Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het is voor startups heel eenvoudig om te benadrukken dat je anders bent dan de gevestigde merken door wat met schermen te schermen maar wat ligt daar voor concreet plan onder? Hoe gaan ze de productie in elkaar steken? Wat is er bekend over batterijen? Waar halen ze hun neuraal net vandaan? Allemaal copycat van Model 3, de eerste connectiviteits-auto.

Ik heb niet gezegd dat ze in staat zijn om ze te produceren he, ze komen met aantrekkelijke concepten en plannen (maar ook niet meer dan plan). Punt dat ik wil maken is dat ze veel sneller innoveren dan Tesla de innovaties in eigen producten kan steken.

Het is in feite zoals Apple waar de rate-of-change in innovatie ook negatief is, en ze dat opvangen door innovaties in te sourcen dmv acquisities. Het zou me dan ook niet verbazen dat die EV startups a la Fisker, Byton e.d. gewoon door een bestaand automerk zullen overgenomen worden nog voor dat ze de eerste wagen produceren.
 
Vanaf wanneer begint 2018 eigenlijk bij AutoVisie? Want een 'kale' Model X 75D kost op dit moment nog steeds gewoon 93.335€ op de Tesla site...

Prijsverschil 6300EUR is precies de prijs van het Premium Upgradepakket. Dus waarschijnlijk deze optie (per ongeluk) aangevinkt en de verkeerde totaalprijs afgelezen. Zojuist berichtje aan de redactie gestuurd.
 
Last edited:
Op het autosalon heb ik voor het eerst de audio etron gezien.

De koffer was schrikwekkend klein voor zulke wagen. Ze liep gelijk met de rand van de kofferopening en er zat geen ruimte onder. 2 bakken bier en die koffer zit al vol. En er zit in de vloer van de passagiersrij nog steeds een flinke bult in het midden.

Ik heb de indruk dat de designers en ingenieurs het daar alvast niet begrepen hebben hoe gebruik te maken van deze nieuwe technologie in het exterieur maar vooral het interieur.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Op het autosalon heb ik voor het eerst de audio etron gezien.

De koffer was schrikwekkend klein voor zulke wagen. Ze liep gelijk met de rand van de kofferopening en er zat geen ruimte onder. 2 bakken bier en die koffer zit al vol. En er zit in de vloer van de passagiersrij nog steeds een flinke bult in het midden.

Ik heb de indruk dat de designers en ingenieurs het daar alvast niet begrepen hebben hoe gebruik te maken van deze nieuwe technologie in het exterieur maar vooral het interieur.
was het niet die hybride? A3 e-tron?
 
Enige e-tron die ik gezien heb dit weekend op het Brussels autosalon, bij de Audi e-tron stand, was de Q7 e-tron, PHEV. De "echte" e-tron, zei men mij, was de eerste avond aanwezig (achter een scherm!) en werd daags nadien weggehaald. Dus enkel voor de pers en VIPs... Productie zou voor "eind 2018" zijn, maar het enkele feit dat Audi het concept niet eens durft tonen aan 't publiek maakt me wat sceptisch (ook voor de toekomst van Audi Brussel, die me veel nauwer aan het hart ligt, maar die verbonden is aan het succes van de e-tron quattro...).

Opel Ampera-e: totaal afwezig. Doodgeboren kind vrees ik, in Europa, behalve de enkele losse verkopen in Noorwegen en Nederland.

Ioniq/e-Golf/Zoé waren de respectievelijke merken ook echt niet bepaald aan 't promoten...

Jaguar had een kartonnen/plastiek versie van de concept I-Pace in huis (foto's hieronder - die zijn natuurlijk niets waard want het is gewoon een concept). Echte versie komt op het salon van Genève in maart in première hoorde ik, en zie ook dit draadje. Behalve dat de frunk 40 liter zou zijn en bevestiging dat laadsnelheid 50kW zou zijn, geen nieuws dat we niet al hoorden (zie ook hierboven vermeld draadje - prijs ongeveer gelijklopend met die van MX, dus daar gaat JLR geen potten mee breken). Eerste leveringen (voor reservatie-houders) in juni 2018.

IMG_1508.jpg


IMG_1509.jpg
IMG_1510.jpg
IMG_1511.jpg
IMG_1512.jpg
IMG_1571.jpg
IMG_1572.jpg
IMG_1573.jpg
 
Dat treuzelen van de Duitsers begint erg op te vallen. Ook de CCS-lader-net van Ionity komt zéér traag van de grond. Er zijn al een paar oplaadpunten, maar met 1 aansluiting per punt ga je nooit veel potten breken.
Omdat een EV onlosmakelijk verbonden is met een laadnetwerk: zou het kunnen dat bijkomende EV's gehandicapt zijn door de limieten van het elektriciteitsnet? Tesla is als eerste in het EV-gat gedoken en is het met de SUC's helemaal aan het opvullen? Zou het kunnen dat de anderen nu moeten wachten tot de capaciteit van het net voldoende (CCS) snellaadstations toelaat om een fatsoenlijke vloot EV's in de markt te kunnen plaatsen? Ik ken er niet veel van, maar érgens moet er een flessenhals zitten en das niet bij ontwikkeling, want daar hebben ze nu al jaren tijd voor gehad. Insiders bij de elek-productie en het verdeelnet kunnen hier misschien meer licht op werpen?
 
Dat treuzelen van de Duitsers begint erg op te vallen. Ook de CCS-lader-net van Ionity komt zéér traag van de grond. Er zijn al een paar oplaadpunten, maar met 1 aansluiting per punt ga je nooit veel potten breken.
Omdat een EV onlosmakelijk verbonden is met een laadnetwerk: zou het kunnen dat bijkomende EV's gehandicapt zijn door de limieten van het elektriciteitsnet? Tesla is als eerste in het EV-gat gedoken en is het met de SUC's helemaal aan het opvullen? Zou het kunnen dat de anderen nu moeten wachten tot de capaciteit van het net voldoende (CCS) snellaadstations toelaat om een fatsoenlijke vloot EV's in de markt te kunnen plaatsen? Ik ken er niet veel van, maar érgens moet er een flessenhals zitten en das niet bij ontwikkeling, want daar hebben ze nu al jaren tijd voor gehad. Insiders bij de elek-productie en het verdeelnet kunnen hier misschien meer licht op werpen?

Vlgns mij is het heel simpel, zolang je niet echt zelf 100% elektrisch rijdt en ook eens wat langere, meerdaagse routes maakt, heb je gewoon geen idee. En dat geldt voor de hele duitse autotop, wrsch wwijd voor de hele autotop behalve dan Tesla en een paar enthousiastelingen bij Nissan/Renault. Ze hebben geen idee wat het is... En dan maakt het ergens niet uit of je in een Leaf, BMWi3 of Tesla met 100kWh accu rijdt.

PS Nou ja in die zin met een Tesla kun je gewoon van de Nordkaap naar Spanje, één blik op een SuC-netwerkkaart is voldoende! Bij alle andere EV's is langere, meerdaagse routes rijden echt lastig en heel veel plannen. Behalve dan in NL, Noorwegen en Belgie gaat vlgns mij nu ook hard qua 50kW laders,
 
Vlgns mij is het heel simpel, zolang je niet echt zelf 100% elektrisch rijdt en ook eens wat langere, meerdaagse routes maakt, heb je gewoon geen idee. En dat geldt voor de hele duitse autotop, wrsch wwijd voor de hele autotop behalve dan Tesla en een paar enthousiastelingen bij Nissan/Renault. Ze hebben geen idee wat het is... En dan maakt het ergens niet uit of je in een Leaf, BMWi3 of Tesla met 100kWh accu rijdt.
Reken maar dat ze weten wat het is. En reken maar dat ze bang zijn. Duitsland doet niets anders dan tijdrekken. Ze willen niet aan de EV, want ze zijn bang dat dat heel veel arbeidsplaatsen gaat kosten. Dus houden ze de ontwikkelingen zo lang mogelijk tegen. Er wordt gelobbyed als een gek, het hele juridische apparaat wordt ingezet en elke truc wordt gebruikt. En ondertussen mooi weer spelen met prachtige concept cars die het nooit halen.
Ooit hebben de autobedrijven de EV om zeep geholpen uit angst voor de consequenties en nog steeds voeren ze deze 'who killed the electric car' strijd. Een achterhoedegevecht, nu ook de Duitse steden steeds meer 'vuile' auto's gaan weren.
 
Last edited:
Dat treuzelen van de Duitsers begint erg op te vallen. Ook de CCS-lader-net van Ionity komt zéér traag van de grond. Er zijn al een paar oplaadpunten, maar met 1 aansluiting per punt ga je nooit veel potten breken.
Omdat een EV onlosmakelijk verbonden is met een laadnetwerk: zou het kunnen dat bijkomende EV's gehandicapt zijn door de limieten van het elektriciteitsnet? Tesla is als eerste in het EV-gat gedoken en is het met de SUC's helemaal aan het opvullen? Zou het kunnen dat de anderen nu moeten wachten tot de capaciteit van het net voldoende (CCS) snellaadstations toelaat om een fatsoenlijke vloot EV's in de markt te kunnen plaatsen? Ik ken er niet veel van, maar érgens moet er een flessenhals zitten en das niet bij ontwikkeling, want daar hebben ze nu al jaren tijd voor gehad. Insiders bij de elek-productie en het verdeelnet kunnen hier misschien meer licht op werpen?
Nee hoor, dat is echt onzin. Een groot windpark of zonnepark aansluiten is een uitdaging voor de netbeheerders (en TenneT), maar zo'n park heeft al snel een factor 25 hoger vermogen dan een SuC van Tesla met 10 stalls. Om het even in perspectief te zetten. Dus als er nog 5 autofabrikanten (of andere bedrijven) een SuC-netwerk willen opzetten à la Tesla, is dat voor het elektriciteitsnet niet echt een issue.
 
Bedankt voor je antwoord, is wat ik even wou weten. Dan zal het hoogstwaarschijnlijk te verklaren zijn uit het feit dat ze net nu nieuwe records in de autoverkoop aaneenrijgen. Ze wentelen zich, nu nog, in een 'zie-je-wel'-mentaliteit.
De ICE-motorenfabrieken zullen moeten blijven produceren tot ze uiteenvallen?