussen wat antiselling voor EV natuurlijk.
Ondertussen blijven er al iets milieuvriendelijkere ICE’s (meestal benzine nu) verkocht worden, wat al iets beter is dan met de oude diesels blijven rijden.

It's all about timing. Op het moment dat de EV voor de consument financieel aantrekkelijker is dan de ICE slaat de boel hard om. En als je dan niet je sourcing en supply chain van batterijen plus de rest op orde hebt ben je te laat en hangen je oude assets en menselijk kapitaal je als een molensteen om de nek.

Daarmee lopen de klassieke autobouwers een serieus risico en zijn nieuwkomers zonder die molensteen een serieuze bedreiging.
 
Advokaat vd duivel modus.

We zitten vaak te ‘kakken’ op de klassieke constructeurs.
Maar Doen zij hun job eigenlijk niet goed? Vanuit hun standpunt gezien dan toch.
Hun doel is niet om het milieu te redden. Daar moet de overheid voor zorgen (in hun ogen). Zij moeten een bedrijf winstgevend houden. Daar slagen ze perfect in. Vraag is hierbij niet of ze de switch naar EV maken, maar wanneer. Ze kunnen dit pas doen als ze die switch 100% kunnen maken. Want volledig de EV kaart trekken is de beste antiselling voor ICE. Als ze dat nu zouden doen valt die markt in elkaar, terwijl er niet voldoende EV’s kunnen gemaakt worden. Iedereen zou dus met zijn huidige wagen blijven rijden. Dus eerst batterijproductiecapaciteit en dan volledig switchen. En ondertussen wat antiselling voor EV natuurlijk.
Ondertussen blijven er al iets milieuvriendelijkere ICE’s (meestal benzine nu) verkocht worden, wat al iets beter is dan met de oude diesels blijven rijden.

Inclusief list en bedrog.

Oh wacht, dat heet nu anders:

Schermafbeelding 2018-02-25 om 11.05.42.png
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
It's all about timing. Op het moment dat de EV voor de consument financieel aantrekkelijker is dan de ICE slaat de boel hard om. En als je dan niet je sourcing en supply chain van batterijen plus de rest op orde hebt ben je te laat en hangen je oude assets en menselijk kapitaal je als een molensteen om de nek.

Daarmee lopen de klassieke autobouwers een serieus risico en zijn nieuwkomers zonder die molensteen een serieuze bedreiging.

Apple, Dell,... zij namen de timing zelf in handen voor een omschakeling in de toestellen waar ze naartoe wilden.
 
  • Like
Reactions: is3
Mooi stukje in Autoweek:

We hebben een nieuwe Luther. Opmerkelijk, on-Duits hardhandig redactioneel van Auto Motor und Sport-chef Ralph Alex. Die gaat in een ‘Manifest der deutschen Autofahrer’ helemaal los op de Duitse autoconcerns. Met een to do-lijst van tien punten maakt hij gehakt van hun duikgedrag, onfatsoen en destructieve conservatisme.

Hij vraagt of ze nou eindelijk eens met betaalbare elektrische auto’s willen komen, de problemen van hun sjoemeldieselklanten fatsoenlijk willen oplossen. Of ze het dieselschandaal en die afschuwelijke dierproeven voortaan eerlijk bij de naam willen noemen, in plaats van te vluchten in verhullend taalgebruik (‘Diesel-Thematik’) en de verantwoordelijkheid voor dierenmishandeling op de opdrachtnemer af te wentelen. Zorg, hoont hij de CEO’s, dat jullie die CO2-limiet van 95 gram per kilometer in 2021 gewoon gaan halen. Steek de kop niet in het zand, houd op de lobbypolitiek voor uit- en afstel-strategietjes in te zetten. “Kom uit het defensief”, waarschuwt punt negen. Het mag niet waar zijn, vindt Alex, dat ‘de meest trotse industrie van het land’ zich als aangeschoten wild laat opjagen door Tesla.

Man naar mijn hart, deze Alex. Want hij spreekt de waarheid. Geen enkele matiging, nul zelfbespiegeling, niks mea culpa. De Audi RS’en en AMG’s vliegen me in mijn mailbox om de oren. Terwijl Nissan net de uitstekende tweede generatie Leaf lanceerde, en Hyundai nog dit jaar met een elektrische Kona komt, net als de Leaf eerst met 40 kWh- en later met 60 kWh-accu. De eerste Tesla-concurrent wordt geen Duitser maar, alweer in 2018, Jaguar met de i-Pace. Ik weet het, Opel heeft de Ampera-E, maar dat liep door omstandigheden niet helemaal zoals gehoopt. De vraag blijft staan: waar waren jullie, Duitsers?

Laatste persbericht in mijn mailbox: Seat, laten we het voor het gemak als een Duits merk beschouwen, bevordert het ‘performance label’ Cupra tot zelfstandig merk. Debutant: de Cupra Ateca, 300 pk, een brave suv met het TSI-blok van de Golf GTI. “De CUPRA Ateca luidt een nieuw tijdperk in”, juicht het persbericht. Nee vrienden, hij luidt een tijdperk uit. Zien jullie het zelf niet? Hadden jullie echt niks zinnigers te doen? Houdt die uitverkoop van het gezonde verstand nooit op?

Van harte dus, Ralph Alex. Wel lachen als ik zie wat er vervolgens in je blad staat. De nieuwe Audi A7, vergelijkende test tussen de Porsche Cayman GTS, BMW M2 en Audi TT RS. Vergelijkende test twee: Audi SQ5 tegen BMW x3 M40i en Mercedes AMG GLC 43. De nieuwe, volmaakt zinloze BMW X2, weer een niche-ding met techniek van het schap. Death Valley-repo per Jeep Wrangler, Berg-und-Tal-Fahrt im Golf GTI. Presentatie van de nieuwe BMW X4: “Tot nader order geen plugin-hybride in zicht.” Allemaal auto’s waarvan wij in de geest van Alex kunnen zeggen: dat ontwikkelingsgeld had wellicht beter kunnen worden besteed. Maar ze bevestigen alleen maar zijn gelijk. Ik zie mijn eigen testagenda, we zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje. Dit is het nieuws, het voor 99% fossiele autonieuws van onze oosterburen. Niks te jamaren BMW, Mercedes en VW. Ik weet, jullie maken het goed. Na 2020, als Musk en de Aziaten al een deel van jullie marktaandeel hebben geblokkeerd met naar ik vrees zeer duurzame auto’s. Veel te laat.
Kan je een foto maken van het artikel of de link doormailen?
Wil dit graag doormailen naar mijn schoonbroer.
 
  • Love
  • Like
Reactions: is3 and Klaas
Advokaat vd duivel modus.
Ondertussen blijven er al iets milieuvriendelijkere ICE’s (meestal benzine nu) verkocht worden, wat al iets beter is dan met de oude diesels blijven rijden.
Nou... in Duitsland (daar gaat het toch vooral over hier?) krijgt een consument tegenwoordig een milieupremie van € 5.000 als hij z'n oude diesel inruilt. Prima op zich denk ik. Maar!!! De nieuwe mag ook een diesel zijn! :mad:
 
  • Informative
  • Funny
Reactions: shthpnz and FVO
Apple, Dell,... zij namen de timing zelf in handen voor een omschakeling in de toestellen waar ze naartoe wilden.

Kodak ook. Zij hadden als eerste techniek voor digitale camera’s, maar vonden dat het niet goed was dat op de markt te brengen. Het zou ten koste van de verkoop van fotorolletjes gaan. En nu bestaat Kodak niet meer.

Ik zie een Kodak momentje aankomen voor de Duitse (diesel) autoindustrie....
 
Kodak ook. Zij hadden als eerste techniek voor digitale camera’s, maar vonden dat het niet goed was dat op de markt te brengen. Het zou ten koste van de verkoop van fotorolletjes gaan. En nu bestaat Kodak niet meer.

Ik zie een Kodak momentje aankomen voor de Duitse (diesel) autoindustrie....
Ik hoop het, zou hun verdiende loon zijn.
Vraag me af, hoeveel politieke invloed had kodak in Japan ?
 
Advokaat vd duivel modus.

We zitten vaak te ‘kakken’ op de klassieke constructeurs.
Maar Doen zij hun job eigenlijk niet goed? Vanuit hun standpunt gezien dan toch.
Hun doel is niet om het milieu te redden. Daar moet de overheid voor zorgen (in hun ogen). Zij moeten een bedrijf winstgevend houden. Daar slagen ze perfect in. Vraag is hierbij niet of ze de switch naar EV maken, maar wanneer. Ze kunnen dit pas doen als ze die switch 100% kunnen maken. Want volledig de EV kaart trekken is de beste antiselling voor ICE. Als ze dat nu zouden doen valt die markt in elkaar, terwijl er niet voldoende EV’s kunnen gemaakt worden. Iedereen zou dus met zijn huidige wagen blijven rijden. Dus eerst batterijproductiecapaciteit en dan volledig switchen. En ondertussen wat antiselling voor EV natuurlijk.
Ondertussen blijven er al iets milieuvriendelijkere ICE’s (meestal benzine nu) verkocht worden, wat al iets beter is dan met de oude diesels blijven rijden.

Ik ben het wel eens vaker oneens met de advocaten van duivels.;)

Iedere ondernemer heeft imho ook een morele verplichting tegenover de maatschappij.

Met het bedrog rond de emissies hebben de autofabrikanten een zware schuld in te lossen.
Door dit schandaal af te doen als een fait divers maken ze het nog erger.
Ze horen nu het roer helemáál om te gooien; tonen dat ze schoon schip willen maken en dat kan alleen door massaal de ev te promoten.
 
Ik ben het wel eens vaker oneens met de advocaten van duivels.;)

Iedere ondernemer heeft imho ook een morele verplichting tegenover de maatschappij.

Met het bedrog rond de emissies hebben de autofabrikanten een zware schuld in te lossen.
Door dit schandaal af te doen als een fait divers maken ze het nog erger.
Ze horen nu het roer helemáál om te gooien; tonen dat ze schoon schip willen maken en dat kan alleen door massaal de ev te promoten.
Tuurlijk heeft iedere ondernemer een morele verplichting to de maatschappij. Maar eerst moet er geld verdiend worden. Zonder rendement heb je geen cent.. Ook niet voor een serieuze omslag. Voor de bühne wat trucjes, laadpaaltje voor de deur, zonnepaneeltje op het dak, plastic uit de kantine, oh oh kijk ons eens MVO bezig zijn:)

Volgende advocaat vd duivel:
Laat eerst anderen de kastanjes maar uit het vuur halen. Als het concept zichzelf bewezen heeft en het grote publiek er klaar voor is nemen wij, de grote partijen, zonder problemen het marktaandeel weer over en danken wij die lieve kleine naïeve partijtjes die de weg geplaveid hebben.
 
Zit het niet nog dieper.
Tesla Semi defies laws of physics and is passing us by if true, says Daimler’s head of trucks
Vooral het zinnetje:”But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”
Het lijkt erop dat Daum niet geloofd dat het kan. Dit betekend dat deze man werkt aan elektrische trucks terwijl hij gelooft dat er geen toekomst voor is. Hoe deprimerend is zijn werk? En erger, hoe deprimerend is zijn uitstraling naar zijn medewerkers? Hoeveel mensen in de Duitse autoindustrie zullen zich achter hem verschuilen en met hem de kop in het zand steken?
Dit is geen onwil maar gebrek aan toekomst perspectief en leidt tot stilstand, misschien wel verlamming zoals het konijn in de koplamp.
We hebben allemaal last van die verlamming.
In Utrecht experimenteert men met 10 elektrische bussen op één buslijn. In Shenzhen rijden er nu al meer dan 16.000.
 
  • Like
Reactions: Frank C
Tuurlijk heeft iedere ondernemer een morele verplichting to de maatschappij. Maar eerst moet er geld verdiend worden. .

"De nettowinst (in 2017) kwam uit op bijna 11,4 miljard euro, tegen 5,1 miljard euro in 2016. De omzet ging met ruim 6 procent omhoog tot 230,7 miljard euro. Volkswagen liet in januari al weten dat er in 2017 wereldwijd ruim 10,7 miljoen voertuigen waren verkocht, een stijging van meer dan 4 procent. Het bedrijf uit Wolfsburg is het moederconcern van merken als Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda en trucks van MAN en Scania" zie hier

Ok, dat is dus geregeld. Wat nu?
 
"

Ok, dat is dus geregeld. Wat nu?

Wat nu? Helaas niet veel meer dan nu gebeurd: "Laat eerst anderen de kastanjes maar uit het vuur halen. Als het concept zichzelf bewezen heeft en het grote publiek er klaar voor is nemen wij, de grote partijen, zonder problemen het marktaandeel weer over en danken wij die lieve kleine naïeve partijtjes die de weg geplaveid hebben."

Ik hoop natuurlijk dat ik het mis heb en denk ook dat een partij als Tesla zich niet zomaar laat inpakken maar helaas heb ik nieuwe ontwikkelingen vaker zo zien gaan.