Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Semi solid-state ( lithium metaal, de zogenaamde heilige graal weet je wel! ) met 450Wh/kg / 1200Wh/L ( doel voorbij 500Wh/kg / 1400Wh/L ), zie bijvoorbeeld:

SolidEnergy - The World's Lightest Rechargeable Cells

PDF met specs:

http://assets.solidenergysystems.com/wp-content/uploads/2017/09/08171937/Hermes_Spec_Sheet1.pdf

PDF met algemene tijdslijn info, een must read;

http://assets.solidenergysystems.com/wp-content/uploads/2017/08/24022118/SES_WhitePaper.pdf

Wellicht dat dat iets is voor vanaf zeg 2025. Voorlopig zal iedereen blij zijn als straks niet alleen Roadster maar ook vlaggenschip S en X het 200 kWh pack krijgen dat waarschijnlijk gelijk aan gewicht is aan dat van de 100 kWh van nu en dezelfde betrouwbaarheid en prijzen van onder de $.100,00 per kWh op packniveau. En we weten dat gewicht bij een EV veel minder bezwaarlijk is dan bij een ICE.
 
Cookies op AD.nl | AD.nl

Weer iemand gearresteerd bij Audi.
Het houdt niet op, niet vanzelf...
Untitled2.jpg
 
Wellicht dat dat iets is voor vanaf zeg 2025. Voorlopig zal iedereen blij zijn als straks niet alleen Roadster maar ook vlaggenschip S en X het 200 kWh pack krijgen dat waarschijnlijk gelijk aan gewicht is aan dat van de 100 kWh van nu en dezelfde betrouwbaarheid en prijzen van onder de $.100,00 per kWh op packniveau. En we weten dat gewicht bij een EV veel minder bezwaarlijk is dan bij een ICE.


U heeft de site en de PDF's waarschijnlijk niet gelezen, men levert de cellen al, o.a voor drones en elektrische vliegtuigjes, BEV's komen later aan de beurt, zie site.

Zie onderaan;
http://assets.solidenergysystems.com/wp-content/uploads/2017/08/24022118/SES_WhitePaper.pdf

Een kleine productie van 5000 cellen per maand destijds.

Dit bedrijf heeft niet de intentie om zelf grootschalig te gaan produceren, maar hun product door anderen in licentie te laten produceren.


By the way:

Zelfs Bosch heeft, volgens gelezen artikel, hun plannen voor de bouw van een grootschalige accu-fabriek voor de productie van solid-states afgeblazen, teveel risico.

Als je over risico praat, dan zijn dat imho "de accu-cellen"!
 
Dat lost zich wel op doordat er steeds harder wordt gewerkt aan het thuis of op werk kunnen laden waar de c-rate niet relevant is en we bij de komende generatie auto's (zeg maar 2020) een batterijpack zullen zien van 200 kWh en een range van 800 tot 1000 km. Moet men dan eens onderweg laden gaat het van bijvoorbeeld 10 naar 40% (300 km erbij) met 240 Kw ofwel een kwartiertje. Veel sneller ben je aan de pomp met cyclussen van tanken, afrekenen, wc bezoek, ook weer niet. Ik geloof niet dat we ons daar teveel zorgen over hoeven te maken.

Wellicht dat dat iets is voor vanaf zeg 2025. Voorlopig zal iedereen blij zijn als straks niet alleen Roadster maar ook vlaggenschip S en X het 200 kWh pack krijgen dat waarschijnlijk gelijk aan gewicht is aan dat van de 100 kWh van nu en dezelfde betrouwbaarheid en prijzen van onder de $.100,00 per kWh op packniveau. En we weten dat gewicht bij een EV veel minder bezwaarlijk is dan bij een ICE.

[korrel zout]
Packsizes van Tesla zijn misschien hier wat offtopic, maar ik moet toch een kleine korrel zout sprenkelen over je positieve boodschap...

Elon Musk heeft heel duidelijk gezegd dat een verdubbeling van de energie-dichtheid 6-8 jaar gaat duren en dat een technische doorbraak daarvoor nodig is. Ook heeft hij een indicatie afgegeven dat 30-40% theoretisch mogelijk moet zijn binnen 2-3 jaar. Binnen huidige packsize en massa, zal een Model S/X in 2020-2021 dus maximaal 130-140kWh aan accu's met zich dragen. De Roadster is een ander beest...met een groter en zwaarder pack dan de S/X.

En dit alles is in "Elon Time"
[/korrel zout]
 
Waarom zou je 10.000€ (het is maar 10.000€ zullen sommigen zeggen) extra betalen en een heel jaar met een zwaardere en dus toch onvermijdelijk minder dynamische en wat meer verbruikende auto rondrijden om een enkele keer per jaar een laadbeurt te kunnen overslaan? Een laadbeurt die volgens de vele getuigenissen, nauwelijks invloed heeft op het reizen.

Wederom een BEV voor de automobilist die thuis of op een vaste plaats kan laden en bij lange ritten geen tijdsdruk heeft.
Met een DC-laadvermogen van 100 kW en het te verwachten verbruik, ligt de laadsnelheid op ongeveer 500 km/u. Zie ook de ioniq die aan 75 kW laadt hetgeen dankzij het extreem lage verbruik overeenkomt met ruim 500 km/u.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Oplaadtijd / Quick Charge (DC) (gekoppeld aan een 100 kW DC fast charger): Ongeveer 54 minuten voor 80 % lading (tot 100 % mogelijk)
=> een laadsessie van 0->80% gaat dus met een gemiddeld vermogen van 57kW aan een 100kW CCS DC snellader.
Dat is wel flink sneller dan bijvoorbeeld een Opel Ampera-e. Die zit op een zelfde laadsessie op een gemiddelde van ongeveer 36kW.

De DC laadspecificatie van de Kona blijft vreemd.
Een stuk minder dan de Ioniq (57 vs 70+); waarom ? Geen actieve koeling ?
Totdat ik het ding in de praktijk heb zien snelladen blijf ik niet helemaal vertrouwen, ik zou hem hierdoor niet ongetest bestellen.
 
[korrel zout]
Packsizes van Tesla zijn misschien hier wat offtopic, maar ik moet toch een kleine korrel zout sprenkelen over je positieve boodschap...

Elon Musk heeft heel duidelijk gezegd dat een verdubbeling van de energie-dichtheid 6-8 jaar gaat duren en dat een technische doorbraak daarvoor nodig is. Ook heeft hij een indicatie afgegeven dat 30-40% theoretisch mogelijk moet zijn binnen 2-3 jaar. Binnen huidige packsize en massa, zal een Model S/X in 2020-2021 dus maximaal 130-140kWh aan accu's met zich dragen. De Roadster is een ander beest...met een groter en zwaarder pack dan de S/X.

En dit alles is in "Elon Time"
[/korrel zout]

Elon spreekt vanuit het thans gangbare, lees 2170, pakket. Pakket van S en X worden uitgefaseerd en zijn eigenlijk, maar dat mag ik zo niet zeggen, al wat achterhaald maar alle productie capaciteit van de 2170 is nu nodig voor Model 3 en de diverse Energy-producten. Daarom zullen we ze pas op zijn vroegst in 2020 zien in S en X, ongeveer gelijktijdig aan de Roadster. Hopelijk is dan de productie zover opgeschaald dat die 100k S en X per jaar er ook wel bij kunnen. (Niet alleen dat pack natuurlijk, ook de permanent magneet motoren en waarschijnlijk afscheid van 12 Volt componenten). De nieuwe packs met de inmiddels standaard 2170 cells zijn al heel wat beter dan wat we in de S en X zien. Daar is in de afgelopen paar jaar bij gelijkblijvend volume en gewicht namelijk bijna een verdubbeling gerealiseerd wat we zien in Powerwall en Powerpack en ook in de Roadster (en Semi). Er is eerder gediscussieerd over de packs en dat ga ik niet herhalen.

Als dan de komende vijf jaar er nog een verbetering optreedt van 40% of meer dan zal dat resulteren in lichtere packs. Misschien de solid's? Wie zal het zeggen.
 
Last edited:
Porsche strategische partner van Rimac, persbericht Rimac:

Rimac announces new strategic partner: Porsche AG rounds up Series B | Rimac Automobili



NIO EP9 naar festival of speed Goodwood, persbericht NIO:

NIO - NIO to Participate in 2018 ‘Festival of Speed - The Silver Jubilee’ at Goodwood

Deze electrische supercar heeft wisselbare accu's en zou zodra de juiste accu er is imho Lemans kunnen rijden, wat meer over deze EP9:

NIO - EP9

Heeft overigens ook autonome records op een race-circuit.
 
Waarom zou je 10.000€ (het is maar 10.000€ zullen sommigen zeggen) extra betalen en een heel jaar met een zwaardere en dus toch onvermijdelijk minder dynamische en wat meer verbruikende auto rondrijden om een enkele keer per jaar een laadbeurt te kunnen overslaan? Een laadbeurt die volgens de vele getuigenissen, nauwelijks invloed heeft op het reizen.


Met een DC-laadvermogen van 100 kW en het te verwachten verbruik, ligt de laadsnelheid op ongeveer 500 km/u. Zie ook de ioniq die aan 75 kW laadt hetgeen dankzij het extreem lage verbruik overeenkomt met ruim 500 km/u.

Dat zal de toekomst leren. Ooit vond men een range van 100 tot 150 km ook wel moeten kunnen. Juist om de infra zo effectief mogelijk te kunnen benutten zal ernaar toegewerkt worden om auto's een grote range te geven zodat men vanuit huis bijna alles kan doen en alleen als het nodig is onderweg bijladen. Het kost helemaal geen 10k meer, ik verwacht uiteindelijk dat het prijsverschil enkele duizenden euro's zal zijn en als men echt de cellen op massa heeft kan het wel eens goedkoper zijn om een standaard, fors,, pack te hanteren dan verschillende. Met straks een paar honderd duizend Model 3's in NL zal dat betekenen dat het toch nog wel druk zal kunnen worden bij de SuC's ondanks het grote aantal. Vandaar strategische opbouw van het net met aandacht bij de steden voor wie niet thuis kan laden.
 
Dat zal de toekomst leren. Ooit vond men een range van 100 tot 150 km ook wel moeten kunnen. Juist om de infra zo effectief mogelijk te kunnen benutten zal ernaar toegewerkt worden om auto's een grote range te geven zodat men vanuit huis bijna alles kan doen en alleen als het nodig is onderweg bijladen. Het kost helemaal geen 10k meer, ik verwacht uiteindelijk dat het prijsverschil enkele duizenden euro's zal zijn en als men echt de cellen op massa heeft kan het wel eens goedkoper zijn om een standaard, fors,, pack te hanteren dan verschillende. Met straks een paar honderd duizend Model 3's in NL zal dat betekenen dat het toch nog wel druk zal kunnen worden bij de SuC's ondanks het grote aantal. Vandaar strategische opbouw van het net met aandacht bij de steden voor wie niet thuis kan laden.
Ik denk inderdaad dat een overdaad aan range een belangrijk punt zal blijven. ICE's hebben ook een tank die veel groter is dan nodig is voor woon-werk reizen. En het meenemen van al dat extra gewicht kost extra brandstof en pecunia. Dat zal bij EV's niet anders zijn, ook al 'tanken' de meesten aan huis.
 
Ik denk inderdaad dat een overdaad aan range een belangrijk punt zal blijven. Alle ICE's hebben ook een tank die veel groter is dan nodig is voor woon-werk reizen. En het meenemen van al dat extra gewicht kost extra brandstof en pecunia. Dat zal bij EV's niet anders zijn, ook al 'tanken' de meesten aan huis.
Met dat verschil dat een grotere tank niets kost en wat meer liters nauwelijks extra gewicht betekenen. Bij een batterij-pack ligt dat wel anders.
 
Nu begrijp ik het niet meer. Eerst voorspel je een prijs van 100$ per kWh en wanneer ik dan het verschil in prijs tussen een 100kWh pack en een 200 kWh pack becijfer op 10.000€, dan stel je de prijs bij???

Ik voorspelde een prijs van onder de 100 per kWh (er wordt al gesproken van 75) en vergroting van een Pack in massaproductie naar 200 kWh betekent dan veel minder dan 100 x 100 of 75 erbij. Die fout maakt men nu ook door het pack van de Kona te vergelijken. Het prijsverschil tussen de packs kun je niet zo uitleggen dat je het prijsverschil neemt en deelt door het verschil in aantal kWh's. Hoe groter het pack, hoe goedkoper de kWh'tjes. En als dan gewicht hetzelfde is als van een pack van nu dat de helft aan capaciteit heeft dan ben je al aardig spekkoper.
 
De DC laadspecificatie van de Kona blijft vreemd.
Een stuk minder dan de Ioniq (57 vs 70+); waarom ? Geen actieve koeling ?
Totdat ik het ding in de praktijk heb zien snelladen blijf ik niet helemaal vertrouwen, ik zou hem hierdoor niet ongetest bestellen.
De Ioniq heeft een max laadvermogen van rond de 70kW. Echter bij een 0->80% laadsessie zal dat ook rond de 60kW komen te liggen. Bij de Ioniq lijkt het piekvermogen rond de 70% gehaald te worden. Dan vanaf 77% start het "taperen" (zie race Ioniq vs Ampera-e van Bjorn Nyland op Youtube).

De 60+kWh pack van de Kona lijkt dus ongeveer een zelfde gemiddelde te halen. Dit heb ik van de site van Hyundai. Ik neem aan dat wanneer het nieuws positiever gebracht had kunnen worden, men dat ook zou hebben gedaan. ;)