Die 85%: ik heb er duidelijk bij gezet dat het enkel om de Europese markt gaat. Maar die is voor EV in 2020 toch de grootste, voor China.
Door de cijfers van maart te nemen, maakt men dezelfde fout als wat de "valse" pers doet als ze spreken over de instorting van de verkoop in de overige maanden, maar dan omgekeerd. Vermits de verkopen zich concentreren in de derde maand van elk kwartaal krijg je een vertekend beeld.
Ik beweer al enige tijd dat bij al die extrapolaties en wilde voorspellingen een belangrijke factor ontbreekt: de concurrentie. Men doet de hele tijd alsof die zich als schaapjes naar de slachtbank laten leiden. Laat ons voor de Europese industrie en onze welvaart hopen dat dit niet gebeurt.
Ten eerste stel ik vast dat de klassieke merken prima in staat blijken te zijn hun BEVs aan de man te brengen. Blijkbaar kiest 85% van de Europese BEV-kopers voor een niet-Tesla, om welke reden dan ook. In deze groep zijn diegene die na de oefening bij een Tesla uitkwamen uiteraard in de meerderheid en hier heerst de overtuiging dat al die mensen zich vergist hebben. Maar voor hen was het aanbod van hun aankoop beter dan dat van Tesla omwille van ???
prijs, prijs/kwaliteit, comfort, afwerking, dealernetwerk, vertrouwdheid met het merk, met de garagist, vals pers ... kortom een reden.
Daarnaast zie je andere nieuwe (Chinese) merken ontstaan waarvan sommigen ondertussen ook verkoopsucces kennen, hoofdzakelijk maar niet uitsluitend op de thuismarkt.
Dat in die context Tesla 1/3 van de markt zal innemen (zou maar eentonig worden: 1 op 3 auto's van hetzelfde merk) , vraagt toch om een gigantisch overwicht. Ik denk niet dat er een sector is waarin 1 speler 1/3 van de markt voor zijn rekening neemt.
Batterijen worden heus niet alleen voor Tesla goedkoper, de voorsprong op batterij-technisch gebied is volgens mij niet zo groot en nieuwe inzichten kunnen door anderen worden overgenomen, zij het dan met wat vertraging.