De iX50 is een auto op zoek naar een bestaansreden. Als je een SUV-achtig ding van BMW wil, koop je beter de iX3, en als je een efficiënte ruime EV wil, koop je beter de Model Y. De iX blinkt in niks uit, is qua software en efficiëntie niet zo goed als pakweg Tesla of Hyundai/Kia, en is qua catalogusprijs belachelijk duur geprijsd, zonder daarvoor zo ruim als een X5 te zijn.
Maar het is een BMW, dus het is zoals de Audi e-trons belachelijk goedkoop in renting/leasing, van een dealernetwerk dat actief je die dingen wil aanpraten, en met een interieur dat luxueus is afgewerkt met allerlei knopjes.
Ik bedoel maar, Tissot, Seiko en Longines hebben ongelofelijk mooie horloges, maar niemand met een Apple Watch gaat ervan omkijken. Likewise, de Blackberry's waren geweldige smartphones, maar kregen absoluut geen aandacht van mensen die voor een iPhone kozen. De BMW iX is een mooie Longines, misschien geprijsd als een Omega, maar je probeert het te verkopen aan een publiek dat meer en meer automatisatie en lifetime upgrades verwacht.