Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De model 3 is zo'n voorbeeld. Had eerst die ouderwetse gloeidraad om te verwarmen en 'n airco om te koelen.
Latere modellen (2020 en verder geloof ik) werden met een airco verwarmd. Met lager verbruik / verbeterde range in de winter als belangrijkste positief effect.
Geen idee hoe het opgelost wordt met 'alleen' een heat pump maar vaak koel je de lucht eerst met de airco, en verwarm je m daarna weer. Je kunt misschien de koude kant van de airco daar gedeeltelijk voor gebruiken, een systeem met een gloeidraad je is dan wel simpeler en dus misschien de reden dat de complexe setup geskipt wordt. ( Nu ga ik snel over de octovalve lezen want die hebben hier vast de oplossing voor)
 
De model 3 is zo'n voorbeeld. Had eerst die ouderwetse gloeidraad om te verwarmen en 'n airco om te koelen.
Latere modellen (2020 en verder geloof ik) werden met een airco verwarmd. Met lager verbruik / verbeterde range in de winter als belangrijkste positief effect.
En retrofit niet mogelijk zover ik weet - verbruik in de winter is gewoon niet leuk voor de 2019-modellen.
 
De heat pump is gewoon een "omgekeerde" airco, betekend dit dat deze auto's dit ook niet hebben?

Ps. Tesla had jaren een "gloeidraad" verwarming dus ze zitten zeker niet in de kou.
Ik weet dat ze vroeger ook geen warmtepomp hadden, maar NU dus wel. Dus als je nu gaat kijken naar een ID4 waarbij het niet kan of een Tesla waar het dus wel op zit en die ook nog eens goedkoper is geworden, dat was mijn punt. Want de warmtepomp is wel een 'range-extender'
 
  • Like
Reactions: ERvee

Wat een verrassing.

Wie zijn de volgende. Lucid en Rivian?
 

Wat een verrassing.

Wie zijn de volgende. Lucid en Rivian?
Lijkt op sono versie 2. Die gaan het denk ik niet redden.

De lightyear 2 maakt gebruik van dezelfde technologie als de 0, dus waarom zou dat dan wel kunnen ? Ook het feit dat ze de boel failliet verklaren (je zult er maar een aanbetaald hebben....) getuigd niet echt van kracht (gezond bedrijf).

Maar even de journalisten negeren en afwachten wat het echt gaat worden, wellicht doen ze het gewoon heel netjes. Als het fout gaat gaan ze denk ik gewoon proberen hun technologie verkopen. Maar de legacy auto heeft nu al moeite om een normale EV te maken, PV integreren en in-wheel motoren....... zie ze het nog niet snel doen (the not-invented-here-syndrome).
 

Wat een verrassing.

Wie zijn de volgende. Lucid en Rivian?
Wat ik lees is dat ze een van de BVs laten klappen. Ik vermoed dat al die mensen die een flinke aanbetaling gedaan hadden naar hun geld kunnen zwaaien. De Finse partner zal ook wel over de zeik zijn, want die hebben flink geinvesteerd in de productielijn.
 
Wat ik lees is dat ze een van de BVs laten klappen. Ik vermoed dat al die mensen die een flinke aanbetaling gedaan hadden naar hun geld kunnen zwaaien. De Finse partner zal ook wel over de zeik zijn, want die hebben flink geinvesteerd in de productielijn.
Klopt maar men schrijft ook:
"Lightyear wil zich nu volledig gaan richten op de ontwikkeling van zijn tweede zonneauto: de Lightyear 2. Ook daarvoor heeft het bedrijf nog meer financiering nodig."

Die 21.000 voor inschrijvingen gaan wellicht nu ook hun order annuleren en en terugvragen.
Specs belofte van de 2 zijn redelijk frauduleus te noemen en de consumenten prijs van 40K lijkt mij ook een uitdaging voor een auto's die feitelijk steeds weer als een one-off worden gebouwd.

Lijkt mij meer op een constructie waarbij het management en een paar aandeelhouders nog zo veel mogelijk legaal uit de onderneming trekken voor dat de rest ook ter zielen gaat.
 
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik