Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
En toch zijn die achterlijke gevestigde autobedrijven die er maar niet in slagen om EVs te bouwen goed voor +85%, eigenlijk bijna 90%, van de verkopen van BEVs. (Op basis van de verkoopcijfers in Europa voor 2020 en ook 2021 gaat die richting uit).

Vergelijk dat cijfer eens op wereld schaal?
Dan verkoopt Tesla naar verwachting in 2021 ca. 50% van alle BEV in de wereld.
Daarbij is er ook nog een grootverschil dat deze dan niet voor een heel groot deel op kenteken gezet staan maar in de handelsvoorraad van de dealers.

De verwachting is dat dit marktaandeel alleen maar groter gaat worden de komen de jaren.
Dit komt niet doordat andere geen BEV's kunnen of willen maken maar door de B van BEV.
VW heeft aangekondigd dat ze 6 batterij fabrieken gaan maken voor hun auto's.
Probleem is tweeledig ze hopen deze in 2025 te hebben en ze hopen met deze 6 fabrieken op een productie capaciteit van in totaal 250GWh aan accu's
Iedere fabriek van Tesla heeft een grotere productiecapaciteit dan deze 6 geplande fabrieken samen.

Verder zit Tesla ook in het traject van de grondstoffen zodat ze niet daar afhankelijk van zijn.
 
Last edited:
Europa en China zijn goed voor 80% van de Ev-markt. In Europa heeft Tesla een marktaandeel van <15%. In china zeker geen 50% Hoe kan dan wereldwijd een aandeel van 50% gehaald worden?
Ik ken ze wel, die voorspellingen. Ze worden door Youtube-analisten gebruikt om de koers van het aandeel te verantwoorden. Ze gaan nog verder en gaan uit van 20 miljoen Tesla's tegen 2030. Dat zou willen zeggen dat 1/3 verkochte auto's in 2030 een Tesla zou zijn. Ook dat zou sterk zijn.
 
Dat lijkt me straf. Waar haal je dat cijfer?
Ik baseerde me om volgende site voor mijn (vast)stelling: Plug-in electric vehicles in Europe - Wikipedia

Goed ik overdreef een beetje met 50%, het is wat lager.
Jouw 85% voor alle ander is echter echt onzin gezien de feiten. Voor de EU zou het nu kunnen kloppen omdat met namen VAG veel gedumpt heeft in de EU.


Haal hier de PHEV's wel even uit.

Ik ken ze wel, die voorspellingen. Ze worden door Youtube-analisten gebruikt om de koers van het aandeel te verantwoorden. Ze gaan nog verder en gaan uit van 20 miljoen Tesla's tegen 2030. Dat zou willen zeggen dat 1/3 verkochte auto's in 2030 een Tesla zou zijn. Ook dat zou sterk zijn.

Dat heb ik ook gezien maar dat is i.i.g. wel de verwachting.
In 2025 is i.i.g. de geplande productiecapaciteit van Tesla 6-7 miljoen auto's o.b.v. de huidige en geplande fabrieken.
Bij Tesla zie dat vooral productie en distributie steeds de limiterende factor in de groei is en niet het feitelijk verkopen.

Wat die mannen stellen (waar jij op doelt en natuurlijk zit er wel wat fanboy gehalte bij) is dat de casting productie methode en het maken van de accu's in eigen huis een zodanige reductie in kosten geeft dat andere fabrikanten de prijzen van Tesla niet kan volgen en dus achter zullen blijven.
In 2025 wil VAG 1,5 miljoen BEV's kunnen maken terwijl de rest van de fabrikanten eigenlijk alleen serieuze plannen op de tekentafel hebben liggen maar nog steeds niets concreets. Ze roepen dat ze modellen plannen maar hoe ze die gaan maken en wie de batterij gaat leveren is niet bekend.

Op basis daarvan projecteren ze een productie voor Tesla van 20.000.000 auto's in 2030. Dat is zeer ambitieus maar niet onrealistisch gezien de factoren.
 
Die 85%: ik heb er duidelijk bij gezet dat het enkel om de Europese markt gaat. Maar die is voor EV in 2020 toch de grootste, voor China.
Door de cijfers van maart te nemen, maakt men dezelfde fout als wat de "valse" pers doet als ze spreken over de instorting van de verkoop in de overige maanden, maar dan omgekeerd. Vermits de verkopen zich concentreren in de derde maand van elk kwartaal krijg je een vertekend beeld.
Ik beweer al enige tijd dat bij al die extrapolaties en wilde voorspellingen een belangrijke factor ontbreekt: de concurrentie. Men doet de hele tijd alsof die zich als schaapjes naar de slachtbank laten leiden. Laat ons voor de Europese industrie en onze welvaart hopen dat dit niet gebeurt.
Ten eerste stel ik vast dat de klassieke merken prima in staat blijken te zijn hun BEVs aan de man te brengen. Blijkbaar kiest 85% van de Europese BEV-kopers voor een niet-Tesla, om welke reden dan ook. In deze groep zijn diegene die na de oefening bij een Tesla uitkwamen uiteraard in de meerderheid en hier heerst de overtuiging dat al die mensen zich vergist hebben. Maar voor hen was het aanbod van hun aankoop beter dan dat van Tesla omwille van ???
prijs, prijs/kwaliteit, comfort, afwerking, dealernetwerk, vertrouwdheid met het merk, met de garagist, vals pers ... kortom een reden.
Daarnaast zie je andere nieuwe (Chinese) merken ontstaan waarvan sommigen ondertussen ook verkoopsucces kennen, hoofdzakelijk maar niet uitsluitend op de thuismarkt.
Dat in die context Tesla 1/3 van de markt zal innemen (zou maar eentonig worden: 1 op 3 auto's van hetzelfde merk) , vraagt toch om een gigantisch overwicht. Ik denk niet dat er een sector is waarin 1 speler 1/3 van de markt voor zijn rekening neemt.
Batterijen worden heus niet alleen voor Tesla goedkoper, de voorsprong op batterij-technisch gebied is volgens mij niet zo groot en nieuwe inzichten kunnen door anderen worden overgenomen, zij het dan met wat vertraging.
 
Die 85%: ik heb er duidelijk bij gezet dat het enkel om de Europese markt gaat. Maar die is voor EV in 2020 toch de grootste, voor China.
Door de cijfers van maart te nemen, maakt men dezelfde fout als wat de "valse" pers doet als ze spreken over de instorting van de verkoop in de overige maanden, maar dan omgekeerd. Vermits de verkopen zich concentreren in de derde maand van elk kwartaal krijg je een vertekend beeld.
Ik beweer al enige tijd dat bij al die extrapolaties en wilde voorspellingen een belangrijke factor ontbreekt: de concurrentie. Men doet de hele tijd alsof die zich als schaapjes naar de slachtbank laten leiden. Laat ons voor de Europese industrie en onze welvaart hopen dat dit niet gebeurt.
Ten eerste stel ik vast dat de klassieke merken prima in staat blijken te zijn hun BEVs aan de man te brengen. Blijkbaar kiest 85% van de Europese BEV-kopers voor een niet-Tesla, om welke reden dan ook. In deze groep zijn diegene die na de oefening bij een Tesla uitkwamen uiteraard in de meerderheid en hier heerst de overtuiging dat al die mensen zich vergist hebben. Maar voor hen was het aanbod van hun aankoop beter dan dat van Tesla omwille van ???
prijs, prijs/kwaliteit, comfort, afwerking, dealernetwerk, vertrouwdheid met het merk, met de garagist, vals pers ... kortom een reden.
Daarnaast zie je andere nieuwe (Chinese) merken ontstaan waarvan sommigen ondertussen ook verkoopsucces kennen, hoofdzakelijk maar niet uitsluitend op de thuismarkt.
Dat in die context Tesla 1/3 van de markt zal innemen (zou maar eentonig worden: 1 op 3 auto's van hetzelfde merk) , vraagt toch om een gigantisch overwicht. Ik denk niet dat er een sector is waarin 1 speler 1/3 van de markt voor zijn rekening neemt.
Batterijen worden heus niet alleen voor Tesla goedkoper, de voorsprong op batterij-technisch gebied is volgens mij niet zo groot en nieuwe inzichten kunnen door anderen worden overgenomen, zij het dan met wat vertraging.

In die verkoop zitten vele duizenden auto's die niet verkocht zijn maar wel op kenteken gezet. Alleen in NL staat er al 925 2020 ID3 te koop op https://www.gaspedaal.nl/volkswagen/id3?bmin=2020&bmax=2020&srt=df-a
Auto's die VW in zijn verkopen heeft meegenomen in 2020.

Deze dealers dumpen deze auto's later met kortingen op de markt veel al met een vergoeding van de importeur of fabrikant.
De vraag is dan ook hoe dit zal verhouden als de markt volwassener is en het daar ook om serieuze aantallen gaat.
Dan kan een fabrikant dit nooit betalen zonder grof verlieslatend te gaan worden.

Je kunt je ogen hiervoor sluiten maar dat lijkt mij tamelijk naïef.

Voor het goedkoper maken van batterijen heeft Tesla een plan de rest roept een jaar later dat ze ook goedkoper accu's gaan produceren.
Hoe ze denken dit te realiseren is iedereen een raadsel.
Dat is een leuk statement als je nog niet eens weet hoe dat moet. De huidige fabrikanten zijn ook niet echt aan het opschalen en dus zal er buiten Tesla een schaarste gaan ontstaan wat de prijs daar juist op zal drijven.
 
Auto's die VW in zijn verkopen heeft meegenomen in 2020.
dan zitten diezelfde wagens toch al niet in de verkoop van 2021.

Het uitbundig en veelvuldig en voortijdig communiceren over plannen die een competitief voordeel zouden opleveren heb ik nooit begrepen. Het lijkt me contraproductief in het behouden van het concurrentiële voordeel en vooral bedoeld om potentiële beleggers enthousiast te maken.
Op de batterijschaarste en dus de hoge kost ervan wordt door tal van fabrikanten ingespeeld, tot de Europese overheid toe die er een strategische doelstelling van maakt. De batterijtechnologie van de batterijen die Tesla thans gebruikt is niet zelf ontwikkeld en de productie gebeurt minstens in partnerschap met de echte ontwikkelaars van de batterijen, net zoals bij de andere EV-bouwers.
 
Ze gaan nog verder en gaan uit van 20 miljoen Tesla's tegen 2030. Dat zou willen zeggen dat 1/3 verkochte auto's in 2030 een Tesla zou zijn. Ook dat zou sterk zijn.
Inderdaad zo sterk zal het bijna zijn, vandaar, de prognose “20 miljoen in 2030” is realistisch en dat is overigens maar 20% van de markt. Vergeet niet dat dan VW de enige fatsoenlijk overlevende van Big Auto is en dan mogelijk iets minder groot dan Tesla op dat moment. De rest komt van zieltogend voormalig big auto maar ook de nio’s xpeng en niche spelers . Allemaal ver onder 10% van de markt. Cijfers van nu kan iedereen ophoesten maar cijfers over 10 jaar is een kwestie van extrapoleren en snappen dat dealer- en garagenetwerken net als importeurs loden lasten worden, net zoals ICE voorraad winkeldochters worden. Niemand wil ze nog hebben. Benzinestations verdwijnen en wat wij vroeger hadden (waar kan ik laden) nu het ice probleem gaat worden (waar kan ik tanken) , maar ook “ waar mag ik nog komen met mijn uitlaatgassen” en dan komt het aan op batterijen en aërodynamica. Eens raden wie daar op de eerste rij zit. (Nog los van robotaxi, opslag en Solar). Dan denk jij dat Tesla kansloos is? Ik durf er bijna al mijn geld op te zetten dat dat niet zo is en doe dat ook.
 
Last edited:
dan zitten diezelfde wagens toch al niet in de verkoop van 2021.

Het uitbundig en veelvuldig en voortijdig communiceren over plannen die een competitief voordeel zouden opleveren heb ik nooit begrepen. Het lijkt me contraproductief in het behouden van het concurrentiële voordeel en vooral bedoeld om potentiële beleggers enthousiast te maken.
Op de batterijschaarste en dus de hoge kost ervan wordt door tal van fabrikanten ingespeeld, tot de Europese overheid toe die er een strategische doelstelling van maakt. De batterijtechnologie van de batterijen die Tesla thans gebruikt is niet zelf ontwikkeld en de productie gebeurt minstens in partnerschap met de echte ontwikkelaars van de batterijen, net zoals bij de andere EV-bouwers.
Ik krijg het idee dat je van de batterij ontwikkeling weinig gevolgd hebt te laatste tijd.
De Model 3 cellen en de nieuwste cellen zijn een volledig eigen ontwikkeling en Tesla is dan ook afscheid aan het nemen van Panasonic.

Ze hebben wel een ontwikkelingsvoordeel maar het grootste verschil is ze kunnen genoeg maken om de auto's te voorzien van accu's.
Andere fabrikanten dan VAG hebben niet eens plannen om de productie te starten en zelfs van VAG is het to little to late.
Waarschijnlijk zal VAG het nog wel gaan overleven maar voor veel fabrikanten zal het tzt sluiten worden.
 
Tesla opereert aan de bovenkant van de markt, dat is niet waar de massa zit. Daar verkijkt bijna iedereen in dit forum zich op.

Wereldwijd gezien is China de grootste EV markt, en die zetten vol in op EV. Tesla pikt daar een aardig graantje mee, maar ik verwacht niet dat ze daar groot blijven, de markt daar gaat worden overspoeld met goedkopere EV's.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Tesla opereert aan de bovenkant van de markt, dat is niet waar de massa zit. Daar verkijkt bijna iedereen in dit forum zich op.

Wereldwijd gezien is China de grootste EV markt, en die zetten vol in op EV. Tesla pikt daar een aardig graantje mee, maar ik verwacht niet dat ze daar groot blijven, de markt daar gaat worden overspoeld met goedkopere EV's.
Volgens mij wordt daarom ook gewerkt aan een kleinere auto van Tesla: