Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik merk dat ook tesla adepten verstrikt raken in paradigma’s
Niet noodzakelijk.

Voor wat hoort wat. Een Plaid zet knettergekke cijfers neer, voor een prijs die ik in dat segment aanvaardbaar vind. Ik weet niet of een vergelijkbare prijs ook op gaat voor een auto met 4 dunne wielen, minder acceleratie maar wel zonnepanelen. Een range van +500km klinkt leuk, maar dan zit je makkelijk al dwars door Duitsland of Frankrijk, en hoeveel van die WLTP blijft er over in Duitsland aan 150?

150 is dan ook de topsnelheid, en een 0-100 van 10 seconden, en 136pk aan vermogen. AC laden ondersteunt tot 22kW, maar DC laden is beperkt tot 75kW. In weze zijn dit prestaties die je in een Renault Zoe van 35K normaal vind, maar in een auto van 150K vind ik ze misstaan.

Ik vind het een beetje zoals de Polestar 1: blinkt uit in één of twee irrelevante parameters, maar is gewoon dood voor de grote markt door de hoge prijs.
 
Is er geen aparte thread voor Lightyear One?

Wordt de auto dan ook evenredig goedkoper?

Roept de interessante vraag op (of kip en ei discussie): zouden jullie geinteresseerd zijn als de Lightyear One
te koop is voor Tesla Model S + zeg 3.000 euro erbij? Voor dat zonneak.

Dat roept de vraag op waarom
(a) Tesla niet al zo'n variant brengt (ondanks het kleinere oppervlak)?
(b) andere fabrikanten geen interesse hebben in Lightyear One? Overigens is het idee natuurlijk niet IP beschermbaar...

M.a.w. spelen andere factoren een rol?
 
Last edited:
De opbrengst van zo een zonnedak is in vergelijking met het verbruik per kilometer erg miniem.

Je bent dan beter af met een vaste PV-installatie, maar zelfs met een vaste PV-installatie op een woonhuis kom je niet toe om je Tesla voldoende te laden als je meer dan 100km per dag doet.

De enige markt waar je met zo een prijs kan op mikken is exclusiviteit, want je haalt het niet op vermogen of superieur rijgedrag met die dunne wielen.
 
  • Informative
Reactions: voyager
De opbrengst van zo een zonnedak is in vergelijking met het verbruik per kilometer erg miniem.
Je bent dan beter af met een vaste PV-installatie, maar zelfs met een vaste PV-installatie op een woonhuis kom je niet toe om je Tesla voldoende te laden als je meer dan 100km per dag doet.
De enige markt waar je met zo een prijs kan op mikken is exclusiviteit, want je haalt het niet op vermogen of superieur rijgedrag met die dunne wielen.

M.a.w. een zonne auto is meer een gimmick...
tenzij je ergens in Arizona woont en 1 x per week naar een nabijgelegen stad gaat om boodschappen te doen??
 
Idd, helemaal met "Wooter" eens -> meer een marketing ding dan een echte toegevoegde waarde.

Valt niet mee om het Zonnepaneel onder juiste hoek, schoon en in de zon te houden op je auto. Stop het geld in PV-panelen op je dak en je hebt er veel langer & veel meer rendement van. Op een camper of boot een leuk idee maar bij de gemiddelde personenauto is dit niet optimaal.
 
De opbrengst van zo een zonnedak is in vergelijking met het verbruik per kilometer erg miniem.

Je bent dan beter af met een vaste PV-installatie, maar zelfs met een vaste PV-installatie op een woonhuis kom je niet toe om je Tesla voldoende te laden als je meer dan 100km per dag doet.

De enige markt waar je met zo een prijs kan op mikken is exclusiviteit, want je haalt het niet op vermogen of superieur rijgedrag met die dunne wielen.

dat ligt aan het seizoen en het aantal PV-panelen. Ik heb er 24 thuis en 24 op de zaak en produceer op mooie dagen >100kWh
Daar kan zelfs met een Etron nog makkelijk 100km per dag op rijden.😇😂
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
M.a.w. een zonne auto is meer een gimmick...
Inderdaad. Nu, PV integreren in bestelwagens en vrachtwagens kan wel helpen om genoeg stroom te leveren om koeling te voorzien, en er is ook iets nuttigs aan bv PV integratie op een pickup truck waarmee je gaat off-road kamperen. Maar voor een luxe-auto van 150K die van laadpaal naar laadpaal kan rijden?
 
Is er geen aparte thread voor Lightyear One?



Roept de interessante vraag op (of kip en ei discussie): zouden jullie geinteresseerd zijn als de Lightyear One
te koop is voor Tesla Model S + zeg 3.000 euro erbij? Voor dat zonneak.

Dat roept de vraag op waarom
(a) Tesla niet al zo'n variant brengt (ondanks het kleinere oppervlak)?
(b) andere fabrikanten geen interesse hebben in Lightyear One? Overigens is het idee natuurlijk niet IP beschermbaar...

M.a.w. spelen andere factoren een rol?
Een tesla weegt te veel om het interessant te maken en oppervlakte is kleiner
 
Ik merk dat ook tesla adepten verstrikt raken in paradigma’s
Zie dat een stuk van mijn antwoord is weggevallen: Er zijn hier ook forumleden die hun bestaand huis uitrusten met een grondgebonden warmtepomp. Dat kan ook veel goedkoper met een lucht/water warmtepomp en vier extra zonnepanelen op het dak. Toch kiezen zij daarvoor. Wellicht dat meerderen die keuze gaan maken wanneer de stroomproblemen omhoog gaat en de saldering verdwijnt maar sommigen hebben andere drijfveren.
 
Waarom old auto e.a. zo laat reageren:

Om het FD arikel te lezen, moet je abonnee zijn.
Overigens is -vooral- opmerkelijk dat NL zo bitter weinig voorstelt op gebied van groene automobiliteit.

Heb daar iets over geschreven ("Waarom een Musk niet in NL kan") voor De Ingenieur.

 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Om het FD arikel te lezen, moet je abonnee zijn.
Overigens is -vooral- opmerkelijk dat NL zo bitter weinig voorstelt op gebied van groene automobiliteit.

Heb daar iets over geschreven ("Waarom een Musk niet in NL kan") voor De Ingenieur.

Als je geen abonnee bent kun je een gratis account aanmaken, dan mag je 5 artikelen per maand gratis lezen.
 
  • Informative
Reactions: voyager
Waarom old auto e.a. zo laat reageren:
Vaak ligt het overigens niet aan het feit dat ze hun succesvolle vibe verliezen, maar eerder omdat ze iets hebben aangeboord waar toen nood aan was. Meeste van die bedrijven zijn niet gemaakt om zich heruit te vinden want ze hebben het nooit moeten doen.

Op zich staat niks autobouwers in de weg om elektrische auto's te bouwen en verkopen, maar de constructie en kostprijs van de benzinetank was nooit hun specialiteit. De fysica en chemie rond een verbrandingsmotor wel, maar daar heb je nu niks aan. Daarnaast is hun productieproces zo geoptimaliseerd op kosten, dat er geen ruimte is om plots brandstoftanks van 20K te moeten ontwikkelen en monteren, naast efficiënter elektromotoren. En dan is er die verrekte software nog, die gebouwd wordt door bedrijven gespecialiseerd in software, die autobouwers ook nog eens niet onder de knie krijgen en ook weer moeten inkopen, op supersnelle chips die ook weer andere bedrijven ontwikkelen.
 
Heb het gelezen. Beetje oppervlakkig. Ik miste het begrip shareholder value.
Je kunt het kwalificeren wat je wil maar gevestigde bedrijven staan bijna per definitie haaks op verandering.
De taak aan newcomers als Tesla is om die gevestigde orde op te schudden. Wel leuke cartoon...
Van Hein de Kort zie ik 😊

0Cg-5FoGjDmX6J14lqPcGr98FGU.jpg
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: job-lek