Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind laadsnelheid en zelfs range boven de 300km totaal niet belangrijk. Het enige wat mij interesseert is een betaalbare prijs. 250km werkelijke range, elke nacht 12 uur opladen en dat zo goedkoop mogelijk.

Een "tweedehands" Renault Zoe bj. 2017 uit Frankrijk ophalen? Komt misschien dicht in de buurt van jou preferenties...... De nieuwe Zoe 400 kilometer (NEDC) staat denk ik op de volgende weblink (slechts als voorbeeld/prijsindicatie) er ook wel tussen, heeft op de koffer in ieder geval geen "vierkant" maar "rechthoekig" merktype aanduiding (Z.E.40 electric).
La Centrale
 
Last edited:
De gemiddelde
Deze wens nog niet vaag gehoord, wat is je gebruiksprofiel?
Het gemiddeld profiel zou ik zeggen. 70km enkel naar het werk 's ochtends en 's avonds. Boodschappen en winkelen in de buurt, in het weekend vrijetijdsverkeer. Geen professionele ritten en op vakantie gaan doe ik met het vliegtuig. ''s avonds de wagen in de eigen inpandige garage en de hele nacht tijd om traag bij te laden.
 
Dat doen wij met een gebruikte Citroën C-Zero die EUR 7.500 gekost heeft... in anderhalf jaar toch 20.000km mee gereden. Zeker goedkoop, geen onderhoud, geen wegenbelasting en lage verzekeringspremie. Alleen een paar tientjes APK-keuring en een setje banden.
Vormgeving voor lief nemen, en toch af en toe een BMW-rijder voor aap zetten is plezier genoeg.

Bij die link in Frankrijk voor een gebruikte Zoe 40 zag ik volgens mij geen enkele Zoe 40 tussen staan.
 
Last edited:
IMG_7149.JPG

Mocht je de neus niet mooi vinden, laat je hem wrappen
 
  • Informative
Reactions: Gtech
Verslag van een trip met de Ioniq naar Oostenrijk:
'Ik kan geen reden verzinnen om niet elektrisch te rijden'

Maar laten we eerlijk zijn. Dit is toch behelpen. Deze auto's zijn niet geschikt voor dit soort reizen. Pas als er een versie is die dik boven de 350 km range heeft wordt het interessant. Met deze verhalen krijg je de automobilist niet uit zijn dieseltje en is het eigenlijk anti-reclame voor elektrisch rijden. Klinkt wellicht wat negatief maar ik meen het.
 
Maar laten we eerlijk zijn. Dit is toch behelpen. Deze auto's zijn niet geschikt voor dit soort reizen. Pas als er een versie is die dik boven de 350 km range heeft wordt het interessant. Met deze verhalen krijg je de automobilist niet uit zijn dieseltje en is het eigenlijk anti-reclame voor elektrisch rijden. Klinkt wellicht wat negatief maar ik meen het.
Ben het helemaal met je eens. Met zoveel stops is het toch nog behelpen.
 
Maar laten we eerlijk zijn. Dit is toch behelpen. Deze auto's zijn niet geschikt voor dit soort reizen. Pas als er een versie is die dik boven de 350 km range heeft wordt het interessant. Met deze verhalen krijg je de automobilist niet uit zijn dieseltje en is het eigenlijk anti-reclame voor elektrisch rijden. Klinkt wellicht wat negatief maar ik meen het.
Niet zo mokken.
Oke, de titel 'Ik kan geen reden verzinnen om niet elektrisch te rijden' is wat misleidend. Het is een tamelijk hilarisch verslag met een opsomming van redenen waarom je niet elektrische zou rijden.
Maar uiteindelijk is het reclame voor Tesla.
De omissies die hij noemt('Het enige wat ik echt mis aan de auto is een app waarmee je de auto onder meer kunt monitoren, programmeren en actuele laadstations kunt vinden. De auto lijkt wifi voorbereid te zijn, hopelijk is er een snel een update beschikbaar. Wat mij betreft een must.') zijn precies de zaken die jij al jaren hebt en in de 3 niet zullen ontbreken.
 
Last edited:
Maar laten we eerlijk zijn. Dit is toch behelpen. Deze auto's zijn niet geschikt voor dit soort reizen. Pas als er een versie is die dik boven de 350 km range heeft wordt het interessant. Met deze verhalen krijg je de automobilist niet uit zijn dieseltje en is het eigenlijk anti-reclame voor elektrisch rijden. Klinkt wellicht wat negatief maar ik meen het.
Dik boven de 350km? Dat haal ik echt niet hoor Hans:oops:
 
Dik boven de 350km? Dat haal ik echt niet hoor Hans:oops:

Klopt tenzij ik enkel 80KM per uur rij maar uit mijn 85D haal ik max 350 terwijl die in Theorie 500KM zou moeten kunnen. Van de week naar Duitsland geweest Bottrop, ik ging full charge weg 420KM, ik kwam aan met 98KM over. De afstand zelf is ongeveer 215KM vanaf mijn huis. Dus stel dat ik die 98 echt had kunnen halen was ik net over de 300KM gekomen. Echter rij ik in duitsland netjes 130KM waar het kan en dan gaat het wel een stukje harder. Ik kon op de plaats van bestemming laden aan een laadpaal, EV-box pas werkte echter was dit zo traag 12KM per uur laden en was er maar 4 uur. Op de terug weg dus bij Zevenaar moeten stoppen, daar kwam ik aan met 3KM range over. Ik heb op de weg naar zevenaar wel snelheden van 170KM per uur gedaan en dan gaat het erg hard. Auto gaf continue aan drive slowly ... maar accu stand en afstand goed in de gaten gehouden en haalde het met "gemak". Het grootste probleem is dus vooral hoge snelheid dan is het verbruik gigantisch, maar ook in veel stadsverkeer haal je de 350KM niet. Wil ik met de S de zelfde afstand halen als met mijn 1.8 A4 destijds dan heb ik een Accu nodig van ongeveer 130KWh. Het is dus nog steeds niet ideaal voor langere afstanden.

Kreeg nog een boete/waarschuwing dat ik geen Umweldt sticker had en op een laadplek stond, voorruit was net vervangen. Net alsof ik er brandstof in zou kunnen gooien.
 
Wat die blog laat zien is dat ook dit soort electrische auto's kennelijk enkele mensen toch wel uit z'n dieseltje krijgt.
Wanneer het interessant is om over te stappen is voor vele mensen verschillend, en op dit moment is de keuze 35k€ voor een auto met een range van 200 kilometer of een van 90k€ met een range 'dik boven de 350 kilometer'.
Als je de gelegenheid hebt nog 1 of 2 jaar te wachten liggen de kaarten weer anders, maar met dat argument kan je beter nog 5 jaar wachten.

Als ik iets ten nadele van de Ioniq zou moeten noemen: de 1-fase lader, en hoe men de techniek heeft weggewerkt.
Iedereen die ik onder de motorkap liet kijken geloofde niet dat het een electrische auto was.

IONIQ-Electric_Engine.jpg
 
We moeten niet om de hete brij heendraaien. Er ligt de uitdaging om de buurman, de huidige brandstofrijder, ervan te overtuigen dat elektrisch beter voor hem is.
Daar helpt dit niet bepaald bij.

Ik ben het met Hendrik eens dat ook onze S nog wel wat bereik erbij mag hebben hoewel ik met mijn 70D dat zelf niet ervaar maar dat komt door het perfecte net van SuC's (zeker op de routinerit naar Oostenrijk). Deze man heeft staan hannesen bij Hotel Kaiserhof waar notabene 6 SuC stalls staan waar hij niets mee kan. Hoe duidelijker wil je het hebben!
Laten we vooruit blijven kijken want zo lang duurt het niet meer voordat Model 3 er is.

Dat is de enige auto waarmee je iemand op voorhand kunt overtuigen want:

Range? check
Supercharging? check
Snelladen? check
Prijs? check
Looks? check
Autonomie? check
Brand (merk)? check

Dan is het een kwestie van geduld maar daar weten de oudgedienden op dit forum wel over mee te praten.
 
Wat die blog laat zien is dat ook dit soort electrische auto's kennelijk enkele mensen toch wel uit z'n dieseltje krijgt.
Wanneer het interessant is om over te stappen is voor vele mensen verschillend, en op dit moment is de keuze 35k€ voor een auto met een range van 200 kilometer of een van 90k€ met een range 'dik boven de 350 kilometer'.
Als je de gelegenheid hebt nog 1 of 2 jaar te wachten liggen de kaarten weer anders, maar met dat argument kan je beter nog 5 jaar wachten.

Als ik iets ten nadele van de Ioniq zou moeten noemen: de 1-fase lader, en hoe men de techniek heeft weggewerkt.
Iedereen die ik onder de motorkap liet kijken geloofde niet dat het een electrische auto was.

IONIQ-Electric_Engine.jpg
Die wordt op dezelfde assemblagelijn in elkaar gezet als de ICE's, lijkt me...
 
  • Like
Reactions: robertvg
Klopt tenzij ik enkel 80KM per uur rij maar uit mijn 85D haal ik max 350 terwijl die in Theorie 500KM zou moeten kunnen. Van de week naar Duitsland geweest Bottrop, ik ging full charge weg 420KM, ik kwam aan met 98KM over. De afstand zelf is ongeveer 215KM vanaf mijn huis. Dus stel dat ik die 98 echt had kunnen halen was ik net over de 300KM gekomen. Echter rij ik in duitsland netjes 130KM waar het kan en dan gaat het wel een stukje harder. Ik kon op de plaats van bestemming laden aan een laadpaal, EV-box pas werkte echter was dit zo traag 12KM per uur laden en was er maar 4 uur. Op de terug weg dus bij Zevenaar moeten stoppen, daar kwam ik aan met 3KM range over. Ik heb op de weg naar zevenaar wel snelheden van 170KM per uur gedaan en dan gaat het erg hard. Auto gaf continue aan drive slowly ... maar accu stand en afstand goed in de gaten gehouden en haalde het met "gemak". Het grootste probleem is dus vooral hoge snelheid dan is het verbruik gigantisch, maar ook in veel stadsverkeer haal je de 350KM niet. Wil ik met de S de zelfde afstand halen als met mijn 1.8 A4 destijds dan heb ik een Accu nodig van ongeveer 130KWh. Het is dus nog steeds niet ideaal voor langere afstanden.

Kreeg nog een boete/waarschuwing dat ik geen Umweldt sticker had en op een laadplek stond, voorruit was net vervangen. Net alsof ik er brandstof in zou kunnen gooien.
Als ik dit zo lees dan begin ik toch te twijfelen bij de aankoop van een Model 3. Die zou een theoretische range hebben van ongeveer 350km. Als je de vergelijking maakt met een S 85D die er amper 350km uit perst en eigenlijk er 500 zouden moeten zijn dan zal ik er hooguit 250km uithalen. Dan is die hyundai nog niet verkeerd voor zijn prijs van 35.000 waar je ook nog een flinke korting op krijgt. De M3 met btw en invoertaksen zal een instapprijs hebben van pakweg 42.000 euro. Ik wil gerust 50k neertellen maar dan verwacht ik toch makkelijk 300km te halen zonder 80km/u te moeten rijden. Ik weiger mijn huidige rijgedrag aan te passen en dat mag ook de bedoeling niet zijn. Je moet 120km/u op de snelweg kunnen rijden en voor de rest de max toegelaten snelheid.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Als ik dit zo lees dan begin ik toch te twijfelen bij de aankoop van een Model 3. Die zou een theoretische range hebben van ongeveer 350km. Als je de vergelijking maakt met een S 85D die er amper 350km uit perst en eigenlijk er 500 zouden moeten zijn dan zal ik er hooguit 250km uithalen. Dan is die hyundai nog niet verkeerd voor zijn prijs van 35.000 waar je ook nog een flinke korting op krijgt. De M3 met btw en invoertaksen zal een instapprijs hebben van pakweg 42.000 euro. Ik wil gerust 50k neertellen maar dan verwacht ik toch makkelijk 300km te halen zonder 80km/u te moeten rijden. Ik weiger mijn huidige rijgedrag aan te passen en dat mag ook de bedoeling niet zijn. Je moet 120km/u op de snelweg kunnen rijden en voor de rest de max toegelaten snelheid.
Ga daar echt maar vanuit. We moeten elkaar niet gek maken met speculaties. En niemand die het echt weet en het enige wat we hebben zijn uitlatingen van Elon van een jaar geleden. Nadien zijn zowel Powerwall als Powerpack bij gelijkblijvend volume en gewicht (globaal) 80% in capaciteit omhoog gegaan. De nieuwe batterijen komen zowel in 3 als S en X eind van het jaar.
 
  • Informative
Reactions: Hayden