Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Model Y is wel een klasse hoger dan de ID4. En hij is bijna 300kg lichter. Het grootste nieuws uit het filmpje is de zoveelste nieuwe Transporter op de achtergrond.
Dat klopt voor het Gross Vehicule Weigth ongeveer (2660 kg voor de ID.4 en 2405 voor de model Y). Maar het rijklaar gewicht van de model Y is 2003 kg, de ID.4 heeft een rijklaar gewicht van 2124 kg).
Volkswagen vindt het blijkbaar belangrijk dat je nog wat gewicht kan meenemen in een wagen.
 
Kia Niro EV Executive 64KWh...... gaat net onder de 45K kosten in 2021 (subsidiegrens).
Ze verkopen hem nu al voor die prijs (levering 2021) en trekken alvast de 4K subsidie er vanaf.

Vriend van me heeft er net een (prive) gekocht. En dan ook nog eens een erg goede inruilprijs, hij kreeg de marktwaarde verkoop bij inruil (quota's halen ...!?). Hij is gek op Tesla en toch de Kia........ onder de treep netto groot verschil.

Lijkt erop dat die 45K grens aardig werkt (is ook enorme run op die subsidies).
 
Een introductiefilmpje van de Aptera

Dat zou eigenlijk een perfect transportmiddel zijn voor woon-werkverkeer

Ik vind 100Wh/km nog altijd redelijk hoog als verbruik. Wel positief : de basisversie is niet zo duur... En de windgeluiden gaan iig meevallen
Met drie wielen rijden heeft historisch de reputatie niet al te stabiel te zijn bij het vlot door een bocht gaan.
Ben benieuwd hoe dat met deze gaat, als het eens wordt getest.
Maar verder: ziet er inderdaad best interessant uit!
 
Met drie wielen rijden heeft historisch de reputatie niet al te stabiel te zijn bij het vlot door een bocht gaan.
Ben benieuwd hoe dat met deze gaat, als het eens wordt getest.
Maar verder: ziet er inderdaad best interessant uit!
Eelrijk gezegd was mijn eerste reflex ook "maar waarom nu absoluut drie wielen". was perfect mogelijk geweest om achteraan ook twee wielen te zetten zonder het design te verknoeien
 
Een introductiefilmpje van de Aptera

Dat zou eigenlijk een perfect transportmiddel zijn voor woon-werkverkeer

Ik vind 100Wh/km nog altijd redelijk hoog als verbruik. Wel positief : de basisversie is niet zo duur... En de windgeluiden gaan iig meevallen

Ze hebben het over 100Wh/mijl.. Dus pak ‘m beet 63 Wh/km. Vind ik toch wel netjes. Het design daarentegen geeft me juist wel het ‘’solar challenge’’ gevoel in tegenstelling tot wat 1 van de heren verkondigt.
 
Ze hebben het over 100Wh/mijl.. Dus pak ‘m beet 63 Wh/km. Vind ik toch wel netjes. Het design daarentegen geeft me juist wel het ‘’solar challenge’’ gevoel in tegenstelling tot wat 1 van de heren verkondigt.
Had ik overheen gekeken. Bedankt. Dat lijkt me al wat logischer
We kunnen dan allemaal dwepen met de efficiëntie van onze wagens, maar we rijden rond met een gevaarte van 2000 kg om vaak minder dan 100 kg vlees te transporteren...
 
Zou me niks verbazen dat het een re-skin van de Lexus UX300e zou blijken, met identieke beperkingen.

Overigens betekent het modulaire accupakket weer dat er relatief weinig kWh's in zullen passen, want per module moet je weer een behuizing bedenken, en elke behuizing neemt weer extra ruimte in.
 
Interessant overzicht van het marktaandeel van de verschillende wagens in Duitsland, waar in november voor 't eerst 10% van de autoverkopen elektrisch was


Opvallen is toch de dominantie van de Zoë, al 25000 exemplaren verkocht dit jaar.

Ik vind vooral het succes van de Mazda MX-30 uitzonderlijk. Ik weet dat die nog maar pas op de markt is, maar 1200 exemplaren op een maand? En het verbaast me dat de Kia e-Niro en e-Soul gewoon niet in dit lijstje voorkomen.
Verder verkoopt de e-tron ook in Duitsland beter dan de EQC, en vallen de verkoopscijfers van de Taycan op. 560 stuks op één maand...
Tesla Model S en X hebben duidelijk een refresh nodig, 30 stuks...
 
Bij autopark in Boxtel staat de parkeerplaats vol met ID3 van van Mossel en die worden iedere dag af- en weer aangevoerd. Het lijkt er op dat er daar toch genoeg van verkocht worden. De prijzen van Tesla moeten toch echt omlaag want leaserijders gaan straks ook de bijtelling niet accepteren. En er lijkt keuze genoeg te komen in het komende jaar.
 
De prijzen van Tesla moeten toch echt omlaag want leaserijders gaan straks ook de bijtelling niet accepteren. En er lijkt keuze genoeg te komen in het komende jaar.
Het zijn 2 auto's in verschillende segmenten. De ID.3 is het equivalent van de VW Golf, terwijl de Tesla Model 3 het equivalent van de BMW 3, Mercedes C of Audi A4 is.

Wat nu gebeurde is dat veel leasers omwille van de gunstigere fiscaliteit toch voor een Model 3 kozen. Wat nu ook kan gebeuren is dat mensen die vroeger een VW Golf, Skoda Octavia, Renault Megane ofzo in de lease hadden, dat budget niet gaan rekken en gewoon gaan genieten van een lagere bijtelling op zo een VW ID.3.

Wij weten allemaal dat zo een Model 3 qua rijbereik, ruimte en software beter in mekaar zit dan een ID.3, maar er zijn ook genoeg mensen die vanuit hun originele budget niet zo de rek maken, en ook nog niet goed kunnen peilen naar de reeële voordelen van een Model 3 vs de concurrentie.

Tesla kan hun prijzen laten zakken, maar wat win je er dan mee? Welke functionaliteit ga je dan uit een Model 3 schrappen? Alles in die auto is al geoptimaliseerd, dus je kan niet de motortjes van de automatische ruiten wisselen door handmatige ruiten, of de navigatie vervangen door een kleiner TFT schermpje. Het nepleder vervangen door stoffen zetels betekent zelfs dat men een nieuwe productielijn voor zetels zou moeten starten, en idem voor handmatig bedienbare zetels. Zelfs het feit dat elke Model 3 met een glazen panoramadak komt is een kostenbesparing, omdat men anders 2 aparte lijnen moest ontwikkelen om het dak te maken.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Het zijn 2 auto's in verschillende segmenten. De ID.3 is het equivalent van de VW Golf, terwijl de Tesla Model 3 het equivalent van de BMW 3, Mercedes C of Audi A4 is.

Wat nu gebeurde is dat veel leasers omwille van de gunstigere fiscaliteit toch voor een Model 3 kozen. Wat nu ook kan gebeuren is dat mensen die vroeger een VW Golf, Skoda Octavia, Renault Megane ofzo in de lease hadden, dat budget niet gaan rekken en gewoon gaan genieten van een lagere bijtelling op zo een VW ID.3.

Wij weten allemaal dat zo een Model 3 qua rijbereik, ruimte en software beter in mekaar zit dan een ID.3, maar er zijn ook genoeg mensen die vanuit hun originele budget niet zo de rek maken, en ook nog niet goed kunnen peilen naar de reeële voordelen van een Model 3 vs de concurrentie.

Tesla kan hun prijzen laten zakken, maar wat win je er dan mee? Welke functionaliteit ga je dan uit een Model 3 schrappen? Alles in die auto is al geoptimaliseerd, dus je kan niet de motortjes van de automatische ruiten wisselen door handmatige ruiten, of de navigatie vervangen door een kleiner TFT schermpje. Het nepleder vervangen door stoffen zetels betekent zelfs dat men een nieuwe productielijn voor zetels zou moeten starten, en idem voor handmatig bedienbare zetels. Zelfs het feit dat elke Model 3 met een glazen panoramadak komt is een kostenbesparing, omdat men anders 2 aparte lijnen moest ontwikkelen om het dak te maken.
Eens deze in Berlijn wordt gemaakt zal de prijs wel zakken zonder kwaliteit in te boeten (mogelijks integendeel), de importrechten spelen hun momenteel parten. Moeten ze voor Europa dringend vanaf!