Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt maar men schrijft ook:
"Lightyear wil zich nu volledig gaan richten op de ontwikkeling van zijn tweede zonneauto: de Lightyear 2. Ook daarvoor heeft het bedrijf nog meer financiering nodig."

Die 21.000 voor inschrijvingen gaan wellicht nu ook hun order annuleren en en terugvragen.
Specs belofte van de 2 zijn redelijk frauduleus te noemen en de consumenten prijs van 40K lijkt mij ook een uitdaging voor een auto's die feitelijk steeds weer als een one-off worden gebouwd.

Lijkt mij meer op een constructie waarbij het management en een paar aandeelhouders nog zo veel mogelijk legaal uit de onderneming trekken voor dat de rest ook ter zielen gaat.
Een waarschijnlijk scenario, maar dat zou wel jammer zijn. De Lightyear is best wel een technologisch hoogstandje en Made in Holland.
 
Je wagen staat in een verwarmde garage of je zet altijd de voorverwarming aan en doet nooit meerdere korte ritten na elkaar, met voldoende stilstand ertussen om de wagen volledig te laten afkoelen?
Ha, da's grappig. De 3 was voorverwarmd voor een lange rit, de X verwarm ik zelden voor. Een trip naar de luchthaven (~100km) en terug, en waar ik met mijn Model X dan reken op 30% per 100km, (en dus vertrekken met 90% en met 30% thuis komen) zou ik met de Model 3 met 8% arriveren.
 
De 2023 versie van de Polestar 2 is uit.

Ik zou wel flink onderhandelen over de prijs:

Polestar 2Model 3Model Y
SR / RWD€ 51.200€ 44.990€ 46.990
LR / AWD€ 59.900€ 52.990€ 53.990
Performance€ 66.400€ 59.990€ 63.990
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
De 2023 versie van de Polestar 2 is uit.

Ik zou wel flink onderhandelen over de prijs:

Polestar 2Model 3Model Y
SR / RWD€ 51.200€ 44.990€ 46.990
LR / AWD€ 59.900€ 52.990€ 53.990
Performance€ 66.400€ 59.990€ 63.990
De modellen die 'op voorraad' staan zijn nog een stukje duurder zelfs, Performance pack 76.700
 
Wat was er technologisch hoogstaand aan? Een super goede stroomlijn voor een laag verbruik? Plus wat zonnepanelen voor extra stroom? Dat is niet echt rocket science, toch?
Rocket science is geen rocket science. Ze doen meer dan alleen de twee die je noemt:
- gebruik lichte materialen
- in-wheel motoren
en er zijn vast nog veel andere foefjes waarmee ze het verbruik zo laag weten te houden.

Maar er blijkt toch maar weer dat development en productie twee verschillende vakgebieden zijn.
 
Dan maar een Aptera?

Launch edition nu te bestellen:




BF1FD51F-08D2-48C7-AE26-40FBAFD6365C.jpeg


Koolstofvezel tub, in-hub motors en zonnecellen voor $33K
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BobbyKings
Dan maar een Aptera?

Launch edition nu te bestellen:




View attachment 899267

Koolstofvezel tub, in-hub motors en zonnecellen voor $33K
Fietsen kost meer energie dan rijden in een Aptera.

 
De 2023 versie van de Polestar 2 is uit.

Ik zou wel flink onderhandelen over de prijs:

Polestar 2Model 3Model Y
SR / RWD€ 51.200€ 44.990€ 46.990
LR / AWD€ 59.900€ 52.990€ 53.990
Performance€ 66.400€ 59.990€ 63.990
Levering pas in 2040, dus nu bestellen is wachten tot 2040? Of ga je een oud model krijgen?
 
Lightyear, Aptera, allemaal leuk, maar veel te radicaal om te kunnen produceren of te verkopen.
Doodgeboren plannen, en die zogenaamde goedkopere Lightyear moet ik ook eerst nog zien.
Het is krankzinnig moeilijk om eerst een complete nieuwe auto te ontwerpen, die productierijp te maken en daarna ook daadwerkelijk te bouwen en verkopen.

Tesla is echt een idioot grote uitzondering hierin.
 
  • Like
Reactions: Sjon
Tesla is echt een idioot grote uitzondering hierin.
Tesla in 2020 was ook kantje-boordje, en zelfs met de Model S en 3 ging het telkens bijna mis.

Tijdens de ontwerpfase van de Roadster MK1 had Tesla moeite om leveringen van tier 1 leveranciers vast te krijgen, en is een reden geweest waarom ze zo hebben ingezet op het in house produceren van veel onderdelen. Zelfs met de opstart van de Model 3 waren ze nog niet preferred klant bij veel leveranciers.

Rivian en Lucid hebben nu eindelijk productie, maar zeker Lucid heeft problemen om genoeg te kunnen produceren. De rest van de nieuwe merken is erg onzeker, en o.a. Byton heeft het bijltje er al bij neergelegd. Ik wacht nog op Nikola, Faraday Future en Lordstown...
 
Rocket science is geen rocket science. Ze doen meer dan alleen de twee die je noemt:
- gebruik lichte materialen
- in-wheel motoren
en er zijn vast nog veel andere foefjes waarmee ze het verbruik zo laag weten te houden.

Maar er blijkt toch maar weer dat development en productie twee verschillende vakgebieden zijn.
Techniek is inderdaad best mooi, maar production is difficult (Musk riep het al vaker). Lightyear gaat volgens mij heel veel goodwill "weggooien", failliet laten gaan en fluiten naar je centen als early adopter. Als ze dat doen wil ik geen lightyear.

En wat ik heel vreemd vindt: na 2 maanden blijkt produktie te duur te zijn !? Wist je dan niet wat de kosten zouden zijn vooraf ? Is namelijk uitbesteed (Valmet heeft geen dagprijzen lijkt me, die doen dit al een tijdje).

Zou me niks verbazen als ze het gewoon niet meer rond gaan krijgen.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and nico180
Ford fabriek wordt BYD fabriek:

Alle tekenen aan de wand dat Ford Europa gaat verlaten. De Fiesta en Focus worden stopgezet, ze hebben al geen Mondeo meer. Het enige wat ze nog hebben zijn een paar compacte en medium SUV's (is zowat het populairste marktsegment momenteel dus kan je ze niets verwijten), pickups en bestelwagens. Ze hebben buiten de Mustang Mach-E en de te grote F-150 geen elektrisch platform.

De reden is dat ze ook niet de afzetmarkt hebben om een eigen platform te ontwikkelen voor de Europese markt. Stellantis heeft het daarin slimmer aangepakt, want op het platform van de Peugeot 208 rij je even goed een Opel Corsa, een Citroën C4, een Peugeot Partner, een Citroen Berlingo, een Fiat 500 en de nieuwe Jeep Avenger.
 
Lightyear failliet, zonde. Laten we hopen dat zich voldoende liquide geïnteresseerden bij curator melden om een doorstart te maken.
Natuurlijk is de topholding niet failliet, maar vraag is of een faillissement daarvan niet heel snel volgt als funding uitblijft.
Grootste deel personeel (en waarschijnlijk diegene die nodig zijn voor verdere ontwikkeling van de kleine lightyear) zijn ze in ieder geval al kwijt.

 
Last edited: