Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Heren, hebben jullie wel een correct zicht op de ontwikkelingen van de CCS laadinfrastructuur de laatste tijd en de te verwachten uitbreiding in de nabije toekomst?

Er staat veel te gebeuren...
Maar wat m.i. vooral nodig is, mijn part opgelegd door de EU (alhoewel ik algemeen een hekel heb aan teveel overheid) is verplichte roaming.

Ik heb de laatste maanden een paar trips gemaakt doorheen gans Supercharged-Europa, en ben ook regelmatig gaan kijken naar de reguliere laadpalen.
En het activeren blijft echt wel huilen met de pet op.
Vb : in Engeland wou ik laden in de parkeergarage van het hotel. Lekker makkelijk toch ?
Paal te activeren met een RFID tag, enkel en alleen van de operator. Niks plugsurfing of andere chargemaps.

Of met app. Ha leuk... maar zelfs een buitenlandse cc kon niet. En activatie via de Engelse kaart van mijn dochter zou 5 werkdagen duren. Pfff.

In de Lofoten stonden 5 palen van Forum. 3 in mekaars buurt kapot. Meteen een ganse afstand tussen 2 werkende palen.
Enz...

De weg is nog lang voor niet-Tesla's vooraleer zij zorgeloos doorheen Europa kunnen roadtrippen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: CL600, FVO and is3
Er staat veel te gebeuren...
Maar wat m.i. vooral nodig is, mijn part opgelegd door de EU (alhoewel ik algemeen een hekel heb aan teveel overheid) is verplichte roaming.

Ik heb de laatste maanden een paar trips gemaakt doorheen gans Supercharged-Europa, en ben ook regelmatig gaan kijken naar de reguliere laadpalen.
En het activeren blijft echt wel huilen met de pet op.
Vb : in Engeland wou ik laden in de parkeergarage van het hotel. Lekker makkelijk toch ?
Paal te activeren met een RFID tag, enkel en alleen van de operator. Niks plugsurfing of andere chargemaps.

Of met app. Ha leuk... maar zelfs een buitenlandse cc kon niet. En activatie via de Engelse kaart van mijn dochter zou 5 werkdagen duren. Pfff.

In de Lofoten stonden 5 palen van Forum. 3 in mekaars buurt kapot. Meteen een ganse afstand tussen 2 werkende palen.
Enz...

De weg is nog lang voor niet-Tesla's vooraleer zij zorgeloos doorheen Europa kunnen roadtrippen.

We kunnen er nog aan toevoegen dat het hele Tesla netwerk i.t.t. de anderen gewoon neergezet wordt. Er is, behalve voor logische vergunningen, geen overheid die zich ermee moet bemoeien, belastinggeld moet afgeven, moet luisteren naar lobbyisten (of hobbyisten zo je wilt), er hoeft niet op het verdienmodel gelet te worden want het is geen businesscase op zichzelf, er hoeft niet aanbesteed te worden en door de opschaling worden de kosten van de stations steeds lager en wordt de stroom in het groot ingekocht en straks op of in de buurt van de lokatie opgewekt en opgeslagen. Tenslotte is perfecte integratie in de auto's, die ze en passant zelf ook maken, meer logisch dan een opgave. Boks daar maar eens tegen op.
 
We kunnen er nog aan toevoegen dat het hele Tesla netwerk i.t.t. de anderen gewoon neergezet wordt. Er is, behalve voor logische vergunningen, geen overheid die zich ermee moet bemoeien, belastinggeld moet afgeven, moet luisteren naar lobbyisten (of hobbyisten zo je wilt), er hoeft niet op het verdienmodel gelet te worden want het is geen businesscase op zichzelf, er hoeft niet aanbesteed te worden en door de opschaling worden de kosten van de stations steeds lager en wordt de stroom in het groot ingekocht en straks op of in de buurt van de lokatie opgewekt en opgeslagen. Tenslotte is perfecte integratie in de auto's, die ze en passant zelf ook maken, meer logisch dan een opgave. Boks daar maar eens tegen op.

Zoals gesteld ben ik ook algemeen tegen teveel overheidsinmenging.
Maar het gekloot met RFID tags, met ontelbare apps etc komt de acceptatie van electrisch rijden niet ten goede.
En voor dit hogere doel mag de overheid zich eens inspannen.
 
  • Like
Reactions: sweep and Frank C
Zoals gesteld ben ik ook algemeen tegen teveel overheidsinmenging.
Maar het gekloot met RFID tags, met ontelbare apps etc komt de acceptatie van electrisch rijden niet ten goede.
En voor dit hogere doel mag de overheid zich eens inspannen.

Dat ben ik met je eens al is de combinatie overheid-hogere doelen niet vanzelfsprekend.
Als we elektrisch rijden geaccepteerd willen krijgen dan is er veel meer nodig.

Er zijn dan twee scenario's, de ICE rijder wordt de auto uit gepest door allerlei beperkingen, zowel fiscaal als wat bijv. toegankelijkheid van steden betreft, net zolang tot hij uit arren moede een elektrische auto koopt, als de minste van twee kwaden. Dat is het meest waarschijnlijke scenario.

Het tweede is gezamenlijk werken aan een zodanige propositie van elektrisch rijden dat alle denkbare bezwaren al op voorhand worden weggenomen, met bovenaan bereik en daarmee samenhangend (snel)laden, de auto's zich zo onderscheiden dat men die wil kopen ook al zou hij niet elektrisch zijn en een eigentijdse integratie van alle samenhangende energiekwesties onder één dak met zichtbaar het belang van de automobilist op de eerste plaats. Ofwel, met een funfactor, customer-experience, iets wat lang ondergeschikt is geweest.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Er zijn op dit moment, volgens Goingelectric.de, 3500 CCS laadlocaties en dik 3000 Chademolacaties in Europa. Ik begrijp best dat jullie die niet kennen omdat je ze niet nodig hebt maar ze zijn er wel.
Ik vermoed dat Goingelectric ze niet eens allemaal in de lijst heeft.
Ik denk dat je minstens 3/4 van die palen zowel met TNM, als met de nieuwe pas van Maingau als met Plugsurfing kan activeren. Een groot deel is bovendien ook gratis want aangeboden door winkelketens, steden of autobaanuitbaters.
 
De ANWB stelt op hun site zich in te spannen voor één laadpas werkend in heel Europa.
Sorry... 1 laadpas voor heel Europa... Dat is een nobel streven.

Het feit dat we nog met laadpaal werken slaat natuurlijk nergens op. Laat gewoon de betakobe direct via de bankpas of bankapp verlopen.

Of nog beter... Plug en charge.

Tegen de tijd dat 1 laadpas voor heel Europa is geregeld is het al weer overbodig. Dan laden we namelijk niet meer zelf, dat rijden we al lang niet meer zelf.
 
Ik vermoed dat Goingelectric ze niet eens allemaal in de lijst heeft.
Ik denk dat je minstens 3/4 van die palen zowel met TNM, als met de nieuwe pas van Maingau als met Plugsurfing kan activeren. Een groot deel is bovendien ook gratis want aangeboden door winkelketens, steden of autobaanuitbaters.

Dat is precies (vooralsnog) het probleem: je denkt en je vermoedt. Wil je met een EV onbekommerd de weg op voor langere ritten dan moet je dat gewoon zeker weten. En het moet dan ook geïntegreerd zijn in je navigatie. Daarbij. je hebt niets aan een enkel CCS laadpunt op een lokatie wat in veel gevallen nu nog de situatie is. Anders wordt het puzzelen zodra je een wat langere trip gaat maken - jij en ik vinden dat wellicht wel leuk, maar daarmee krijg je een grotere groep niet in een EV. Daarnaast zijn er in Europa nog amper 100kW laders - 50 kW is echt te langzaam om 1200 km op een dag te rijden.

En gratis klinkt leuk - maar wat heb je er aan als ze
alleen werken als de winkel open is? Dat moet je dan ook weer eerst ergens opzoeken. En gratis betekent ook vaak dat he eerst binnen een pas moet gaan halen of een pas bestellen (Kiwi bv). Heb het bij IKEA in Italie meegemaakt dat iemand me net voor was en die ene pas mee had genomen, Tweede laadpunt kon daarom niet gebruikt worden. Veel van die palen vind je bij autodealers- in Frankrijk zitten die doorgaans achter een hek. Tussen 12 en 3 gaat dat dicht... Dit werkt dus niet.

Al die reviews die ik lees over de I-Pace zijn erg positief omdat de reviewers er geen barst van begrijpen, maar met alle
tekortkomingen vwb het laden is dit vooralsnog echt een boodschappenwagentje van 100K.
 
Last edited:
Ik heb ze even geteld.
Ik heb nu 14 apps op de smartphone staan om locale laadpunten te zoeken en/of te betalen.
Met die van FortumNoorwegen kan je niet terecht in Zweden. En omgekeerd. Enz.

Ik heb pakweg 10 RFID tags om laadpalen te activeren.

En nog kan ik niet overal laden.

Kijk, ik en velen hier op het forum zijn bereid om dat allemaal tijdens de voorbereidingen uit te zoeken... wat, waar, hoe....
Maar de spreekwoordelijke Jan-met-de-pet wil dat niet doen. Die zal willen aankomen, stekker erin en laden.
Even met een passe-partout pasje oid zwaaien zal nog aanvaardbaar zijn. Maar ingewikkelder mag het niet worden.



Zelf ben ik het na een aantal fails ook een beetje beu. Ik kijk nu eerst op de Teslasite; en probeer steeds meer te plannen via het dec-netwerk. Pas in tweede instantie zal ik de reguliere punten bekijken.

En dat brengt ons terug bij de oorspronkelijke stelling : electrisch rijden is meer dan de auto alleen. Er hoort een uitgebreid laadnetwerk bij.
En vandaag ontbreekt het de andere merken nog aan een eenvoudig en betrouwbaar systeem.
 
Ik heb ze even geteld.
Ik heb nu 14 apps op de smartphone staan om locale laadpunten te zoeken en/of te betalen.
Met die van FortumNoorwegen kan je niet terecht in Zweden. En omgekeerd. Enz.

Ik heb pakweg 10 RFID tags om laadpalen te activeren.

En nog kan ik niet overal laden.

Kijk, ik en velen hier op het forum zijn bereid om dat allemaal tijdens de voorbereidingen uit te zoeken... wat, waar, hoe....
Maar de spreekwoordelijke Jan-met-de-pet wil dat niet doen. Die zal willen aankomen, stekker erin en laden.
Even met een passe-partout pasje oid zwaaien zal nog aanvaardbaar zijn. Maar ingewikkelder mag het niet worden.



Zelf ben ik het na een aantal fails ook een beetje beu. Ik kijk nu eerst op de Teslasite; en probeer steeds meer te plannen via het dec-netwerk. Pas in tweede instantie zal ik de reguliere punten bekijken.

En dat brengt ons terug bij de oorspronkelijke stelling : electrisch rijden is meer dan de auto alleen. Er hoort een uitgebreid laadnetwerk bij.
En vandaag ontbreekt het de andere merken nog aan een eenvoudig en betrouwbaar systeem.
Dat zeg ik al jaren, het sterke punt van tesla is niet de auto maar de laad infrastructuur. Ik wil in mijn auto kunnen stappen en zo naar Italië Duitsland of Spanje kunnen rijden zonder gedoe. Hotels kies ik ook met destination chargers. Al die andere merken zou een hel zijn om zo vrij te kunnen rijden (EV). In 2015 ging ik zonder problemen naar Italië met de tesla dat lukt nu nog steeds niet met de andere merken.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and ebullio
Allemaal valabele argumenten maar Rome en Parijs zijn niet op een dag gebouwd.
De situatie is minder dramatisch dan geschetst.
In verhouding tot het aantal gebruikende voertuigen zijn er meer CCS laadpalen dan superchargers.
Het komt wel goed. De zaken versnellen.
Die algemen roaming pas komt er vrij snel. Zeker vpor snellaadpalen langs de snelweg.
 
Uiteindelijk...zal het zeker wel goed komen. Maar laten we eerlijk zijn... de Model S en het SuC netwerk kwam zes (!) jaar geleden op de markt. Dit is wat Jaguar nu op de website voor de I-Pace biedt (5kW is voor Jaguar "normaal") - en als ik journalisten mag geloven - ook (zoiets?) in de auto. Fastned stations worden niet eens getoond als je via hun site laadpunten zoekt. Naar ons vakantieadres in Italië is er welgeteld één 100kW ( 350kW zelfs (!)) laadstation. Terwijl ze de boel belazerden met de sjoemel-software heeft de auto-industrie de afgelopen jaren gewoon zitten slapen in de overtuiging dat Tesla wel failliet zou gaan en het snel over zou zijn met die EV-flauwekul. Eigenlijk is 100kW laadsnelheid niet eens genoeg om onderweg snel genoeg te kunnen laden - zelfs ook daarin blijven ze dus nog achter op Tesla. Ionity heeft nu welgeteld 3 laadpunten - nog zeker 397 te gaan in de komende twee jaar. Als het allemaal gaat lukken (ook zij hebben te maken met vergunningen etc.) zitten ze dan nog niet eens op het huidige aantal SuC's (405) - Het is gewoon te weinig, te laat... Ik heb nog steeds niet de indruk dat de ICE-industrie er echt voor kiest, ondanks alle mooie verhalen over miljarden-investeringen.

"In verhouding tot het aantal gebruikende voertuigen zijn er meer CCS laadpalen dan superchargers." - dat wil ik best van je aannemen - je hebt er alleen zo weinig aan, want het systeem werkt gewoon niet - om de eerder elders genoemde reden..

Schermafbeelding 2018-06-16 om 23.42.47 (1).jpg
 
Die 3.000 zijn ook eigenlijk neergezet voor de first generation EV's, die om een stad 300 km verder te bereiken 2 x onderweg moeten bijladen. Met de huidige (400 tot 500 km bereik) en de komende generatie (vanaf 2020, 800 en meer km bereik) zal het laden onderweg vooral nodig zijn bij het reizen. En dan heb je niet meer nodig dan op strategische plekken grote snellaadstations (zoals Breukelen en Aarlen en wat er de komende maanden nog meer verschijnt) om de reis te vervolgen en je bestemming, of dat nu Parijs of Lissabon is, te bereiken.
Al deze bestaande snelladers zullen, gelijk met generatie 1, wel worden uitgefaseerd, want die heeft men niet meer nodig. Bovendien zal opschaling van laadsnelheid daar niet lonen, eenvoudigweg te duur.

Voor, zoals Dirk het noemt "Jan met de Pet", anderen hebben het over "Henk en Ingrid", zal er een heel eenvoudig landschap gebouwd moeten worden waarbij er uniformiteit, vooral herkenbaarheid, is met zo weinig mogelijk gezoek. Net als bij ons nu zal men, als men naar de Alpen gaat, de (twee of drie) laadplekken uit het hoofd kunnen opdreunen en deze netjes in de navigatie getoond willen zien. Daarnaast moet men zeker weten dat ze werken en dat er (behoudens zwarte zaterdagen) plek is. Voeg daar bij een overnachting een Destinationcharger bij en op eindbestemming zo mogelijk een UMC mogelijkheid en that's it.

In feite begint men aan ICEkant opnieuw, behoudens de enkele triple's die we onderweg tegenkomen. Vorige week zaterdag stond ik in Leonberg (Stuttgart), samen met een Zoe-rijder die stond te laden aan de enige triple lader, te kijken naar de ombouw van 8 naar 20 stalls. Hij is reserveringshouder en kan niet wachten tot zijn Model 3 komt.
 
Uiteindelijk...zal het zeker wel goed komen. Maar laten we eerlijk zijn... de Model S en het SuC netwerk kwam zes (!) jaar geleden op de markt. Dit is wat Jaguar nu op de website voor de I-Pace biedt (5kW is voor Jaguar "normaal") - en als ik journalisten mag geloven - ook (zoiets?) in de auto. Fastned stations worden niet eens getoond als je via hun site laadpunten zoekt. Naar ons vakantieadres in Italië is er welgeteld één 100kW ( 350kW zelfs (!)) laadstation. Terwijl ze de boel belazerden met de sjoemel-software heeft de auto-industrie de afgelopen jaren gewoon zitten slapen in de overtuiging dat Tesla wel failliet zou gaan en het snel over zou zijn met die EV-flauwekul. Eigenlijk is 100kW laadsnelheid niet eens genoeg om onderweg snel genoeg te kunnen laden - zelfs ook daarin blijven ze dus nog achter op Tesla. Ionity heeft nu welgeteld 3 laadpunten - nog zeker 397 te gaan in de komende twee jaar. Als het allemaal gaat lukken (ook zij hebben te maken met vergunningen etc.) zitten ze dan nog niet eens op het huidige aantal SuC's (405) - Het is gewoon te weinig, te laat... Ik heb nog steeds niet de indruk dat de ICE-industrie er echt voor kiest, ondanks alle mooie verhalen over miljarden-investeringen.

"In verhouding tot het aantal gebruikende voertuigen zijn er meer CCS laadpalen dan superchargers." - dat wil ik best van je aannemen - je hebt er alleen zo weinig aan, want het systeem werkt gewoon niet - om de eerder elders genoemde reden..

View attachment 310488

Zo maar een zinsnede op de website van Jaguar over de i-Pace:

,,...laadsnelheid voldoende om het gemiddelde woon-werkverkeer van 22,6 km te dekken als de auto 's nachts wordt opgeladen.”

Voldoende, gemiddeld en als...

Dus niet: uitstekend, het beste ter wereld en gegarandeerd.
 
Grote parken snelladers: liever verspreid beperkte hoeveelheden snelladers. In Luxemburg staan op de zwarte weekends honderden ICEs aan te schuiven om te tanken. Zo'n tankbeurt duurt 5'. Kan je je voorstellen wat dat geeft als datzelfde aantal EVs zich moet volladen op die strategische plekken.
Los van laadinfrastructuur, kan men zich de vraag stellen of het zinvol is om permanent met 1000 km bereik rond te rijden voor die enkele keer dat je die nodig hebt. Anders dan bij een ICE betekent extra bereik ook aanzienlijk meer gewicht. Heeft het zin om voor die enkele keer per jaar permanent honderden kg exta mee te zeulen of kies je dan voor een extra laadbeurt?
 
Grote parken snelladers: liever verspreid beperkte hoeveelheden snelladers. In Luxemburg staan op de zwarte weekends honderden ICEs aan te schuiven om te tanken. Zo'n tankbeurt duurt 5'. Kan je je voorstellen wat dat geeft als datzelfde aantal EVs zich moet volladen op die strategische plekken.
Los van laadinfrastructuur, kan men zich de vraag stellen of het zinvol is om permanent met 1000 km bereik rond te rijden voor die enkele keer dat je die nodig hebt. Anders dan bij een ICE betekent extra bereik ook aanzienlijk meer gewicht. Heeft het zin om voor die enkele keer per jaar permanent honderden kg exta mee te zeulen of kies je dan voor een extra laadbeurt?

Dat valt best mee. De 200 kWh uur batterij die nu in de Roadster ligt is waarschijnlijk niet zwaarder dan de 100 kWh in de huidige S en X. Bij over een paar jaar prijzen van <100 $ per kWh (op packniveau) is het prijsverschil te overzien en beperkt tot een paar duizend euro's terwijl drivetrains door uniformering en opschaling erg goedkoop worden. En we weten inmiddels dat gewicht bij een EV veel minder aantikt dan bij een ICE dus daar zit ook niet zo'n probleem.

Wat de lokaties betreft, het is niet of/of, maar en/en. We zien nu al een dichtheid in het SuC net ontstaan, vanavond weer de bouw van een grote SuC in Duitsland(!) kunnen posten (Herbolzheim) terwijl er om de 50 km uiteindelijk ook de SuC-stations zijn die dan niet de kar hoeven te trekken, daar zijn de groten voor. En groot wil echt zeggen groot.
Ik verwacht in de buurt van de steden pleinen met 100 stalls en meer, als ondersteuning voor wie niet thuis kan laden.

Daarnaast verandert het laadpatroon. Als je nu 300 km bij wilt laden heb je te maken met de beperkte laadsnelheid van de SuC die door de tapering ook nog eens behoorlijk snel afneemt. Dat omdat je een groot deel van de batterij moet laden.

Maar heb je een, zeg, 1000 km batterij dan laad je van 10% naar 40% en dat gebeurt nog allemaal met de hoge snelheid van dan naar verwachting 240 Kw. Dan ben je dus na een goed kwartier weer op weg (klopt ook helemaal met de uitleg die J.B. Straubel ooit heeft gegeven). Dat is ongeveer even lang als een ICE tanken, afrekenen, parkeren en naar de WC gaan en misschien nog even een beker koffie kopen voor onderweg.

Het wordt mooi hoor.
 
Last edited:
Wat ik niet begrijp is dat Musk overal verkondigt dat hij patenten openstelt voor andere merken zodoende tot een snellere EV (r)evolutie te komen. Waarom stelt hij zij superchargernetwerk niet gewoon open? Als tegenprestatie bouwen zij op hun beurt ook mee aan het netwerk en stellen ze hun chargers open voor Tesla's. De I-Pace is op het laden na toch een bijna evenwaardige EV dan pakweg de S, prestaties ietwat minder maar afwerking dan weer beter. Dit toont toch aan dat de andere merken nu al met evenwaardige modellen op de markt kunnen komen maar blijft hun grootste gebrek de oplaadinfrastructuur. Ik volg het allemaal niet zo op de voet en zie vanop de zijlijn toe hoe alles aan het bewegen is.
 
Wat ik niet begrijp is dat Musk overal verkondigt dat hij patenten openstelt voor andere merken zodoende tot een snellere EV (r)evolutie te komen. Waarom stelt hij zij superchargernetwerk niet gewoon open? Als tegenprestatie bouwen zij op hun beurt ook mee aan het netwerk en stellen ze hun chargers open voor Tesla's. De I-Pace is op het laden na toch een bijna evenwaardige EV dan pakweg de S, prestaties ietwat minder maar afwerking dan weer beter. Dit toont toch aan dat de andere merken nu al met evenwaardige modellen op de markt kunnen komen maar blijft hun grootste gebrek de oplaadinfrastructuur. Ik volg het allemaal niet zo op de voet en zie vanop de zijlijn toe hoe alles aan het bewegen is.
Met de komst van de model 3 zal het SuC netwerk al zwaar belast worden, dus om dan een andere partij ook nog toegang te geven lijkt me niet handig. Musk wil graag de transitie stimuleren, maar is nog niet sterk genoeg om dit concurrentie voordeel op te geven.
 
Wat ik niet begrijp is dat Musk overal verkondigt dat hij patenten openstelt voor andere merken zodoende tot een snellere EV (r)evolutie te komen. Waarom stelt hij zij superchargernetwerk niet gewoon open? Als tegenprestatie bouwen zij op hun beurt ook mee aan het netwerk en stellen ze hun chargers open voor Tesla's. De I-Pace is op het laden na toch een bijna evenwaardige EV dan pakweg de S, prestaties ietwat minder maar afwerking dan weer beter. Dit toont toch aan dat de andere merken nu al met evenwaardige modellen op de markt kunnen komen maar blijft hun grootste gebrek de oplaadinfrastructuur. Ik volg het allemaal niet zo op de voet en zie vanop de zijlijn toe hoe alles aan het bewegen is.
Er is, mogelijk met uitzondering van de i-Pace, nog geen auto op de markt die met 120-135 kW kan laden.
Daarnaast vraagt Tesla natuurlijk een vergoeding voor het gebruik van de SuperChargers. Dat willen de andere fabrikanten niet betalen.
Tesla doet wel mee met het CSS netwerk en betaalt daar dus aan mee.