Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Zeker niet slecht. SR+ had met zelfde gemiddelde temperatuur t.o.v. ID.3 nog wel wat beter gescoord gok ik. En heeft daarnaast een aanzienlijk kleinere accu. Zo bezien heeft VW nog wel een efficiëntie slag te maken.
De Model 3 SR+ test is wel uitgevoerd in de nacht, en ook op wegen waar je iets sneller kan rijden (Bjorn is nu beperkt qua testen door COVID). Je vindt op youtube nog een andere 1000 km test met de ID3, op de Duitse autobahn, en die kwam bijna een kwartier sneller aan...
Ik denk dat de wagens ongeveer vergelijkbaar zijn.
En de ID.3 is ook gewoon een andere wagen, die 12 cm hoger is (waardoor de wagen ook een pak extra ruimte heeft) en een minder goede drag coëfficiënt heeft. Ik vermoed dat er qua efficiëntie van de aandrijving niet zoveel verschil is, het verschil zit hem in het design (en dat is een keuze van de fabrikant, in het geval van de ID3 was de specificatie van bij de beginne dat de ID3 achterin ruimer moest zijn dan een Passat.
 
Iemand deze al gelezen?

Ik vraag me af hoelang men dit soort voertuigen nog als een 'mileuvriendelijk' alternatief gaan beschouwen

‘Plug-in hybride stoot meer CO2 uit dan gedacht’

ik heb er zelf eentje naast de Tesla....dat is gewoon een grap. 3uur Laden voor 19 echte kilometer (!)
Als de batterij bijna leeg is schiet je verbruik de hoogte in omdat hij de batterij efficiënt :)rolleyes:)met de verbrandingsmotor
gaat bijladen dus meestal rijd je met een zwaardere auto en een lege batterij.

Het verbruik zou op 1,5 liter/100 kilometer liggen, het zal meer 5 tot 6 liter zijn in realiteit met een normale rustige rijstijl.

Nu, de nieuwere modellen zijn mss iets beter maar voor mij blijven dit compliancy wagens met als voordeel voor de klant dat hij een pak meer koppel en pk heeft en minder belastingen moet afdragen.

90% van de gebruikers zou moeiteloos op een Tesla 3 LR of gelijkwaardige EV kunnen overstappen, zonder probleem.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: fivari and Maarten
ik heb er zelf eentje naast de Tesla....dat is gewoon een grap. 3uur Laden voor 19 echte kilometer (!)
Als de batterij bijna leeg is schiet je verbruik de hoogte in omdat hij de batterij efficiënt :)rolleyes:)met de verbrandingsmotor
gaat bijladen dus meestal rijd je met een zwaardere auto en een lege batterij.

Het verbruik zou op 1,5 liter/100 kilometer liggen, het zal meer 5 tot 6 liter zijn in realiteit met een normale rustige rijstijl.

Nu, de nieuwere modellen zijn mss iets beter maar voor mij blijven dit compliancy wagens met als voordeel voor de klant dat hij een pak meer koppel en pk heeft en minder belastingen moet afdragen.

90% van de gebruikers zou moeiteloos op een Tesla 3 LR of gelijkwaardige EV kunnen overstappen, zonder probleem.
Ben benieuwd wat voor hybride je hebt. Ik overweeg namelijk een hybride als 2e auto. Maar dan met name omdat we wekelijks er een paarden trailer achter hebben hangen en daarbij zo nu en dan wat verder moeten rijden.
De meeste rijtjes met deze 2e auto zijn bij ons minder dan 30km.
 
Hybrids, dit hadden ze moeten doen:
- minimaal 150km WLTP op accu
- ICE alleen als lader toegestaan

Dan lagere bijtelling, dan rij je heel veel electrisch. Denk overigens dat dat nu weinig zin meer heeft.

Huidige hybrids, zijn al 22% maar helpt mensen wel te "wennen" aan electrisch rijden. Dat heb ik toch al gezien, na paar jaar hybrid toch naar een EV of de 2e er gelijk uit voor een EV.
 
De Model 3 SR+ test is wel uitgevoerd in de nacht, en ook op wegen waar je iets sneller kan rijden (Bjorn is nu beperkt qua testen door COVID). Je vindt op youtube nog een andere 1000 km test met de ID3, op de Duitse autobahn, en die kwam bijna een kwartier sneller aan...
Ik denk dat de wagens ongeveer vergelijkbaar zijn.
En de ID.3 is ook gewoon een andere wagen, die 12 cm hoger is (waardoor de wagen ook een pak extra ruimte heeft) en een minder goede drag coëfficiënt heeft. Ik vermoed dat er qua efficiëntie van de aandrijving niet zoveel verschil is, het verschil zit hem in het design (en dat is een keuze van de fabrikant, in het geval van de ID3 was de specificatie van bij de beginne dat de ID3 achterin ruimer moest zijn dan een Passat.

Die hogere snelheid verklaart de hogere Wh/km van de Model 3. Bij gelijke snelheid was de Model 3 dus alsnog sneller geweest (want had minder laadtijd nodig gehad). Ondanks de aanzienlijk kleinere accu (9Kw) en de aanzienlijk lagere temperatuur (5.5 graden gemiddeld -erg koud) tijdens de test. De weerstandscoëfficiënt is uiteraard van invloed, maar zal zeker niet de verklaring zijn voor het gehele verschil.

Overigens blijft het gewoon een uitstekend resultaat van de ID.3, en denk ik dat het -ondanks de kinderziekten- een succesverhaal gaat worden. En de ID.4 nog meer want echte SUV.
 
Ben benieuwd wat voor hybride je hebt. Ik overweeg namelijk een hybride als 2e auto. Maar dan met name omdat we wekelijks er een paarden trailer achter hebben hangen en daarbij zo nu en dan wat verder moeten rijden.
De meeste rijtjes met deze 2e auto zijn bij ons minder dan 30km.
Gewoon een EV scoren. Hoe zwaar is de trailer?
 
Hybrids, dit hadden ze moeten doen:
- minimaal 150km WLTP op accu
- ICE alleen als lader toegestaan

Dan lagere bijtelling, dan rij je heel veel electrisch. Denk overigens dat dat nu weinig zin meer heeft.

Huidige hybrids, zijn al 22% maar helpt mensen wel te "wennen" aan electrisch rijden. Dat heb ik toch al gezien, na paar jaar hybrid toch naar een EV of de 2e er gelijk uit voor een EV.
Een echt efficiënte PHEV is mogelijk, zoals die gekke Oostenrijke bewees met zijn Model 3 ombouwkit. :
HyperHybrid

Je maakt dan dus een aerodynamische wagen en gebruikt een ICE-motor met weinig vermogen, en je krijgt dan een auto die in reëele omstandigheden 2 l/100 km verbruikt en 7 kWh/100 km.

Maar de PHEV die in de toonzaal staan moeten blijkbaar allemaal zoveel mogelijk PK's hebben. En dan vooral op SUV met de aerodynamische eigenschappen van een baksteen
 
Hybrids, dit hadden ze moeten doen:
- minimaal 150km WLTP op accu
- ICE alleen als lader toegestaan

Als de ICE de accu moet opladen om vervolgens de elektromotor aan te drijven heb je een veel hoger verbruik.
Meest efficiënt* is om elektromotor de auto op gang te laten komen tot het moment dat de ICE de wielen rechtstreeks kan aandrijven.
Dan rij je op de snelweg met hoogste rendement op ICE (en de rest op accu)

* nog beter is volledig EV uiteraard
 
Gewoon een EV scoren. Hoe zwaar is de trailer?
Even een "ev scoren" komt nu even niet uit. We hebben nu een model s en een diesel om de trailer te trekken. Die diesel er uit en een hybride er in. Ik schat zelf overigens ook in dat een hybride wanneer in privé eigendom, deze significant duurzamer wordt gereden omdat je het prijsverschil in brandstof direct in de eigen portemonnee voelt.
 
Ik heb een tijdje terug wel eens geopperd om, als je een hybride wil, je beter een auto met 50kWh en een benzine/diesel/gas-motortje van zo een 30 pk zou moeten hebben die als generator functioneert. Deze ICE motor/generator zal nooit direct met de wielen verbonden zijn, maar slechts de accu voeden via een dynamo. De auto zelf zou verder 100% elektrisch moeten rijden. Op die manier is er geen versnellingsbak meer nodig en kan de generator nonstop op hetzelfde toerental draaien, ongeacht of je nou op de snelweg rijdt of stil staat voor het stoplicht, dit zal dat motortje veel efficienter laten draaien en deze zal minder onderhoud nodig hebben. Daar buitenom zal bij 90% van de ritjes sowieso het generatortje niet nodig zijn, dan rijdt je gewoon de accu leeg en die vul je weer zodra je op locatie bent.


Op deze manier pak je precies alle voordelen van beide werelden, op het totaalgewicht na dan. Range is geen probleem meer, de rest sprak sowieso al in het voordeel van elektrisch rijden.

Mijn idee werd destijds overigens finaal afgeschoten.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Als de ICE de accu moet opladen om vervolgens de elektromotor aan te drijven heb je een veel hoger verbruik.
Meest efficiënt* is om elektromotor de auto op gang te laten komen tot het moment dat de ICE de wielen rechtstreeks kan aandrijven.
Dan rij je op de snelweg met hoogste rendement op ICE (en de rest op accu)
Indien je de combinatie correct ontwikkelt, is een hybride met ICE die functioneert als generator een pak efficiënter dan een hybride met dubbel aandrijving. Maar niemand doet dit, omdat je dan minder vermogen op de wielen kunt overbrengen...
Want de motor die die generator aandrijft kan je continu op het ideale toerental laten draaien (constant vermogen, op het maximum van de koppelcurve), wat echt veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor met wisselende belasting. En goed ontworpen generator zet minstens 95% van het motorvermogen om in stroom. En de combinatie is ook lichter dan de huidige vorm van PHEV, met dubbele aandrijving...
 
Even een "ev scoren" komt nu even niet uit. We hebben nu een model s en een diesel om de trailer te trekken. Die diesel er uit en een hybride er in. Ik schat zelf overigens ook in dat een hybride wanneer in privé eigendom, deze significant duurzamer wordt gereden omdat je het prijsverschil in brandstof direct in de eigen portemonnee voelt.
Model 3, Y en X komen standaard met trekhaak.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Indien je de combinatie correct ontwikkelt, is een hybride met ICE die functioneert als generator een pak efficiënter dan een hybride met dubbel aandrijving. Maar niemand doet dit, omdat je dan minder vermogen op de wielen kunt overbrengen...
Want de motor die die generator aandrijft kan je continu op het ideale toerental laten draaien (constant vermogen, op het maximum van de koppelcurve), wat echt veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor met wisselende belasting. En goed ontworpen generator zet minstens 95% van het motorvermogen om in stroom. En de combinatie is ook lichter dan de huidige vorm van PHEV, met dubbele aandrijving...
Je blijft natuurlijk wel met hitteverliezen zitten. Het blijft nuttiger om gewoon een grote batterij erin te plaatsen dan er een 24000 watt generator ergens nog in te plaatsen. En een doorsnee 24000 watt generator past niet in de frunk van een Model 3.
 
@wooter kun je misschien een nieuw draadje aanmaken voor hybride discussies? En alle hybride posts daar naar toe verplaatsen?

#endfossil
Mijn interesseert hybride geen ene fluit.

Als er iemand wil over doorbomen moet ie maar zelf een draadje maken en dan verplaats ik de nodige posts.

De discussie begon omdat Autoweek rapporteert dat hybrides meer CO2 uitstoten dan beloofd. Lijkt me wel relevant in de "wat de andere automerken doen" discussie: Lüge und Betrug, AG.