Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Tja, als Tesla niet wordt aangeboden door die ene maatschappij, zal het ook niet op hun lijstje van populairste auto's staan natuurlijk... 🤷‍♂️
Voor mij is de Polestar bijvoorbeeld een opvallende afwezige (wordt i.t.t. Tesla wel aangeboden).
Tesla heeft het verkorven bij veel leasingmaatschappijen in België, het bedrijfswagen-leasingland bij uitstek.
 
Bij veel bedrijven is diesel dood, hybride worden de laatste aangeboden en EV’s wel, aangezien er in Belgie meer en meer naar de TCO wordt gekeken, krijg je “enorme” budgetten. Tesla’s zijn onder de EV’s niet de goedkoopste (geen korting) en in Belgie gaat iedereen, die een Tesla wil, voor een LR.

Bij ons gaan de Tesla’s als een tierelier, voor de rest zijn het de meer traditionele merken aangezien Tesla een brug te ver is en/of de FUD goed z’n werk heeft gedaan. De trado’s krijgen veel te veel krediet op dat vlak maar goed

De Chinezen en Koreanen heb ik nog niet gezien…
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Tesla heeft het verkorven bij veel leasingmaatschappijen in België, het bedrijfswagen-leasingland bij uitstek.
Dat lijkt mij wel een redelijk straffe uitspraak. Dat ze er minder tot geen marge kunnen op nemen, dat is zo.
Het is wel zo dat een ix3 met ongeveer 85K in de lease goedkoper was dan mijn 10K goedkopere Tesla, waarvoor ik zelfs een beetje moest opleggen.

en wat bedoel je met verkorven?
 
  • Like
Reactions: Menabe
Dat lijkt mij wel een redelijk straffe uitspraak. Dat ze er minder tot geen marge kunnen op nemen, dat is zo.
Het is wel zo dat een ix3 met ongeveer 85K in de lease goedkoper was dan mijn 10K goedkopere Tesla, waarvoor ik zelfs een beetje moest opleggen.

en wat bedoel je met verkorven?
De slechte service 2-3 jaar geleden heeft grote gevolgen gehad. Op een bedrijfswagen moet je kunnen rekenen. Als er iets is, moet dat liefst dezelfde dag opgelost worden, hoogstens binnen de week.
De huidige levertermijnen van onderdelen helpen ook niet. Verzekeringen geven 10 dagen een vervangwagen. Als je 3 maanden op een bumper moet wagen, dan betaalt de leasingmaatschappij zelf voor de vervangwagen.
Sporadisch hebben fleetmanagers de stap gewaagd naar Tesla. Nieuw bedrijf, nieuwe technologie, inruilwaarde onzeker, geen korting. Dit was echt een risico. Bij de problemen die ik opnoemde zijn diezelfde fleetmanagers door het slijk gegaan.
 
  • Like
Reactions: arri
De slechte service 2-3 jaar geleden heeft grote gevolgen gehad. Op een bedrijfswagen moet je kunnen rekenen. Als er iets is, moet dat liefst dezelfde dag opgelost worden, hoogstens binnen de week.
De huidige levertermijnen van onderdelen helpen ook niet. Verzekeringen geven 10 dagen een vervangwagen. Als je 3 maanden op een bumper moet wagen, dan betaalt de leasingmaatschappij zelf voor de vervangwagen.
Ik vraag mij af hoe dit juridisch houdbaar is. Voor een eigenschade zelf het vervangend vervoer betalen lijkt mij logisch. Bij een schade door derde is dit het probleem van de derde. Die heeft immers de schade veroorzaakt.
Sporadisch hebben fleetmanagers de stap gewaagd naar Tesla. Nieuw bedrijf, nieuwe technologie, inruilwaarde onzeker, geen korting. Dit was echt een risico. Bij de problemen die ik opnoemde zijn diezelfde fleetmanagers door het slijk gegaan.
Leasemaatschappijen hebben hun business model volledig gebaseerd op de inkoopkortingen. Tesla verkoopt alleen geen auto's onder de kostprijs.
Iets wat legacy auto wel doet en het dan terugverdiend aan het verplichte onderhoud. EV's hebben vrijwel geen onderhoud nodig.
 
Dat lijkt mij wel een redelijk straffe uitspraak. Dat ze er minder tot geen marge kunnen op nemen, dat is zo.
Het is wel zo dat een ix3 met ongeveer 85K in de lease goedkoper was dan mijn 10K goedkopere Tesla, waarvoor ik zelfs een beetje moest opleggen.
BMW e.a. doen de broek af voor leasemaatschappijen, Tesla doet dat niet. Niet dat het veel uitmaakt, de iX3 wordt maar een fractie geproduceerd dan wat Tesla aan Model Y productie draait.
 
  • Like
Reactions: Phil V and RobsEV
De huidige levertermijnen van onderdelen helpen ook niet. Verzekeringen geven 10 dagen een vervangwagen. Als je 3 maanden op een bumper moet wagen, dan betaalt de leasingmaatschappij zelf voor de vervangwagen.
Zoals RobEVs zegt is dat onzin: bij schade door derden is het de andere maatschappij die moet betalen, en bij eigen schade de eigen maatschappij, maar doe je een short renting van dezelfde leasemaatschappij.

Sporadisch hebben fleetmanagers de stap gewaagd naar Tesla. Nieuw bedrijf, nieuwe technologie, inruilwaarde onzeker, geen korting. Dit was echt een risico. Bij de problemen die ik opnoemde zijn diezelfde fleetmanagers door het slijk gegaan.
Het is het evenwicht tussen fleet managers en war on talent. Fleet managers zitten ertussen om zo kostenefficiënt een salariswagen aan te bieden, maar het talent zoekt natuurlijk een grotere ROI. Er is natuurlijk talent dat enkel in een BMW of Mercedes wil rijden, en niet wakker ligt over uitstoot. Er is ook talent dat niks van Tesla wil weten en liever met een bekend merk met dealernetwerk zoals Volvo en BMW wil rijden, en er is talent dat zelf fleet manager speelt 😂.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Oh, en maak je geen zorgen om de cijfers van Arval... Ze bieden helemaal geen Tesla's aan...

1661243243995.png


Wat wel een beetje gek is want een hele hoop van hun andere merken zijn uitverkocht voor +12 maanden... Dus er valt niks te leveren.

Maar mijn Model 3 verloopt wel via een andere BNP Paribas dochter.
 
Het is het evenwicht tussen fleet managers en war on talent. Fleet managers zitten ertussen om zo kostenefficiënt een salariswagen aan te bieden, maar het talent zoekt natuurlijk een grotere ROI. Er is natuurlijk talent dat enkel in een BMW of Mercedes wil rijden, en niet wakker ligt over uitstoot. Er is ook talent dat niks van Tesla wil weten en liever met een bekend merk met dealernetwerk zoals Volvo en BMW wil rijden, en er is talent dat zelf fleet manager speelt 😂.

Precies net als: “Nobody ever got fired for buying IBM”
 
Is er een moderator in de zaal?
??? Ik zie je wel een disagree geven zonder verdere motivatie.
Nu blijkt dat er ander het er toch mee eens zijn en dit ook motiveren, ga jij ongemotiveerd vragen om een moderator.
Leg gewoon uit waar je het niet mee eens bent en als je een goed verhaal hebt dan kunnen we het daar wellicht nog mee eens zijn.
 
??? Ik zie je wel een disagree geven zonder verdere motivatie.
Nu blijkt dat er ander het er toch mee eens zijn en dit ook motiveren, ga jij ongemotiveerd vragen om een moderator.
Leg gewoon uit waar je het niet mee eens bent en als je een goed verhaal hebt dan kunnen we het daar wellicht nog mee eens zijn.
Het ging hier over 'wat de andere merken doen'. Niet over waarom Tesla's niet worden aangeboden bij sommige leasemij's. Iemand post een mogelijke oorzaak waarom Tesla misschien minder aantrekkelijk zijn en... boem... daar gaan we weer... 7 berichten over hoe geweldig Tesla is en waarom het nooit aan Tesla en haar serviceorganisatie ligt.

Ik zou zeggen... laat het los en laat het gaan. Niet altijd happen.
 
Zoals RobEVs zegt is dat onzin: bij schade door derden is het de andere maatschappij die moet betalen, en bij eigen schade de eigen maatschappij, maar doe je een short renting van dezelfde leasemaatschappij.
Dus de leasingmaatschappij heeft er alle belang bij om het lang te laten duren?

Ik heb nooit moeten betalen voor een vervangwagen. Ook niet als het langer duurde. Wel moest ik na x dagen de vervangwagen van de verzekering inruilen voor 1 van de leasingmaatschappij. Misschien verschillend per leasingmaatschappij? Was Mercedes lease. Misschien omdat ze zelf ook verantwoordelijk zijn voor de lange hersteltermijn.

Trouwens, bij schade door derden kan de tegenpartij toch niet opdraaien voor extra kosten omdat Tesla geen wisselstukken levert.
 
Het ging hier over 'wat de andere merken doen'. Niet over waarom Tesla's niet worden aangeboden bij sommige leasemij's. Iemand post een mogelijke oorzaak waarom Tesla misschien minder aantrekkelijk zijn en... boem... daar gaan we weer... 7 berichten over hoe geweldig Tesla is en waarom het nooit aan Tesla en haar serviceorganisatie ligt.
Nou, inderdaad, die 7 berichten kan je herleiden tot "EV's van andere merken doen het goed bij Belgische leasemaatschappij waar je geen Tesla kan leasen".

Ook niet toevallig dat in hun aanbiedingen geen Hyundai's en Kia's staan. Arval heeft altijd kort bij de Duitse en Franse merken gestaan.

Je kan zelfs geen Hyundai en Kia EV bij hun leasen.

1661245805815.png
 
Dus de leasingmaatschappij heeft er alle belang bij om het lang te laten duren?
Dat heb ik niet gezegd.
Ik heb nooit moeten betalen voor een vervangwagen. Ook niet als het langer duurde. Wel moest ik na x dagen de vervangwagen van de verzekering inruilen voor 1 van de leasingmaatschappij. Misschien verschillend per leasingmaatschappij? Was Mercedes lease. Misschien omdat ze zelf ook verantwoordelijk zijn voor de lange hersteltermijn.
Bij een leasemaatschappij betaal je voor het gebruik van een voertuig. Wanneer het je eigenvoertuig is mag je bij een eigenschade voor het "leenvoertuig" zelf betalen.
Trouwens, bij schade door derden kan de tegenpartij toch niet opdraaien voor extra kosten omdat Tesla geen wisselstukken levert.
Waarom niet zij zijn verantwoordelijk voor jouw schade. Als iemand een Bugatti van € 1.500.000 kort rijdt kan je toch ook niet stellen dat je zelf maar in een wrak reed van € 1.000 en dus niet aansprakelijk kunt zijn voor de volledige schade.
 
Het ging hier over 'wat de andere merken doen'. Niet over waarom Tesla's niet worden aangeboden bij sommige leasemij's. Iemand post een mogelijke oorzaak waarom Tesla misschien minder aantrekkelijk zijn en... boem... daar gaan we weer... 7 berichten over hoe geweldig Tesla is en waarom het nooit aan Tesla en haar serviceorganisatie ligt.
Het probleem is dat dit vaak dezelfde usual suspects zijn die kennelijk een bepaalde beef hebben.
Ja, ik heb wel bepaalde verhalen gehoord over levertijden maar zelf nooit ervaren of iig niet zo dramatisch.

Met slechts één auto in mijn "vloot" is dat natuurlijk niet alles zeggend dat weet ik.
Als ze 100 bumpers kunnen maken dan snap ik dat ze liever 100 auto's maken dan 98 en twee losse bumpers in een magazijn.

Ik zou zeggen... laat het los en laat het gaan. Niet altijd happen.
Als je dat bedoelde, dan zeg ik👍