Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je geeft geen antwoord op de vraag. Wat is de levertijd van de S en X in Nederland (en België)?

Meer dan een jaar. Maar dat gaat wooter nooit toegeven natuurlijk.


Heb net gekeken en er staat voor de S geen levertijd, alleen dat er een pre-order te plaatsen is. Dus zoals in het artikel staat beschreven.

Maar.... alle automerken hebben het probleem. Tesla's M3 en MY levertijden zijn best goed in verhoudong tot de rest.
 
Je geeft geen antwoord op de vraag. Wat is de levertijd van de S en X in Nederland (en België)?
Meer dan een jaar. Maar dat gaat wooter nooit toegeven natuurlijk.

Waarom vragen jullie een antwoord over Tesla dat zelfs Tesla je niet gaat geven.
Je kunt alleen een pré-order invoeren op dit moment.

Of je een iX sneller gaat krijgen is maar de vraag.
3e-4e kwartaal 2022 komen de eerste naar de showroom.
Er zijn nu ook al niet officiële berichten dat de eerste feitelijk leveringen in NL het 3e-4e kwartaal 2023 zullen zijn.

Uiteraard kan je gokken op een showroom model.
 
Waarom vragen jullie een antwoord over Tesla dat zelfs Tesla je niet gaat geven.
Je kunt alleen een pré-order invoeren op dit moment.

Of je een iX sneller gaat krijgen is maar de vraag.
3e-4e kwartaal 2022 komen de eerste naar de showroom.
Er zijn nu ook al niet officiële berichten dat de eerste feitelijk leveringen in NL het 3e-4e kwartaal 2023 zullen zijn.

Uiteraard kan je gokken op een showroom model.
Het gaat er om dat @wooter met een niet-relevant tabelletje komt omdat er hier 0 auto's zijn uitgeleverd. Hij probeert zijn gelijk te laten zien met een wereldwijde tabel.

'Zie je wel dat Tesla meer levert dan BMW', terwijl dat echt niet het geval is.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Het gaat er om dat @wooter met een niet-relevant tabelletje komt omdat er hier 0 auto's zijn uitgeleverd. Hij probeert zijn gelijk te laten zien met een wereldwijde tabel.

'Zie je wel dat Tesla meer levert dan BMW', terwijl dat echt niet het geval is.
In je "wat is de levertijd" gaf je niet aan dat je over de levertijd in Nederland sprak.

Mijn tabelletje gaf aan dat de productie van de BMW iX en Tesla Model X niet zover van mekaar af liggen.
 
Waarom vragen jullie een antwoord over Tesla dat zelfs Tesla je niet gaat geven.
Je kunt alleen een pré-order invoeren op dit moment.

Of je een iX sneller gaat krijgen is maar de vraag.
3e-4e kwartaal 2022 komen de eerste naar de showroom.
Er zijn nu ook al niet officiële berichten dat de eerste feitelijk leveringen in NL het 3e-4e kwartaal 2023 zullen zijn.

Uiteraard kan je gokken op een showroom model.
Dat is inderdaad wat de BMW-meneer me zei (een echte verkoper! In een showroom!) : custom-built ix50: een (kleine) twee jaar. ix40 zou veel sneller kunnen voor één of andere bizarre reden.
Als je niet zolang wil wachten ga je het inderdaad moeten doen met een showroom- of stockmodel.
 
Als je niet zolang wil wachten ga je het inderdaad moeten doen met een showroom- of stockmodel.
En die showroom-modellen, daar kleeft ook wat aan, want aan de ene kant vragen de importeurs om zo een model in de showroom te laten staan om verkopen te lokken, terwijl zo een showroom-model natuurlijk geen geld opbrengt zolang ie niet geleverd is...

Reken daar ook niet op korting of zo...

Wij hebben ooit een M2 besteld op de week dat BMW de M2 aankondigde, en waren dan eigenlijk al te laat om voor het eerste productiejaar een auto te krijgen. Dus moesten we 2 jaar wachten op een model dat net die week was voorgesteld... Of we konden 9 maanden wachten en dan na 3 maanden showroom het showroommodel nemen, aan catalogusprijs...
 
Het zou me verbazen dat Tesla er niet in slaagt om een nieuw bestelde S of X binnen de 2 jaar te leveren, wat dus de ix50 levertermijn is.
Ja en nee... Als je in januari 2021 had besteld, moet je je auto toch al in september 2022 ofzo gaan krijgen en hoewel er vage indicaties zijn dat dat wel gaat lukken, is daar nog geen garantie op.

Tegelijk geloof ik 100% dat als je vandaag reserveert, je pas eind 2023 je S of X gaat hebben, maar het zou ook sneller kunnen lopen.

Ik kan tegelijk Tesla ook begrijpen dat ze in het geval van chiptekorten e.d. de bouw van de 3 en Y prioritiseren.
 
Dat is inderdaad wat de BMW-meneer me zei (een echte verkoper! In een showroom!) : custom-built ix50: een (kleine) twee jaar. ix40 zou veel sneller kunnen voor één of andere bizarre reden.
Als je niet zolang wil wachten ga je het inderdaad moeten doen met een showroom- of stockmodel.
In een ix40 zitten veel minder accu's en dat is de bottlneck.
4 ix40's leveren kennelijk meer op dan 3 ix5's.

Van de EQS kan je eigenlijk ook niet de performance versies (lees net zo snel als een LR model S) bestellen / geleverd krijgen.
 
  • Informative
Reactions: wooter
In een ix40 zitten veel minder accu's en dat is de bottlneck.
4 ix40's leveren kennelijk meer op dan 3 ix5's.

Van de EQS kan je eigenlijk ook niet de performance versies (lees net zo snel als een LR model S) bestellen / geleverd krijgen.
Ah zo; ik dacht dat de kabelbomen ook een belangrijk deel van het probleem waren; die zouden bijna allemaal uit Oekraïne komen...
 
Ja en nee... Als je in januari 2021 had besteld, moet je je auto toch al in september 2022 ofzo gaan krijgen en hoewel er vage indicaties zijn dat dat wel gaat lukken, is daar nog geen garantie op.

Tegelijk geloof ik 100% dat als je vandaag reserveert, je pas eind 2023 je S of X gaat hebben, maar het zou ook sneller kunnen lopen.

Ik kan tegelijk Tesla ook begrijpen dat ze in het geval van chiptekorten e.d. de bouw van de 3 en Y prioritiseren.
Duidelijk wal ja; een nieuw bestelde Y kan je al binnen enkele maanden (LR) of een klein jaar (P) krijgen... S en X: geen enkel idee. Vreemd wel want ik dacht dat de marges hoger lagen op de S en X, dus dat je die dan zo snel mogelijk de deur uit wil? Tenzij de kleinere marges op de "kleintjes" het halen omwille van de grote volumes.
 
Duidelijk wal ja; een nieuw bestelde Y kan je al binnen enkele maanden (LR) of een klein jaar (P) krijgen... S en X: geen enkel idee. Vreemd wel want ik dacht dat de marges hoger lagen op de S en X, dus dat je die dan zo snel mogelijk de deur uit wil? Tenzij de kleinere marges op de "kleintjes" het halen omwille van de grote volumes.
Marges zijn vergelijkbaar in percentages, en dus in pure dollars doet een X het beter dan een 3, maar als je 2 Model 3's kan verkopen voor 1 X zit je nog altijd beter af in de 3.
 
  • Informative
Reactions: jsopreis
Van de EQS kan je eigenlijk ook niet de performance versies (lees net zo snel als een LR model S) bestellen / geleverd krijgen.

EQS350 is zelfs tot nader order uit productie gehaald (zelfs voor lopende bestellingen). Ik had een ‘gegarandeerd’ productie slot en bestelling was bevestigd inclusief levering in week 39. De fabriek heeft vanwege aanleverproblemen de productie opgeschort. Hele configurator van EQS is ook down.

Voor mijn bestelling is nu de vraag: willen dealer en leasemaatschappij committeren aan huidige lease prijs en catalogusprijs. Daar volgende week over in overleg. Zo niet, dan is hij voor mij helemaal van de baan.
 
  • Informative
Reactions: RobsEV

Treurig EV-nieuws van de Fully Charged beurs in de Rai in Amsterdam:

"Ik vond het een beetje treurig vandaag bij Fully Charged (behalve bij de stand van @mux, daar was het gezellig). Te weinig stands, te weinig variatie, te weinig publiek. Alleen als je een laadpaal wilde kopen maar nog niet wist hoeveel keus er was had je er misschien iets aan. De demo auto van Lightyear kreeg ik plaatsvervangende schaamte van. Deur ging niet meer dicht, stoelleuning was handmatig, achterbank was nep. Van de paar automerken die er wel waren had alleen Xpeng het wel begrepen. Auto’s met stickers voor de deur, auto’s binnen waar je in kon zitten en auto’s buiten voor een proefrit. Als ze die aantrekkelijk gaan prijzen hebben ze een mooie toekomst in Nederland."
 

Treurig EV-nieuws van de Fully Charged beurs in de Rai in Amsterdam:

"Ik vond het een beetje treurig vandaag bij Fully Charged (behalve bij de stand van @mux, daar was het gezellig). Te weinig stands, te weinig variatie, te weinig publiek. Alleen als je een laadpaal wilde kopen maar nog niet wist hoeveel keus er was had je er misschien iets aan. De demo auto van Lightyear kreeg ik plaatsvervangende schaamte van. Deur ging niet meer dicht, stoelleuning was handmatig, achterbank was nep. Van de paar automerken die er wel waren had alleen Xpeng het wel begrepen. Auto’s met stickers voor de deur, auto’s binnen waar je in kon zitten en auto’s buiten voor een proefrit. Als ze die aantrekkelijk gaan prijzen hebben ze een mooie toekomst in Nederland."
Probleem is dat andere merken ook niet kunnen leveren. Kan je daar je iX neer zetten, maar nu bestellen betekent levering in 2024 of later... Om dezelfde reden staat er bij Tesla ook vaak maar 2 auto's in de showroom, die op het einde van het kwartaal ook verkocht worden.