Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De ioniq is heel wat auto voor een redelijke prijs. Door de prima stroomlijn en de andere batterijchemie is de range, ook in de winter, verrassend goed.
Wie regelmatig lange rijzen maakt, kijkt beter uit naar een ecologisch alternatief of moet erg gemotiveerd zijn.
Voor de overige rijders is het in mijn ogen een erg aantrekkelijke wagen.
De thuislader volstaat, zeker in combinatie met een slim laadstation. CCS van minstens 50 kW is door het lage verbruik van de wagen een aanvaardbare oplossing voor ocassionele situaties.
 
Ik heb BMW en Hyundai eens gebeld om naar de onderhoudsprijzen te vragen.

Resultaat:

BMW: i3 Kleine beurt ca €350,=, grote beurt ca. €450,=

Ik zeg, dat is nog al wat vergeleken met mijn Renault Zoe (€85,=/€115,=).
Reactie: Ja, ander merk en de kosten voor olie en filters.
Ja maar, ik wil de prijs weten voor de BEV versie!
Dat maakt niet uit meneer!

Dus of je betaalt met een BEV te veel, of met een REX te weinig

Hyundai: Gebeld, maar niemand beschikbaar. Mogen wij u terug bellen? Natuurlijk! .... 2 dagen later...

ca €250,= voor de kleine beurt, want "bij een EV is er meer werk dan bij een ICE"!
Ik zeg, weet je dat wel hééél erg zeker?
Ow, effe navragen
Oh eh, kleine beurt is €75,= en een grote beurt €190,=.

Dealers? Rampenplan!
 
Maar laten we eerlijk zijn. Dit is toch behelpen. Deze auto's zijn niet geschikt voor dit soort reizen. Pas als er een versie is die dik boven de 350 km range heeft wordt het interessant. Met deze verhalen krijg je de automobilist niet uit zijn dieseltje en is het eigenlijk anti-reclame voor elektrisch rijden. Klinkt wellicht wat negatief maar ik meen het.

Snelladen @100kW maakt veel goed vind ik (CCS-laadinfrastructuur zal wel uitbreiden). Zelfde prestaties als wijlen de Tesla S40, zeg maar. Ik kwam gisteren uit Saas-Fee terug met twee stops van een half uur. Met een Ioniq zouden dat dus vier stops van een half uur zijn. Big deal. Ik denk trouwens dat de gemiddelde automobilist (gesteld dat ie de Ioniq al zou gebruiken voor dat soort reizen) hoogtens één maal per jaar met het scenario geconfronteerd zal worden. Minder dan de helft van de prijs van een MS. In bepaalde opzichten (hifi bijv.) luxueuzer dan de MS. Ik vind dit de allerbeste reclame voor de EV (esthetiek even buiten beschouwing gelaten...), en hoop echt dat de Ioniq een succes wordt (en als ie een succes wordt, zal Hyundai binnenkort ook wel met een 50kWh versie of zo komen).

M3 belooft nog meer natuurlijk, dus toch nog maar een goed jaartje wachten :)
 
Last edited:
We moeten niet om de hete brij heendraaien. Er ligt de uitdaging om de buurman, de huidige brandstofrijder, ervan te overtuigen dat elektrisch beter voor hem is.
Daar helpt dit niet bepaald bij.

Het ligt er maar net aan naar welk gebruikersprofiel je kijkt. Als ik er met Randstedelijken van mijn leeftijd over praat, krijg ik vaak een vergelijkbaar verhaal te horen als dat van @Bankroetlama. Woon-werkverkeer en af en toe een familiebezoek. Vakantie met het vliegtuig. Auto moet goedkoop en betrouwbaar zijn.
Verder merk ik dat de meeste van mijn vrienden een auto als statussymbool niet echt relevant vinden dus of het nou een Dacia of een Tesla is, maakt hen verder niet uit...
 
De Hyundai IONIQ ziet er inderdaad wel interessant uit!
IONIQ-ELECTRIC_BANNER_TITLE1
Op het risico af voor azijnjeweetwel te worden versleten, voor ons en gelijkgestemden is het een auto waar we naar omkijken, voor de gemiddelde automobilist nog niet want hij biedt, op een beetje ruimte na, nauwelijks meer dan onze Leaf en die koopt bijna niemand van de doelgroep (marktsegment). Nu voorlopig even genoeg, zo terugrijden naar NL.
 
Als ik dit zo lees dan begin ik toch te twijfelen bij de aankoop van een Model 3. Die zou een theoretische range hebben van ongeveer 350km. Als je de vergelijking maakt met een S 85D die er amper 350km uit perst en eigenlijk er 500 zouden moeten zijn dan zal ik er hooguit 250km uithalen. Dan is die hyundai nog niet verkeerd voor zijn prijs van 35.000 waar je ook nog een flinke korting op krijgt. De M3 met btw en invoertaksen zal een instapprijs hebben van pakweg 42.000 euro. Ik wil gerust 50k neertellen maar dan verwacht ik toch makkelijk 300km te halen zonder 80km/u te moeten rijden. Ik weiger mijn huidige rijgedrag aan te passen en dat mag ook de bedoeling niet zijn. Je moet 120km/u op de snelweg kunnen rijden en voor de rest de max toegelaten snelheid.

Hoho, dat is te snel vergeleken. De 345 km vermeld voor Model 3 is gebaseerd op EPA test en is een stuk realistischer dan de NEDC cyclus. De 85D haalt volgens de EPA test 432 km (270 mijl). Het liefst vergelijk je met de "highway EPA test cyclus". Dat geeft een nog realistischer beeld, omdat de snelheden hoger liggen in die test. Het standaard EPA bereik is samengesteld met "city" + "highway".

Highway range: Tesla 85D --> 285 mijl / 456 km. Hyundai Ioniq --> 110 mijl / 176 km (en dus absoluut geen 250 km).
Gelet op het feit dat Tesla (naar mijn weten) de enige EV's heeft die beter scoren in de "highway" test dan in de "city" test durf ik te voorspellen dat de Model 3 meer dan 345 km EPA range krijgt voor de highway test. Een vuistregel die goed lijkt te passen op de Nederlandse situatie is dat men 80% neemt van het EPA bereik om het snelweg bereik in NL te halen. Dat zou voor de Model 3 dus op minimaal 276 km liggen.
 
  • Like
Reactions: eelcodb and Hayden
Hoho, dat is te snel vergeleken. De 345 km vermeld voor Model 3 is gebaseerd op EPA test en is een stuk realistischer dan de NEDC cyclus. De 85D haalt volgens de EPA test 432 km (270 mijl). Het liefst vergelijk je met de "highway EPA test cyclus". Dat geeft een nog realistischer beeld, omdat de snelheden hoger liggen in die test. Het standaard EPA bereik is samengesteld met "city" + "highway".

Highway range: Tesla 85D --> 285 mijl / 456 km. Hyundai Ioniq --> 110 mijl / 176 km (en dus absoluut geen 250 km).
Gelet op het feit dat Tesla (naar mijn weten) de enige EV's heeft die beter scoren in de "highway" test dan in de "city" test durf ik te voorspellen dat de Model 3 meer dan 345 km EPA range krijgt voor de highway test. Een vuistregel die goed lijkt te passen op de Nederlandse situatie is dat men 80% neemt van het EPA bereik om het snelweg bereik in NL te halen. Dat zou voor de Model 3 dus op minimaal 276 km liggen.
Dat is een realistische benadering die door weer iets betere batterij nog kan meevallen. En dat is de instapversie die men zo goedkoop mogelijk wil houden. Met een batterijprijs die dan rond de $ 200 per kWh ligt is relatief goedkoop bijv 10 kWh erbij te kopen ofwel iets van 65 km range. En net zoals ik met mijn S70D normaal gesproken gemakkelijk typical kan halen zal de 3 eerder dichter bij de EPA zitten dan er verder vanaf.
 
Het blijft moeilijk om een voorlopig virtueel model te vergelijken met een reeel verkrijgbaar en al uitgebreid getest voertuig.
Wie vandaag een EV wil aankopen heeft aan de model3 niet veel. Hij weet niet wat, wanneer en voor hoeveel. Het ziet er naar uit dat er nog lange tijd een flinke tijdsgap zal zijn tussen bestellen en er in rijden.
 
Het blijft moeilijk om een voorlopig virtueel model te vergelijken met een reeel verkrijgbaar en al uitgebreid getest voertuig.
Wie vandaag een EV wil aankopen heeft aan de model3 niet veel. Hij weet niet wat, wanneer en voor hoeveel. Het ziet er naar uit dat er nog lange tijd een flinke tijdsgap zal zijn tussen bestellen en er in rijden.
De groep die vandaag een EV wil kopen bestaat nog niet echt, even zij die weten van Tesla daargelaten. Voordat die groep een relevante omvang heeft zijn we een jaartje of twee verder. Tot dan zijn de brandstofalternatieven aantrekkelijker. Maar er zullen er best wel wat verkocht worden hoor.
 
Hoort eigenlijk in het draadje 'wat andere automerken niet doen', maar dat zou zo'n lang draadje worden:
Op FD.nl
'Deutsche Post haalt autofabrikanten in met eigen elektrische bezorgbus' vanaf euro 32.000!
Wow...die Saskia jonker is compleet niet op de hoogte wat de Duitsers momenteel doen....Ten opzichte van Tesla zitten de grote Duitsers te slapen...maar dit initiatief is toch erg kleinschalig ten opzichte van wat BMW momenteel doet...laat staan de anderen.

10.000 autos in 2017 met 20kWh accu voor 32000 euro (ex BTW?) Dan "wil 20.000 auto's bouwen vanaf 2017". Is dat in totaal....per jaar?

Leuk initiatief van DP, maar dit artikel zelf rammelt van alle kanten ;).
 
Wow...die Saskia jonker is compleet niet op de hoogte wat de Duitsers momenteel doen....Ten opzichte van Tesla zitten de grote Duitsers te slapen...maar dit initiatief is toch erg kleinschalig ten opzichte van wat BMW momenteel doet...laat staan de anderen.

10.000 autos in 2017 met 20kWh accu voor 32000 euro (ex BTW?) Dan "wil 20.000 auto's bouwen vanaf 2017". Is dat in totaal....per jaar?

Leuk initiatief van DP, maar dit artikel zelf rammelt van alle kanten ;).

Deutsche Post gaat elektrische auto's bouwen | Autonieuws - AutoWeek.nl

Is er al even.