Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Op de een of andere manier vind ik het prettiger om autosteer en tacc eraf te halen bij inhalen. Geen rukje moeten geven aan m'n stuur, geen klachten dat cruise control niet gaat remmen als ik versnel.
In druk verkeer doe ik dat ook. Anders haalt hij nooit in.
Alleen, haal ik autosteer er af door bij het wisselen het stuur door de weerstand te trekken (een oude AP1 gewoonte). Lukt perfect, maar durf na de eerste rijstrookwissel niet door te schuiven naar een volgende rijstrook, want dan gaan alle toeters en bellen af en probeert de wagen met een ruk jouw weerstand te doorbreken en terug te keren naar het middelste vak.
Dit allemaal met de richtingaanwijzers aan, autosteer uit (door mijn ruk aan het stuur) én lane change warning uit!
Daarenboven heb je daarbij je 2 handen nodig, 1 voor de richtingaanwijzer en 1 om AP weer aan te zetten. Heel vervelend als je ook nog aan het ontbijten bent.
 
Aangezien mijn Model 3 Performance over een half jaartje uit de garantie loopt ben ik me eens aan het oriënteren over een opvolger. In het kader daarvan heb ik een paar dagen een BMW i4 M50 mogen uitproberen. Wat me vooral is opgevallen is hoeveel soepeler de BMW assistentiesystemen werken tov autopilot, echt een wereld van verschil. Dan heb ik het vooral over de adaptive cruise control en de manier waarop de BMW met lane keeping omgaat. ACC is zoveel vloeiender en soepeler, had ik niet verwacht. Rijbaan wisselen? Kwestie van richting aangeven, gaat lane keep er automatisch vanaf en zodra je de middellijn tussen de twee rijstroken over bent er automatisch weer op, waarna de auto je "opvangt" in de nieuwe rijstrook en hem daar weer keurig binnen de lijntjes houdt. Geen alarmen, piepjes/geluidjes, geen dingen uit- en inschakelen, geen phantom brakes of andere onverwachte ingrepen. Ik had me niet gerealiseerd dat Tesla zo'n inhaalslag te maken heeft, eea is echt van een andere orde. Geen nieuwe Tesla begint dus nu een stuk interessanter te voelen dan ik in eerste instantie gedacht had.

Oh ja, herkennen van maximum snelheden op wegen in het algemeen, borden en matrixborden en daar mee om gaan was ook nog een ander groot pluspunt.
Één ding weet je zeker…. bij BMW zal de functionaliteit gedurende de levensduur van de auto hetzelfde blijven zoals die is bij aankoop. Bij Tesla krijg je regelmatig updates en uitbreiding van functionaliteit.
 
  • Like
Reactions: nico180 and wooter
Één ding weet je zeker…. bij BMW zal de functionaliteit gedurende de levensduur van de auto hetzelfde blijven zoals die is bij aankoop. Bij Tesla krijg je regelmatig updates en uitbreiding van functionaliteit.
Ook al niet waar:


Overigens wel treffend dat de optie 5 menulagen diep zit in de BMW MCU...

... voor een instelling die je 1x op de auto insteld.
Ik kan mijn stoelverwarming wel met 1 knopje aanzetten. 😉
 
Ik kan mijn stoelverwarming wel met 1 knopje aanzetten. 😉

Effe moeten zoeken wat dat nu ook weer was...

knop (de; m; meervoud: knoppen)

1 knobbeltje aan een plant waaruit een blad of bloem groeit
2 min of meer rond voorwerp, gebruikt als handvat, druktoets, versiering of ter bescherming; met een druk op de knop bijna automatisch, zonder veel inspanning; achter de knoppen zitten een radio- of tv-uitzending technisch regelen; de knop omzetten niet langer aan iets vervelends denken en aan iets nieuws beginnen
3 (computer) als knop vormgegeven link waarop kan worden geklikt; = button
4 naar de knoppen gaan kapot, verloren gaan


Dat doe ik dus met spraakbediening...
 
Maar daar hoef ik mijn handen niet van het stuur af te halen, noch mijn ogen van de weg te wenden...
Ik hoef geen knopjes in te drukken alleen 'Hey BMW', gevolgd door:

Activate/deactivate air conditioning.
Activate/Stop armrest heating.
Start/Deactivate seat ventilation.
Automatic air recirculation.
I am cold, will activate the climate control.
I am too warm.
Activate/Deactivate seat heating. Which one?
Change blower speed. Turn up the fan motor.
Change the temperature to.
Vitalize me (when fatigued, for example)
I want to relax (in traffic, for example).
I am tired.
Turn on passenger seat massage.
Massage the passenger/driver.
Back-Massage at level 2, …

... Drop mic ...
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik hoef geen knopjes in te drukken alleen 'Hey BMW', gevolgd door:

Activate/deactivate air conditioning.
Activate/Stop armrest heating.
Start/Deactivate seat ventilation.
Automatic air recirculation.
I am cold, will activate the climate control.
I am too warm.
Activate/Deactivate seat heating. Which one?
Change blower speed. Turn up the fan motor.
Change the temperature to.
Vitalize me (when fatigued, for example)
I want to relax (in traffic, for example).
I am tired.
Turn on passenger seat massage.
Massage the passenger/driver.
Back-Massage at level 2, …

... Drop mike ...
Maar werkt het ook in het echt?

In de BMW van mijn vrouw is het door akkeren van 5 niveau's menu sneller en eenvoudiger dan trachten één een voice command te laten begrijpen door de auto.;)
 
Ik hoef geen knopjes in te drukken alleen 'Hey BMW', gevolgd door:

Und das alles auf Englisch, nicht auf Deutsch?

Dat is zoals mijn "Hey Siri".
Die doet ook niets als er muziek speelt of anderen een gesprek met mij doen.
Meestal is mijn commando dan " zwijg eens allemaal, terwijl ik ook de radio en TV stiller zet" om dan "Hey siri: doe eens..."
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Ik hoef geen knopjes in te drukken alleen 'Hey BMW', gevolgd door:

Activate/deactivate air conditioning.
Activate/Stop armrest heating.
Start/Deactivate seat ventilation.
Automatic air recirculation.
I am cold, will activate the climate control.
I am too warm.
Activate/Deactivate seat heating. Which one?
Change blower speed. Turn up the fan motor.
Change the temperature to.
Vitalize me (when fatigued, for example)
I want to relax (in traffic, for example).
I am tired.
Turn on passenger seat massage.
Massage the passenger/driver.
Back-Massage at level 2, …

... Drop mic ...
Bij Tesla moet je 1 knop op het stuur indrukken en dan het commando geven, zoals:
"Open butthole" (openen charge poort)

Wat ik dan fijner vind, is dat Tesla niet de hele tijd meeluistert (denk ik ;)) en energie verspilt aan de "Hee Tesla" term.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Never drove one, but from the outside it looks identical to an ID3 with a Cupra logo.
I do expect same chassis, hardware, batteries, (shitty) software...
Well, if you say that then you are not the person who can comment on this question ;)
It maybe use all the underlying compoments but they are not identical at all from the outside.

@Xfrank Maat van mij rijd erin. Heeft af en toe wat klachten met laden bij een publiele laadpaal, maar dat licht waarschijnlijk meer aan de laadpaal dan aan de auto, maar zijn grootste klacht is de app. Die is niet echt werkbaar in de zin van niet kunnen connecten met auto/backend. Verder bevalt hem de auto meer dan prima met vooral in de zomer prima range voor zijn werk (sales).
 
Voice met de MCU1 was waardeloos. Met de MCU2 een zegen.
Ik gebruik naast bellen, ook "open butthole", "Navigeer na ..", "Ik heb het koud/ warm"

Ik zal dat eens proberen, dank voor de tips. Ik ben een beetje control freak en heb vaak al mijn complete route in de agenda staan. Butthole is neem ik aan de laadpoort: daar heb ik een knopje voor. Temperatuur staat gewoon hele jaar door op zelfde instelling.

Zeker als ik met mijn zoons in de auto zit, is Speel'' het meest gebruikte commando. Om de beurt een song :)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Voor het openen van de laadklep druk ik op het ‘knopje’ van mijn 299 euro laadpaal stekker, wordt nooit mis begrepen tenzij de auto gesloten is.
Bij thuisladen is dat inderdaad een goede optie. Maar bij superchargen is "Open butthole" bij het uitstappen ook prima.

Als er 2 Tesla's op de oprit staan, gaan beide open bij het indrukken van het knopje op de laadpaal stekker.:oops: