Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Denk je dat echt? Ik geloof daar (ook) niks van eerlijk gezegd. Zie mijn vorige post...
In de VS verkochten Audi, BMW en Mercedes in 2014/2015 rond 100.000 auto's in het topsegment.
In 2017 worden er in het topsegment nog steeds 100.000 auto's verkocht. Maar daarvan zijn wel 50.000 Tesla's.
Het marktaandeel van de top Duitsers is in de VS fors gedaald. Dat wordt met de Model 3 nog eens dunnetjes overgedaan maar dan een klasse lager. In Europa ongeveer hetzelfde laken en pak. In de klasse van de Model S en X verkoopt Tesla in Europa al gelijke of grotere aantallen van de topmodellen dan de gevestigde Duitse merken.
 
  • Like
Reactions: S-19910
I
Het is voor de grote Duitse concerns koorddansen. Als ze 'te vroeg' overgaan naar een groot deel EV gaat de aandeelhouderswaarde onderuit. Maar ... zijn ze te laat dan daalt die waarde nog veel meer. Er zullen heel wat verhitte discussies in die bestuurskamers gaande zijn.
Gemene deler daar zal wel zijn dat ze Elon Musk vervloeken ;)
Ik vermoed dat ze ook niet heel blij worden van Hyundai.
 
In de VS verkochten Audi, BMW en Mercedes in 2014/2015 rond 100.000 auto's in het topsegment.
In 2017 worden er in het topsegment nog steeds 100.000 auto's verkocht. Maar daarvan zijn wel 50.000 Tesla's.
Het marktaandeel van de top Duitsers is in de VS fors gedaald. Dat wordt met de Model 3 nog eens dunnetjes overgedaan maar dan een klasse lager. In Europa ongeveer hetzelfde laken en pak. In de klasse van de Model S en X verkoopt Tesla in Europa al gelijke of grotere aantallen van de topmodellen dan de gevestigde Duitse merken.
Ach, daar liggen ze vast niet zo wakker van. Het betreft enkel het segment waarop ze hun innovaties toetsen en de meeste marge maken.
Overigens ook het segment waarop eigenlijk alle merken pogingen hebben gedaan om er een rol in te spelen, zonder succes (neem bijvoorbeeld Volkswagen)
 
Ach, daar liggen ze vast niet zo wakker van. Het betreft enkel het segment waarop ze hun innovaties toetsen en de meeste marge maken.
Overigens ook het segment waarop eigenlijk alle merken pogingen hebben gedaan om er een rol in te spelen, zonder succes (neem bijvoorbeeld Volkswagen)
Ik weet niet of jij in zaken zit, maar als ik door een ander bedrijf succesvol wordt beconcurreerd met mijn topproducten die mij de hoogste marge opleveren, dan lig ik daar wèl wakker van. Precies dat is er nu aan de hand. Andere merken zijn in de top niet succesvol en zullen dat, zeker nu Tesla die markt overneemt, ook nooit meer worden.
 
  • Love
Reactions: FVO
Precies. Het gemak waarmee de grote automerken in elektrisch investeren wordt schromelijk overschat. De winst is hoog, maar de investeringen en het kapitaal ook en aandeelhouders willen niet plotseling met lage rendementen worden geconfronteerd. Met de druk van 2030/2040 in het verschiet, zullen ze aan de bak moeten. Dat kost veel geld, vandaar dat ze het maar blijven uitstellen. Die paar EV modellen zijn meer window dressing. Nu moeten ze serieus gaan investeren en reken maar dat ze daar wakker van liggen. Van marktleiders worden ze nu volgers. Alle hens aan dek!:):)
 
Ik weet niet of jij in zaken zit, maar als ik door een ander bedrijf succesvol wordt beconcurreerd met mijn topproducten die mij de hoogste marge opleveren, dan lig ik daar wèl wakker van. Precies dat is er nu aan de hand. Andere merken zijn in de top niet succesvol en zullen dat, zeker nu Tesla die markt overneemt, ook nooit meer worden.
Mijn opmerking was rijkelijk overgoten met een sausje van cynisme
 
[QUOTE="Wim S., post: 2587248, member: 13253" Andere merken zijn in de top niet succesvol en zullen dat, zeker nu Tesla die markt overneemt[/QUOTE]

Wim, klinkt als een beetje roze Tesla bril?;) Je posts en inbreng zijn zeer vaak waardevol, ik heb er veel van opgestoken! Maar 'in de top niet succesvol' en de 'overname van de markt' lijkt mij wat voorbarig of in ieder geval een vorm van wishful thinking:) De grote partijen lachen natuurlijk om de volumes van Tesla
 
[QUOTE="Wim S., post: 2587248, member: 13253" Andere merken zijn in de top niet succesvol en zullen dat, zeker nu Tesla die markt overneemt

Wim, klinkt als een beetje roze Tesla bril?;) Je posts en inbreng zijn zeer vaak waardevol, ik heb er veel van opgestoken! Maar 'in de top niet succesvol' en de 'overname van de markt' lijkt mij wat voorbarig of in ieder geval een vorm van wishful thinking:) De grote partijen lachen natuurlijk om de volumes van Tesla[/QUOTE]

Nee hoor, geen roze Tesla bril. Ik hou me bij de feiten. In de VS is Tesla de grootste verkoper van dure auto's, ongeacht of dit nu elektrisch of ICE is. Die dalende verkopen van de Duitse topauto's waar de meeste marge opzit zal toch een doorn in het oog zijn van de Duitsers.
Dat de andere merken zich inderdaad geen echte zorgen hoeven maken over hun volumes schreef ik al eerder.
Tesla kan misschien 1.000.000 auto per jaar maken van de 125.000.000 die er per jaar wereldwijd worden gefabriceerd. Minder dan 1% voor Tesla dus.
 
Een ding snap ik dan weer niet van die Kona: de gadverteerde range.
In de presskit staat een "efficiency" van 152Wh/km genoemd, wat ik enigszins reëel acht voor zo'n auto. Bij een bruikbare 60kWh zou dat zo'n 395km range opleveren, heel netjes maar lang geen 470 waarover gesproken wordt.
In dezelfde press kit staat bij range:
All electric range (WLTP - internal target) Up to 470 km
Let met name op de woorden "Up to" ... :rolleyes:
Ik vraag mij echt af of deze crossover in real-life wel die 152Wh/km gaat halen?
De Ioniq is mega efficient (zelfde cw als een Model S maar kleiner oppervlak) maar dat is een sedan met goede aero. Die Kona gaat hier echt niet in de buurt komen of ben ik nu gek? ;)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maarten and FVO
Een ding snap ik dan weer niet van die Kona: de gadverteerde range.
In de presskit staat een "efficiency" van 152Wh/km genoemd, wat ik enigszins reëel acht voor zo'n auto. Bij een bruikbare 60kWh zou dat zo'n 395km range opleveren, heel netjes maar lang geen 470 waarover gesproken wordt.
In dezelfde press kit staat bij range:

Let met name op de woorden "Up to" ... :rolleyes:
Ik vraag mij echt af of deze crossover in real-life wel die 152Wh/km gaat halen?
De Ioniq is mega efficient (zelfde cw als een Model S maar kleiner oppervlak) maar dat is een sedan met goede aero. Die Kona gaat hier echt niet in de buurt komen of ben ik nu gek? ;)

Stel dat de volle 64 kWh gebruikt kan worden, dan moet je 136 Wh/km halen. Dat lijkt mij een NEDC getal. De WLTP test is minder optimistisch, maar nog steeds zo'n 10% gunstiger dan de EPA test van de VS. Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden.

Overigens een leuke video van Waymo over hun zelfrijdende auto en wat deze ziet van de buitenwereld: Waymo releases great comprehensive video showing what their self-driving van sees in real-time
 
  • Like
Reactions: Petje1977
  • Like
Reactions: FVO